2016.02.19.
Kommunista
eredetű a finanszírozási rendszer
Az elvett ingatlanokból, földterületekből az egyháznak 60 éven
át semmilyen bevétele nem származott
Fazekas László
református püspök a vagyon-visszaszolgáltatással kapcsolatban
kijelentette: több mint
700 hektár
földet és 60-62 épületet a Benes-dekrétumok alapján koboztak
el a református egyháztól, s még nem kerültek vissza.
Főtiszteletű püspök úr! Madaric szlovák kulturális
miniszter nemrég azt nyilatkozta, hogy az egyházakkal történt
egyeztetéseket követően ma már tudni, a történelmi egyházak
a jelenlegi állapot, az állami finanszírozás fenntartását
szorgalmazzák, de nem zárkóznak el bizonyos módosításoktól.
A Szlovákiai Református Keresztyén Egyház is az állami
finanszírozás mellett foglal állást?
– Teljes mértékben. Egyeztettünk a többi egyházzal,
és megállapítottuk, hogy nagyon sok jelenlegi probléma a múltra
vezethető vissza. Az egyházak finanszírozásáról szóló törvény
1949. november 1-jén lépett hatályba. Ez a törvény kimondta,
hogy az állam finanszírozza az egyházakat, de ez a finanszírozás
a zsinati vagy egyházi központok bizonyos költségeinek a térítését
jelenti, azonkívül a lelkipásztorok fizetését. Tehát erre
korlátozódik jelenleg is az állami finanszírozás. Az egyházak
sok olyan feladatot látnak el, amelyet átvállalnak az államtól.
Gondolok például az oktatásra vagy a szociális szférában végzett
tevékenységre. Ezért lenne méltányos, ha a kormány a múlt
hibáit kiküszöbölve nem csupán hozzájárulna az egyházak
finanszírozásához, hanem módosítaná is azt. Hiszen a
jelenlegi kommunista eredetű finanszírozási rendszer kevés
mozgásteret biztosít az egyházaknak. Ugyanis az elvett
ingatlanokból, földterületekből az egyháznak 60 éven át
semmilyen bevétele nem származott. Ez anyagilag mindenképpen gyöngítette
egyházunkat.
A szlovák kormány tagjai szerint nem lesz több
vagyon-visszaszolgáltatás. Püspök úr miként vélekedik erről?
– Minden egyháznak vannak olyan ingatlanjai, melyek még
nem kerültek vissza birtokukba. Igaz, háromszor is volt már
vagyonvisszaadás. Az egyik 1993-ban, majd 2002-ben, s végül
2005-ben. A ’93-as restitúciós törvény egy évig adott lehetőséget
arra, hogy az egyház visszavegye ingatlanjait. Ez nagyon rövid
idő. Így számos ingatlan nem került vissza az egyházakhoz, és
jogilag is problémás volt a visszaszolgáltatás levezetése. A
2002-es törvény a római katolikus és az evangélikus egyház
bizonyos ingatlanokhoz való viszonyát rendezte. A katolikus egyház
az erdeinek egy részét kapta vissza, az evangélikus pedig a
kitelepített magyar és német evangélikusok vagyonát. Viszont
a református egyház ilyen irányú kérvényeit nem bírálták
el. A 2005-ös törvényben pedig kimondták, hogy véglegesen lezárult
a vagyon-visszaszolgáltatás. A jogszabályban esetünkben hat
templomról, két épület és egy temető visszaadásáról volt
szó. A többi egyház esetében is előre kijelölt ingatlanokat
adtak vissza. Egyik törvény sem rendelkezett arról a vagyonról,
amit a 104/1945-ös rendelet alapján vettek el. Több mint
700 hektár
földről és 60-62 épületről van szó. Ezeket az Benes-dekrétumok
alapján kobozták el a református egyháztól, s még nem kerültek
vissza. Az egyház finanszírozásáról szóló megbeszéléseken
arról is szó esett, hogy ezt a problémát valamilyen módon
orvosolni kell. Főleg akkor, ha megváltozik az egyház finanszírozási
rendszere. Erkölcsi kötelességünk lépni ebben a kérdésben híveinkkel
és azokkal szemben is, akik anno adományozói voltak ezeknek az
ingatlanoknak. Ezért mindent megteszünk annak érdekében, hogy
a gyülekezeteink – akár örökösödés, akár vásárlás útján
– múltban megszerzett vagyonát visszakapjuk, ha nem ténylegesen,
akkor kárpótlás útján.
Tárgyaltak ebben az ügyben az illetékes tárcával?
