2016.02.05.
Tudatlanság és gazemberség
A Rendszerváltás Történetét Kutató Intézet és Archívum könyvbemutatója
az 1990-es taxisblokádról
Január 20-án
mutatták be a Retörki székházában az Antológia Kiadó gondozásában
megjelent Taxisblokád I–II c. kötetet. Az összesen hétszáz
oldalas összefoglaló műben az 1990. őszi taxisblokád történéseit
és hátterét elemzi a Rendszerváltás Történetét Kutató Intézet
és Archívum. Dr. Bíró Zoltán főigazgató az esemény megnyitóján
elmondta, hogy aki megélhette az eseményeket, jól tudja, hogy
sajátos játszma folyt a taxisblokád címén, és egészen
biztos, hogy a kormány megbuktatása volt a célja.
Vitathatatlanul szerepet kapott ebben az SZDSZ – ami
dokumentumokkal is bizonyítható. Az is vitathatatlan, hogy sajátosan
avatkozott bele ebbe a folyamatba a köztársasági elnök, aki a
Szabad Demokraták Szövetségéhez kötődött. Tudjuk, hogy nem
az SZDSZ nyerte meg az első szabad választást, s akkor a
taxisblokádot használta föl arra, hogy megszerezze a hatalmat
– nem sikerült neki. Bíró Zoltán szerint csupán egy hajszálon
múlott, hogy nem alakult ki polgárháborús helyzet Magyarországon.
Olyan felelőtlenség próbálta vezérelni a folyamatokat,
amelyik az ország sorsát változtathatta volna meg. Ennek a
dokumentumai olvashatók a második kötetben. Alapos munkával előkészített
és a történészek részére is hasznos két kötet jött létre.
Bő fél esztendeig gyűjtötték az anyagot a Szekér Nóra és
Nagymihály Zoltán által szerkesztett kiadványhoz, és nehézséget
jelentett, hogy külön kellett kikérni a budapesti és az országos
rendőr-főkapitányság máig zártan kezelt anyagait, és engedélyt
szerezni a publikálásukra. Hozzátette: ezeket az anyagokat egészítették
ki az egykori résztvevőkkel készített interjúkkal, sajtóválogatással,
valamint a témát áttekintő tanulmányokkal. Bíró Zoltán
bevezetőjét egy filmösszeállítás követte, melyet Havasi Dániel
készített, s melyben megszólaltak a taxisok és az akkori kormány
képviselői. A filmben látható egy fölirat: „taxisok, a gyömrői
SZDSZ veletek van!”
Szekér Nóra az
első kötet egyik szerkesztője közölte, hogy ez a könyv kissé
úgy robbant bele az életükbe, mint annak idején a taxisblokád
Magyarország történetébe, hogy „egyszer csak ott volt, mint
feladat”, és blokkolta a mindennapokat. A szerkesztés, a munka
pozitív élmények sokaságát adta azoknak, akik ezeken a könyveken
dolgoztak. A Retörki keretei között működő történészcsoport
tagjai közül mindenki részt vett ebben a munkában. A kötetben
nagyon sok interjú olvasható. Szekér Nóra kiemelte, hogy az összes
interjúalany segítőkész és együttműködő volt. A
lelkiismeretes hozzáállás is nagyon sokat segített a könyv
elkészültéhez. A szerkesztő elmondta: nem a taxisblokád történetének
megírására törekedtek, sokkal inkább az volt a céljuk, hogy
bemutassák azokat a rendszerváltás okozta feszültségeket,
melyeket a taxisblokád tett nyilvánvalóvá. Az 1990. őszi négynapos
eseménysorozat „a magyar társadalom elemi élménye volt”,
amely a rendszerváltozás számos problémáját hozta felszínre,
ehhez kívántak munkájukkal újabb szempontokat, megközelítéseket
adni. A szerkesztők azt szeretnék, hogy ezzel a kötettel hozzájáruljanak
a taxisblokád kutatásához. Aki ezt a kötetet elolvassa nem
csak a taxisblokádról tud meg eddig nem ismert részleteket,
hanem magáról a rendszerváltozásról is.
Nagymihály
Zoltán szerkesztő először az előzményekről beszélt.
