2016.02.26.
Gyógyító
humor
Nem szeretem azt, ami hiteltelen, ami kamu
Gaál Tibor
(T-boy) portrékarikaturista, grafikus tanulmányait porcelánfestőként
kezdte a Hollóházi porcelángyárban. Felvételizett a Képzőművészeti
Főiskolára 1986-ban. Felkészítő tanárai: Korga György és
Orvos András. A Tokaji művésztelep oszlopos tagja volt 1980-tól
1989-ig (a művésztelep megszűnéséig). Karsai Zsigmond és
Jolláthy Attila voltak a tanárai és mentorai. Több hazai kiállítást
rendezett a ’90-es években, például a Hilton Casinóban kétszer
is volt tárlata. A karikatúraművészethez 1997-ben
csatlakozott. Több nemzetközi kiállításon vett részt, Amerikától,
Európán át egészen Ausztráliáig. Több hazai karikatúrapályázaton
különböző helyezéseket ért el. Eddig két nemzetközi első
helyezést kapott pályafutása során. A Magyar Kultúra Alapítvány
2009-ben rendezett nemzetközi karikatúrafesztiválján győzött
a szabadon választott kategóriában. Amire a legbüszkébb: a
2010-ben a foci-világbajnoksággal szimultán rendezett, világ-karikatúraversenyen
– amely egy hónapon át tartott – aranyérmet nyert Puskás
Ferencről készült rajzával. „Öcsibá” mégis aranyérmes
lett. Internetes újságban rajzol és a Magyar Hírlapban publikál.
Itt jelent meg elsőként Nagy magyarok sorozata nyomtatásban.
2013-ban a Magyar Írószövetségben Szakolczay Lajos író, művészetkritikus
barátja és mentora kezdeményezésére mutatta be elsőként a
folyamatosan bővülő nagy magyarokról készült portrésorozatát.
A felnövekvő generációnak készíti alkotásait, mintegy
kulturális missziót is végez, hogy ismerjék meg nagy elődjeinket.
2015 májusában a Pest Megyei Kormányhivatalban volt ismét egyéni
kiállítása. 2015 szeptemberében ismét egyéni kiállítása
nyílt a Központi Szabó Ervin Könyvtárban, a Wenckheim-palotában
(Kálvin tér). Két alkalommal is szervezett nyári nemzetközi
karikatúra tábort. A MÚOSZ Karikatúraművészeti Szakosztályának
szervezőtitkára.
Az Írók – levelek kiállításának
megnyitója után beszélgetünk a Magyar Írószövetség székházában.
Több képzőművész panaszkodott lapunknak, hogy a megnyitóra
eljönnek az ismerősök, barátok, kollégák, de utána a kiállítást
alig látogatják. Ön is ezt tapasztalta?
– Nem szoktam megfigyelni, hogy mennyien tekintik meg a kiállításaimat.
Az Írószövetség székházában azt közölték, hogy mivel több
rendezvényt tartanak, így sokan megnézik a képeimet.
Egyáltalán nem foglalkoztatja ez a dolog?
– Ha a szakma látja, az jó. Annak is örülök, ha a
kedves közönség is megnézi alkotásaimat, mert közülük kerülhetnek
ki leendő vevőim és szponzoraim is.
Elsősorban a fiatalságot szeretném megszólítani
Azt szokták mondani, hogy minden művész hiú. Ön nem?
– Szeretem, ha kapok jó visszajelzéseket. Tudom, vannak,
akik figyelemmel követik, hogy mennyien nézik meg a kiállításukat.
Én annak örülök, ha sokan megnézik.
Főleg kiállításokra rajzol?
– Kiállításokra is, emellett szeretek publikálni,
ahogy a Magyar Hírlapban is. A legjobban azt kedvelem, amikor
egy-egy grafikám megjelenik egy újságban. Lehet, hogy nagy
kifejezést használok, de kulturális missziót végzek, mert elsősorban
a fiatalságot szeretném megszólítani.
Ez nem nehéz küldetés?
– A Központi Szabó Ervin könyvtárban, tehát
Wenckheim-palotában is volt kiállításom, és oda nagyon sok
fiatal jár. A visszajelzések szerint rengetegen nézték meg képeimet.