– Ebben a témában az utóbbi esztendőkben nem
folytattunk tárgyalásokat, ugyanis létrejött egy olyan bizottság,
amelyik az egyházak finanszírozásának lehetőségeit vizsgálta.
Gondoltunk arra, hogy így talán napirendre tűzik a restitúció
kérdését is. Azt tapasztaljuk, hogy más irányt vettek a tárgyalások.
Madaric miniszter úr is kijelentette, hogy szükséges az egyházakat
támogatni, hiszen a közjó javára nagyon sok tevékenységet végeznek.
Mindegyik egyház megpróbálja elvett vagyonát visszaszerezni.
Legutóbb Révkomáromban a várostól visszavásárolhatta a
református egyház a 104/1945-ös törvény alapján elvett
ingatlanját, a Timóteus-árvaházat. Azért vették el tőlünk
ezt az ingatlant, mert Benesék szerint államellenes tevékenységet
folytattak az árvaház keretén belül. Ez több mint nevetséges,
hiszen az épületben árva gyermekeket neveltek az önálló életre,
munkára. Lenne még lehetőségünk több ingatlan visszaszerzésére,
mert 2003-ban kaptunk a minisztériumtól egy leiratot, amelyben
jogászok megállapították, hogy a Benes-dekrétumok, illetve az
említett 104/1945-ös törvény a református egyház esetében
helytelenül lettek alkalmazva, és nem vonatkozhattak volna egyházunk
vagyonára. Arra biztattak bennünket, hogy bírósági per útján
kérjük vissza az ingatlanokat. Ez azt jelentené, hogy
precedenst kellene teremteni egy ingatlan visszaadásával
kapcsolatosan, és utána talán lenne lehetőség a többi
visszaigénylésére is. Sajnos mindennek olyan magas az anyagi
vonzata, hogy azt nem tudjuk biztosítani. Ezért erre nem kerülhetett
sor. A zsinati tanács nekem mint püspöknek és Fekete Vince főgondnoknak
meghatalmazást adott a vagyon-visszaszolgáltatás ügyében. Újból
össze kell írnunk a Benes-dekrétumok alapján elvett ingatlanok
pontos jegyzékét, és azt be kell nyújtanunk a kormány elé
vagy az illetékes minisztériumba.
Az elmúlt héten Szlávik Antal hidaskürti plébános
azt közölte lapunkkal, hogy a felvidéki katolikusok valahogyan,
de túlélik az egyház és az állam szétválasztását. Önök
is?
– Mindenképpen túl kell élnünk. Gondolom nem lesz ez
egy nagyon megrázó szétválás, hiszen a kormány tudatosítja,
hogy jelentős az egyház súlya, hiszen a tevékenységeinkkel
– szociális ellátás, fiatalok táboroztatása, hitoktatás
– a társadalom lelki egészségi állapotát befolyásoljuk.
Aki ezt átlátja, és belelát, tudja, hogy ezek a tevékenységek
mindenképpen támogatást igényelnek. Nem is beszélve arról,
hogy nagyon sok műemléképület van az egyház tulajdonában,
amelyeknek a fenntartása és karbantartása nagyon nagy anyagi ráfordítást
igényel. Biztos, hogy lesznek fennakadások, de mi Istenbe vetett
hittel veszünk minden egyes változást, változtatást. Nagyon
fontos lenne a lelkészi szolgálat díjazását az azt megillető
szintre emelni. Látjuk, hogy Felvidéken sztrájkolnak a pedagógusok,
a nővérkék, ami annak a jele, hogy ők sincsenek megelégedve
munkájuk anyagi értékelésével. Mindemellett bizakodóak
vagyunk, hiszen egyházunk évszázadokon keresztül fennmaradt,
és mindig voltak olyan adakozó hívek, akik értékelték ezt a
munkát és szolgálatot.
Ön a Szlovákiai Református Keresztyén Egyház püspöke.
Felvidéken élnek szlovákajkú reformátusok is? Hiszen a történelemkönyvekből
úgy tudjuk, hogy a református „magyar vallás”, és a szlovákok
főleg katolikusok, kismértékben evangélikusok.
– A reformáció lutheri iránya főleg a szlávok körében
terjedt el. Kezdetben a magyarok is felvették ezt a vallást.
Mikor a kálvini irányzat elérte a magyarokat, akkor ők inkább
ahhoz csatlakoztak. De kezdettől fogva voltak olyan szlovákok
is, akik a kálvini irányt követték – számuk korszakonként
változott. Jelenleg kilenc egyházmegyénk van a Felvidéken, s
ebből kettő szlovák. Egyházunk 85%-a magyar ajkú, a maradék
szlovák ajkú. 223 lelkészünkből 26 szlovák, a többi magyar.
Medveczky Attila
|