2016.02.19.
Mi is az a
Spinto?
A Spinto Operatársulat
és Művészeti Egyesület, rövidített nevén Spinto Operatársulat,
hivatalosan 2015 júliusában alakult. Az Egyesület elnöke Ágoston
Edith nyugdíjas opera-énekesnő, aki 20 éven át volt a Pécsi
Nemzeti Színház magánénekese. A társulat zenei vezetője,
karnagya Bolba Lajos, karmester, zenei rendező.
Kinek az ötlete volt a Spinto Operatársulat létrehozása?
– kérdeztük Kecskeméti Róbertet a társulat művészeti
vezetőjét, szinte mindenesét, hiszen az interjú előtt
megbizonyosodtam róla, hogy ő intézi a próbák egyeztetését,
sőt még a technikai felszereléseket is ő szerzi be.
– Először Bolba Lajos karnagy úrral egy produkcióban
gondolkodtunk, nem pedig társulatban. Ez volt a Rászedett kádi,
amit két évvel ezelőtt el is kezdtünk próbálni, s egy helyről
ígéretet is kaptunk arra, hogy befogadják a produkciót. De aztán
mégis visszamondták az egészet. Ez számunkra jelentős anyagi
problémát jelentett. Akkor döntöttünk az intézményes formáról,
a társulat létrehozásáról. Mégpedig egyesületi formában,
mert akkor tudunk pályázni, és kapcsolati tőkét is kialakíthatunk.
Így jött létre a társulat. Először is koncertekben
gondolkoztunk, hogy minél jobban megismerjenek minket. Még egy
évet kell várnunk ahhoz, hogy a Nemzeti Kulturális Alaphoz pályázhassunk.
De nemcsak oda, hanem a VII. kerületi önkormányzathoz is pályázni
szeretnénk, hiszen ebben a városrészben vagyunk bejegyezve. Az
egyéves időszakot azzal töltjük, hogy koncertjeink révén
egyre többen megismerjenek bennünket. Promóciós anyaggal is
rendelkezünk; megpróbálunk műsorokat, koncerteket eladni. Nem
csak támogatásokból szeretnénk élni. Önfenntartók szeretnénk
lenni, csak ehhez idő kell.
Társulatról van szó, de amint látom az első
koncertjük plakátját, egy adott produkcióra külsősök is jönnek,
például Győrből.
– Tízfős a társulat magja. Őket kiválogatták az alapító
tagok. Emellett kérünk föl a koncertekhez, darabokhoz külsősöket
is. Sőt már folyamatosan jelentkeznek az énekesek is. Őket
meghallgatjuk a koncertjeiken, előadásaikon. Ágoston Edith,
Bolba Lajos és jómagam döntünk közös megegyezéssel arról,
hogy ki lehet a társulat tagja.
Azért jelentkeznek egyre többen, mert elég sok az énekes, viszont
kevés a fellépési lehetőség?
– Nem csak azok keresnek föl bennünket, akiket méltánytalanul
hanyagolnak, hanem olyanok is, akikről tudom, hogy nagyon sok
helyen lépnek föl, de mégis szeretnének több helyen énekelni,
s részt venni mindenben, ami újdonság.
Nagyon sok helyen játszanak operákat, miért érezték
szükségesnek, hogy egy új társulat jöjjön létre? Tehát mi
a Spinto különlegessége?
– Az, hogy magánszínház lesz a Spintóból. Nem csak énekeseket,
hanem színészeket is alkalmazunk. Úgy kell elképzelni, hogy a
Spinto egy többtagozatos színház, amely elsősorban operát
szeretne játszani. Azonban művészeink sokoldalúsága magában
hordozza a minőségi operett, musical és prózai előadások,
illetve fellépések létrehozásának lehetőségét, sőt
esetenként igényét is. Sőt még „három tenor”-műsort is
szeretnénk csinálni. Nagyon lényeges, hogy olyanok jelentkezését
várjuk, akik színészileg is megállják a helyüket.
Színház épület nélkül?
– A színház számomra társulatot jelent. Nem egy épületen
múlik, hogy egy adott színház minőségi vagy sem. Sajnos sok
állami színháznál nem a szakmai szempontok az elsődlegesek,
hanem az, hogy ki kinek a barátja, ismerőse. Ez mindig is így
volt, s így is lesz. Egy magánszínháznak viszont profitorientáltan
kell működnie, ezért a szakmai szempontokat kell előtérbe
helyezni. Olyan művészeket keresünk, akik biztosan nálunk
maradnak, és tehetségesek is – ez természetes követelmény.
Nagyon fontos a rutin, de az is, hogy kipróbáljunk fiatal tehetségeket.
Egy fiatal művésznek hogy lehetne rutinja?
– Úgy, hogy nem első szereposztásra osztjuk ki őket,
hanem másodikra. A fiataloknak ezzel lehetőséget adunk, s így
szerzik meg a rutinjukat.
Az operajátszás az elsődleges, de operetteket is előadnak.
– A társulatot fenn kell tartani, így a zenekart is, és
a darabokat nem oratórikus formában adnánk elő, hanem
jelmezben, díszletekkel. Amihez szükségesek a támogatások is.
Az operettre, musicalre sokan bejönnek, szeretik ezeket a műfajokat,
és az abból bejövő pénzt, vissza tudjuk forgatni. Nem a műfaja
miatt minőségi vagy pocsék egy előadás, hanem attól, hogy
milyen színvonalon adják elő. A musicaleket nem úgy mutatjuk
be, mint sok helyütt, ahol a látvány az elsődleges, és a színészi
játék háttérbe szorul.
Először színészetet
tanult. Hogy jött a képbe az éneklés?
– Párhuzamosan tanultam a színészetet és az éneklést
még az egri Gárdonyi Géza Színház stúdiójában. Pont azért
jelentkeztem oda, mert tudtam, hogy hangképzésórákat is kapok
a stúdióban. Sőt a színiiskolák mellett zeneiskolákban is
tanultam, hol Veszprémben, hol Budapesten. Amikor a zeneiskolákban
felemelték a képzések árát, akkor döntöttem úgy, hogy magántanárt
keresek föl. Így lettem Ágoston Edith tanítványa. Ami nagyon
jó döntés volt részemről. Több mint 15 éve tanulok nála,
és hálás vagyok neki minden egyes instrukcióért.
Medveczky Attila
|