1990-ben átlagosan 65 százalékkal drágult a benzin, ezért a
taxisok október 25-én tiltakozásba kezdtek, amely országos
akcióvá terebélyesedett. Az érdekegyeztető tárgyalások
eredményeként október 28-án a kormány az energiaár liberalizálásának
parlamenti megvalósításáig elfogadta az árcsökkentést. Ezután
megszűnt a blokád, és helyreállt a közlekedés. 1990 végén
jelent meg a Blokád c. könyv, mely kronológiák, interjúk,
sajtóválogatások segítségével próbálta gyorsan értékelni
az eseményeket. 1991-ben pedig a Volt egyszer egy blokád című
interjúkötet jelent meg. Jelen kötet több szempontból próbál
újat mutatni az eddigiekhez képest. Egyrészt eltelt negyed század.
Önmagában tehát más horizontról láthatunk rá az eseményekre.
Bár – ahogy az egyik tanulmány fogalmaz – még mi is a
„taxisblokád korában” élünk, fogalmaink, gondolkodásunk,
elbeszélési módjaink, végső soron a rendelkezésünkre álló
technikai háttér és az életünket befolyásoló egyéb tényezők
sokat változtak az eltelt évek, évtizedek alatt. Emellett törekedtünk
a – persze elérhetetlen – teljességre is. Az eseményeket, a
korszakokat, a helyzetet magyarázó tanulmányok több
tekintetben próbálják új megvilágításba helyezni a blokádot,
amely több új dimenziót is megnyit a figyelmes megfigyelők előtt.
A kötet nem vállalkozhatott a rendkívül összetett problémakör
teljes és átfogó elemzésére az egész rendszerváltás
kontextusában. A kötetben megjelenő tanulmányokat elsősorban
kérdésfeltevéseknek szánták, természetesen a szerkesztők által
leszűrt konzekvenciák, eredmények megjelenítésével együtt.
Riba András a második
kötet egyik szerkesztője kiemelte, hogy kettős megközelítést
próbáltak alkalmazni. Tehát nem csupán interjúkról, tanulmányokról
van szó, a hitelesség miatt a levéltári anyagokat, és a
korabeli újságcikkeket is megjelentették. A levéltári anyagok
megjelentetése nem volt egyszerű, mert a szabályok szerint külön
engedélyt kellett kérni a kutatáshoz. Az iratközlő szervek
engedélyéhez volt szükség mind a kutatáshoz, mind pedig a közléshez.
A dokumentumokból kiderül, hogy az akkori ellenzéki pártok közül
egyedül a Fidesz ismerte el, hogy törvénytelen a taxisblokád.
Az eseményen
megjelent Horváth Pál, aki a blokád alatt a taxisok szóvivője
volt. 1985-től a Rádiótaxi vezetője, az 1990 elején alakult
Fuvarozók Országos Demokratikus Szövetségének elnökeként
tevékenykedett. Elmondta, hogy számára a taxisblokád négy
napból állt. Éppen edzést tartott a Magyar Hajó futballpályáján,
amikor a Rádiótaxi központja felhívta telefonon, és mondták,
baj van, mert tíz-húsz taxis a Felvonulási téren hőzöng,
kiabál, és CB-készüléken hívogatja a többieket. Amikor a 17
órás hírekben bejelentették, hogy mégis megemelik a benzin árát,
Forgó Betti sajátos stílusában fújta a CB-rádión keresztül,
hogy mit is képzelnek ezek. Szerinte a blokád nem jött volna létre,
ha az akkori közlekedési miniszter nem mondta volna azt a
Parlament előtt: „Csak nem képzeli, hogy ezzel a csürhével tárgyalunk?”
Közölte, hogy nem igaz, hogy őket az SZDSZ lázította föl, és
soha nem volt politikai indíttatása a dolognak. Göncz Árpád
azt mondta nekik személyesen, hogy „ez meghaladja az erőtöket,
ez nektek magas labda, adjátok át az egészet a szakszervezeti
vezetők kezébe”. Horváth Pál szerint ez hiba volt, mert
olyan emberek is tárgyaltak a taxisok nevében, aki azután elárulták
az egész helyeztet. Horváth Pál szavainak ellentmond, ami a
filmekben is látható: SZDSZ-es politikusok voltak ott a taxisok
blokádjainál, és jó szavak mellett forró teával és
szendvicsekkel is igyekeztek buzdítani a blokádot fenntartó
taxisokat.
Amint Szekér Nóra
is írja a tanulmányában a taxisok radikális, és törvénysértő
megoldáshoz folyamodtak akkor, amikor lezárták az ország útjait.
Fontos megjegyezni, hogy a kormány nem az emberek személyiségi
jogait súlyosan sértő intézkedést vezetett be, hanem egy
elkerülhetetlen gazdasági döntést hozott.
Medveczky Attila
|