Még csoportosan is elvitték oda a diákokat. Egyik célkitűzésem,
hogy gimnáziumokban is állítsak ki. Szakolczay Lajos barátom
azt tanácsolta, hogy Erdély felé is kéne nyitnunk. Ezért is
szeretnék kiadványokat megjelentetni. Már készítettem is
olyan naptárt, amelyen műveim szerepelnek. Ezek megjelentetéséhez
mecénást, szponzort keresek, aki lát benne fantáziát. Szívesen
venném, ha egy kiadványban megjelennének Nagy magyarok
sorozatom eddig elkészült grafikái.
Ez a sorozat lezárt, vagy még bővíti a repertoárt?
– Természetesen bővíteni szeretném, százig meg sem
akarok állni. Eleinte 23-25 volt, majd 45-re emelkedett a szám,
most 55-nél tartok. A jelenlegi kiállításomból is átveszek
újakat a sorozatba. Hiszen itt is szerepelnek „húzónevek”.
Ilyen például Páskándi Géza és Sütő András. Hogy mivel és
kikkel tudom bővíteni a sorozatot? Hála Istennek vannak még szép
számban nagy magyarok. Így Neumann János, Jedlik Ányos,
Trefort Ágoston, Szent-Györgyi Albert, Bánki Donát. Az utóbbiakról
már el is készültek a karikatúrák. Nem csak zenészeket, festőművészeket,
hanem tudósokat, költőket, írókat is rajzolok. A mostani kiállításra
nem vittem el mindegyiket.
Miként válogatja ki, hogy milyen művei szerepeljenek
egy adott kiállításon?
– Ezt a tematika határozza meg. Ha az Írószövetségben
vagy a kormányhivatalban rendeznek kiállítást számomra, akkor
az írókat, költőket mutatom be. A Budapesti Műszaki Főiskola
Bánki Donát Gépészmérnöki Karjára is meghívtak, őket természetesen
a mérnöki vonal érdekli. Így akkor Bánki Donátot, Csonka Jánost,
a nagy magyar feltalálókat állítom majd ki.
Mi az alap: a fotó, a litográfia?
– Főleg az internetről dolgozom. Könyvtárba járok,
elolvasom a híres magyarok életművét. A jelenlegi kiállításomon
16 személy látható. Páskándinál ott szerepel az óra, mint
attribútum vagy szimbólum, hiszen társszerzője volt a Hány az
óra, Vekker úr? forgatókönyvének. Határ Győzőnél az égő
szív sem véletlenül szerepel. Fiatal korábban megjelent Ragyogó
szívvel című költeménye, amelynek a pártállam idején nem
volt sikere. Ezért felkutatta az összes eladatlan példányt, és
elégette azokat. Tehát nem csupán a fotó a lényeg, hanem
sokat foglalkozom a költők, írók, tudósok életútjával.
Most éppen Benjamin Franklint és Abraham Lincolnt rajzolom.
De ők nem éppen nagy magyarok…
– A Francia Intézetben szeretnék egy nemzetközi kiállítást,
amire már három éve készülök. Monet és Toulouse-Lautrec
francia, de közben „született” már egy Salvador Dali is.
Benjamin Franklin úgy ül a képemen, hogy kezében villámhárítót
tart és a lábánál egy papírsárkány van. Franklin találta föl
a villámhárítót. Úgy kísérletezte ki, hogy sárkányt
eregetett a zivatarban – előzőleg a sárkányról lelógó drót
végére egy kulcsot rögzített. Amikor az átnedvesedett dróton
himbálózó kulcsba csapott bele a villám. Ezen elv alapján készült
el a villámhárító. Neve az amerikai Függetlenségi
nyilatkozat egyik szerzőjeként is bekerült a történelemkönyvekbe,
így ez a dokumentum látható az asztalon. Lincoln pedig
bilincset tart a kezében, ezzel jelképezem, hogy ő szabadította
föl a rabszolgákat, s egy gyapotföld van mögötte. Akiket érdekelnek
ezek az attribútumok, ha szeretnének, olvassanak utána. A kiállításmegnyitókon
pedig szívesen elmondom, hogy az alakok mellett miért pont az a
szimbólum látható. Tehát ez egy figyelemfelhívás, s a
fiatalok számára kultúrmisszió, mert annyira tájékozatlanok
szegények – tisztelet a kivételnek.
Sokan azt akarják: ne gondolkozzanak az emberek, tartsák
magukat távol a tudástól, kultúrától, legyenek gyökértelenek
Tájékozatlanok, vagy elbutították őket?
