vissza a főoldalra

 

 

 2016.08.26. 

Az ősi szoborkészítési technikák magyarországi mestere

Márkus Péter Munkácsy-díjas szobrászművész 1956-ban született Budapesten. 1982-1987 között a Magyar Képzőművészeti Főiskola hallgatója volt. Mestere: Somogyi József. 1986-ban Herman Lipót-díjjal jutalmazták, 1989-ben az Eötvös József Alapítvány ösztöndíjasa, 1990-1993 között Derkovits-ösztöndíjas. 1994-ben a Szobrászrajz Biennálé fődíját kapja, rá két évre pedig a Laborcz Ferenc Alapítvány díját. 1998-ban Munkácsy-díjat kapott. A Magyar Szobrász Társaság elnöke. Klasszikus szobrászati technika, a viaszvesztéses bronzöntés magas színvonalú művelője. Az öntés után még megformálja a bronzot, majd patinázza. Szabálytalan körvonalú sík felületekből felépített szobrai organikus formákat, mozgást idéznek. Egyszerre emlékeztetnek élőlényre és a munkaeszközökre (harapófogó, markológép). Fémből és fából készült szobrainak jellegzetessége a sík és kontúr hangsúlyos szerepe. Fémből hajlított grafikus karakterű munkáinak hatását az árnyékhatások kihasználása is fokozza. Több rétegben felrakott puha papírból készült kollázsokat készít, amelyeken egy-egy hangsúlyos fekete vagy vörös vonal húzódik keresztül. Egyaránt készít figurális és nonfiguratív szobrokat. Ez utóbbiakat a konstrukció kiemelése jellemzi, illetve az, hogy a nyitott vázszerkezetre súlyosabb, zárt - gyakran fa - formákat erősít. A módszerrel nyitott, légies, ugyanakkor hangsúlyos, teret szervező nonfiguratív plasztikákat hoz létre.

Egyéni kiállításai: Szerb templom, Balassagyarmat (1989); Stúdió Galéria, Budapest • Nemzetközi Szobrászrajz Biennálé, Budapest (1990); Gaál Imre Galéria, Budapest • Műcsarnok Kamara Terem, Budapest (1995); Csepel Galéria, Budapest (1997); Művésztelepi Galéria [Magyari Mártonnal], Szentendre (1998); Kis Galéria, Komárom (1999); Körmendi Galéria, Sopron (2003).

Csoportos kiállításai

Országos Kisplasztikai Biennálék, Pécsi Galéria, Pécs (1984-1999); Monumart, Budapest Galéria, Budapest (1988); 1956/301. Pályázat az 1956-os forradalom vértanúinak emlékművére a 301-es parcellában, Budapest Galéria, Budapest (1989); Stúdió '90, Ernst Múzeum, Budapest (1990); Nemzetközi Szobrászrajz Biennálé, Budatétényi Galéria, Budapest (1992); Kisszobor '94, Vigadó Galéria, Budapest (1994); Helyzetkép/Magyar szobrászat, Műcsarnok, Budapest (1995), Térvonalak és imaginárius terek, Fészek Galéria, Budapest (1996); Művésztelepi zárókiállítás, Nyíregyháza • Szobrásztársaság éves kiállítása (1997), Ma-tematikus (1998); Műcsarnok-Palme Ház, Budapest (1998), Káosz és Rend, Vigadó Galéria, Budapest • Óvilág - Újvilág, Budapest Galéria, Budapest • Szobrásztársaság éves kiállítása, Jazz Galéria, Budapest (1999); Burgenländische Landesgalerie, Eisenstadt (2005); Kassa, Vychodoslovenska Galéria (Körmendi-Csák Gyűjtemény kiállítása) (2006); Pilsen, Zapadoceska Galéria (Körmendi-Csák Gyűjtemény kiállítása) (2006).

Köztéri művei: Hermes kút (kő, 1994, Tuln [A]); Transzláció (fa, 1994, Nagyatád); Szt. László-portré (bronz, 1994, Halásztelek); Alapy Gáspár (kő, bronz, emléktábla, 1998, Komárom); épületplasztika-rekonstrukció (kő, 1998, Komárom); Anker Alfonz (kő emléktábla, 1999, Komárom); Hunyadi János-, Szent-Györgyi Albert-, Neumann János-portré (gipsz portrék, 1999, Frankfurt, Nemzetközi Könyvkiállítás magyar pavilonja).

 Azt olvastam önről, hogy öntörvényű, külön álló alakja a kortárs magyar szobrászatnak. Mit jelent az öntörvényűség?

