2016.02.05.
Szép és aktuális zene a magyarság számára
Saját utamon járok, saját stílusomban komponálok
Andrássy
Krisztina zeneszerző, zongoraművész a Magyar Állami Operaház
címzetes magánénekese és korrepetitora, a Szirt Együttes alapítója
zenei tanulmányait a Bartók Béla Zenekonzervatórium zeneszerzés
és szolfézs-zeneelmélet szakán kezdte, majd a Zeneakadémián
szerzett karvezetői és zongorakísérő-korrepetitori diplomát.
2001-től a Magyar Állami Operaház tagja először mint énekkari
tag a szoprán szólamban, majd 2002-től mint címzetes magánénekes,
2003-tól pedig az Operaház megbízott korrepetitora. Énektanulmányait
szintén a Bartók Béla Zenekonzervatóriumban kezdte, majd László
Margit operaénekesnő és Kaposi Margit énektanárnőnél
folytatta. Jelenlegi énektanára: Misura Zsuzsa Liszt Ferenc-díjas,
érdemes művész, a Magyar Állami Operaház örökös tagja.
2003-tól számos turnén vesz részt mint énekes (2003 július
– Japán, a Bécsi Staatsoper operagála turnéja; 2004–2006
– Japán és Thaiföld, az Operaház turnéi) és mint zongoraművész
(2007 február – Miami, Florida zongorakoncertek Brahms, Liszt,
Kodály, Bartók műveiből). 2005 nyarától férjével, Andrássy
Frigyessel valamint operaházi kolleganőjükkel, Sánta Jolánnal
megalapították a Szirt Együttest. Azóta minden évben egyre több
fellépésük van. 2010-ben elnyerte az Operaház Énekkarának
„Év énekese” díját. Mint zeneszerző páros, férjével
2007. májusában debütáltak a Nádor Teremben Új magyar zene
nagy magyar költők verseire címmel. Azóta minden évben nagy
sikerű szerzői estet rendeznek. 2012 októberében a Magyar Állami
Operaház bemutatta Andrássy Frigyes az 1956-os forradalom emlékére
írt Sír a téli éjszaka c. egyfelvonásos drámai daljátékát,
melynek zenéjét együtt komponálták. 2015. október 22-én az
1956-os Magyar Szabadságharcosok Világszövetsége Elnöksége
’56-os Hűség a Hazához Érdemkereszt kitüntetést adományozott
Andrássy Krisztinának. A Szirt Együttes 10 éves Jubileumi
koncertje az Andrássy Duo szerzeményeiből 2015. decemberében
az Erkel Színházban volt.
Mi volt előbb a zeneszerző, a zongoraművész,
vagy a magánénekes Andrássy Krisztina?
– Általános iskolai tanulmányaim mellett, 7-8 évesen
kezdtem el zongorázni tanulni, de nagyon korán, már 9 évesen
zongoradarabocskákat írogattam.
Szülei nem próbálták lebeszélni erről a hivatásról?
– Édesapám, Bedő István művésznéven a pécsi operatársulat
alapító tagja volt, s az első nagy szerepe 1959-ben Pécsett a
Rigoletto címszerepe volt. Nyolc éves voltam, amikor meghalt, s
e tragikus esemény miatt magamba fordultam, és elkezdtem kis
darabokat írni. Az egész család a zene bűvkörében élt, édesanyám
korábban szintén opera-énekesnőnek készült, így aztán
otthon senki sem beszélt ennek a pályának a hátrányairól. Örültek
neki, mikor a Magyar Rádió Gyermekkórusába kerültem, és így
kötelező volt zongorát és szolfézst tanulnom.
Ezeket a kis korai zongoradarabokat meg is mutatta
valakinek, vagy a „fióknak” írta?
– A Magyar Rádió Gyermekkórusának Thész Gabriella
volt az egyik karnagya, aki az Egyesült Államokban is tanított,
így többször hozott Magyarországra amerikai csoportokat. Egy
ilyen alkalommal bemutatott nekik, mint zeneszerzőt. Akkor eljátszottam
kis darabjaimat nagy sikerrel. Majd felvételt nyertem a Bartók Béla
Zeneművészeti Szakközépiskolába zeneszerző és szolfézs
szakra. A felvételinél néhány zongoradarabomat mutattam be. Később
kellett más hangszerekre is komponálnom. Sőt dalokat, kórusműveket
is kötelező volt szerezni. Magamtól viszont akkor még csak
zongoradarabokat írtam.
