2016.02.26.
Farkas Iván: Fejlődjön Dél-Szlovákia
közlekedési infrastruktúrája
Az MKP választási
programjában hangsúlyos elemként szerepel a munkahelyteremtés
régióinkban. Korszerű infrastruktúra nélkül azonban mindez
aligha képzelhető el. Emiatt rendszerszerű megoldást szorgalmazunk.
A
korszerű utak és vasutak a gazdaság ütőerei. Az MKP, a
politikai porondon elsőként, már 2002-ben javasolta az R7-es és
az R2-es déli gyorsforgalmi utak fokozatos megépítését. Az
R7-es első két szakasza - Pozsony és Gelle között - feltehetőleg
a következő választási időszakban végre megépül. Az R2-es
jelentős részére vonatkozó, a Rozsnyó és Méhész közötti
szakasz tervdokumentációja elkészült. Ez az út váltaná ki
Szoroskő zegzugos, domboldali szakaszát. Kössük össze az
R2-es gyorsforgalmi út MKP kezdeményezésére, Gömörben megépített
elkerülő szakaszait. Folytassuk az építkezést Losonc irányába.
Szorgalmazzuk, hogy mihamarabb elkezdődjön e fontos útszakaszok
építése, hiszen nélkülük nehezen képzelhető el Szlovákia
munkanélküliséggel leginkább sújtott járásaiban a gazdaság
fellendülése, a számottevő munkahelyteremtés.
Európa egyik leghosszabb országhatárán, a Szlovákia és
Magyarország közötti
685 km
hosszú határszakaszon 38 határátkelő szolgálja a forgalmat.
Szorgalmazzuk a határátlépési lehetőségek jelentős bővítését,
hiszen Nyugat-Európában átlagosan 5-7 kilométerenként van
erre lehetőség. Épüljön meg a Duna-híd Komáromban, épüljenek
az Ipoly-hidak Helemba és Ipolydamásd, valamit Ipolypásztó és
Vámosmikola között, az ipolyviski hidat kössék össze Tésa
településsel. Javasoljuk további országhatárt átszelő utak,
kerékpárutak megépítését, a csallóközi kerékpár híd megépítését
a Duna felett. Ahol ez nem lehetséges, kompok üzembe helyezését
tervezzük a Dunán, Dunaradványnál és a Csallóközben egyaránt.
A gazdasági fellendülés szempontjából kulcsfontosságú
a vasúthálózat fejlesztése. Ne csupán a Vág-mentén haladó,
VII. számú európai vasúti folyosót fejlesszék gőzerővel
európai uniós pénzekből. A tetemes támogatásból jusson a IV.
számú európai vasúti folyosó fejlesztésére is, amely a fővárosból
Galánta, Vágsellye, Érsekújvár és Párkány érintésével
halad déli irányba. E vasút mentén fejleszteni, korszerűsíteni
kell a logisztikai, szolgáltatói bázist. Legalább ennyire
fontos a három folyami kikötő alapvető korszerűsítése
Pozsonyban, Komáromban és Párkányban.
Farkas Iván,
Felvidék.ma
A szerző az MKP
gazdaságpolitikai alelnöke, parlamenti képviselőjelölt
|