– Elbutították őket. Ezért nagyon fontos a nevelés. A
civilizációs vívmányoknak megvannak a maguk hátrányai és előnyei.
Az internetről nagyon sok fontos dolgot tud meg az ember. Viszont
azt tapasztalom, hogy a technika sátáni médiapolipja megragadja
szegény gyerekek agyát. Világtendencia, hogy sokan azt akarják:
ne gondolkozzanak az emberek, tartsák magukat távol a tudástól,
kultúrától, legyenek gyökértelenek. Azt sulykolják bele már
a fiatalokba is, hogy a különböző technikai dolgokat vegyék
meg, mert azok nagyon fontosak, nem lehet nélkülük élni. És
ha nem veszi meg valaki, akkor azt sokan lenézik. „Ha nem vagy
trendi, akkor lemaradsz, kimaradsz valami jóból” –
hangoztatják. Már néhány grafikám elkészült a tervezett Médiapolip
kiállításhoz. Szeretnék minél több gimnáziumban, egyetemen
kiállítani. Amikor még gyermek voltam, akkor fekete-fehér,
kifakult nyomatokon voltak láthatók a magyarság és a világ
nagyjai. Ez sokunknak okkal nem tetszett. De így, hogy grafikáim
színesek, és humorosak is, sokkal jobban befogadhatók. Egyik
rajzomon például már a tévé olvas. Mert a gyerekek alig
olvasnak. Ha 100 fiatalból csak 10-et érdekelnek alkotásaim, már
jó úton járunk.
Ehhez a kultúrmisszióhoz más művészek is
csatlakoztak?
– A Nagy magyarok sorozatot én kezdtem el, tehát ez az
én misszióm és küldetésem. Természetesen vannak, akik hozzám
hasonlóan gondolkodnak. A MÚOSZ Karikatúraművészeti Szakosztálya
tavaly, a Zene világnapja alkalmából kiállítást rendezett.
Nem csak magyar zeneszerzőket rajzoltunk le. Én Paganinit, Liszt
Ferencet választottam ki. Legközelebb pedig a tudósokról
rendezünk újabb kiállítást. Mivel külföldi hírességeket
is rajzolunk, ezért szeretnénk Nyugat felé nyitni, ott is kiállítani.
Az említetteken kívül politikusokról is szeretnék grafikákat
készíteni. S ezért jó lenne, ha a képviselőktől, frakcióktól
is kaphatnék munkáimhoz támogatást. A hírekben azt halljuk,
hogy a kultúra összeköt bennünket, s az állam támogatja a
kultúrát. De a művészek többsége azt érzékeli, hogy hozzájuk
nem igazán érkezik támogatás. Persze írnak ki pályázatokat.
Erről Makovecz Imre találóan azt mondta: „a pályázat megöli
a művészt”. Ő például soha nem pályázott. Sokunknak nincs
időnk erre. Vagy rajzolok, vagy pályázok. Egyedül ez nehéz.
Ha valaki segít, akkor tudok közben alkotni.
Jelenleg egyik mentora, Szakolczay Lajos közeljövőben
megjelenő könyvét, az Írók – leveleket illusztrálta.
Ilyenkor vannak viták a szerzővel, hogy mi hová kerüljön?
– Ez a könyv Szakolczay Lajos levelezéseit tartalmazza,
és hozzá készítettem illusztrációkat. Egy másik kolléga
pedig a leveleket válogatta ki a kötethez. Súrlódásokról nem
is beszélhetünk, mert nagyon tisztelem Lajost, hallgatok rá.
Egyszer felhívtam, hogy én nagyon szívesen lerajzolom azt, hogy
egyes alakok ülnek az asztal mellett, ha ehhez ragaszkodik.
Hiszen az írók és a költők nem csinálnak mást, mint hogy
hivatásuknak megfelelően írnak. Ezért megbeszéltük, hogy az
összes író nem ülhet, mert unalmas lenne, ha mindegyik alanyt
ugyanolyan módon ábrázolnám. Ezért találtuk ki azt, hogy például
Palocsay Zsigmondnál a horgászat is megjelenjen. Hiszen ez volt
a hobbija. Palocsay zenetanár is volt, hegedűművész szakon végzett,
amit a netről nem tudhatunk meg, Lajos viszont ismerte őt jól,
ahogyan Páskándit is. Határ Győzőnél pedig alaposan utánajártam
annak, hogy wimbledoni palotája hogyan is nézzen ki. Lajos tanácsára
felhívtam a Petőfi Irodalmi Múzeumot, ahol átirányítottak
Thuróczy Gergely könyvtáros muzeológus úrhoz, s ott egy képet
találtunk a házról. Tehát vannak nehézségek, és van, mikor
nagyon könnyen megy a szimbólum felfedezése.
