2016.02.19.
A felsőoktatási
stratégia végrehajtásának fontos eleme a bérrendezés
A magyar tudomány eredményeit külföldön is meg kell
ismertetni
A kormány a jövedelmek
rendezése mellett lényeges kérdésnek tartja az oktatási-kutatási
feltételek javítását is. Ezért az idei évtől jelentős összeget
fordítanak a hallgatók kutatási munkájának támogatására, jövőre
pedig növekednek az oktatók kutatói tevékenységére fordítható
források is – közölte Palkovics László államtitkár, s
hozzátette: számos ösztöndíj és általában a tanulás költségeit
csökkentő megoldás érhető el a hallgatók számára.
Mennyivel emelkedik idén a felsőoktatásban dolgozók
átlagjövedelme?
– A kormány 2015 novemberében döntött a felsőoktatásban
dolgozók bérrendezéséről, amely alapján három lépcsőben,
minden oktató, kutató, tanár garantált illetményminimuma
emelkedik. A béremelés így összesen 27%-os emelkedést jelent.
A kormány döntéséhez kapcsolódóan a teljes jelenlegi bértábla
átalakul, így tehát a béremelés költsége három évre 15,8
milliárd forint, amely teljes egészében a költségvetésből
finanszírozott. A nem oktatói-kutatói kör számára 150 ezer
forintos bérminimumot határozott meg a kormány, amely az intézményeknél
rendelkezésre álló forrásokból történik. A döntést hosszú
egyeztetés előzte meg, a kormány elé több javaslat került,
amely végül a fenti megoldást támogatta. A Felsőoktatásért
Felelős Államtitkárság a javaslatokat előzetesen a Felsőoktatási
Kerekasztal tagjaival egyeztette, a Magyar Rektori Konferencia a béremelés
lehetőségét és mértékét üdvözölte és előremutatónak
nevezte. Az intézkedés hatására, a vonzóbb bérviszonyok
miatt várhatóan többen terveznek majd tudományos karriert,
magasabb lesz a jelentkezői arány a doktori képzésekre, növekedni
fog a tudományos fokozatot megszerzők száma és aránya, továbbá
a tudományos, kutatói és felsőoktatási munkakörökben dolgozók
körében csökken a bérezésből fakadó pályaelhagyás mértéke,
és csökken a bérkiegészítés érdekében egyéb jövedelemkeresésre
fordított idő nagysága.
Ez a béremelés egyaránt vonatkozik az óraadó
tanárokra és a professzorokra is?
– A 2016 januárjától módosított közalkalmazotti törvény
2. számú mellékletébe beemelésre kerültek – az oktatói,
kutatói munkakörök mellé – a felsőoktatásban dolgozó tanári
munkakörök is. Ezáltal az általános hatályú közalkalmazotti
bértábla helyett e mellékletben előírtakat kell rájuk
alkalmazni. A tanárok garantált illetményminimuma ennek
megfelelően szintén a Költségvetési törvényben meghatározott
egyetemi tanár 1. fokozat garantált bérminimumához viszonyítva
kerül meghatározásra. A tervezett intézkedés például a
lektorokra, nyelvtanárokra is vonatkozik.
Mit gondol, az Oktatási Hálózat miért kritizálja a béremelést?
– Az OHA azt kifogásolja, hogy a doktoranduszi ösztöndíjak
megemelésével a doktorandusz hallgatók és az egyetemi oktatók
bére között aránytalanság jön létre. Ez azonban nem igaz.
