2016.02.12.
Wagneri magasságokban
Németh Judit
mezzoszoprán, Liszt Ferenc-díjas, Érdemes Művész opera-énekesnő
Miskolcon született. A miskolci Konzervatórium növendéke volt,
majd a budapesti Zeneakadémián szerzett énekművész-tanári,
majd operaénekesi diplomát, tanára Kutrucz Éva volt. Későbbi
mesterei Adorján Ilona és Polgár László. Jelenleg Ónodi Márta
tanárnőnél képzi magát. Három éven keresztül volt ösztöndíjasa
a budapesti Filharmóniának mint koncerténekes. Háromszor kapta
meg Helmuth Rilling professzortól a stuttgarti Bach Akadémia nyári
kurzusának ösztöndíját, ahol tanára mindig Anna Reynolds
volt, egyszer a bécsi Zeneakadémia Wagner ösztöndíját
Bayreuthba. Barcelonában a Vinas Nemzetközi Énekversenyen
Barcelona város különdíját kapta. Tanított a győri Széchenyi
Egyetem Varga Tibor Zeneművészeti Tagozatán adjunktusi minőségben.
1990 óta tagja a Magyar Állami Operaháznak. Koncerténekesként
ismerte meg először mind a hazai, mind a nemzetközi szakma.
Olyan neves karmesterekkel dolgozott, mint Helmuth Rilling,
Nicolas MacGegan, Eric Ericson, Wolfgang Gönnenwein, Doráti
Antal, Lamberto Gardelli, Erdélyi Miklós, Peskó Zoltán,
Medveczky Ádám, Fischer Iván, Jose Cura, Kirill Petrenko,
Daniel Harding, Myung-Whun Chung, Kobayashi Ken Ichiro, Vásáry
Tamás, Fischer Ádám, Kocsis Zoltán, Kovács János, Ligeti
András, Vashegyi György, Győriványi Ráth György, Gál Tamás,
Rico Saccani, Roy Goodman, Antal Mátyás, Hollerung Gábor,
Heltai László. Számos oratórikus mű szólistája lemezeken,
legutóbb a Hungaroton Kodály összkiadásának résztvevője.
Operaénekesként hét éven keresztül énekelt a bayreuthi
Festspielhausban, ahol Waltraute, 3. Norne, Ortrud, Venus, Kundry
voltak a szerepei Giuseppe Sinopoli, Fischer Ádám, Sir Andrew
Davis és Christian Thielemann karmesterek vezénylete alatt.
Ezenkívül énekelt a milanói Scalában, a drezdai Semperoperben,
a barcelonai Gran Teatre del Liceuban, a torontói COC-nál, a
lisszaboni Teatro National de Sao Carlóban, a valenciai Teatro de
la Opera Reina
Sofiában, a tokiói New National Theatre-ban, a santiagói Teatro
Municipalban, a mannheimi Nationaltheaterben, a welsi
Wagner-fesztiválon, az oslói den Norske Operában és a berlini
Deutsche Oper Berlinben. Ezekben az operaházakban olyan ismert
karmesterekkel dolgozott, mint Jeffry Tate, Peter Schneider,
Sebastian Weigle, Richard Bradshaw, Lorin Maazel, Donald Runnicles,
Dan Ettinger. Ugyancsak híres rendezőkkel dolgozott ezen operaházakban:
Jürgen Flimm, Graham Vick, Werner Herzog, Stefan Herheim, Atom
Egoyan, Keith Warner, Philippe Arlaud, Robert Carsen, Willy Decker,
Marcelo Lombardero, Paul Curran. A budapesti Művészetek Palotája
Wagner Napjainak állandó szereplője. 2010 májusában Brangäne
szerepében debütált a Trisztán és Izoldában.
Számomra a
bayreuthi opera egyet jelentett a „csodaországgal”
Életrajzát olvasva azt látom, hogy Wagner-énekesnőként
ismerik. Ez tudatos döntés volt, vagy a véletlen alakította így?
– A véletlennek van ebben nagy szerepe. Kezdő énekesként
az Operaházban nagyon sok kisebb, epizódszerepet kaptam. Majd
Mozart Titus kegyelme című operájában 2 nagyobb szerepet is.
