2016.02.19.
Märle Tamás: Az áltörténész és Hóman
Bálint
Több évtized után,
2015 elején végre rehabilitálták Hóman Bálintot, majd úgy nézett
ki, hogy szobrot is állítanak a tiszteletére Székesfehérváron.
El is kezdődött a befeketítése, amelyben élen jár a liberális
áltörténész, Ungváry Krisztián. Érdemes fellapozni a
Rubicon februári számát többek között Ujváry Gábor Történettudomány
vagy törvényszék? c. írása miatt. A Horthy-kor kiváló
kutatója ugyanis rámutat arra, hogy milyen szemenszedett hazugságokkal,
csúsztatásokkal és hamis adatokkal ferdíti el Ungváry Krisztián
a történelmet és sározza be Hóman Bálintot. Az áltörténész
már a Horthy-korszak mérlegét is egyedül a zsidókérdést
vizsgálva vonta meg, Hóman Bálint ügyében sem tesz másként.
Ungváry túlszárnyalja az 1946-os álláspontot is, az egykori
kiváló történészt és politikust a holokauszt egyik előidézőjének
nevezi. Felkészületlen diák nem tudná ilyen magabiztosan félremagyarázni
a történelmet, azonban Ujváry Gábor írásában tényekkel, idézetekkel
és számos adattal cáfolja meg Ungváry hazugságait. Ezek
mellett pedig végigkövethetjük cikkében, miként viszonyult a
zsidókérdéshez Hóman a numerus clausustól 1946-os peréig.
Nem elhanyagolható, hogy „Hóman antiszemitizmusa nem azt
jelentette, hogy a zsidókat alacsonyabb rendűeknek tekintette
– hiszen nagyon sokszor dicsérte tulajdonságaikat –, és különösen
nem, hogy a kiirtásukra törekedett. Annál inkább sem, mivel jó
néhányszor nyilvánosan is szembeszállt a fajelmélettel, a
nemzetiszocialista berendezkedést pedig megvalósíthatatlannak
tartotta Magyarországon. Sok társához hasonlóan viszont
csakugyan szerette volna, hogy a zsidók felülreprezentáltsága
csökkenjen a gazdasági és a kulturális életben.” Az áltörténész
persze nem kíván különbséget tenni antiszemitizmus és
antiszemitizmus között. „Az a szemlélet, amellyel Ungváry
kizárólag Hóman antiszemitizmusát – ráadásul az
antiszemitizmust a holokauszt utáni, nem pedig az előtti értelmében
definiálva – vizsgálja, rendkívüli veszélyeket rejt magában.
Hiszen akkoriban az antiszemitizmus általánosan elfogadottnak,
»politikailag korrektnek« számított, s kevés olyan jelentős
politikusa volt Európának vagy az USA-nak, akiket a mai
fogalomhasználat alapján ne tekinthetnénk antiszemitának.”
Mindezeken túl
Ungváry Krisztián és a szobor ellen ágálók azt is megválaszolhatnák,
hogy miért segített számos zsidót Hóman Bálint 1944. március
19-e után? Vagy miért akarnak felette pálcát törni, amikor az
1946-os perben a zsidó tanúk egyértelműen pozitívan
nyilatkoztak róla?
|