2016.02.19.
1945-ben meglőtt
egy magyargyűlő Késmárkon
Liftesfiúból országszerte ismert karnagy, zenei rendező
Bolba Lajos
karmester, zenei rendező, a Spinto Operatársulat karnagya
1931-ben született Késmárkon. A Magyar Rádió Szórakoztatózenei
Osztályának egykori vezetője, számtalan könnyűzenei műsor
(mint a Tessék választani!, a Made in Hungary, a Slágerbarátság),
valamint hanglemezek, filmek, színdarabok zenei rendezője az
1960-as évek óta. Pozsonyban cseh, német, szlovák és magyar
nyelvű iskolába is járt. Mikor a második világháború alatt
iskoláját lebombázták, Újtátrafüredre került, ahol
liftesfiúként dolgozott. 1945-ben Magyarországra települt, a
Berzsenyi Gimnáziumban folytatta tanulmányait. Itt fedezték fel
zenei tehetségét, s ösztönözték, hogy a Zeneakadémián
tanuljon tovább. Ott karvezetésből szerzett diplomát. Majd egy
másik intézményben ének, valamint szlovák nyelv és irodalom
szakos tanárként végzett. Az egyetemi évek után tanárként
dolgozott a Margit Gimnáziumban, majd az Erzsébet téri Kultúrház
igazgatója lett. 1959-ben a Magyar Rádió könnyűzenei
szerkesztőségéhez került. Hamarosan a Magyar Rádió Szórakoztatózenei
Osztályát vezette. Ő hozta létre a számos hanglemezen,
fesztiválokon, rádió- és televízióműsorokban rendszeresen közreműködő
14 tagú énekegyüttest, a Harmónia vokált. Évtizedeken át
szerkesztette a Magyar Rádió könnyűzenei bemutatóit és
hangversenyeit. Az 1960 és 1990 között évente megrendezett
nagyszabású Tessék választani és a Made in Hungary című
rendezvények a legjelentősebb bemutatói voltak a magyar könnyűzenei
újdonságoknak. Zenei rendezője, szerkesztője volt a Magyar
Televízió táncdalfesztiváljainak. 1986-ban a Magyar Rádió az
ő kezdeményezésére alapította meg az eMeRTon-díjat, a magyar
könnyűzenei szerzők és előadók méltó megbecsülésének céljából.
Munkásságát többször is jutalmazták nívódíjjal. 20 éven
át a József Attila Színház karnagya, majd 23 évig a Madách
Színház, a Nemzeti Színház, az Irodalmi Színpad és a Városmajori
Színház munkatársa volt. Munkásságát többször is jutalmazták
nívódíjjal. 20 éven át a József Attila Színház karnagya,
majd 23 évig a Madách Színház, a Nemzeti Színház, az
Irodalmi Színpad és a Városmajori Színház munkatársa volt. A
2000-es évektől a budapesti Felvonulási téren megrendezett
Borfalu rendezvénysorozat szervezője és programigazgatója. A
Magyar Rádió többszörös nívódíjasa, 2006-ban eMeRTon Életműdíjat
kapott.
Pályám
elején nagyon sok operaénekessel dolgoztam együtt az ’50-es
években, szinte csak klasszikusokat dirigáltam
Bolba Lajos nevét legtöbben a könnyűzenével hozzák
összefüggésbe, most mégis egy operatársulat karnagya. Nincs
ebben valami ellentmondás?
– Nincs ebben semmilyen ellentmondás, hiszen a képzett könnyűzenészek
Zeneakadémiát végeztek. Én is karvezetésből, oboa szakon és
ütőhangszereken szereztem diplomát. S bizony pályám elején,
az ’50-es években nagyon sok operaénekessel – például Simándy
Józseffel, Komlóssy Erzsébettel – dolgoztam együtt, és
szinte csak klasszikusokat dirigáltam. Pozsonyban is felléptünk
velük, ahol nívódíjat kaptunk. A könnyűzene ott jön képbe,
hogy amikor a Rádió meghívott zenei szerkesztőnek – később
lettem a Szórakoztatózenei Osztály vezetője –, akkor az intézménynek
könnyűzenére volt szüksége, ezért oda osztottak be. Nem bántam
meg, mert azért ismertem a könnyűzenét is. Eleinte azokat a
dalokat szerkesztettem be a műsorokba, melyeket még gyerekkoromból
ismertem. Tehát a ’20-as, ’30-as évek dalait. Olyan sikerem
lett vele, hogy zsákszámra kaptam a leveleket. Ez egy nagyon kínos
ügy volt, hiszen fiatalon odakerültem egy olyan helyre, ahol idősebb
híres emberek is dolgoztak, így Fényes Szabolcs, Bágya András.