Egy doktorandusznak a hallgatói ösztöndíj az egyetlen bevétele,
míg az egyetemi oktatók egyéb más tevékenységükből is
komoly jövedelemre tesznek, tehetnek szert. A felsőoktatásban
oktatóknak, oktatási tevékenységeiken túl lehetőségük nyílik
ezen egyéb forrásokat – melyek jellemzően pályázati finanszírozású
kutatási támogatásokból származó jövedelmek – megszerezni
(akár adott intézményen belül is). Hangsúlyozzuk, hogy nem
mellék-, másod- vagy harmadállásokról van szó, hanem a felsőoktatásban
dolgozók számára olyan lehetőségekről, amelyekkel számos
egyéb módon kiegészíthetik jövedelmüket, hiszen ez is része
oktatói-kutatói tevékenységüknek. Vagyis a felsőoktatásban
oktatók, kutatók esetében a garantált illetmény és a tényleges
jövedelem jelentősen eltérhet egymástól, mint ahogyan valóban
el is tér. A garantált illetmény szintje 2008 óta nem
elemelkedett, viszont ez nem igaz a jövedelemre. A teljes jövedelemszint
(amely a garantált illetmény, illetve minden más, a felsőoktatási
intézményen keresztül kifizetett, így például többek között
a kutatói projektekből származó bevétel) csak 2010 és 2014 között
20%-kal lett magasabb, a jövedelem a teljes felsőoktatási létszámra
vonatkoztatva átlagosan havi bruttó 290 000 forintról 345 000
forintra emelkedett.
Tárgyaltak ennek a grémiumnak a vezetőivel?
– A Szegedi Tudományegyetem polgárainak egy csoportja
levélben kereste meg az Emberi Erőforrások Minisztériumának
vezetését, melyben több, a felsőoktatásban dolgozók széles
körét foglalkoztató problémát vetettek fel. A levélben
felmerült témákat – többek között a béremelésekről, az
egyetemi oktatói életpálya modellről – egy szegedi fórumon
vitattuk meg, ahol jelen voltak az egyetem vezetői, illetve a
Felsőoktatási Dolgozók Szakszervezete és az Oktatói Hálózat
képviselői is.
Miként tudnak javítani az oktatási-kutatási feltételeken?
– A kormány a jövedelmek rendezése mellett lényeges kérdésnek
tartja az oktatási-kutatási feltételek javítását is. Ezért
az idei évtől jelentős összeget fordítunk a hallgatók kutatási
munkájának támogatására, jövőre pedig növekednek az oktatók
kutatói tevékenységére fordítható források is. A felsőoktatásba
érkező központi költségvetési támogatás a 2013-as 187
milliárd forintról 2017-re 250 milliárd forintra emelkedik.
Ugyanakkor célunk az is, hogy a felsőoktatás finanszírozása
reálisabb legyen, jobban figyelembe vegye az intézményi teljesítményt
és a minőséget. A kutatások eredményességének személyi és
dologi feltételei vannak. A személyi feltételek tekintetében hátrányos
a jelenlegi rendszer abból a szempontból, hogy – nemzetközi
összehasonlításban példátlan módon – PhD nélküli tanársegédeket,
vagy friss PhD-vel rendelkező fiatalokat „véglegesítünk”
(határozatlan időre alkalmazunk). E helyett lenne szükség a
határozott idejű posztdoktori állások rendszerére és az
ehhez kapcsolódó oktatói-kutatói életpályára. A személyi
feltételek szempontjából is fontos a felsőoktatás nemzetközibbé
tétele, ezt jelenleg gátolja a diplomák honosításának előírása.
A dologi feltételek között szükséges a műszeres infrastruktúra
fejlesztése, a pályázati rendszer átalakítása, és a kutatást
támogató jogszabályi környezet megteremtése, a minőségbiztosítás.
Célja, hogy a felsőoktatás finanszírozása reálisabb
legyen. Eddig irreális volt?
– Inkább úgy fogalmaznék, hogy teljesíthető, reális
intézményi költségvetésekre van szükség. Ezt a kancellárok
megteremtették. Egy év alatt a kancellári rendszer és a
kancellárok egyéni és csoportos teljesítménye igazolja a
rendszer kialakításával kapcsolatban támasztott elvárásokat.
