2016.08.19.
Hatalmas vasútépítés
várható
Olyan életpályamodellt kell kialakítani, amely vonzóvá teszi
a vasutat a munkavállalók számára
A
2014-2020-as uniós programozási ciklusban közel 1100 milliárd
forint áll rendelkezésre a kötöttpályás közlekedés
fejlesztésére – nyilatkozta szerkesztőségünknek a
Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedésért felelős
helyettes államtitkára. Mosóczi Lászlót a villamosításról,
a menetidő csökkenésének feltételiről, az észak-balatoni
vonal fejlesztéséről és az ágazati munkaerőhiány orvoslásáról
kérdeztük.
Helyettes államtitkár úr évekig dolgozott a MÁV különböző
társaságai vezetőjeként, a MÁV-START Zrt. vezérigazgatója
is volt, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-nél a vasúti
projektekért felelt igazgatóként. Öntől azt várták, hogy közút-vasút
közötti versenyben aktívan lépjen fel a vasutat sújtó
versenyhátrányok enyhítését szolgáló intézkedések bevezetése
érdekében. Megpróbál megfelelni ennek az elvárásnak?
– Minisztériumi szakmai vezetőként a közlekedési ágazat
egészének érdekeit kell képviselnem, de szerencsés módon
személyes preferenciáim teljes mértékben egybeesnek a vasútbarát
kormányzat stratégiai szempontjaival. Kinevezésem óta új
szakterületi feladatként jelent meg a HUNGRAIL – Magyar Vasúti
Egyesület koordinálásával elkészült javaslatcsomag értékelése.
A szakmai szervezet által kezdeményezett intézkedések
a közútihoz hasonló versenyfeltételeket kívánnak
megteremteni a vasúti árufuvarozás számára. Seszták Miklós
nemzeti fejlesztési miniszter felkért a dokumentum elemzésére
és a végrehajtható lépéseket összegző javaslattételre. Még
idén ki szeretnénk dolgozni a kormány elé kerülő csomagot. A
minisztériumi áttekintés azt vizsgálja, milyen intézkedéseket
kell meghoznunk annak érdekében, hogy a vasúti teherszállítás
versenyképes szolgáltatási kínálattal, árszínvonallal mérettethesse
meg magát a hazai és nemzetközi piacon is.
1846. július 15-én adták
át Magyarország első vasútvonalát, és Petőfi erre az
alkalomra írta ezeket a sorokat: „Száz vasútat, ezeret! Csináljatok,
csináljatok!” Milyen mértékű
vasútépítésre számíthatunk a következő években?
Megkezdődött a Rákosrendező-Esztergom vasútvonal
villamosítása. A többi elővárosi vonalat is fejlesztik?
–Budapestre 11 elővárosi vasútvonal fut be, és a
hazai személyszállítási teljesítménynek több mint fele itt
realizálódik. Ezért az elővárosi vonalakat célszerű és
kell is fejleszteni annak érdekében, hogy még több utas használja
a vasutat. A vasút gyors, pontos, környezetbarát közösségi
eszközként különösen alkalmas a nagyvárosok vonzáskörzetében
ingázók kiszolgálására. A 11 vasútvonalból a korábbi évek
fejlesztései során mára már 7 komoly színvonalat ért el. A Rákosrendező-Esztergom
vasútvonal villamosításával és a korszerű biztosítóberendezések
telepítésével teljesen kiépített állapotba kerül. Júliusban
nyertünk európai uniós támogatást a Budapest-Kelenföld-Százhalombatta-Pusztaszabolcs
és a Budapest-Keleti-Rákos-Hatvan vasútvonalak felújítására.
Ez azt jelenti, hogyha az említett három vasútvonal elkészül,
akkor már csak a Kőbánya-Kispest-Lajosmizse-Kecskemét vonalat
kell felújítanunk. Remélem, hogy a közeljövőben
ehhez a beruházáshoz is találunk megfelelő forrást.
Ha már Esztergomnál tartunk; négy évig voltam
kollégista a ferenceseknél, és akkor sosem értettem, hogy a
vasútállomás miért a város peremén található. Beviszik az
állomást a belvárosba?
–Az északi part vonattal történő elérésének javítása
érdekében sokat tettünk és teszünk is. A mostani menetrend is
azt mutatja, hogy sokkal több közvetlen vonat közlekedik
Budapesttől Tapolcáig. Az északi parton sokszor dombok, hegyek
tövében kanyarog a vonal, így a jelenlegi 80 km/óra sebességet
érdemben nem lehet növelni. Az uniós finanszírozású
projektek listáján szerepel az észak-balatoni vasútvonal
fejlesztése. Első ütemben a Szabadbattyán-Balatonfüred
szakasz pályarehabilitációja, a központi forgalomirányítás
kiépítése és a villamosítás várható. Jelenleg még
tervezik a projektet, s remélem, hogy az előkészítés sikeres
befejezése után legkésőbb 2017-ben elkezdődik ez a beruházás.
A jövőben itt közlekedő villamos motorvonatok nemcsak
gyorsabbak lesznek, hanem környezetkímélők, energiatakarékosabbak
is.
Sokszor azért kritizálják a vasúti fejlesztéseket,
hogy azokat igen lassacskán valósítják meg. Mi erről a véleménye?
–A vasúti pályafejlesztések
sok esetben folyamatos vasúti üzem alatt történnek. A forgalom
teljes kizárására nagyon ritkán, általában egyvágányú
szakaszok esetében, rövid ideig van csak példa. Így előfordulhat,
hogy egy négy állomásközből álló szakaszt csak úgy lehet
felújítani, hogy egyszerre csak egy állomásközben dolgoznak
az építők, a többi helyen engedni kell a forgalmat. Ez az
egyik jellemző oka a fejlesztések időnkénti elhúzódásának.
Ezért olyan technikákat kell alkalmazni, amelyek gyorsítják a
beruházások végrehajtását, a dél-balatoni vonalon mindkét
ütemben használták, használják a kivitelezők az éjjel-nappal
dolgozó óriás gépláncot az építkezés mielőbbi befejezése
érdekében.
Többen emlékezhetünk a régi hirdetésre: „hív a vasút,
vár a MÁV!” Tudtommal a MÁV munkaerő-problémákkal küzd. A
szakminisztérium mit tud tenni ennek orvoslására?
–Az utánpótlás képzését már középiskolai
szinten el kell kezdeni. Emellett a MÁV-nak saját belső oktatási
rendszerén belül is érdemes képzéseket, átképzéseket
megvalósítania. A vasútvonalak korszerűsítésével egyre színvonalasabb
körülmények közt dolgozhatnak a vasúti munkavállalók. A
villamos motorvonatokon sokkal komfortosabb feltételek mellett
lehet a jegyvizsgáló munkát végezni, mint a régi szerelvényeken.
Az alapvető cél persze más szakmákhoz hasonlóan itt is a
folyamatos bérfelzárkóztatás: olyan életpályamodellt kell
kialakítani, amely vonzóvá teszi a vasutat a munkavállalók számára.
Medveczky Attila
|