Ennek ellenére úgy éreztem, eljött az idő a továbblépésre
és szeretném magam kipróbálni más irányban is. Az olasz
repertoár felé nem tudtam elmozdulni. Egy angol tanárnővel
tartottam a kapcsolatot Helmuth Rilling professzoron keresztül
– aki jövőre is dirigálja a MÜPA-ban Mozart Requiemjét,
szinte minden évben dirigál Magyarországon. A professzor korábban
hallott énekelni, és kaptam tőle ösztöndíjat Stuttgartban a
Bach Akadémiára. Ott találkoztam egy fantasztikus angol tanárnővel,
Anna Reynoldsszal, akiről ódákat tudnék zengeni. Ő régebben
énekelt Bayreuthban, ahogy a férje, Jean Cox is. Nála tanultam
Stuttgartban, s ő nekem szegezte a kérdést: „miért nem
jelentkezik Bayreuthba, mert ehhez megvan minden hangi adottsága”.
Előénekeltem és 2000-ben már ott álltam a színpadon. Mindez
nagymértékben meghatározta pályám alakulását. Egyrészt azért,
mert mindig is rajongtam Wagnerért, csak azt gondoltam, hogy nem
vagyok alkalmas arra, hogy énekeljek a zenedrámáiban. Érdekes,
ahogy elkezdtem Wagner zenjével foglalkozni, egyre inkább megerősödött
a hangom ahhoz, hogy a nagy német zeneszerző operáiban énekelhessek.
Számomra a bayreuthi opera egyet jelentett a „csodaországgal”.
Nem túlzás ez?
– Korántsem! Technikailag valóban csodát teremtettek a
színpadon, és a zenei profizmus is megragadott. Remek kollégákkal
és karmesterekkel dolgozhattam együtt. Mivel hálás és hűséges
típus vagyok, ezért egyre inkább foglalkoztatott a wagneri világ.
Nagyon sokat olvastam azokhoz a történetekhez, melyeket Wagner
megkomponált. Tehát volt egy szükségszerűség és szerelem is
ebben a Wagner-vonalban. Erre voltam elhivatva, a rabja lettem.
Azt szokták mondani, hogy azért nehéz Wagnert énekelni,
mert sokszor a melódiát a zenekar játssza, és nem a szólisták
éneklik. Mi erről a véleménye?
– Wagner szerint
a zenekar ugyanúgy egyenrangú partnere a darabnak, mint az énekes.
Tehát a zenekar nem csupán kísér, mint a legtöbb bel canto
operában, hanem folyamatosan és szervesen részt vesz a történet
elbeszélésében. Wagnernél több olyan motívumot is
felfedezhetünk a zenekarban, melyek előre sejtetik a történet
továbbmenetelét, vagy megerősítik, kulcsot adnak a megfejtéséhez.
Gondoljunk csak bele, hogy a Ringben milyen sokszor előjön
Alberich átokmotívuma. A wagneri mű többdimenziós történet;
a zenekar mint szereplő támogatja egyenrangú partnerként az előadást,
vannak az énekesek és a színpadi látvány, ez együtt adja a
komplexitást.
A hosszabb szerepeket kedveli?
– Igen, mert Wagner operáiban egy-egy szerep jelleme
nagyon gazdag. Azt végigvezetni hatalmas élmény. Még az úgynevezett
rövidebb szerepek is fantasztikus jellemgazdagságról tanúskodnak.
Wagnernél egyetlenegy karaktert sem lehet nem észrevenni.
Mindegyik „kis karakter” a nagy egész nélkülözhetetlen része.
Most kezdem Richard Strauss munkásságát jobban megismerni, és
talán az ő munkássága hasonlítható Wagneréhez. Az olasz zenében
számomra Puccini képviseli ugyanezt.
Vannak wagneriánusok, míg másokat szinte kiver a
verejték, ha Wagner nevét meghallják. A hosszú előadásokra
gondolnak. Nem szeretnek órákat ülni a nézőtéren.
– Őket is megértem.
Ha valaki kikapcsolódás miatt ül be a nézőtérre, annak az a
fontos, hogy szép zenét halljon, szép jelmezeket, díszleteket
láthasson. Bár mostanában ez már nem annyira dominál az
operaházakban… Az olasz daraboknál nagyon sok olyan „pihenőpont”
van, ahol a néző hátradőlhet és csak a melódiára figyelhet.