A konzervatóriumban különböző stílusokban is
kellett komponálni?
– Főleg zongorára kellett írni egy adott stílusban. Néha
egy szerző stílusát is meghatározták. Emlékszem, hogy többek
között Couperin francia barokk zeneszerző művei alapján
kellett stílusgyakorlatokat írni, de stílusgyakorlatok voltak
klasszikusoktól is, és a hangszerelés alapjait is megtanultuk.
Nagyon erős zenei képzést kaptam olyan remek tanároktól, mint
Fekete Győr István, Csemiczky Miklós, Dukay Barnabás.
Arra soha nem gondolt, hogy meg lehet-e élni a zeneszerzésből?
Mert valakit vagy „felkapnak”, vagy nem.
– Erre sosem gondoltam, mert szinte sodródtam a zenei pályán.
A barátnőm miatt kezdtem el zongorázni, és első iskolás kori
szerelmem vitt el a Rádió Gyermekkórusába, ahol nagyon sokat
tanultam. Majd mikor egyik barátom ment a konziba, akkor én is
oda jelentkeztem. Sosem foglalkoztam azzal, hogy mit mondanak mások.
Sőt az Operaházba is úgy kerültem, hogy mindenki le akart beszélni
róla, de én csak azért is jelentkeztem. Kaposi Margit énektanárnő
javasolta, hogy próbáljam meg először az Operaház énekkarát.
Egy énekesnőnek élete végéig tanulnia kell. Több éve Misura
Zsuzsa a tanárnőm, akit nagyon szeretek, s aki remek tanár; az
énektechnikán túl ismeri azokat a hagyományokat, amelyek
fontosak az opera világában, és át is tudja adni azokat a tanítványainak.
Több külföldi turnén vett részt. Van-e szégyenkeznivalójuk
a magyar operaénekesnek?
– Semmiképpen sincs, sőt nagyon tisztelnek minket –
ezt főleg az USA-ban tapasztaltam. A magyarországi zeneoktatás
elismert külföldön, ismerik és értékelik a Kodály-módszert.
Nagyon muzikális emberek zenélnek, énekelnek külhonban, mert
itthon színvonalas a képzés nemzetközi szinten. Japánban főleg
a klasszikus operákat szeretik, hagyományos rendezésben. Liszt
Ferenc, Kodály Zoltán, Bartók Béla műveit világszerte
ismerik, és az USA-ban már minket is, mert ott elénekeltem néhány
dalunkat.
Vannak még egyáltalán egyéniségek a színpadon?
Akikre betódul a közönség?
– Néhányan vannak, de mivel a televízió már alig közvetít
operaelőadásokat, riportokat, így kevesen ismerik őket. Számomra
a legnagyobbak Tokody Ilona és Kelen Péter voltak. Tokody Ilona
csodálatos egyéniség, többször is dolgoztunk együtt, most is
épp készülünk egy közös koncertre. Sajnos a fiatalok között
egyre kevesebb az egyéniség, úgy érzem, hogy a tehetséges énekesek
nem tudnak igazán kibontakozni.
Kissé előre sodródtunk… A Zeneakadémián miért nem
a zeneszerzői szakra felvételizett?
– A konziban nagyon sokan olyan kortárs, modern stílusban
írtak, amitől egyre inkább eltávolodtam. Úgy éreztem, ez már
nekem sok! Sokkal szebbeket szerettem volna írni, ezért kissé
megcsömörlöttem a zeneszerzéstől. Pedig tanárom biztatott,
hogy felvételizzek a zeneszerzés szakra, tehetségesnek tartott.
Végül is karvezetői és korrepetitor szakon végeztem a
Zeneakadémián.
Az atonalitást, a melódia nélküliséget érti a
modern stílus alatt?
– Pontosan, meg a disszonanciát, a harmóniamentességet.
Ez volt akkor a divat, és csak néhány évvel ezelőtt tértek
vissza a zeneszerzők a „neo stílusok”, vagy a színvonalas könnyűzene
felé. Férjemmel, Andrássy Frigyessel az Operaház kórusában
ismerkedtünk meg, és ennek volt a hozadéka, hogy újra nekiláttam
komponálni. Örültem, hogy ő is a szép dallamokat kedveli.
