2016.02.12.
Märle Tamás: Ha már egyszer bürokráciacsökkentés
A jelenlegi kormányzat
egyik legfőbb törekvése a bürokrácia csökkentése. Az irány
jó, és már az első lépések meg is történtek, a céltól
azonban még messze vagyunk. Különös, de célnak megjelölhetjük
a dualizmus kori Magyarországot, azt az időszakot, amikor történelmünk
folyamán talán a legdinamikusabban fejlődött a gazdaság.
Javarészt a bürokráciától való mentesség és a hazai ipart
védő törvények miatt.
Bizonyos szempontból
hasonló a mai helyzet, mint a kiegyezés korában. 1867-ben az áprilisi
törvények életbe lépésével hazánk végre megszabadult a
feudális kötöttségektől és jó száz éves késéssel elértek
hozzánk az ipari forradalom találmányai. A magyar ipar addig
alig létezett, viszont a kiegyezés okozta béke és az iparvédelmi
törvények a századfordulóra óriási fellendülést okoztak.
Napjainkban pedig hozzá kell szoknunk a gondolathoz, hogy a
magyar gazdaságnak uniós pénzek és nemzetközi multik nélkül
is működnie kell, minél több sikeres magyar vállalkozásra és
hazai tőkésosztályra van szükség.
Csakhogy amíg ma
hónapok, évek idegőrlő munkáját – rengeteg szaladgálást,
felesleges papírok beszerzését, illetékek befizetését –
jelenti egy vállalkozás beindítása, addig a XIX. század második
felében ez egészen máshogy történt. Egyszerűen csak be
kellett jelenteni egy új vállalat működését és az illetékes
hatóság három napon belül köteles volt kiállítani a működési
engedélyt!
1881-ben hozták
az első iparvédelmi törvényt a vállalkozások támogatására,
amit később háromszor (1890, 1899, 1907) is megújítottak apróbb
módosításokkal. A törvény értelmében minden gyár állami
kedvezményben részesült, amelyik hazánkban eddig elő nem állított
terméket készített, továbbá a következő vállalkozások is:
azon gyárak, amelyekben sárgaréz áruk, sárgaréz pléh, czink,
czinkpléh, drót, drótszeg, fémkeverékből való áruk, zománczozott
vasedények, szerszámgépek, munkagépek, gőzgépek és gőzkazánok,
zongorák, electrodynamikus készülékek, fegyverek, porczellán,
tábla- és tükörüveg, üveg regeneratív fűtő-készülékkel,
kaucsuk, cellulose, tapéták, conservek, cognac, soda, kénsav,
aszfalt készül; a rizshántoló malmok; a mezőgazdaság kiegészítő
részét képező szeszgyárak; selyemfonó-, szövő- és festőgyárak;
gyapjúfonó-, szövő- appretírozó-gyárak; pamutfonó-, szövő-
és fehérítő-gyárak; len- és kendertörő és kikészítő
telepek; len- és kenderfonó-, szövő- fehérítő- és appretírozó-gyárak;
kötszövészeti gyárak. Azon posztó fonalgyárak, amelyek
Mule-Jenny géppel legalább 120 orsóval és egy méter széles kártolóval
vannak berendezve. Azon posztó-szövőgyárak, amelyek legalább
hat szövőszékkel dolgoznak. Azon pamut-, len- és kenderszövő-gyárak,
amelyekben legalább tíz mechanikai, vagy műszövőszék van
alkalmazva.
Azt is mondhatnánk,
hogy szinte mindenki, de valójában ez a normális. Egy feltételnek
kellett megfelelni a Monarchia korában(!): az alkalmazottak legalább
75%-a magyar kellett, hogy legyen.
A kedvezmények
pedig igen jelentősek voltak: a vállalkozások 15 évig mentesültek
a nyilvános számadásra kötelezett vállalatok adója alól, a
községi pótlék, az ipari és kereskedelmi kamarai illeték alól,
a házadó alól, valamint az általános jövedelmi pótadó alól.
Az sem elhanyagolható, hogy egy gyár telekvásárlás esetén
illetékmentességet élvezett, és a vállalkozás elindításához
járó okiratokat is ingyen lehetett beszerezni valamint beadni a
hivatalba. További támogatás volt, hogy új gyárak és
ipartelepek építésére vagy már meglévők bővítésére az
állami vasút önköltségen szállította a gépeket, építőanyagokat,
alkatrészeket. Elmondhatjuk, hogy minden olyan új vállalkozást
ösztönzött a tehermentesítés eszközével az állam, amelyet
a gazdaság szempontjából fontosnak tartott.
Az iparvédelmi törvények
elősegítették, hogy Magyarországon újabb és újabb iparágak
telepedjenek meg, valamint lehetővé tette olyan megoldások
alkalmazását, amelyek azután az egész világon elterjedtek. A
több mint száz évvel ezelőtti törvények jogossága és
haszna megkérdőjelezhetetlen, ismerve a kiegyezést követő
gazdasági növekedést. Gondoljunk csak bele, mennyivel több
magyar vállalkozás indulna ma ilyen törvények mellett?
|