Azért is, mert egy árián belül állandóan ismétlődik a szöveg.
Wagnernél viszont ha csak egy pillanatra nem figyelünk oda a történetre,
elveszítjük a fonalat. Ezért mondom minden ismerősömnek, barátomnak,
keresztlányomnak: „ha Wagner előadásra jössz, akkor arra rá
kell készülnöd”. El kell olvasni a történetet, a szövegkönyvet.
Wagner feladatot ad az embernek, nem szórakoztatni akar, hanem be
akar vonni, be akar avatni valami különös és csodás drámába.
Ezért a nézőnek aktívan jelen kell lennie a darabban.
Említette a szép díszletet, szép ruhát. Az a hír járja,
hogy Németországból indult el az a rendezői szellemiség, amit
modernnek is nevezhetünk, s ami igencsak megosztja a nézőket, a
kritikusokat. Bayreuthban is találkozott fura rendezésekkel?
– Természetesen. A II. világháború után a testvérpár,
Wieland és Wolfgang Wagner vette át a bayreuthi opera vezetését.
Kettőjük közül Wieland volt a kísérletezőbb, aki próbált
változtatni és újítani. Neki ez annyira jól sikerült, hogy
olyan modernizálást vitt véghez, ami mindig elvarázsolta az
embereket. Minimalizálta a színpadképet, a bútorokat, díszleteket,
viszont adott helyette mást. Számomra az fontos, hogy mit adnak
a régi helyett. Olyan fénytechnikát és színpadképeket alakítottak
ki, ami illett a darab hangulatához. Minden egyes rendezésnek, díszletelemnek
megvolt az oka, és semmilyen öncélúság nem vezette őket. Nem
rendeztek a darab ellen, a fényekkel, a színekkel nagyon sok
mindent elértek. A színek emóciókat váltanak ki, és azokat
pontosan egy-egy adott témához, jelenethez megfelelően
alkalmazták.
Ezzel csak egyet tudok érteni, mert láttam olyan rendezést
vidéken, ahol a színpad állandóan forgott, túlzsúfolt volt a
színpadkép.
– Sajnos erre ma már van példa Bayreuthban is – említhetjük
a Schlingesief rendezte Parsifalt. Ennek ellene vagyok, mert pont
a wagneri műveknél kell folyamatosan nyomon követni a történést,
és ha sok minden elvonja a néző figyelmét, akkor ez nem sikerül.
Nagy divat lett a folyamatos filmvetítés a háttérben, vagy az,
hogy a többi szereplő is mozog a háttérben. Ilyenkor a néző
nem a darabon gondolkodik, hanem próbálja megfejteni a szimbólumokat,
töri a fejét azon, hogy mi ennek az egésznek az értelme,
hogyan kapcsolódik a zenéhez. Azt tapasztaltam Németországban,
hogy a modern rendezések hatása kétféleképpen csapódik le.
Egyrészt megmaradtak az operarajongók, akik irtóznak ezektől a
kortársnak mondott produkcióktól, de annyira szeretik a zenét,
a műfajt, hogy mégis megnézik ezeket az előadásokat. Másrészt,
akik korábban rendszeresen jártak operába, inkább otthon
maradnak, s megkímélik magukat a negatív élménytől. Szinte
minden operaház vezetőségének a célja, hogy megszólítsa a
fiatalokat. Viszont önmagában a modern rendezésekkel nem sikerülhet
ez. A modern rendezések is lehetnek jók, de sajnos nagyon
sokszor előfordul, hogy többen úgy igazodnak egy irányhoz,
hogy koncepciójuknak semmi köze a darabhoz.
Azt szokták mondani, hogy azért vannak ezek a rendezői
koncepciók, mert a filmek nézése közben hozzászoktak a
fiatalok ahhoz, hogy egy alakot nem mutatnak 5 másodpercen túl.
Minden pillanatban más képet látnak.
– Ez világos, de miért nem lehet megtalálni az arany középutat?
Ha valaki eljön az operába, annak tudomásul kell vennie a műfaj
sajátosságait. A műfaj törvényszerűségéhez hozzátartozik
az, hogy miként lehet énekelni. Fejen állva, futva, lépcsőkön
rohangálva énekelni nem ideális állapot egy operaénekes számára.