Bárki, bármilyen stílusban szerez jelenleg zenét, mégis
csak kortárs, hiszen most komponál. Mi az oka, hogy többen
idegenkednek a kortárs operáktól?
– A kortárs kifejezés degradálódott. Ezért, ha
meghallják, hogy új magyar klasszikus darab született, akkor az
nem vonzza annyira a zeneszerető közönséget. Éppen ezért
nagyon örülök annak, hogy mikor hallják a férjemmel együtt
szerzett zenéinket, fellélegeznek a nézőtéren, hogy végre
valami szépet hallhatnak. Tudjuk, hogy a kritikusok többsége főleg
ezt a kortársnak mondott irányzatot kedveli. Ez abból fakad,
hogy többen azt hiszik, nem lehet már leírni új dallamot, mert
már mindent leírtak. Így sokan egyszerűen nem mertek leírni
új dolgokat, és meg akartak felelni az adott irányzatnak.
Milyen stílusban alkot?
– Egyetlenegy stílust sem követek. A zenénk modern, nem
hasonlít semmire, ami régi. Nem neoromantikus, és mégis könnyen
befogadható, szerethető. Ezt nem csak én állítom, hanem a közönség
is. S minket a publikum véleménye érdekel. Nekik írunk, s nem
az esztétáknak, a kritikusoknak.
Mégis mi adja az ihletet?
– Általában egy adott költemény, az operáknál pedig
a téma, a szövegkönyv. Mostanában újra írok
zongoradarabokat, de általában verseket zenésítek meg. A költemények
pedig szinte „adják” a dallamot. Persze sokkal egyszerűbb
lenne valami modernkedő, disszonáns művet írni, de azzal nem
tudok azonosulni. Új utakat kerestem, és sikerült is „rájuk
lépnem”, még akkor is, ha rögösek. Eddig nem bővelkedünk
elismertségekben. Az ’56-os szervezetek viszont nagyon kedvelik
a darabjainkat. Az egyik tévés csatorna fölvette a jubileumi
koncertünket, ami jó lehetőség arra, hogy jobban megismerjenek
minket a zeneszeretők.
Hogyan születik meg a Szirt Együttes egy darabja?
– Felvállaltam, hogy segítője leszek a férjemnek, aki
kitalálja a dallamot. Megihleti a vers, megszületik benne egy
dallam, én pedig zongorakíséretet írok hozzá. Előfordul,
hogy először hangrögzítőre fölveszem a kíséretet, s csak
utána kottázom le.
Vitatkozik egymással a szerzőpáros?
– Eleinte sokszor vitatkoztunk. Mivel tanultam zeneszerzést,
úgy gondoltam, én ismerem jobban a komponálás szabályait.
Lehet azon vitatkozni léteznek-e ilyen szabályok. Szerintem
igen, mert a zene is „lélegzik”, van mondatszerkesztése.
Frici pedig nagyon sokat fejlődött menet közben, közvetve, közvetlenül
tanítottam is, így most már alig vitatkozunk valamin – mint
szerzőpár is összeszoktunk.
Előfordul, hogy átírja a darabjait?
– Nagyon ritkán. Inkább a hangszerelésnél. Ha észrevesszük,
hogy valamely hangszer kevés egy adott darabban, és néha más
instrumentumot is beillesztünk a jobb hatás és hangzás kedvéért.
Olyan sok új darabot írunk, hogy legtöbbször inkább
meghagyjuk eredeti formájában a művet.
Felnőtteknek és gyermekeknek is írtak operákat.
Melyik korosztály számára nehezebb zenét szerezni?
– Nem a nehézségen van a hangsúly, hanem a különbözőségen.
A gyermekek számára egyszerűbb, de nem gagyi dallamokat írunk.
A hangszerelés pedig tükrözi a vidámabb karaktert. A hangképzés
területén azt érdemes tudni, hogy a gyerekek nem szeretik a
nagyon magas és túlzottan mély hangokat. Ezért számukra a középláge
a megfelelő.
Közre is működnek a darabjaikban. Mennyire egyszerű
gyerekközönség előtt játszani?