Azt találtam ki, hogy ne legyenek rám irigyek, hogy főnökömtől
kértem elég sok pénzt ahhoz, hogy az idősebb kollégákat ellássam
annyi munkával, hogy ne foglalkozzanak vele, hogy én mint fiatal
titán vagyok a vezetőjük. Ki is találtam műsorokat direkt az
idősebb zeneszerzők műveinek bemutatására. Úgyhogy végül
mindegyikkel barátságba keveredtem. Ez volt a kezdet.
Másként kell betanítani egy operát, mint például a
Macskákat?
– 25 évig dirigáltam
a Macskákat… De nem kerülöm ki a kérdésére a választ.
Lehet, hogy közhelyszerűen hangzik, de tény, hogy van jó és
van rossz zene. A Rádióban is az volt a feladatom, hogy a jó
zenét vegyük föl, és a rosszat adjuk vissza. Emellett nagyon
sok műsort készítettem, amihez volt egy nagyon jó közeg, a
Pagoda, ahol színészekkel, szerzőkkel, írókkal találkoztam.
A velük folytatott beszélgetések közben százféle ötletem támadt,
melyeket feljegyeztem. 100 műsorom volt egy héten. Nagyon sokat
dolgoztam, de megérte. Szerettem, amit csinálok, nekem ez játék
volt.
Az ávósnak kellett a lakás, ezért kitelepítettek
Játék volt egy olyan korszakban, a pártállam idején,
ahol, végig úgy dolgozott a Rádiónál és a Televíziónál,
hogy nem volt az MSZMP tagja. Ez akkor ritkaságszámba ment. Hogy
tudta ezt megúszni?
– Ehhez vissza kell menni az időben, mégpedig 1951-be.
Akkor végeztem a Zeneakadémián, és akkor telepítettek ki a József
Attila utcai lakásomból, mely a
mai Erzsébet
térre nézett.
Mi volt a „bűne”?
– Bűnöm? Nekem? Semmi. Egy ávós szemet vetett a lakásomra.
Éjszaka megállt egy teherautó a ház előtt, felpakoltak és
kitelepítettek Kálkápolnára. Ott a harmadik napon beosztottak
egy cséplőgép mellé. Reggel háromtól este kilencig fél órás
ebédszünettel kellett dolgoznom. A cséplés igen kutya meló.
Sok fizikai munkát végeztem, de ez volt a legszörnyűbb. A törek
beette magát a bőröm alá. Akkor még nem voltak elevátorok.
Vetésforgóban dolgoztunk, úgyhogy egyik nap szalmáztunk, másik
nap törekeztünk, harmadnap zsákoltunk, negyedik nap „etettük”
a gépet. Háromnegyed évet dolgoztam így, majd végül megjött
a felmentésem, így hazajöhettem. Szüleimnél várt a katonai
behívó. Tehát arra is gondolt az ávós, aki elorozta a lakásomat,
hogy ha már nem vagyok kitelepítve, akkor legyek katona. A
katonaságot csak úgy lehetett megúszni, ha tanult valaki. Ezért
beszaladtam a Pedagógiai Főiskolába, a Cukor utcába, ahol
ismerős zenetanárok voltak. Megkértem őket, vegyenek föl, bár
év közben voltunk. Megígérték, hogy fölvesznek. Az ének-zene
nem volt kérdés, viszont a másik már igen. Igen, de az a
testneveléssel van párosítva. Én meg örök életemben fel
voltam mentve tornából a billentyűzavaros szívem miatt. Akkor
legyen szlovák a párosítás. Úgyhogy olyan diplomám van, ami
senkinek nincsen az országban. Ének-zene, illetve szlovák nyelv
és irodalom szakos tanár vagyok. A főiskola elvégzése után
beosztottak a szlovák tanítóképzőbe – a
mai Szent Margit
Gimnázium épületébe – szlovák irodalom és nyelvtanárnak.
De nem igazán szerettem a szlovákokat, sem a szlovák nyelvet.