A másik, hogy normális testalkatú és persze jó technikájú
énekes képes egészséges hang megszólaltatására. Sok kolléganőm
erre bizonyára azt mondja, hogy a testalkat nem számít. Azt
gondolom, hogy a csodás hangú nagy egyéniségeket sosem kilóban
mérték. Azért válogatnak egyes szerepekre nagyon sovány énekesnőket
a rendezők, mert a fiatalok a filmekben ilyen típusú színésznőket
látnak. Az operában viszont a zene és a szép hang a fontos. A
látvánnyal akarják megfogni a közönséget, közben pedig eltűnik
az az élmény, ami az operajátszás sajátja. A közönségnek,
a fiatal generációnak ezért az opera műfajának a sajátosságait
kéne megtanítani és ezt elfogadtatni velük. Azt, hogy milyen különleges
élmény várja őket az operaházakban.
Vitatkozott ezért a rendezőkkel?
– Eléggé alkalmazkodó típus vagyok, mégis a mannheimi
Nationaltheaterben, ahol mind a három Brünnhildét énekeltem,
elég kemény vitába bocsátkoztam egy idős, designervonalat képviselő
úrral, aki kinevezte magát rendezőnek. Képekben gondolkozott,
nem értett a kottához. Sosem tudta megmagyarázni, hogy miért
és minek forogjak, lépkedjek össze-vissza a színpadon és nem
tudta belehelyezni a zenébe. Amikor tobzódott a zene, akkor apró
lépésekkel, az orosz táncosok mintájára, kellett
Ho-jo-to-ho-s első igazán nehéz belépésemet megoldanom,
mindezt egy forgószínpadon. Gegenart volt ez a javából és ez
már ott is idejét múlta. Ha láttam, hogy egy rendező felkészült,
és végigvezeti a koncepcióját, akkor azt elfogadtam és élveztem.
Ráadásul a szerződésünkben ez rögzítve van, hogy kötelesek
vagyunk azt a jelmezt viselni, amit kapunk és azt a koncepciót játszani,
amit a rendező előír. Erre egy pozitív példa: Barcelonában
énekeltem a Tannhauser Venusát, és a rendező szerint a címszereplő
festőművész, akinek Venus és Erzsébet is a múzsája és
modellje. Remek, kidolgozott elképzelés volt. Ugyanezt mondhatom
a mannheimi Lohengrinre is, ahol Kovácsházi István énekelte a
címszerepet. Szerintem ő is megerősít ebben.
A világ nagy operaházaiban énekelt. Mi a tapasztalata,
a magyar énekeseknek van szégyenkezni valójuk?
– Nincs. Bárhol énekeltem, ahol előttem nagynevű
magyar énekesek léptek föl, mindig nagyon szívesen beszéltek
róluk. Torontóban mondták: nemrég nálunk járt Sümegi
Eszter. Barcelonában pedig éppen egy időben voltunk kint Marton
Éva művésznővel. A Scalában rögtön említették Lukács Gyöngyi,
Bayreuthban pedig Sólyom-Nagy Sándor nevét.
A társulati forma megszűnésével a generációm fele
eltűnt a pályáról
Hogyan vélekedik a Magyar Állami Operaházban folyó átalakulásokról?
– Szerintem egy igazi útkeresés folyik. 2012-ben megszűnt
a társulat, és darabokra szerződtetik a szólistákat,
karmestereket. De már ezelőtt, jó pár éven keresztül a társulat
mellett a fiatal énekesek csak szerződéssel tudtak dolgozni az
operában, mert nem volt szabad státus. Ez sem volt maradéktalanul
jó. Tehát elég egyedi a magyar helyzet, hiszen nincs még egy
olyan repertoár-operaház, ahol ne működne társulat. Az a
rendszer lenne szerintem ideálisabb, ami Bécsben működik. Ott
létezik egy körülbelül 30 fős társulat, és mellette igazi
sztárénekeseket szerződtetnek a nagy szerepekre. Én magam
jobban szerettem a társulati formát, abban éltem 21 éven át,
tehát nem csoda; kellemes emlékeim fűződnek a tagsághoz.
Amikor bekerültünk az Operaházba, akkor találkozhattunk a régi
legendás, nagy énekesekkel. Bejött a kantinba például Palánkay
Klára, Házy Erzsébet, Barlay Zsuzsa; mind olyan művészek,
akiknek a nevét már alig ismerik. Az idősebb generációt
tiszteltük, tanultunk is tőlük. Ma már nagyon ritkán találkozunk
a korábbi kollégáinkkal, ami régen elképzelhetetlen volt.