– Férjem mindig is szeretett gyerekek előtt fellépni, míg
bennem eleinte volt egy kis félsz. Amikor bemutattuk Kacsa Kázmér
barátai zenés-verses mesejátékot, abban én voltam a Pipi, és
nagyon izgultam, mert nem tudok negédesen beszélni. Ennek ellenére
megértették a mondanivalót, nevettek a poénokon – komolyan játszottunk
a gyerekeknek. Ha érzik, hogy természetesen játsszunk a színpadon,
és nem gügyögve, akkor hálásak, és befogadják a darabot. A
gyerekek a legkeményebb kritikusok, mert ha valami nem tetszik
nekik, akkor azt már az előadás alatt közlik.
Elég sokan temetik az opera műfaját. Kell szólni már
a „sírásóknak”?
– Isten ments! Az lenne az üdvös, ha kicsit több teret
adnának azoknak új kezdeményezéseknek, melyek aktuálisak. Írtunk
az 1956-os forradalomról is operát Sír a téli éjszaka címmel.
Célunk, hogy a magyaroknak aktuális és szép zenét szerezzünk.
Még a zenés mesejátékunk fináléja is arról szól, hogy
milyen szép a mi országunk, és az a jó, ha a magyar a
magyarral összefog. Írnak operát hazai szerzők is, de leginkább
nem magyar témában. Szinte nem is érthető, hogy mit akarnak
vele kifejezni – tisztelet a kivételnek. Azt is problémának
tartom, hogy a régi klasszikus operákat legtöbbször úgy
rendezik meg, hogy a történetet kiforgatják, a darabot megcsúfolják.
Ez szintén csak a kritikuslobbinak tetszik, mert a közönség
gyomra nem veszi be – persze vannak jó rendezők is. Ezért
lenne hasznos, ha minél több új és jó operát írnának
idehaza és külföldön. Népszerűvé pedig csak akkor válhatnak
ezek a művek, ha szépek és dallamosak, mert az emberek erre vágynak.
Milyen új darabra készülnek?
– Az első és a második világháborúról, a recski kényszermunkatábor
történetéről, a kitelepítésekről, tehát a XX. századi
magyar sorstragédiákról szeretnénk írni. Recskről nagyon
kevesen tudnak. Viszont, ha egy művészeti alkotásba belekerül
ez a tragédia, az egyben széles körű ismeretterjesztés is.
Mit tapasztal, milyen fokú az irigység és a
kollegialitás a művészvilágban?
– Az irigység inkább az énekesekre jellemző, de azért,
mert félnek. Hiszen nagyon nehéz kontrollálni azt, hogy mikor
szólal meg az énekhang. Az énekesek legtöbbje stresszben él,
és ezért irigyek, de persze nem mindenki. A fiatalabb énekesek
már jóval kollegiálisabbak. Mint zeneszerzőkre senki sem
irigykedik ránk, szívesen jönnek fellépni estjeinkre.
Nagyon sokat dolgozik. Jut ideje kikapcsolódásra?
– Szentendrén lakunk, ahol nagyon jó a levegő, szeretek
kirándulni, és az olvasás is kikapcsol. Sétálás közben is
előjön néha az ihlet. Most viszont a már említett új darabon
dolgozunk.
De a zeneszerzést lehet egyáltalán erőltetni? Meg
lehet azt tenni, hogy minden nap leül a zongorához és komponál?
– Erre képtelen vagyok. A konziban volt olyan osztálytársam,
aki minden héten behozott 5-6 új darabot. Ő Sztravinszkijt követte
ebben, aki ahogy fölkelt, máris nekiállt dolgozni. J. S. Bach
számos művet írt megrendelésre, de ő olyan szférában
alkotott, ahol még az idő is megállt. Olyan ihletett magasságokban
komponált, ahol egyszerűen nem létezik idő. A mai rohanó világban,
ha valaki leül, és ihlet nélkül elhatározza, hogy ír
valamit, abból szerintem nem lesz jó darab. Amikor
zongoradarabokat írtam, azt általában erős érzelmi hatás váltotta
ki. A mi zenénk főleg verseken alapul, de a zongorakíséret megírásához
is nélkülözhetetlen a hangulat. Az igazi hangulat megtalálása
a legfontosabb szempont. Ha megvan az irányvonal és a fő motívumok,
akkor már könnyebb a feladat.
Medveczky Attila
|