2016.08.19.
Az általános
iskola első négy évfolyama csak az alapkészségek fejlesztéséről
szóljon
Így érhető el iskolaelhagyások számának csökkenése, és a
tudás megszerzésének élménye
Nem
igaz, hogy a kormány szócsöveként az oktatáspolitikát népszerűsítjük
– szögezte le a Nemzeti Pedagóguskar elnöke. Horváth Péter
a Magyar Fórumnak elmondta: a demonstrációkon
megjelentek olyan hangok, melyeknek nem volt köze az oktatáshoz,
gondoljunk arra, mikor akasztásról kiabáltak, és fújoltak.
Ezek nem szolgálják az eredeti, jól megfogalmazott célokat.
Júniusban újraválasztották
a Nemzeti Pedagóguskar (NPK) elnökévé. Ez azt jelenti, hogy a
grémium elégedett munkájával?
–Erről
nem engem kéne kérdeznie, de úgy érzékelem, hogy a küldöttek
és az elnökség részéről él az a bizalom irántam, ami eredményessé
teheti munkánkat. Amennyiben számvetést kéne készítenem munkámról,
akkor jó szívvel elmondhatom: egyetlen egy nyilatkozatomat sem bántam
meg utólag, mert mindig a szakmát képviseltem. Abból, hogy a választáson
az összes küldött igennel szavazott személyemre, arra következtettem,
hogy megvan az a szükséges bizalom, ami feltétlenül fontos
ennek a munkának elvégzéséhez.
A
tanárok, tanítók közt vannak, akik egyet értenek a kormány
intézkedéseivel, mások élesen kritizálják azokat. Hogyan
lehet a köztestület mindkét tábora igényének megfelelnie?
–Évek óta hangsúlyozom, hogy megalakulásunk nagyon sok
vitát váltott ki. A szervezet létrehozásával kapcsolatban különböző
vélelmezések láttak napvilágot. Ha valaki elolvasta az elmúlt
két évben kiadott állásfoglalásainkat, nyomon követte, hogy
mit képviseltünk a tárgyalásokon, és a Pedagógus Kar honlapján
megnézte az oktatásüggyel kapcsolatos dokumentumokat, láthatta,
sok esetben kritizáltuk a kormányzat lépéseit. Több
javaslatunkat meghallgatták, elfogadták, másokat viszont nem.
Tehát nem igaz, hogy a kormány szócsöveként annak oktatáspolitikáját
népszerűsítjük. Ahogy alapszabályunk is kimondja, a Nemzeti
Pedagógus Kar fő feladata, hogy ellenőrzi a közösségi szolgálat
szervezését, valamint működteti az ehhez kapcsolódó tanácsadó
és információs rendszert, véleményezési és javaslattételi
jogot gyakorol a köznevelést és pedagógusképzést érintő
jogszabályok megalkotása és módosítása során. Azokkal az előítéletekkel
pedig, melyek olyan erősek, hogy nem veszik figyelembe a tényeket,
nem is akarok vitatkozni, mert azok nem viták lennének, hanem céltalan
egymásra „lövöldözések”. Mi nem csak elmondjuk, hogy min
kéne változtatni, mi működik rosszul, hanem konkrét
javaslatokkal állunk elő. Ezt tartom konstruktív munkának.
Természetesen egy ilyen nagy rendszer esetében elképzelhetetlen,
hogy minden tökéletesen működjék. Mindig lesznek problémák,
s nekünk az a feladatunk, hogy ezeket jelezzük, s amennyiben
tudunk, tegyünk javaslatokat a minél eredményesebb megoldásokra.
Nem vett részt az úgynevezett
pedagógustüntetéseken. Ez azt jelenti, hogy a tárgyalóasztal
mellett látja a megoldást?
–A Nemzeti Pedagógus Kar nem rendelkezik olyan jogosítványokkal,
mint a szakszervetek. Nem tudunk, és nem is akarunk sztrájkot
szervezni, vagy engedetlenségi mozgalmat. Több célkitűzéssel
egyetértünk, melyeket megfogalmaznak a különböző oktatási fórumok,
szervezetek, és azokat a tárgyalóasztal mellett megpróbáljuk
képviselni.
Mennyire tartja
visszásnak, hogy ezeken a demonstrációkon nem csak tanárok
vettek részt, hanem az ellenzéki pártok is?
–Nagyon szomorúan figyeltem, hogy mennyire megváltoztak
engedetlenségi mozgalmak, és tüntetések. Fontos pont volt,
hogy megszületett a miskolci Herman Ottó Gimnázium nyílt
levele, amiben valóban az oktatás problémáiról írtak.