Azért érdekes, amit mond, mert a legtöbb ember azt
hiszi, hogy egy karikaturistának nem muszáj hitelesnek lennie.
– De annak kell lennie. Legalábbis én, ahogy a szakosztály
többi tagja, erre törekszem. Nem szeretem azt, ami hiteltelen,
ami kamu. Mindennek utánajárok, és így nem is lehet kritizálni
alkotásaimat. A valóságra törekszünk. Ha attribútumokat
rajzolunk, nagyon lényeges, hogy valóságosak legyenek.
Ha azt halljuk, hogy karikatúra, akkor a valóság eltúlzására
gondolunk. Alkotásait mégsem ez jellemzi. Egyéni stílust választott
a műfajon belül?
– Így van. Amikor felkértek kollégámmal Dluhopolszky Lászlóval,
hogy a politikusokról készítsünk karikatúrákat, és három hónapon
át bejártam a Parlamentbe, azt vettük észre, hogy amikor a képviselők
– különösen a hölgyek – meghallották azt a szót, hogy
karikatúra, már nem is kérték a rajzot. Ezért is mondtam
nekik, hogy nem gúnyolom ki őket a rajzaimban, és nem lesz eltúlozva
a karikatúra. 2011-ben volt a kiállítás a Parlament képviselőházában,
s azután hozzászoktam ahhoz, hogy csak egy nagyon kevés túlzással
éljek, s ezzel is elkerülöm azt, hogy ne legyen az egészből sértődöttség.
Tudok úgy is rajzolni, hogy valakinek nagyon elhúzom az állát
vagy a fülét, de az már sok az alanynak. Ezért megmaradtam a
finomabb megoldásoknál.
Főleg színes karikatúráit ismerjük. Ez egy tudatos döntés?
– Sokan fekete-fehérben rajzolnak, főleg az idősebbek.
A Médiapolip sorozatomban lesz azért fekete-fehér és színes
alkotás is. A színeket nagyon szeretem. Nem fehér, hanem testszínű
papírra dolgozom. Ha ilyen papírra fehér ceruzával kezdek el
dolgozni, az nagy könnyebbséget jelent. Nem is kell így színezgetnem
magát a testszínt. Az orral kezdem a rajzot, onnan építem fel
a vázlatot, s utána a fehér ceruzával meghúzom a kontúrokat,
a fény-árnyék játékot, innen már szinte megvan az út a végleges
rajz felé. Mikor már tudom, hogy kit kell megrajzolnom, akkor a
netről összeszedem a fotókat, az illetőről írt szövegeket,
s azokat berakom egy számítógépes mappába. Utánajárok
annak, hogy a valóságot ábrázoljam. Majd nyugodt körülmények
között elkezdek dolgozni. Mások a nagy zsivajt szeretik, én
viszont nem.
Mi tart tovább, a rajzolás vagy az előkészület, az
utánajárás?
– Ez témától függ. Amikor rendelésre, születésnapra,
vagy céges partira kérnek föl, akkor az előkészület sokkal rövidebb
időt vesz igénybe. A Nagy magyaroknál viszont az előkészület
sokkal hosszabb ideig tart a rajzolásnál. Általában szimultán
három rajzot is készítek. Mindhármat felvázolom a papírra,
és van mikor három különböző ember portréja készül el
egyszerre. Ha az egyiket megunom, akkor rátérek a másik rajzra.
Készülő karikatúráit megmutatja kollégáinak, barátainak,
hogy mondjanak róluk véleményt?
– Készülő rajzaimat nem szoktam munka közben másoknak
megmutatni. Csak mikor elkészülök a karikatúrával, akkor
mutatom meg kollégáimnak is azokat.
Nehéz befejezni egy alkotást?
– Tehát mikor is van kész egy kép? Egy régi mondás
szerint, akkor, ha eladtam, hiszen azután már nem tudok rajta
korrigálni.