 –Ez egy jó kérdés, talán erről másokat kéne megkérdeznie. Valószínűleg azt jelenti az öntörvényűség, hogy minden egyes alkotásomat úgy készítem el, ahogyan azt előzőleg átgondoltam. Már apró gyermekkoromtól kezdve mindig megtervezem, kitalálom, hogy pontosan milyen képeket, rajzokat, szobrokat szeretnék csinálni. Majd fanatikusan megpróbálom ezeket a kigondolt formákat a gyakorlatban megvalósítani. Lehetséges, hogy ez a gondolkodásmód az élet minden területén előbb-utóbb megjelenik, és ezt csúnya szóval öntörvényűségnek nevezik. De abban nincs semmiféle különös, ha mindig valamilyen gondolat, előkép alapján indulok el, és azt szeretném következetesen végigvinni. Nem utánzok másokat, nem követem a divatokat, a saját utamat járom. Az érdekel, ami hatással van rám. Ez öntörvényűség lenne? Nem hiszem, inkább kissé megszállottság.

 Bizonyos szintig szükséges a megszállottság ahhoz, hogy valaki művész legyen?

 –Biztos, hogy kell, legalábbis nálam. Azt nem tudom, másnál ez miként alakul. Kamaszkoromtól kezdve azt szerettem volna, ha egyedi szobrász legyek. Valahogy elindult az érdeklődésem erre a területre, de hogy mitől, miért, azt nem tudom pontosan megfogalmazni. Barkácsoltam, sok mindennel foglalkoztam, majd kis szobrocskákat készítettem. Kamaszkorban próbáltam rajzolni, másolni újságokból. Megfigyeltem az általam jónak tartott szobrászok műveit, majd úgy próbáltam azokat megcsinálni, hogy nem volt előttem a kép, tehát emlékezetből. Bevallom, ezek a dolgok nem igazán sikerültek, de mégis ezután kezdtem el az általam szobroknak vélt műveket csinálni.

 Képzőművészeti középiskolába járt?

 –Nem jártam művészeti középiskolába, bár kértem a szüleimet, hogy iratkozhassák át a Török Pál utcai úgynevezett kisképzőbe, de nem engedték. Gondolom azért, mert féltettek a pálya buktatóitól, és biztos megélhetést szavatoló szakmát szántak nekem.

 Más mesterségen, hivatáson nem is gondolkodott?

 –Soha, mert fanatikusan a szobrászat felé haladtam. Később a Várbazárban, egyidősebb mesternél, Nyírő Gyula szobrászművésznél tanultam. Hat évig a műhelyében dolgoztam.

 Ott készült a felvételire?

 –Tulajdonképpen igen, de mikor odamentem, nem is gondoltam arra, hogy fölvételizek a képzőművészeti főiskolára. Nyírő mester mellett a gyakorlati tudásra vágytam, amit szerintem egy műteremben lehet a legjobban elsajátítani. A mester belevont az akkori látásmódjába, munkáiba. Megkért, hogy segítsek azok elkészítésében, hogy így is tanuljak. Kaptam tőle feladatokat, és azokat át is beszéltük. Nyírő Gyula egy nagyon remek, tehetséges, intellektuális szobrászatot képviselő művész volt, aki egyaránt készített figurális és nonfigurális munkákat.

 Miért pont Nyírő Gyulát választotta? Bekopogtatott hozzá, és elmondta, nála szeretne tanulni?

 –Minden bátorságomat össze kellett szednem, hogy belépjek az ajtaján. Többször végigsétáltam a várbazár-soron – 17 éves lehettem akkor – , és néztem, hogy melyik ajtó nincs zárva. Nyírőé nyitva volt. Gondoltam, ez nem véletlen. Beléptem, s láttam éppen követ faragtak, arra is emlékszem, hogy egy nagy dunabogdányi szürke andezitből faragtak Kossuth-szobrot. Mint említettem, először nem a képzőművészetire felvételiztem, hanem a tanítóképző főiskolára, amit el is végeztem. Azután behívtak katonának, s leszerelésem után felvételiztem a képzőművészeti főiskolára, ahol elvégeztem a tanár-és a szobrász szakot.

 A főiskolán volt-e valamilyen követendő stílus?

 –Addigra véget ért a szocreál korszak, így szabad kezet adtak nekünk. Nagy szerencsém volt, hogy a Várbazárban rengeteget mintáztam. Többen meg is állapították, hogy ezt ügyesen csinálom, ami óriási motivációs erőt adott. A főiskolán is felvételi alapkövetelménye a portrémintázás volt, amiben megvolt a gyakorlatom. Akkor még a tanárok választották ki a diákokat, így kerültem Somogyi József osztályába.

 Később szülei beletörődtek a választásába?

 –Édesanyám sajnos nem élte meg még azt sem, hogy felvettek a főiskolára. Édesapám, aki eleinte féltett ettől a hivatástól, egyre inkább büszke volt arra, hogy én ilyen számára furcsa dolgokkal foglalkozom.

 Miből élt meg a diploma után?