Megfogalmazták benne azokat a pedagógusi munkát zavaró tényezőket,
bár nem mindig teljesen pontosan és adekvátan, melyek jogosak
voltak. Később a demonstrációkon megjelentek olyan hangok,
melyeknek nem volt köze az oktatáshoz, gondoljunk arra, mikor
akasztásról kiabáltak, és fújoltak. Ezek nem szolgálják az
eredeti, jól megfogalmazott célokat.
Tehát átpolitizálták
a szakmai kérdéseket?
–Az természetes, hogy minden esetben vannak elégedetlenek
a kormányzattal szemben. Az viszont nem mindegy, hogy kritikájukat
miként, milyen stílusban fogalmazzák meg. Ha ők nagyszámban
hozzácsapódnak egy szakmai kérdéshez, és nem azt nézik, mi
vezet előre, és mi az az új döntés, ami esetleg javít az
oktatási rendszeren, hanem továbbra is azt mondják, hogy nem történt
semmi, az nem szolgálja az oktatás érdekét.
Térjünk rá a köznevelési
kerekasztal munkájára. A Nemzeti Pedagógus Kar az állami, vagy
az önkormányzati fenntartást támogatja?
–A karon belül sokat beszéltünk erről, és mint gimnáziumvezető,
én is érzékeltem azt, hogy a kettős fenntartás különösen
eleinte sok gondot okozott. Azok az önkormányzatok, akik vállalták
a működtetést, tisztességesen ellátták feladatukat,
ugyanakkor kétségtelen, hogy ebben a kettőségben voltak
nehezen megoldható problémák. Ráadásul az intézményben
dolgozó kollégák egy részének nem tudott az intézményvezető
olyan értelemben sem munkáltatója lenni, mint a pedagógusoknak.
A tehetősebb önkormányzatok forrást biztosítottak iskoláik
fenntartására, és a fejlesztésre is. Ezért most attól
tartanak az ilyen önkormányzatok által működtetett intézmények,
hogy ezeket a pénzeket nem kapják meg. Számunkra a
legfontosabb, hogy kiegyensúlyozott, jól tervezhető, az intézményi
feladatok ellátását előre vivő megoldás szülessen. Azt nem
vitatjuk, hogy az államnak joga dönteni a fenntartóról és a működtetőről,
és reméljük, hogy döntése mellé biztosítja is a megfelelő
kereteket.
Önök több
kritikát fogalmaztak meg a Klik működésével kapcsolatban. Elégedettek
azzal, hogy 58 tankerület jön létre?
–Sajnos sokan nem értik, vagy félreértik tankerületekkel
kapcsolatos változás lényegét. Nem arról van szó, hogy a 198
helyett még jobban központosított 58 tankerület jön létre.
Hanem?
–Az egyetlen költségvetésű intézményfenntartó
helyett 58 önálló költségvetésű tankerület alakul. Tehát
nem 198-ból, hanem egyből lett 58. Ez mindenképpen előrelépés.
A Klikkel az volt a legnagyobb probléma, hogy alulfinanszírozták,
másfelől állami költségvetési szervként egyetlen nagy költségvetéssel
rendelkező intézmény volt, tehát vonatkozott rá a közbeszerzési
törvény, ahogy a kormányhatározat a nyugdíjazásról, ami
alapján, ha valaki nyugdíjba vonul, akkor a helyére nem lehet
felvenni senkit. A probléma lehetséges megoldása, hogy most 58
önálló költségvetéssel rendelkező tankerület jön létre,
főleg, ha ehhez biztosítják a forrásokat is. Tény, hogy a
kormány, a miniszter úr és államtitkár úr is érzékelte,
hogy a korábbi forrásokat növelni kell a fenntartás zökkenőmenetes
ellátása miatt, és további költségvetési támogatás szükséges
2017. január 1-jétől a működtetés biztonságos ellátása érdekében.
Ígérték, hogy amennyiben időközben pénzügyi problémák
alakulnak ki, megvizsgálják, annak okát, s ha nem elegendő az
összeg, akkor további forrásokat próbálnak bevonni. Ezek bíztató
ígéretek. Szerencsére kikerül a közbeszerzési törvény hatálya
alól a tankerület, így sokkal könnyebbek lesznek az iskolai
beszerzések. Örömmel fogadtam miniszter úr bejelentését,
miszerint a problémákat, az egész mechanizmust az iskolák
oldaláról kell nézni, és nagyobb önállóságot kell adni az
intézményeknek, és azok vezetőinek. Ezek után kíváncsian várjuk,
hogyan működik az új rendszer a gyakorlatban.
Hogy lesz nagyobb önállósága
az intézményvezetőknek, ha a tankerületi központok nevezik ki
a tanárokat?
–A munkáltató továbbra is a tankerület lesz, mely a
munkáltatói jogok nagy részét átadja az intézményvezetőnek,
kivéve a kinevezéshez, a munkaviszony megszüntetéséhez és a
bérezéshez kapcsolódókat. A kinevezéssel kapcsolatban azt írja
elő a törvény, hogy az intézményvezető javaslatát a tankerületnek
kell jóváhagynia. Korábban ilyen nem volt, tehát ez előrelépés.