Azok az énekesek, akik már nem énekeltek, továbbra is ott élték
az életüket velünk, illetve az opera klubban. A társulati
forma megszűnésével a generációm fele eltűnt a pályáról
és megszűnt a családiasabb, személyesebb légkör. Egyszer az
egyik fiatal kolléganő azt mondta: lassan nincs, akitől megkérdezzük,
hogy egy szerepnek hol vannak a buktatói, a kis trükkök,
praktikák, a kihagyhatatlan poénok stb. Az is érdekes, hogy
egyik fiatalabb kolléganőm rossz néven vette, hogy beültem a nézőtérre,
miközben próbált. Régen, ha beült a próbámra egy idősebb
kolléganőm, akkor odamentem hozzá, megköszöntem, hogy
meghallgatott és kikértem a véleményét. Ma már más az öntudat
és más a viselkedési intelligencia… Igaz, az Operaház vezetése
kitalált egy fantasztikus dolgot a már kevésbé foglalkoztatott
énekesek számára, az „opera nagykövete” státust. Ezek a
nagykövetek eljárnak az iskolákba, így népszerűsítik az
opera műfaját.
Az első szerepét Szegeden énekelte, Miklóst, a
Hoffmann meséiből. Akkor még működött ott a társulat.
Lehetett valamit tanulni a helyi híres énekesektől?
– Ebben a Kerényi Miklós Gábor által rendezett és
Oberfrank Géza karmester zenei vezetésével irányított
darabban nagyon jól éreztem magam. Karnagy úr nagyon sokat
foglalkozott velem, órákat dolgoztunk együtt, sokat tanultam tőle.
Főleg összművészetet, szerepelemzést, zenei kultúrát.
Szonda Éva művésznő, aki szintén énekelte ebben a produkcióban
Miklóst, lépésről lépésre megmutatta, hogyan játsszak a
darabban. De Vajda Julikának is köszönet, az ő színpadi játéka
felejthetetlen élmény volt nekem, kezdőnek.
Oberfrank Gézának
pedig azt köszönhetem, hogy visszahozta a kedvem az operaénekléshez.
Igaz, elvégeztem az opera tanszakot, de ott eléggé elment a
kedvem az operaénekléstől.
Miért?
– Mikó András, akit nagyon tisztelek mint rendezőt,
volt a színpadi mesterség tanárunk. Azokat a növendékeket
szerette igazán, akik a színpadon rögtön föltalálták
magukat. Velem viszont mindig dolgozni kellett. Karmesterek,
rendezők is mondják, hogy ugyan foglalkozni kell velem, de megéri.
Mikó Andrásnak nem voltam a kedvence, és sokszor szított vetélkedést
az évfolyamtársaim között. Élvezte, ha irigység, versengés
alakul ki az osztályban. Talán így akart minket felkészíteni
a szakmai életre, kíváncsi volt, ki hogyan reagál erre. Én túl
fiatal és tapasztalatlan voltam ehhez. Ez tőlem távol állt. Így
nem is szerettette meg velem az operajátszást. Főleg azt erősítette
meg bennem, amit akkor még nem tudtam. S mikor Oberfrank Géza
lehívott Szegedre, tőle önismeretet is tanultam. Megtanultam,
hogy milyen típusú művész vagyok, s mire van szükségem
ahhoz, hogy kibontakozhassam. Örökké hálás leszek ezért.
Azt nyilatkozták önről: „olyan elemző művész, aki
szinte kivesézi a szerepét”.
– Kovács János karnagy úr nyilatkozta ezt, mert vele is
lehet így dolgozni. Lukács Ervin, Erdélyi Miklós és Peskó
Zoltán volt még ilyen tanító karmester akkor, amikor kezdő
voltam. Az a gond most, hogy rákényszerülünk sokszor a gyors
tanulásra, mert nagyon sok operát játszunk (ami persze jó,
mert sok énekesnek ad munkát és feladatot), ezért egyre
kevesebb idő jut ilyen típusú munkára – pedig ez kamatozna.
Tanítva tanulni
Az éneklés mellett hangképző magánénektanár is?
