2016.08.26.
A jövő járműveit
gyártják Kecskeméten
Magas kezdő fizetést kapnak a nálunk végzett hallgatók
Kihívást
jelent a kecskeméti egyetem számára, hogy a 2500 főt
alkalmazni kívánó új Mercedes- gyárhoz, illetve a beszállítói
körhöz jól képzett szakembereket biztosítson. Dr. Lukács Pált,
a Pallasz Athéné Egyetem Járműtechnológia Tanszékének vezetőjét
arról kérdeztük, szükséges-e a tanárok továbbképzése, és
el tudnak-e helyezkedni, akik járműmérnöki alapszakon
szereznek diplomát.
A Mercedes-Benz új gyárat épít kecskeméti
telephelyén a rugalmas termelés biztosítása érdekében. Ez az
új beruházás mit jelent a Pallas Athéné Egyetem hallgatói számára?
–Most kezdődik a Mercedes gyárral való együttműködés
harmadik szakasza. Az első 2008-ban volt, amikor a konszern döntött
a gyárépítésről. A döntés megszületése után a gyár
menedzsmentje tárgyalt a város és a felsőoktatási intézményünk
vezetőségével is. Ütemterv alapján közölték, hogy mikorra,
mennyi és milyen képzettségű munkaerőre lesz szükségük.
Elmondták, hogy jó képességű, kompetenciákkal rendelkező műszaki
szakemberek jelentkezését várják. Nem szűkítették a kört járműmérnökökre,
hiszen egy gyárnak gépészmérnökre, informatikusra, műszaki
menedzserre is szüksége van. Az autógyártásban a hagyományos
kompetenciák mellett egyre inkább előtérbe kerülnek az
informatikai és villamosmérnöki ismeretek is. A második lépés
idén történt, mikor bejelentették a 185 milliárd forintos új
karosszéria gyár építését, s már az alapkövet is letették.
Ettől függetlenül jelentették be a közelmúltban az új, 1
milliárd eurós beruházás keretében megvalósuló, rugalmas gyártórendszereket
használó, első-hátsókerék hajtású, illetve elektromos járművek
gyártására is alkalmas gyár felépítését. A gyárban az ipar 4.0 eszközrendszerét használva gyártják
a jövő járműveit. Ez számunkra azt jelenti, hogy 2500 főnyi
új munkaerőt szeretnének foglalkoztatni, s a multipikátor hatással
számolva két és fél, háromszor ennyi ember jelenik majd meg a
Mercedes beszállítóinál. A vállalatoknál a gyártott főegység
függvényében, tehát attól függően, hogy éppen mit szállítanak
be a gyárba, az új beruházás összmunkaereje 15-20% -ának műszaki
felsőfokú végzettséggel kell rendelkeznie a már említett
sorrendben, tehát a járműmérnöktől a műszaki menedzserig
bezárólag. Ehhez még hozzáadódik az egyetemen újonnan induló
gazdálkodási és menedzsment alapszakú képzés, melynek
majdani végzős hallgatóiból is választhatnak a vállalatok.
Mint a Járműtechnológia Tanszék vezetője, hogyan látja,
az egyetem felkészült az új kihívásokra, képzik-e a tanárokat?
–Több vezérlő
elv mentén alkalmazkodunk a kihíváshoz. Ha nem létezne állami
felsőoktatási politika, akkor is az itt oktató kollegáknak az
élethosszig tartó tanulás jegyében folyamatosan képezniük
kellene magukat. A műszaki tudomány és technika előrehaladtával
2-5 év alatt a felsőoktatási intézményekben elsajátított
ismeretek teljes mértékben devalválódnak. Tehát egy végzős
járműmérnöknek 5 év múlva az ismeretei jó részét meg kell
újítania, hogy versenyképes maradjon a piacon. Ugyanez
vonatkozik az oktató kollegákra is. Két éve jelent meg a felsőoktatási
államtitkárság által összeállított „Fokozatváltás a
felsőoktatásban” című stratégiai anyag, ami leírja a
teljesítményelvű felsőoktatás fejlesztésének irányvonalait.
Ez a dokumentum több ponton a kollegák képességeinek gyarapítását
irányozza elő. Tehát a kollegáknak időről időre akár ösztöndíj
által, akár egyetemek, vagy iparvállalatok közti együttműködés
keretében külföldön kell képezniük magukat. Ezáltal
fejlesztik nyelvtudásukat, s az iparvállalatoknál megszerzik a
legújabb tudományos és technológiai ismereteket. Amennyiben külföldi
egyetemre kerül ki a kolléga, akkor az oktatási módszertani
ismerete fejlődik, ami legalább annyira lényeges, mint a legújabb
technológiai vívmányok megismerése. Az új generációkat
ugyanis már nem lehet a hagyományos módszerekkel oktatni, hanem
új, trendi oktatási eszközöket kell használni, lehetőség
szerint a modern, okos berendezések bázisán.
Idén mennyi hallgatót vettek fel a Járműtechnológia
Tanszék szakjaira?
– A Pallas Athéné Egyetem
hagyományos, így legismertebb kara a Gépipari
és Automatizálási Műszaki Főiskola
(GAMF) kar, amin belüli alapszakokon járműmérnök és gépészmérnökképzést
végzünk, valamit képezünk műszaki menedzsereket, mérnök-informatikusokat,
és a legújabb forma a gazdálkodási és menedzsment alapszak.
Tavaly a kecskeméti és a szolnoki főiskolára összesen 1145
hallgatót vettek föl, idén a közös egyetemre kettővel többet.
A GAMF-on kívül az egyetem kertészeti, tanítóképző, és a
szolnoki főiskola integrációjából adódóan, gazdálkodási
karral rendelkezik. Ebből a négy karból a GAMF és a tanítóképző
is növelte a fölvettek létszámát – a műszaki kar 20%-kal.
Évek óta zászlóshajónk a gépészmérnöki alapszak, ahová
145 új hallgatót vettünk föl, s 115 főt a mérnökinformatikus
képzésre és 68-at a járműmérnökire. Ez nem azt jelenti,
hogy járműmérnöknek csak 68-an jelentkeztek, hanem, hogy a
280-as ponthatár számot ennyi felvételiző érte el. Az új
gazdálkodási alapszakunk pedig 81 új hallgatóval indul el.
Ezek a végleges számok.
Ösztöndíjrendszert is létrehoztak a tanulók motiváltsága
érdekében?
A műszaki hallgatók duális képzés keretében tanulnak?
|