Számunkra az jelentett volna sikert, ha a törvénybe azt
fogalmazzák meg, hogy az intézményvezető javaslatát a tankerület
csak akkor utasíthatja vissza, ha a kinevezésnek törvényességi
akadálya van. Ezért örültem, mikor kiderült Pölöskei Gáborné,
a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ elnökének szavaiból,
hogy ők is ezt gondolják. Tehát az igazgató javasol, a tankerület
megvizsgálja a pedagógus megfelelő végzettségét, erkölcsi
bizonyítványát, s azt, hogy valóban szükség van-e adott
szakos kollégára, és ha ezeken a területeken nem talál problémát,
akkor kinevezi az illetőt.
Mennyire megoldott a pedagógus-óraszám kérdése?
–Az óraszámmal kapcsolatban a Pedagógus Kar mást
javasolt a kormány felé, mint a szakszervezetek, akik a pedagógusok
kötelező óraszámának 22 órában történő rögzítését
akarták elérni, s ha ezen túl valaki többet tart, akkor neki túlóra-bért
fizessenek. Mi azért nem ezt támogattuk, mert így akár az is
elképzelhető, hogy egy adott intézményben mindenki 26-27 órát
tart, és kifizetik a túlóráját. Azt gondoljuk, hogy tartósan
a heti 22 óraszám meghaladása a minőség rovására megy. Ezért
azt hangoztatjuk, hogy a jelenlegi jogszabályok szerint úgy kell
kiszámítani az intézményi álláshelyeket, hogy az összes, az
intézmény számára biztosított órakeretet 22-vel kell
elosztani. S ennek megfelelő álláshelyet kell biztosítani. Így
lehetőség nyílna arra, hogy az adott iskolában dolgozó pedagógusok
többsége heti óraszáma 22 körül alakuljon. Természetesen
mindig lesz valaki, aki ennél több órát tart, de ha a 22-vel
számolt álláshelyekre vonatkozó bért az iskola megkapná,
akkor ebből az összegből el tudná ismerni a pedagógusok többletmunkáját.
Készül az új Nemzeti Alaptanterv. Igaz, hogy az abban
foglaltak szerint jelentősen csökkennek a diákok terhei?
– Kétféle teherről kell beszélni a tanulók kapcsán,
az egyik a magas tanítási óraszám, a másik a túlságosan sok
tananyag, ezért át kéne gondolni annak korszerűsítését. A
tanulói óraszámokat pedig csökkenteni kell, mert nem hatékony,
ha egy elsős kisdiák napi hatszor negyvenöt percet ül a
padban. Másfelől a tartalmat át kell gondolni, és meghatározni
az oktatás célját a 21. században, s azt, hogy ehhez milyen módszerekkel
lehet eredményesebben dolgozni, milyen továbbképzéseken kell részt
venniük a kollegáknak, s milyen tantárgyi struktúra szolgálja
ezeket az érdekeket. Erre alakult meg a Magyar Tudományos Akadémia
által vezetett munkacsoport, aminek 2017. december 31-éig ki
kell dolgoznia az új rendszer elemeit, alapjait. Ezt az anyagot
utána széles társadalmi vitára kéne bocsátani, mert ha nem
tud azonosulni az elképzelésekkel – még ha azok jók is – a
pedagógusok többsége, akkor nem lehet eredményes. Ezért olyan
előadások, fórumok megtartása szükséges, hogy a pedagógusok
megértsék a rendszer lényegét, s azt el is fogadják.
Az oktatás az a terület, ahol még a rendszerváltás
előtti időktől kezdve szinte 4-5 évente reformokat vezetnek
be. Emlékszem, még a ’80-as évek közepén a kettes számrendszerben
való műveleteket oktatták matematikaórákon az alsó tagozat
negyedik osztályában, mikor még sok diáknak a tízes számrendszerben
való szorzás, osztás sem ment könnyen. Eljön végre az idő,
mikor a tanulók nem lesznek „kísérleti nyulak”?
–Minden egyes változtatást
alaposan át kell gondolni, és elő kell készíteni. Amennyiben
az új rendszert a pedagógusok elfogadják, és magukénak érzik,
akkor hosszú távon kevesebb változtatás szükséges. Azt se
feledjük el, hogy világunkban szinte minden szakma technikai
feltétele nagyon gyorsan változik, s erre az oktatásnak reagálnia
kell. Ahol nem szabadna kapkodva a módszereken változtatni, az
az általános iskola első négy éve. Az első négy évben az
alapokat kell lefektetni. Így érhető el a lemorzsolódások,
iskolaelhagyások számának csökkenése, és később a tudás
megszerzésének az élménye.
Medveczky
Attila
|