A felsőoktatási intézmények működése átláthatóbbá vált,
az intézmények gazdasági-pénzügyi működése racionálisabb,
jobban tervezhető, a tartozásállományuk folyamatosan csökken,
míg a pénzkészletük emelkedik. A kancellárok belépése változtatott
a korábbi rossz működési modelleken, és fejlődési pályára
állította a legnehezebb helyzetben lévő intézményeket,
ugyanakkor tovább erősítette a jó működést a stabil
helyzetben lévő intézményeknél. A kancellárok egyik kiemelt
feladata, hogy az intézményi költségvetés kialakítása során
megfelelően megalapozott bevételek és kiadások megtervezése történjen
meg. Ezért a kancellárok felmérték, hogy a költségvetési igények,
a saját bevételi tervek reálisak, illetve teljesíthetők-e.
Valamennyi intézményben likviditást biztosító, bevételnövelő
intézkedések meghozatalára került sor a racionálisabb gazdálkodás
érdekében. Míg 2014 októberében az ágazat tartozásállománya
18,2 milliárd forint volt, addig egy évvel később ez mindössze
7,6 milliárd forintra csökkent.
Hogyan lehet elérni, hogy vonzóvá tegyék a magyar
felsőoktatást a külföldi hallgatók számára?
–A hazai felsőoktatás nemzetköziesítése a következő
évek elengedhetetlen feladata. A magyar felsőoktatásnak a világszínvonal
elérése érdekében lépést kell tartania az uralkodó tendenciákkal,
képessé kell válnia a magyar tudomány eredményeinek
megismertetésére, a Magyarországon tanulni vágyó külföldiek
befogadására és magas minőségű képzésére. Éppen ezért a
nemzetköziesítés érdekében egyrészt szükséges az idegen
nyelvű képzések fejlesztése, másrészt a hazai intézmények
nemzetközi kutatás-fejlesztési beágyazottságának növelése,
amely a kutatás hatékonyságának javításával, az oktatói és
hallgatói mobilitás bővítésével, a Horizont 2020 és az egyéb
nemzetközi kutatási programokba való intenzív bekapcsolódással
segíthető elő. A hallgatói mobilitás támogatásának köszönhetően
jelenleg 26 178 külföldi hallgató tanul Magyarországon, amely
a 2013-as kiindulási értékhez (23 208 fő) képest 3000 fővel
magasabb. A kormány célja, hogy ez a szám 2020-ig 40 ezerre
emelkedjen. A befelé irányuló külföldi hallgatói mobilitási
létszámok emelése az elmúlt egy évben többek között a
2015-ben lezáruló Campus Hungary Program, az idén induló
Campus Mundi Program és a folytatódó Stipendium Hungaricum
program segítségével volt elérhető.
A Magyar Rektori Konferenciával egyetértésben alakítják
át a képzési és kimeneti rendszert. Milyen változásokra számíthatunk?