– 24 évig tanítottam a győri főiskolán, 5 évig az
ottani konziban, három évet a Semmelweis Főiskolán, egy évet
a kelenföldi konzervatóriumban. De Győr volt az otthonom. Ahogy
megszűnt a közalkalmazotti állásunk az operában, szakmai
nyugdíjba mentünk. Sajnos ezzel a lehetőséggel, amit még
annak idején Kodály Zoltán intézett el a minisztériumban, a
mostani generáció tagjai már nem élhetnek, csak a balettművészek.
Majd Győrben olyan kedvezőtlen feltételekkel tudtak volna tovább
szerződtetni, hogy azt nem lehetett elfogadni. Jelenleg a Magyar
Rádió Énekkarának vagyok a hangképző tanára. Most végre
megint van egy közösség, ahová tartozom, ami boldogsággal tölt
el. Emellett vannak olyan növendékeim is, akik az Operaházban
énekelnek: Létay Kiss Gabriella, Schöck Atala, Bakos Nelli,
Cserhalmi Ferenc, Rezsnyák Róbert.
Ők nem sértődnek meg, ha beül a próbájukra?
– Dehogy! Sőt esetükben ez a kötelességem és megkérnek
rá. Nagyon szeretek tanítani, és amíg csak lehetőségem adódik
rá, csinálom. Frissen tart és sokat tanultam én magam is ebből
az évek alatt.
Schöck Atala és Bakos Nelli is mezzoszoprán. Ilyen
esetben saját magát akarja „viszonthallani” növendékében?
– Az, hogy mezzoszopránokat is tanítok, az sok előnnyel
jár, mert bemutathatom nekik azt, hogy az adott problémákat
hogyan lehet orvosolni. De arra sosem törekedtem, hogy növendékeimből
„kis Németh Juditok” váljanak. Az adott hangból, annak színéből,
minőségéből és a személyiségből indulok ki. Nem a saját képemre
formálom őket, hanem a képességeiket próbálom maximálisan
kibontakoztatni.
Mit kell tudni a Magyar Énekkultúra Barátainak Köréről,
melynek alapító tagja?
– Pallagi Judit, a Magyar Énekkultúra Barátainak Köre
Kuratóriumának elnöke 1997-ben azért hozta létre ezt a fórumot,
hogy az énektanárok több szintről találkozzanak és konzultáljanak
az énektanítás problémáiról. Annak idején léptünk is az
énekoktatás fejlesztése érdekében a szaktárca felé. Ám a
minisztériumban csak egy hölgy ismerte az énekoktatás helyzetét.
Sajnos semmi érdemlegeset nem tudtunk elérni. Az a baj, hogy
ennyire speciális problémákat ilyen magas szinten nem lehet
senkivel sem megbeszélni. Pedig én nagyon hittem ennek a közösségnek
az erejében. Sokat utaztam és láttam a külföldi zeneakadémiák
struktúráját. A bécsi egyetemen már akkor volt oratórium
–, Berlinben pedig karénekes szak. A Zeneakadémiára az volt
jellemző, hogyha valaki csak az énektanszakot végezte el, és a
kétéves operait nem, akkor már leértékeltnek számított.
Majdnem ez történt velem is.
Sőt csak szülei biztatására végezte el az opera
tanszakot.
– Igen, ők nagyon biztattak, de én nem éreztem tehetségesnek
magam, mert rajtuk kívül egyedül Keönch Boldizsár tanár úr
biztatott még, aki azt mondta: „fogsz te még Izoldát is énekelni”.
Bár Izoldát nem énekeltem, de tényleg eljutottam Wagnerig. A többi
tanárnak az volt a véleménye, hogy kicsi a hangom és nem felel
meg az operai követelményeknek. Ki tudja, lehet, hogy akkor tényleg
így volt. De! Egy 23 éves fiatal énekesre nem szabad ilyen ítéletet
mondani! Így veszik el a kezdők kedvét a pályától, nem is szólva
arról, hogy az önbecsülését is megsemmisítik. Nagyon sokan tűntek
így el a pályáról. Ezen tapasztalatok birtokában említettem
az akkori tanszékvezetőnek, Andor Évának, hogy ezen változtatni
kéne, mert nem csak az a jó művész, aki opera szakra megy.