 –Már nős voltam, mikor jelentkeztem a főiskolára, és tanulmányaim alatt két gyermekem született. Akkor építettem azt a házat Szentendrén, ahol most lakom. Szerencsés voltam, mert a főiskola elvégzése után azonnal megpályáztam az Eötvös József Alapítvány ösztöndíját, amit meg is nyertem. Ebből a havi biztos keresetből, bár nem fényűzően, de meg tudtam élni. Mellette pedig szobrászattal foglalkoztam. Ezután Derkovits-ösztöndíjas lettem. Így három évre biztosították a nyugodt alkotói periódust. Annyi volt a feltétel, hogy évente egy alkotást kellett bemutatnom az Ernst Múzeumban.

 Meghatározták, hogy milyen stílusú műveket készítsen?

 –Nem volt ilyen kikötés. Már a Várbazárban közös sikereket értünk el Nyírő Gyulával a viaszveszejtéses öntés -kísérletezésben. Ez onnan eredt, hogy meghívták Aachenbe, ahol olyan speciális feladatot kapott, hogy a készülő harangokra domborműveket mintázzon. Ennek az eljárásnak a lényege, hogy a belső üreget képező anyagot, tehát a viaszt, a művelet során eltávolítják. Majd a Várbazárba behozta ezt a kevésbé ismert technológiát. Ezzel kezdtünk el kísérletezgetni.

 Szeret kísérletezni?

 –Nagyon. S ezt a technikát később, a főiskola után is műveltem. Az ösztöndíjakra is ilyen szobrocskákat készítettem. Akkor még nem volt műtermem, hanem a földön készítettem. Végül is a ház hátsó részében alakítottam ki a jelenlegi műhelyt.

 Több indai istenszobrot készít. Miért pont India, és miért éppen istenségszobrok?

 –Lépésről-lépésre alakult ki ez a dolog, mert már ifjú koromban érdekelt a keleti kultúrkör. Családtagjaim közül többen voltak kint Indiában, kaptam is tőlük az ottani világról, művészetről könyveket. Nagyon sokat köszönhetek nagynénémnek, nagybátyámnak, akik ráirányították a figyelmemet arra, hogy nem csak a nyugati művészetben léteznek csodás alkotások. Egy ilyen csoda volt a dél-indiai dravida –kultúra, azon belül a csóla-kultúra megismerése, az utóbbi több mint 1000 éve maradt fenn. Nem állítom, hogy egyedülállóan a földön, de Indiában még működnek a kézműves hagyományokat továbbvivő, apáról fiúra szálló családi műhelyek, ahol istenszobrokat készítenek. Ezek a műhelyek arra specializálódtak, hogy a hindu hitvilág isteneit tárgyasítsák. Csodával határos módon sikerült kijutnom Indiába, s akkor elkezdődött művészetemben az a nagy kaland, ami azóta is folytatódik.

 Ezeket az ősi istenségszobrokat utánozza, vagy átalakítja saját elképzelései szerint?

 –Egy olyan zárt világról van szó, ami Európában már nem ismert, nem létezik. Tehát nem másíthatom meg azokat. Először a technikát akartam elsajátítani, megtudni, miként öntik ezeket a munkákat. Utána kezdtem olvasni utána, hogy konkrétan miket készítenek. Olyan kötött ez a kultúra, hogy évszázadok óta ugyanolyan mozdulatokkal készítik az istenszobrokat, ugyanolyan ruházatokkal. Az istenek attribútumai és motívumai is ugyanazok, mint évszádokkal ezelőtt. Hitük szerint felszentelik a szobrokat, és azokba beleköltözik az istenség, az az általuk ismert földön túli feljebbvaló, amit ők tisztelnek. Tehát a filozófiát kell megismerni, és sokkal több az egész a technikánál. 15 éve tanulmányozom ezt a gondolatvilágot, de a mai napig nem tudok róla annyit, amennyit szeretnék. Ezért folytatom ezt az utat. Hatalmas alázatot követel, hogy beleéljem magam abba a helyzetbe, hogy ilyen istenségszobrokat készítsek. Ez az út, művészet teljesen eltér a hazai kortárs működésemtől.

 Ha egy indiai szobrász meglátja a műveit, rájön arra, hogy azt egy magyar művész készítette?

 –Ha jó csinálom, akkor nem tudja megállapítani.

 Mekkorák ezek a szobrok?

 –Indiában ezeket az egészen kisméretűtől a több méteresig készítik. Az én műveimet, mikor tanulmányúton voltam – először 2004-ben – , az is meghatározta, hogy beférjenek a hátizsákomba, így körülbelül 30 kilós, 12 inches-es figurák voltak. Most már itthon alkotom ezeket a szobrokat. S ha összegyűjtök elég pénzt a repülőútra, akkor elmegyek a már ismert családi műhelyekbe, közlöm, mit szeretnék csinálni. S akkor megbeszélik a családban, hogy ezt nekem szabad-e, s ha igen, akkor nekilátok a munkának.