Egy hét után otthagytam. Azért is, mert az igazgató, egy kibírhatatlan
ember volt. Amikor otthagytam az iskolát, az V. kerületben, az
Erzsébet téri kultúrház vezetésére kértek fel. Ott
dolgoztam egészen 1957-ig. A kultúrházat lebontották. Azután
elmentem a Szemere utcai iskolába éneket tanítani. Az akkori
alaptanterv előírta az iskoláknak, hogy vezessék be a
politechnikai oktatást. Az igazgatóm arra kért, hogy végezzem
ezt a munkát is. Kérésére elvállaltam, de nem szívesen. Egy
hét továbbképző után elkezdtem tanítani az ének mellett a
politechnikát is a Szemere utcában. Olyan jól ment a
politechnika oktatása, hogy az országból nagyon sok ember,
legalább 30 nézte minden órámat, mert az Oktatási Minisztérium
odaszervezte őket. Egy nap bent vagyok az irodában, Kulcsár Sándor,
az igazgató felveszi a telefont, rám néz, sápadtan kérdezte:
mit akar tőled a Rádió személyzeti osztálya. Ökrösné volt
a vonal túlsó oldalán, s megkért, jöjjek be azonnal a Rádióba.
Mondtam neki, most nem tudok, mert kezdődik az órám, de 14 órára
ott leszek. Megtartottam 10-től a bemutató tanítást, megvolt a
kiértékelés is. Jelen volt az oktatási osztály vezetője a
minisztériumból. Óra végén odajött hozzám, és kérte, hogy
menjek fel hozzá a minisztériumba megbeszélésre. Onnan meg
majd átmehetek a Rádióba. „Lajos azt szeretnénk, ha elvállalnád
az országos instruktori állást a politechnikával kapcsolatban.
Kétszeresen kiemelt tanári fizetésed lenne, 1740 forint.”
Gondolkoztam, mire mondja: „Lajos, tudom, miért hívnak a Rádióba.
Fel akarnak venni téged 2000 forintért szerkesztőnek. De én
adok neked 2100 forintot, csak vállald el ezt a politechnikai
instruktori állást.” A Rádióban Ökrösné fogadott, s közölte:
szeretnék, ha odamennék dolgozni. Mondom, „hát mit akarnak tőlem?
Van két disszidens testvérem, ki voltam telepítve, mit csinálhatnék
én egy politikai intézményben?” A válasz: „minket ez nem
érdekel. Menjen fel Faludi Rezső főosztályvezető elvtárshoz,
beszéljen vele”. Ettől mindent megúsztam. Engem soha nem kérdeztek,
hogy miért nem vagyok párttag. Faludi biztosította nekem az
anyagi keretet, és én azt csináltam, amit kitaláltam.
Abba sem szólt bele a politika, hogy milyen zenét adhat
le a Rádióban?
– Én nem néztem a politikai dolgokat. Az ORI
Sanzonbizottságához került be először minden dal. Ők
politikai szempontból mérlegeltek. Utána hozzám került az a
dal, ami megfelelt a kor politikai elvárásainak. A Rádióban működött
egy bizottság, ahol a szakmai szempontok alapján döntöttek. Például
egy vidám zenének nem lehetett szomorú szövege. Előfordult,
hogy csak egy-két mondatott kellett változtatni, és már le is
lehetett adni a dalt. Amit így átvettünk, azt fel is vettük.
Ebből születtek aztán a különböző műsorok, előadói és
szerzői estek. Volt olyan műsor, amit vidékre is levittem. A
Made in Hungary című rendezvényből a legtöbbet Székesfehérvárra
vittem, mert ott nagyon szívesen fogadták. Egyszer csak átjött
hozzám Bánki Laci az MTV-ből, hogy ő is szeretne ilyen bemutató,
fesztiváljellegű műsort csinálni. Ekkor született meg a táncdalfesztivál
ötlete. Bánkinak viszont erre nem volt stábja. Nálunk viszont
működött a Stúdió 11 zenekar. Az elsőt még Bánki állította
össze, de a többi táncdalfesztivált mi csináltuk végig.
1991-ben nyugdíjazták a Rádióból. Hogyan tovább?
– 1994-ig a Televíziónál voltam, s abban az évben még
csináltam egy fesztivált, aminek a győztes dalát kiküldtem az
Eurovízióba. Néhány szavazaton múlott, hogy nem győzött a
Bayer Friderika által előadott szám.
Az osztrák televíziónak is dolgoztam
Sokat dolgozott az MTV-nek?
– Nagyon, de az ORF-nek, az osztrák televíziónak is.