Igenis legyen oratórium-, dal- és kórusénekes szak is. Ehhez
szükséges – ezt is elmondtam neki –, hogy legyenek külön
hangképző, dalt és oratóriumot tanító tanárok. Hiszen nem
minden tanár alkalmas a technika átadására és alapozásra,
ahogy arra sem, hogy repertoárt, operaszerepeket tanítson. Akkor
azt felelte: nincs rá pénz. Holott ez elsősorban szerkezetváltás
lett volna. Mostanra ez a váltás bekövetkezett, mert létezik
operaszak, oratórium- és dalénekművész és tanári szakirány.
Hiszek abban, hogy sok mindenen lehet változtatni, de amikor látom,
hogy nem, akkor feladom, és keresek valami mást, ami iránt
lelkesedhetem.
Ha már a lelkesedésnél tartunk. Azt olvastam, hogy
szerette a humán tantárgyakat, a történelmet, irodalmat, sőt
a régészetet is. Tart még ez a „szerelem”?
– Örökké tart. A régi kultúrák kutatása során döbbenek
rá, hogy a mi világunk annyira kaotikus, gépies, hogy meg sem
lehet érteni. Talán jobban érezném magam egy korábbi korban.
A Nürnbergi mesterdalnokokban Wagner remekül példázza, hogy
mindenki azt a mesterséget űzte, amihez értett. Ma meg azt
halljuk szüntelenül, hogy csak akkor tudunk megélni, ha sok
diplománk van, és több foglalkozást űzünk. Viszont ebben az
esetben mindent csak felületesen lehet elvégezni. Képtelenség
három-négy dolgot egyszerre professzionálisan művelni. Abban
hiszek, hogyha valaki egy valamit jól akar csinálni, annak a
mesterévé szeretne válni, akkor azt végezze hivatásszerűen,
szánjon időt a szüntelen tanulásra. Vajon miért van az, hogy
a mai technikával és tudással nem tudnak olyan épületeket építeni,
mint régebben? Azért, mert ma nem szánnak arra időt, hogy egy
kőszobrot hónapokon át faragjanak. Persze nyilván drágább
is. Sietünk, de hová?
Megáldott a pápa
II. János Pál pápa enciklikájából idézek: „előfordul,
hogy a technikából nem társ, hanem az ember ellensége lesz, például
amikor a munkavégzés során gépekkel váltják fel az embert,
megfosztva minden személyes alkotási örömtől, s attól a késztetéstől,
hogy teremtő munkát végezzen és kötelezettségeket vállaljon
magára.” Igaz, hogy II. János Pál pápától áldást kapott?
– Mégpedig személyes áldást. Castel Gandolfóban
koncerteztünk Bach-kantátákkal, Őszentsége nyári rezidenciájában.
Azt vettem észre, hogy a pápa, bár akkor már idős, beteg
volt, mégis elmélyülten átadta magát Bach zenéjének. Biztos
vagyok benne, hogy nagyon nyugodt, kiegyensúlyozott életet élhetett.
A koncert – melyet Virágh András orgonaművész szervezett –
végén a pápa magyar nyelven áldását adta ránk. Ez egy olyan
felemelő pillanat volt, ami nem mindig születik meg az ember életében.
A szüleimnél és a lakásomban is kint van a falon erről egy fénykép,
szívesen emlékszem erre vissza.
Erőt ad, ha az ilyen különleges eseményekre
visszagondol?
– Mindenképpen. Ezektől a momentumoktól érzi különlegesnek
magát az ember, boldogságérzés tölt el és bizonyosságot ad
a felől, hogy jó úton járok és nem hiába vagyok itt.
Ennek az útnak lesz-e egy olyan állomása, hogy Izolda?
Azt olvastam, ez a szerepálma.
– Nagyon sokáig az Izolda volt a konkrét szerepálmom.
Mostanra jelképessé vált. Nem a szerepről beszélek, hanem arról,
hogy még mindig vágyódom valami új után, szeretnék újat
tanulni, kíváncsi vagyok, mire vagyok még képes. Az Izolda
szimbolizálja a vágyódást az új iránt. Persze már az is örömmel
töltene el, ha azokkal a Wagner-szerepekkel, amelyeket eddig elénekeltem,
minél tovább a közönség elé tudnék lépni.
Medveczky Attila
|