Előfordul, hogy egyik rajzát teljesen megmásítja?
– Ez nem jellemző, az viszont igen, hogy hozzáteszek
valamit.
Ha már eladásról van szó: mennyire megy ez mostanság,
mikor ön is azt mondja, hogy a kultúrával alig foglalkoznak az
emberek?
– Hullámvölgyről beszélhetünk, mert volt rá példa,
hogy valaki rögtön „beleszeretett” egyik művembe, és megvásárolta
azt. Többen felkeresnek azzal, hogy „láttam a neten a rajzait,
s kérem, hogy egy születésnapra készítsen karikatúrát”. A
Nagy magyarok sorozatból eddig még nem adtam el, mert a cél a
kultúrmisszió. A kiállításokon sosem az eredetit rakom ki.
Kinyomtatom a rajzot, aláírom, ami gyakorlatilag eredetinek számít.
Ha valaki azt mondja, hogy neki kéne az Ady Endre eredetije, az
1/1-es, azt természetesen drágábban adom el. Azért sem rakom
ki az eredeti képet, mert több kollégám mondta, hogy ellopták
az eredeti művét.
A portrékarikatúránál nem számít a határidő
Portrékarikaturistának nevezi magát. Mi a különbség
a portrékarikaturista és a sajtókarikaturista között?
– A sajtókarikatúra alkotása sokkal gyorsabb, kevésbé
kidolgozott. A kiállításaimon jelenik meg a portrékarikatúra.
A sajtókarikatúra úgy működik, hogy megkapom a napi híreket,
és felkérnek, hogy egy gyors rajzot készítsek azzal
kapcsolatban. A portrékarikatúránál nem számít a határidő,
senki sem zavar alkotás közben.
Menjünk kissé vissza az időben. Hogyan is lett egy
porcelánfestőből grafikus, karikaturista?
– Kitanultam a porcelánfestészetet. E „műfajban”
terpentint használunk, s emiatt ekcémás lett a kezem. De nem
hagytam föl a porcelánnal, ha felkértek, akkor megfestettem
azokat a család részére vagy ajándékként. Ezután különböző
tanfolyamokra is jártam. Évtizedekig látogattam a Tokaji Művésztelepet,
ami sajnos megszűnt. Viszont később én is szerveztem nyári
nemzetközi karikatúratábort Szigetmonostoron 2013 és 2015 között.
A harmadik már virtuális volt – pénzhiány miatt.
Mi volt a tábor lényege? Mondhatni menetrendje?
– Mikor megérkeztünk, finom vacsorával, szeretettel
fogadtak bennünket. Másnap kihirdettük a napi témakört.
Kimentünk például a főtérre, és akár ingyen portrékat készítettünk
a minket felkereső emberek számára. Majd megadtunk különböző
témákat, például a halászatot, a lecsófesztivált. Ezekből
a rajzokból a tábor végén kiállítást rendeztünk. A képeket
a szigetmonostori polgármesteri hivatalban őrzik. Tehát mi a
rajzainkkal „fizettünk”.
Eleinte honnan merítette a témákat?
– A való életből. Húsz évig dolgoztam a Hilton Casinóban
mit kasszás. Nem volt ott könnyű dolguk az „átkosban” az
alkalmazottaknak. Így a humor védekező mechanizmusként alakult
ki közöttünk. Rajzoltam és festettem is régebben. Megjegyzem,
rendelésre most is festek. Életem úgy alakult, hogy utána a
Gundelben dolgoztam, majd Németországban is szakács voltam, sőt
Ausztráliában is jártam. Elmondható, hogy sokat látott és
tapasztalt karikaturista vagyok. A szakácsmesterség közben is
egyfolytában rajzoltam. Így születtek meg gasztroart műveim.
Ilyen például a Kígyóuborka, ahol egy uborkából tekeredik ki
a kígyó.
Tudtommal, szobrászattal is foglalkozik.
– Pontosítsunk: kerámiával, amit Tokajban szerettem
meg, ahogy a fafaragást is. Az utóbbi viszont elég nagy zajjal
jár. S ezt ezért inkább vidéken, elhagyatottabb helyen lehet művelni.
