2016.02.05.
Brüsszel bosszúja
A kötelező kvóta értelmetlen, életidegen
Az Európai
Bizottság a hazánk ellen a migrációval összefüggésben
elfogadott törvénymódosítások miatt indított kötelezettségszegési
eljárással nagymértékben árt az európai együttműködés
eszméjének, gondolatának. Ezért nem csupán Magyarországgal
szemben tartjuk méltánytalannak ezt az eljárást, hanem a
helyes, Európa egésze szempontjából is kívánatos magatartás
szankcionálását látjuk benne – szögezte le Gulyás Gergely,
az Országgyűlés törvényalkotásért felelős alelnöke, akit
a véleménydiktatúráról, a kötelező kvóta elleni aláírásgyűjtésről,
és a Biszku-perről is kérdeztük.
A világ és Európa történelméből elég sok diktatúrát
ismerünk. Alelnök úr nemrég azt nyilatkozta, hogy Nyugat-Európában
véleménydiktatúra uralkodik. Mondana erre példát?
– Ez a fajta „véleménydiktatúra” annyiban
„demokratikusabb” a totalitáriusoknál, hogy az eltérő vélemények
miatt nem érhet senkit fizikai retorzió, vagy börtönbüntetés.
Csupán azzal jár, hogy a véleményformáló elitnek nem lehet része
az, aki a kívánatos főáramlattól eltérő véleményt
hangoztat. Erre a legékesebb példa, ami talán sokak szemét
felnyitotta, az elmúlt egy esztendő migrációs válsága. Jól
látszott, hogy ennek a véleménydiktatúrának a jegyében az a
„jó európai”, aki azt mondja, hogy mindenkit be kell
fogadni, aki ünnepli az ellenőrizetlen bevándorlás okozta
anarchiát, s úgy gondolja, hogy a közös határvédelmi szabályokat,
amiket nem csupán nemzeti jogszabályok, hanem közös uniós
egyezmény rögzít nem kell betartani. Csak az lehetett az „európaiság”
megtestesítője, aki befogad mindenkit, függetlenül attól,
hogy bármilyen menedékjogra jogosult-e az illető, hogy gazdasági
bevándorlóként, vagy tisztességtelen szándékkal, akár
terroristaként érkezik a kontinensre. Azzal a ritka helyzettel
szembesültünk, hogy a valóság legyőzte a „politikai
korrektség” véleménydiktatúráját, így bajba kerültek,
akik ezeket a hangzatos szöveget hirdették, mert már Nyugat-Európa
sem tud befogadni több embert. Most azon gondolkodnak, hogyan
lehet úgy változtatni korábbi irányadásukon, hogy a korábbi
kizárólagosságra törekvő véleményük vállalhatatlansága
ne legyen mindenki számára egyértelmű.
Az Európai Bizottság kötelezettségszegési eljárást
indít hazánk ellen a menekültügyi szabályozás miatt. Mi állhat
a háttérben?
– A kötelezettségszegési eljárás a brüsszeli bizottság
bosszúja Magyarországgal szemben, mert kezdettől fogva a szó
klasszikus értelmében európai álláspontot képviseltünk a
migrációs válság kezelésében. Szerintem az általunk
elfogadott szabályok indokoltak, és helyesek, mégsem állítom,
hogy egyes büntetőeljárási részletszabályok közösségi
joggal való összhangjáról ne lehetne vitatkozni. Az aránytévesztésre
hívom föl a figyelmet; a brüsszeli bizottság szó nélkül eltűrte
és eltűri, hogy a schengeni övezethez tartozó tagállamok a külső
határvédelem uniós kötelezettségét semmibe vegyék, sőt azt
a bizottság elnöke szinte követendő magatartásnak tartotta,
most pedig – ehhez képest lényegtelen – részletszabályok
miatt indított kötelezettségszegési eljárást Magyarország
ellen. Ez az a magatartás, amellyel az Európai Bizottság nagymértékben
árt az európai együttműködés egyébként nélkülözhetetlen
fontosságú eszméjének. Ezért nem csupán Magyarországgal
szemben tartjuk méltánytalannak ezt az eljárást, hanem a
helyes, Európa egésze szempontjából is kívánatos magatartás
szankcionálását látjuk benne.
Lesz valami foganatja a kötelező kvóta elleni bírósági
beadványnak, és az aláírásgyűjtésnek?
– Azért lényeges az aláírásgyűjtés, mert a világ
és egész Európa számára egyértelművé teszi, hogy a közép-európai
társadalmak, közöttük is a magyar választók milyen nagymértékben
utasítják el a kvóta ötletét. A bírósági döntésre vélhetően
bő egy év múlva kerülne sor, de most úgy tűnik, hogy a kvótára
vonatkozó döntés az általunk vélelmezett jogellenességétől
függetlenül megbukik, mert a gyakorlati alkalmazást látva már
most kijelenthető, hogy végrehajthatatlan, és semmilyen problémát
nem old meg. 160 ezer fő Görögországból és Olaszországból
való áthelyezéséről szólt a döntés, amely hónapok óta
hatályos, ehhez képest eddig legfeljebb 160 embert sikerült más
tagállamban elhelyezni. A kvóta azért is életidegen, mert ha
egyszer már valaki bejut a schengeni térségbe, akkor szabad
mozgása a szabályok szerint nem korlátozható. Senki sem tudja
azt megindokolni, hogy ugyan miért maradna egy Olaszországból
Hollandiába, Németországba vagy éppen Svédországba igyekvő
menekült Romániában vagy akár Magyarországon, miközben félnapos
feketemunkával többet megkeres Nyugaton, mint amennyi szociális
ellátásban részesülhet a közép-európai államokban. Ezért
végrehajthatatlan ez a döntés a gyakorlatban, ezért jó eséllyel
hamarabb bukik meg, mintsem hogy az unió bírósága dönthetne róla.