 Nem nézték először csodabogárnak?

 –Dehogynem! Az első két évben csak annyit engedtek, hogy fotózzak, és csak később engedték meg, hogy én is készítsek ilyen szobrokat. Ezek szigorúan figurális alkotások. Esetünkben is viaszvesztéses technológiáról kell beszélni, és általában bronzba öntik a mintákat.

 Emellett absztrakt, nonfiguratív szobrokat is készít.

 –Nonfiguratívnak is lehet ezeket a műveket nevezni, de náluk is számít az alapgondolat, az érzés, és több figurára, fogalomra asszociálnak.

 Érdekli, hogy megértse a néző, hogy ezek a kortárs művek mit is ábrázolnak?

 –Az, hogy valami mit ábrázol, nézői mentalitásból fontos dolog. Alkotói mentalitásból már kevésbé, mert nem biztos, hogy ábrázolni, hanem főleg sugározni kell valamit. A lényeg, hogy elgondolkodtassa a mű a nézőt, hatással legyen rá. Olyan egyéni alkotói nyelvet kell megtalálni, ami közvetít valamit. A csólára visszatérve, ott abszolút nem fontos a szobor alkotója neve.

 Nem úgy, mint idehaza. Több szobrász arról panaszkodik, hogy egy avatóünnepségről készült hírben leírják, kik adták a munkához a pénzt, ki mondta a beszédet, de a művész nevét nem említik meg.

 –Ez egy speciális eset, és főleg a köztéri szobrokra vonatkozik. Indiában a szobrokat csapatmunkában készítik, de valójában nálunk is a köztéri alkotásokat. S a köztéri szobroknak nem csak alkotója, hanem a „karmestere” a szobrász.

 A köztéri szobroknál ügyel arra, hogy akit megmintáz, az hasonlítson is az ismert fotókra, ábrázolásokra?

 –Nagyon szeretek portrékat készíteni, de a hasonlításnál fontosabb, egy „belső utazás”. Bele kell képzelni magát a művésznek a személy gondolatvilágába, személyiségébe. Tehát belsőleg meg kell közelíteni azt a személyt, akit megmintázunk. Természetesen az ilyen szobroknak naturálisnak kell lenniük, és nem lehetnek nonfiguratívok. A megrendelők nem azt várják el, hogy a művész valamilyen elvont aurát mutasson meg, hanem szeretnék viszontlátni, azt az illetőt, aki abban a közegben élt, tevékenykedett.

 Szent László győri hermája alapján hoz létre köztéri szobrokat viaszveszejtéses bronzöntési technikával. Hogyan kapcsolódik a herma a szobrászathoz?

 –A Szent László hermához kapcsolód szobrok alkotói működésemnek érdekességei. 2014-2015-ben készítettek velem dokumentumfilmet, amiben éppen arról szóltam: egy szakrális gondolkodásnak magyar és indiai vetülete miként találkozhat egy alkotón keresztül. Legelőször Halasztelekről kaptam felkérést, hogy az ottani, korábban ledöntött Szent László-szobor helyére készítsek egy a hajdaninál mívesebb alkotást. Megállapodtunk, hogy a győri Szent László-hermához hasonlító szobrot készítsek. Elkészült a munka, amit sajnálatos módon elloptak. Így Halásztelekre egy új szobrot kellett készítenem. A lopásról hírt adtak a lapok, és erre felkeresett Szentlászló község polgármestere, hogy ő is szeretne egy ilyen szobrot. Majd létrehozták Szent László királyunk nevét viselő települések társulatát. A társulat gyűlésein döntik el, hogy hol készüljön a következő Szent László-szobor, s a munkadíjat is megállapították. Most készítem a tizediket. Nem szoborgyártásról van szó, mert az elkészült gumiformát tovább mintázom, tehát mindig más megoldásokkal készül ez a szobor.

 Művészeti tevékenysége mellett, elnöki posztot is betölt. Kik tartozhatnak az ön által vezetett Magyar Szobrász Társasághoz?

 –Azokat fogjuk össze, akik professzionálisan alkotnak a szakmában. Társaságunk civil szervezet, melynek egyik célja a szobrászok szellemi és szakmai önállóságának megteremtése, a művészi alkotótevékenység kibontakozása és támogatása. 1995-ben alakult egyesületünk, és jelenleg 150-180 taggal működünk. A Ráday utcai Erlin Galéria lett társaságunk székhelye, és itt rendezünk olyan kiállításokat, ahová meghívjuk tagjainkat. Elnökként próbálom a társaság működését elősegíteni, pályázni, és programokat, kiállításokat szervezek.

 

Medveczky Attila