Csináltuk nekik a jobbnál jobb operettműsorokat. Itthon
megszerkesztettem a dalokat, és kimentünk Bécsbe, ahol fölvették
a dalokat. Sőt volt egy év, mikor a Stúdió 11-et minden hónapban
egy műsorra kivittem az osztrák fővárosba. 1994-ben nyugdíjaztak
a Magyar Televíziótól, Horváth Ádám elnöksége idején. Ő
éppen szemben lakott velem. Egy nap megyek haza, és megszólít
Ádám: „Te, mi újság a cégnél?” Megdöbbentem. „Honnan
tudnám, hiszen, te nyugdíjaztál.” Kiadták neki, hogy küldjön
el több mint 1000 embert a tévétől, de ő erre nem volt
hajlandó, hanem a már nyugdíjkorhatáron felül dolgozókat
bocsátotta el. Utána két évig voltam a Kongresszusi Központ
igazgatója, ez a poszt nem igazán tetszett nekem, mert érdemi
munkát nem lehetett ott végezni. Majd újabb két évig a Kodály
Zoltán Ének-zenei Általános Iskolát vezettem a Marczibányi téren.
A polgármester öt évre akart szerződtetni, de én nem vállaltam,
úgy éreztem, idős vagyok már ehhez…
De még mindig aktív.
– Hogyne! Leányfalun élek, s ott megalakítottam egy kis
társaságot, a Ripacsokat. Először kabaréjeleneteket adtunk elő.
Majd megírtam két színdarabot, amit elő is adtunk. Az egyik a
film és a könyv alapján készült Botrány Clochemerle-ben, a másik
pedig a Sors kereke forgandó c. színdarab, amely a világ újrateremtéséről
szól. Színre vittem a Zorba, a görögöt a szigetmonostori tánckar
segítségével. Számos gyerekeknek szóló előadást is
bemutattunk, s most azon tanakodom, hogy Villont, vagy Hrabal
Szigorúan ellenőrzött vonatok c. művét tanítsam-e be. Közben
újra elkezdtem az operákkal, a klasszikus és a népzenével is
foglalkozni.
A színház világát még nem is említettük, hiszen jóval
a nyugdíjba vonulása előtt is nagyon sok musicalt tanított be.
– Húsz évig voltam a József Attila Színház karnagya,
ahol a legjobb darabokat vezényeltem. Fodor Imre volt akkor az
igazgató, aki rajongott a zenés darabokért. Egy prózai előadást
nem ült végig, de a zenéseknél mindig ott maradt a második
oszlop mögött, és leste a produkciót. Éppen Csiky Gergely
Kaviárjának volt a premierje, és szokás szerint ilyenkor egy
órával előtte megjelentünk a színházban. Megdöbbenve láttam,
hogy az épület sarkánál fekszik az igazgató holtan. Bodrogi
Gyula lett a következő vezető, aki átment a Vidám Színpadhoz,
és engem is átcsalt oda. 11 évig dolgoztam nála.
A nyugati musicalek magyarországi bemutatói után,
tudtommal, igen sokan fanyalogtak. Így a My Fair Lady
premierjekor is.
– Pedig a My Fair Lady az egyik legjobb musical, amit a
Nemzeti Színházban hat éven át vezényeltem.
Fél playbackkel mentek ezek a darabok?
– Ez akkor még nem volt „divat”. Zenekarral kísértük
a musicaleket. A Macskák-sztori is érdekes. Feleségemmel, Póka
Éva színésznővel sokszor kijártunk Londonba előadásokat
megtekinteni. Láttuk a Macskákat is, és Évával itthon rögtön
felvettük a legismertebb slágert, a Memoryt. Egy évvel rá jött
Szirtes Tamás, hogy vigyük színre a Macskákat. A Rádióban fölvettük
az alapokat. Legalább ezer előadást vezényeltem végig.
Üveghatású képet készítek
Jut ideje kikapcsolódásra?
– Ha a hobbi annak tekinthető, akkor igen. Üveghatású
képeket készítek. Ezek hasonlítanak a katedrálüvegekre.
Sport?
– Jó, hogy említi. Valamikor olvastam egy szlovák újságban,
hogy Frantisek Hadas hétszeres íjászbajnok. Nálunk akkor még
nem volt íjászszövetség. Megszereztem Hadas telefonszámát.
Felhívtam Prágában, kérdeztem, tanítaná-e íjászatra a
magyar fiatalokat? A válasz igen volt, s 1956. október elején
felhívott, hogy most tudna jönni, mert eltört a lába és
szabadságon van. Akkor már a Zrínyi utcában laktam a feleségemmel,
mert kaptam a tanácstól társbérletként egy szobát, konyha-
és fürdőszoba-használattal. Ott lakott velünk. Megtanította
az Erzsébet téren a fiatalságot lőni. 1956. október 23-ára
megbeszéltük az Óbudai Sportszergyárral, hogy Hadas közreműködésével
vezessék be az íjak gyártását. De még előzőleg felkerestük
Helyi Gyulát, a sporthivatal akkori igazgatóját, hogy szeretnénk
megalapítani a Magyar Íjászszövetséget. Meg is történt. Attól
kezdve van sportíjászat Magyarországon. Amikor az Óbudai
Sportszergyárból eljöttünk, láttuk, hogy kitört a
forradalom. A kultúrház vezetőjeként az ablakon keresztül mértem
ki az embereknek a vidékről felhozott élelmet. Hadassal együtt
jártuk várost, mentünk a Rádióhoz, a Parlamenthez. Hadast végül
egy mentesítő hajó vitte haza. Közben bevonultak szovjetek.