A hazai balliberálisok azért kardoskodnak a gazdasági
menekültek befogadása mellett, mert leendő potenciális szavazóikat
látják bennük?
– A baloldali ellenzék nagyon kevés nemzeti sorskérdésben
képes támogatni a kormányt Magyarországon. Miután a kormány
olyan egyértelmű álláspontot fogalmazott meg, amely szemben állt
az európai elitével, ezért a hazai baloldal, régi hagyományait
követve, szembefordult a kormánnyal, és tartalomtól függetlenül
követi a brüsszeli véleményeket. Nyugat-Európában pedig a
baloldal és a zöld pártok a későbbi állampolgárság
megszerzésével a migránsokban olyan potenciális szavazókat látnak,
akik adott esetben a többséget biztosíthatják egy választáson.
Vitathatatlan tény, hogy ha a bevándorlók 90%-a nem a
szocialista elnököt támogatta volna a legutóbbi elnökválasztáson,
akkor Franciaország elnöke ma Nicolas Sarkozy lenne, nem François
Hollande.
Ha már az ellenzékről esett szó… Lázár János
miniszter úr azt mondta a Fidesz kongresszusán: „ne higgye
senki, hogy az ellenzék hiánya és impotenciája lottóötös
lenne”. Milyen stratégiát kéne alkalmaznia a nagyobbik kormánypártnak
a választásokig?
– Teljesen egyetértek, hiszen ha a politikai térben
valahol űr tátong, akkor azt az űrt előbb-utóbb valaki betölti.
Azt nem tudhatjuk, hogy az ellenzéki oldalon lévő űrt ki,
mikor és hogyan tölti be, s nem is feladatunk, hogy ezt találgassuk.
A kormánypártok feladata, hogy tisztességes kormányzással az
ország valós problémáira adjanak helyes válaszokat. Ha ez
sikerül, akkor ezt a választók méltányolják. Ellenkező
esetben – teljesen mindegy, hogy ma mennyire tűnik működésképtelennek
az ellenzék – létrejön az a kritikus többség, ami talál
magának egy olyan politikai formációt, amely mögé
felsorakozhat.
Milyen módszerekkel, törvényekkel lehet elérni, hogy
hazánkat polgárai ne hagyják el, hanem hazatérjenek?
– Ez az egyik legnehezebb, ugyanakkor legfontosabb közéleti
kérdés. Tény, hogy mi a nyugat-európai bérszínvonalat a következő
évtizedben még nem érjük el. Azt tűzhetjük ki célként,
hogy ha a magyar jövedelmek lehetővé tesznek egy emberi méltósággal,
jó színvonalon élhető életet, akkor a hazához, a családhoz,
a szülőföldhöz való viszony elegendő vonzalom ahhoz, hogy
itt maradjanak a fiatalok. Ezért a hazafias nevelés mellett azt
kell érni, hogy Magyarország gazdaságilag képes legyen arra,
hogy mind az iparosok, mind a szakmunkások, mind a diplomások számára
olyan jövedelem elérését segítse elő, ami a normális megélhetést
biztosítja.
Az a
baloldali média, aki nap mint nap arról számol be, hogy
nyomorban élnek az emberek Magyarországon, és azért mennek ki
Nyugatra, szinte mártírként tünteti föl Biszku Bélát, mondván,
hogyan lehet egy ilyen idős embert meghurcolni. Mit gondol a
Biszku-perről? A magyar igazságszolgáltatás 25 évvel a
rendszerváltás után képes egyáltalán olyan eljárás
lefolytatására, amely tisztázná, milyen szerepet játszottak a
Kádár-éra kommunista vezetői az 1956. októberi forradalmat követő
tömeggyilkosságokban?
– Ebben az értelemben az igazságtétel megkésett.
Azonban azt a kérdést kell most megválaszolni: jobb, ha megkésetten
sor kerül rá, vagy el kell felejteni? Mi azt a választ adtuk,
hogy ez még megkésetten is időszerű. Ilyen értelemben az a
Lex-Biszkuként elnevezett jogszabály, amelyet – Gellért Ádám
tudományos munkájára támaszkodva – én terjesztettem elő, a
nemzetközi jog alapján és az elévülés nyugvásának alkotmányban
kimondott elvére támaszkodva a belső jog alapján is azt kísérelte
meg lehetővé tenni, hogy a kommunista diktatúra
hatalombirtokosai közül legalább azokkal szemben lehessen büntetőeljárást
indítani, akiknek a kezéhez nyilvánvalóan vér tapad. Ez
szerintem helyes, de én méltányolom azt a véleményt is, mely
szerint egy bizonyos kor fölött már csak jelképes büntetést
lehet kiszabni. Csak ezt akkor egységes mérceként kell érvényesíteni.
Vannak elévülhetetlen bűnök, ezért a felelősségre vonásnak
nincs felső korlátja. Ha viszont ezt valaki kétségbe vonja,
akkor azt is tegye egyértelművé, hogy a kommunista tömeggyilkos
pártállami vezető nem részesülhet kedvezőbb elbánásban,
mint egy náci keretlegény. A kettős mérce ezen a területen is
elfogadhatatlan.
Medveczky Attila
|