Sokat korongoztam, vázákat készítettem. De számomra a rajz, a
grafika az első. Most éppen Adyt és Liszt Ferencet készítem
kerámiából. A Nagy Magyaroknál Ady mellett egy női lábból nő
ki az Eiffel-torony. Tudtam, hogy ezt a művet a gyerekek is
megtekintik majd. Arra törekedtem, hogy a ledér hölgyeket és Párizst
finoman érzékeltessem.
Puskás Öcsi aranyérmes lett
A legnagyobb sikert egy neves futballista portrékarikatúrájával
érte el. Miért éppen Puskás Öcsit választotta?
– 2010-ben a német toonpool.com internetes oldal CARICUP
2010 versenyébe neveztem be. A 2010-es vb előtt két héttel erről
az oldalról e-maileket küldtek szét a világ karikaturistáinak,
hogy szeretnének-e részt venni egy versenyen egy focista
megrajzolásával. 36 karikatúrát választottak ki a több mint
ezerből. Ebben benne volt Puskás Öcsi-rajzom is. Elismerem a
nagy neves focisták teljesítményeit, de számomra egyértelmű
volt, hogy Puskást rajzolom le. Maradjunk a nagy magyaroknál…
A verseny rendszere egyébiránt viszonylag egyszerű volt. A
honlap rendszeres látogatói értékelték a beérkezett alkotásokat,
s az éppen legkevesebb pontot gyűjtő alkotás kiesett. Végül
csak hárman maradtak: Cristiano Ronaldo, Rooney és Puskás Öcsi.
Nem csak az itthoni, de a külföldi rajongók is szavaztak rám,
így nyerhettem meg a versenyt. A hármas összevetésből Öcsi bácsi
jött ki pompásan (224 pont), Ronaldo 187-tel ezüstérmes,
Rooney pedig a harmadik helyen zárta a ezt a különleges világbajnokságot.
Tehát Öcsi bácsi világbajnok lett. Az meg tipikus magyar
betegség, hogy némely hazai karikaturista irigykedett rám. De hát
az élet már csak ilyen.
Nagy az irigység a szakmán belül?
– Milyen szakmáról beszélünk? Hiszen alig tudunk
megjelenni… Már akinél. Ez habitus függvénye. Csak az ostobák
irigyek. Ha nem nekem szólnak egy karikatúra elkészítésére,
hanem valamelyik kollégámnak, akkor nem vagyok arra irigy. Úgyis
lesz még más alkalom.
A Magyar Kultúra Alapítvány által 2009-ben rendezett
nemzetközi karikatúrafesztiválon is első helyezést ért el…
– A Várban mutatták be ezt a kiállítást. A témát
szabadon lehetett megválasztani. Ott a BKV-s grafikatúrámmal
nyertem meg az első helyet a szabadon választott kategóriában.
Csontvázak „állnak” a megállóban, s várják, mikor érkezik
be a busz. Akkoriban vezették be ugyanis a járatritkításokat.
Miért vette föl a T-boy művésznevet?
– Ezt a nevet 2006-ban adtam magamnak, a rendőrterror, a
szemkilövések idején. Akkor az országban tébolyító, őrült
állapotok uralkodtak. A T betű pedig a Tiborból ered.
Mi jellemzi jelenleg a hazai karikatúrát?
– Sajnos erre a kérdésre nem tudok pozitív választ
adni. Hozzávetőlegesen 7000 napja megszűnt a Ludas Matyi, pedig
lenne rá igény. Pár napilapban silány minőségű karikatúrát
láthatunk. Semmi tudás nincs a rajzok mögött. Sőt még humor
sincs. Holott a magyar humor híres.
Mitől válik valaki karikaturistává?
– Attól, hogy
kinevezi magát annak, s csatlakozik egy klikkhez. Azért a szakma
előbb-utóbb kidobja azokat, akiknek nincs tudásuk és humoruk.
Sajnálatos, hogy Nyugaton sokkal jobban értékelik a
karikaturistákat, mint idehaza. Csak akkor beszélhetünk a
karikatúráról mint művészetről, ha a rajzok megütnek egy
bizonyos minőségi szintet.
El tudná képzelni az életét rajzolás nélkül?
– Amíg csak tehetem, rajzolni akarok. Ahogy az utcákat járom,
a tömegközlekedési eszközökön utazom, mindig új és új
gondolatok jutnak eszembe, s ezek adják a témákat, a poénokat.
Medveczky Attila
|