– A képzési- és kimeneti követelmények (kkk) áttekintése
a tudományos, akadémiai, intézményi, valamint munkaerő-piaci
szempontok és a társadalmi érdekek alapján valósult meg. Az
első szakasz most zárult le, a munkába a Magyar Rektori
Konferencia mellett külső szakmai szervezeteket, munkaadókat is
bevontunk. A képzési és kimeneti követelmények legfontosabb
új eleme a kimenet felőli szabályozás. Azt rögzíti, milyen
eredménynek kell megjelennie a tanulási folyamat – egy képzési
program, egy modul, egy kurzus – végén. A kimenet alapú megközelítés
során nem azt írják le, hogy milyen (a tanulást szolgáló)
tevékenységekben vesz részt a hallgató, hogy milyen tárgyakat
hallgat, azokat kik oktatják, hány órában, és mit kell
elolvasnia, hanem azt, hogy a képesítés megszerzésekor milyen
kompetenciák birtokában van, milyen szakmai feladatok elvégzésére
képes. A felsőoktatással szemben világszerte erősödik az elvárás,
hogy a munkaerő-piacon is hasznosítható kompetenciákkal bocsássa
ki a hallgatókat a képzőintézményből. Az eredményesség elvárása
és annak kontrollálhatósága mára a képzés minőségének lényeges
elemévé vált. A kkk-k átdolgozásával a hallgatók számára
a jelenleginél átláthatóbbá válik, hogy mit kínálnak az
egyes képzési programok. Nem azt látják csupán, hogy mit kell
csinálniuk, hanem hogy az elvégzett feladatoknak mi a várható
eredménye, kimenete, milyen tudást, készségeket, egyéb
kompetenciákat szerezhetnek meg az adott szak, modul, kurzus,
szakmai gyakorlat elvégzésével, és ez reményeink szerint javítja
a tanulással kapcsolatos motivációt is. Bár a képzés kimenet
alapú megközelítése, és ezen belül a tanulási eredmények
használata számos új elemet visz a tervezésbe és az értékelésbe,
nem a régi gyakorlat elvetése, annak teljes eltörlése a cél.
A kétfajta megközelítés egymás kiegészítője, a tanulási
eredményekben való gondolkodás nem kiszorítja az eddigi
gyakorlatot, hanem gazdagabbá teszi azt. A kkk-k átalakítása
2015 júniusában indult. Nyáron alakult meg a programbizottság,
az Emberi Erőforrások Minisztériuma, a Magyar Rektori
Konferencia, a Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság
és a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája delegáltjainak
részvételével. Összesen 12 szakbizottságban zajlott a munka,
481 szakról készült anyag, ebben alap- és mesterképzés,
valamint felsőoktatási szakképzés egyaránt szerepel.
A szülő jövedelmének 92 százalékát elviszi az
egyetemi tandíj, ezzel az adattal Magyarország végzett az
Expert Market piackutató listájának első helyén. Mi erről államtitkár
úr véleménye?
– A kérdésben hivatkozott Expert Market a Quacquarelli
Symmonds Top Universities adatbázisának 2014–15-ös tanévre
vonatkozó tandíj-adatait és a Gallup 2013-as felmérésnek jövedelmi
adatait elemzi, szakmai álláspontom szerint komolytalan következtetéseket
tartalmaz. Az összeállítás szerint Magyarországon átlagosan
9,6 millió forintba kerülne a jogilag egyébként nem is létező
tandíj. Hazánkban a legtöbb képzés esetén 150–250 ezer
forint közötti a féléves önköltség – nem tandíj –,
amely egy 6-7 féléves BA/BSc képzés esetén a teljes képzési
időszakra sem több 1,2 millió forintnál. Csupán a legdrágább
magyarországi képzések, az orvosképzés, egyes művészeti képzések
esetén alakul félévenként 1 millió körül az önköltség mértéke,
azaz legfeljebb ezen gyakorlatigényes képzéseknél közelíti
meg – 10 féléves képzési időszakra – az önköltség a
hivatkozásban megjelölt összeget. Ennek átlagosként történő
beállítása azonban minden alapot nélkülöz, arról nem is
beszélve, hogy a magyar állampolgárok szinte kivétel nélkül
magyar állami ösztöndíjas képzésben vesznek részt, azaz lényegében
nincs is olyan hallgató, aki átlagosan ezt az összeget fizetné.
Emellett számos ösztöndíj és általában a tanulás költségeit
csökkentő megoldás érhető el a hallgatók számára. Ilyen a
pedagógusképzés területén a Klebelsberg-ösztöndíj, a duális
képzésben résztvevő hallgatók esetén a hallgatói szerződésben
rögzített, a minimálbér 60%-át elérő bér, és a múltban
is létező, ez év januárjától kiterjesztett Új Nemzeti Kiválósági
Program.
Medveczky Attila
|