2016.02.12.
Közigazgatási
szakember – utánpótlás
A teljesítményre épülő életpályamodell
Tizenhét
kormányhivatalhoz kerülnek a területi közigazgatási ösztöndíjprogram
résztvevői. Az ösztöndíjasokat mentorok segítik, a fiatalok
a környezetvédelemtől a földhivatalok eljárásától át a népegészségügyig
több területtel is megismerkedhetnek. Dr.
Kovács Zoltánt, területi közigazgatásért felelős államtitkárt
az ösztöndíjprogramok eredményességéről, a területi közigazgatás
megerősítéséről és az életpályamodell bevezetéséről kérdeztük.
Immár hányadik közigazgatási programját indította
el a kormány?
–2011 óta működik az ösztöndíjprogram. Az első, a
magyar közigazgatási ösztöndíjprogram az államigazgatás
legfelső szintjén lévő alkalmazást jelentette. A másodikat a
fogyatékkal élő felsőoktatási hallgatók részére vezettük
be 2014-ben. Most pedig a területi közigazgatás szakember utánpótlására
indítottuk el a területi közigazgatási ösztöndíjprogramot,
ahova ötven főt sikerült fölvennünk.
Mennyire volt eredményes a 2014-ben bevezetett
program?
–A fogyatékkal élők
vonatkozásában eddig – évente 20 főből –hárman maradtak
bent a minisztériumokban a gyakorlati idő letelte után. Az új
programról pedig még korai nyilatkozni. Ha egy év múlva
felkeres ebben a témában, akkor tudok erről konkrét adatokat
mondani. Nyilván mindkét félen múlik, hogy kik maradnak a
gyakorlati idő után a közigazgatásban.
Milyen feltétellel lehetett jelentkezni erre, a mostani
programra?
–35 év alatti fiatalokat vártunk, akiknek több
fordulós felvételi eljárásban kellett részt venniük. Fel
kellett mérnünk, hogy ők valóban a közigazgatás iránti érdeklődésüket
pályaorientáltságnak is tekintik. További felvétel volt az ötéves
egyetemi, vagy a három-négyéves főiskolai képzésben szerzett
oklevél, illetve, hogy a jelentkezőnek ne legyen kormányzati
jogviszonya. Az első gyakornoki program olyan eredményes volt,
hogy sok fiatal bent maradt a korábbi Közigazgatási és Igazságügyi
Minisztérium jogutódjainál. Ez jól is látszik, ha csak kilépek
a minisztérium folyosójára.
Gondolom nem mindegy, hogy ki hol szerezte a diplomáját.
–Természetesen nem mindegy; többféle ágazat létezik.
Humánpolitika és jogi területen 10 főt helyezünk el, emellett
léteznek élelmiszerbiztonsági, növény-és talajvédelmi,
fogyasztóvédelmi területek is léteznek. A területi közigazgatásban
a népegészségügytől a családtámogatáson keresztül az élelmiszerbiztonságig
mindenhová mentek ösztöndíjasok. 7 fő mérnök végzettségű,
vannak köztük bölcsészek, természettudományi, közgazdász,
szociológus, jogi diplomával rendelkezők.
Nekik lesz mentoruk is?
–Ahogy az eddigi programoknál is, most is lesz a
jelentkezőknek mentoruk. Hiszen az is a cél, hogy ne érezzék
elhagyatottnak magukat az ösztöndíjasok. Gyakorlott mentoraink
már kipróbálták magukat ebben a rendszerben.
Mekkora ösztöndíjjal motiválják a jelentkezőket?
–A területi közigazgatási ösztöndíjprogram egyéves,
jövő januárban fejeződik be, a résztvevők nettó 110 ezer
forintot kapnak havonta, ami egy felsőfokú végzettségű számára
igen jó kezdő fizetésnek számít az államigazgatás területén.
Igazából 11 hónapos a gyakorlat, mert egy év alatt 25 nap
szabadságot is kapnak a gyakornokok.
Ez egy biztos pályát, hivatást jelent?
–Folyamatban van a területi közigazgatás megerősítése,
új rendszer kialakítása. Korábban az állami feladatmegosztásban
a jegyzők olyan feladatokat is elláttak, amelyek kifejezetten állami
hatáskörbe tartozóak, erre példaként említette az okmányirodai
feladatokat. A feladatmegosztás során az önkormányzati világ,
a helyi ügyek intézése az önkormányzatoknál maradt, míg az
állammal kapcsolatosak a járásokhoz kerültek. Tehát az állampolgárokhoz
legközelebb eső hivatalokban zajlik a legtöbb munka. Ezekben a
hivatalokban növeljük a létszámot. A területi közigazgatás
megerősítésével biztos, hogy lesz munkahelye az ösztöndíjasoknak.
–Az állami tisztviselői karra vonatkozó koncepciót a
kormány már elfogadta. Most történik ennek a jogszabályba történő
átültetése. Előzetesen a Közszolgálati Érdekegyeztető Fórumon
– amely magába foglalja az önkormányzatokat, a szociális
partnereket, a minisztériumokat – vitattuk meg ezt a kérdéskört.
Ahol kialakul az állomány végleges létszáma, tehát a járásoknál
és a megyéknél, ott vezetjük be először az életpályamodellt,
majd ütemesen haladunk tovább. Az életpályamodell annyiban különbözik
a korábbiakhoz képest, hogy elsősorban a teljesítmény értékelésére
helyezi a hangsúlyt. Tudjuk, hogy néhányan csak beülnek egy
irodába, és csak annyit dolgoznak, hogy el ne lehessen bocsátani
őket. Ehhez képest a teljesítmény és a munkakörhöz kötött
bérezés kerül előtérbe szembe a korábbi szolgálati idő
szemléletével. Szeretnénk, éppen a szorgalmas fiatalok, a pályakezdők
esetében magasabbra emelni a kezdő illetményt. A közigazgatásban
dolgozók derékhada, akik a rendszerváltás idején kerültek
hozzánk, lassan kikerülnek a rendszerből, ezért feltétlenül
szükséges a gyakorlattal rendelkező fiatalok felvétele. Tiszta
viszonyok lesznek, a cafeteria is beépül a rendszerbe, és a járási
szinten átlag 30%-kal nőnek az illetmények. Mindez július 1-jével
indulna el, mikor véglegesen kialakul a rendszer.
Medveczky Attila
|