Kenyérért álltan sorban a Glázner pékségnél a Szent István
körút és a Hollán Ernő utca sarkán, mikor egyszer csak jött
egy csoport lyukas lobogóval a Nyugati pályaudvar felől. Amikor
láttam, hogy a túloldalon az oroszok elkezdik letekerni a négycsövű
légelhárítót, beugrottam az egyik kapualjba. Lőttek, és
nagyon sokan életüket veszítették.
Készülő könyvének címe: Árnyak és fények. Ez a történet
inkább az árnyoldalhoz tartozik.
– Ahogy gyermekkorom néhány epizódja is. Késmárkon születtem.
S tudtommal Felvidéken meg is lőtték.
– Az arcomon, a szemem alatt. Fogja meg.
Tényleg. Nem fáj?
– Amikor 1945-ben rám lőttek, fájt egy kicsit. Ott a
golyó, betokosodott, akkor nem vettük ki. Jártam cseh, német
és szlovák elemibe is. A cseheknél folyton kaptam a körmöst,
amiért meg mertem szólalni magyarul, mert nem tudtam csehül.
Mondtam is a szüleimnek, hogy magyar iskolába akarok járni. Elküldtek
a Késmárkról 380 kilométerre fekvő Pozsonyba, egy internátusba.
Ott magyar iskolába jártam első polgáriba,és akkor jött egy
gölnicbányai barátom, aki szintén ott volt az internátusban.
Felvetette a kérdést: „Nekem a szüleim azt mondták, menjek
gimnáziumba. Most van éppen a különbözeti vizsga. Nem akarsz
elkísérni?” Elkísértem. Álltunk a folyóson, jött a
pedellus és lökdöste be az embereket. Engem is belökött.
Engem felvettek, a barátomat nem, pedig nem is akartam gimnáziumba
menni. Az 1944-es, első pozsonyi légitámadás alkalmából
kibombáztak bennünket. Akkor áthelyeztek minket éjszakára egy
másik magyar internátusba. Másnap mindenkit hazaküldtek.
Felkerültem a Tátrába, apám ott volt séf a Palace-ban.
1944-ben elmentem a Palace-ba liftesnek. Ott sok mindenkivel találkoztam.
Például Lónyay gróffal, és Mezey Mária színésznővel. Késmárkra
visszatértem, de oly mértékű lett a magyarüldözés, hogy
kimentem az utcára, a templomkertbe, és ahogy szedtem a füvet,
kaptam egy lövést. Sejtem, hogy ki volt… Ebből elegem volt,
Magyarországra költöztem. Aztán, amikor átjöttem 1945-ben,
beiratkoztam a Berzsenyi Dániel gimnáziumba. Apám nem jöhetett,
mert elvitték az oroszok. A szlovákok ugyanis azt mondták, hogy
az összes magyar fasiszta, ezért összefogták a férfiakat. A
mai napig őrzöm azt a mozijegyet, amin az a dátum szerepel,
amikor édesapám hazajött.
Pesten mivel foglalkozott?
– Kijártam a Teleki térre, az úgynevezett ócskapiacra.
Kaptam a Berzsenyiben – akkor még a Markó utcában volt a gimnázium
– egy pedellusi szobát. Minden nap adtak
25 liter
tejet, ami a Rottenbiller utcai központból érkezett, és a szünetekben
árultam. Aztán kijártam a Teleki térre, ott felvásároltam a
rossz órákat, megbütyköltem, megjavítottam őket, másnap
pedig vittem vissza eladni.
Egyáltalán van olyan, amihez nem ért?
– Sok mindenhez nem értek. Ehhez sem értettem, de a kényszer
mindenre ráviszi az embert. Még most is meg tudnék javítani
egy órát. Alkatrész kérdése az egész.
Lassan a 85. életévéhez
közeledik. Mi ad erőt a pályán maradáshoz?
–Most sem tudom letenni a karmesteri pálcát. Szeretem,
amit csinálok. A pályán maradáshoz két dolog ad erőt: a
szeretet és a hivatástudat.
Medveczky Attila
|