vissza a főoldalra

 

 

 2016.02.26. 

Az arc sokszínűsége

Simon Endre kiállítása a Duna Palotában

Egy valódi életmű akkor is az igazi arcát mutatja, ha a válogatás során nem minden műfajból van jelen megfelelő számú alkotás. Simon Endre tárlatán, a sokoldalú mester évtizedekig a különféle műformákban és a „kiegészítő tevékenységekben” (előadás, írás, rendezés) brillírozott, például csupán egy pár portré (Manyi – 1986; Imola; In memoriam Zsögödi Nagy Imre – 1994; Molter Károly és városa – 1994) jelzi a művész ebbéli remekeit. Azt, hogy az arc jellemfestő tulajdonsággal miként lesz, átlépvén minden határt, csaknem a kozmosz része.

Különösen a két, a nyolcvankilenc és kilencvenes évek drámáját akarva-akaratlan visszatükröző arcképnek (olaj) az idővel szembenéző fizimiskája rejti – villódzó egyértelműséggel –, hogy aki ki akar lépni a többségi politika nyomorából, és az építést tekinti – akárcsak a szent Kós Károly – az életmű foglalatának, annak világló szeme túllát mindenen. Akár – ki festette valójában (román korommal) feketére a várost? – Marosvásárhely borzalmain is.

Ám lehet-e feledni az életnek túlságosan tragikus, az ihlet által fokozódó ítéletben nagyon is a helyére kerülő eseményeit? Még a nem, vagy kevésbé politizáló művész ecsetje is megelevenül akkor, ha a képzőművészet eszközeivel vallani kell. Mert az expresszív látomássá váló, az olaj mellett az applikációt és faragást is a megjelenítés szolgálatába állító képen a Megfeszített korpusza a kivert szem révén – a Kis Golgota (1994) felületi forradalma miatt valóságos relief – a gyertyás csendes tüntetés egyik mártírjára, Sütő Andrásra emlékeztet.

Még az is értékelni tudja a megjelenítés eme beszédes csodáját – ezért művészet a művészet! –, aki előtt rejtve marad az indító lökés. Hát még, aki a bibliai történést, ami magában is érzelmi hatást kiváltó eszköz, a valódi események szívszorító drámájával tudja tetézni, az előtt válik csak igazán láthatóvá az iszonytató dráma. Simon Endrének, mert az igazi mester mindent tud, nem kellett különösebben elgondolkodni a kompozíció sugallatán (technika és gondolat együtt!), hiszen – az erkölcs itt is parancsol – éppúgy a vérében van a látvány, mint ítélkezés, akárcsak a boglyákkal lélegző mező, vagy a napszentület káprázata.

Szó se róla, Nagybánya és a nagyok, közülük is elsősorban Nagy István, lélegezni segítettek. Sűrű feketék s zöldek, a föld barnája és a világító Nap – hol megszűrt, hol fénnyel sokkoló – okkerje jellemzi a látványt. Nem csupán a táj, a bensőt is fölvillantó érzelemtérkép él a színek eme kavalkádjával, hanem a nonfiguratív ábrázolatok egész sora is (Serenado – 2010; Labirintus – 2014; Forgatag – 2015). A tárlaton jól érzékelni az életpálya különböző szakaszait és állomásait – nyolcvan kiállított mű erre bőven elég –, hiszen egyértelművé válik, hogy a rajzi virtuozitást miként követte a pasztell és az olaj, az expresszív „realitást” az absztrakt (ideértve a konstruktív elemek fölbukkanását is) és a kollázs; a friss élménnyel ható fametszetek hogyan vették át, meg is emelték, a korábbi linóleummetszetek fekete-fehér felületi dinamikáját.

A kiállítás előterme, a kisebbik „csarnok”, egy-két kivételtől eltekintve a festői módon élő és ható pasztelleket (Köd ül a Hargita alján – 2010; Mezőségi dombok – 2012; Verőfényben – 2012) és a friss szellőjű fametszeteket (Sámán világa, Áldozati oltár, Hajnal, Horgászok – mind 2013) tárja elénk. Lírai lágyság és drámai kompozíció jellemzi a lapokat. S itt kapott helyet egy korai olaj-karton ugyancsak (Az idő és én – 1962); föltehetően avval a szándékkal, hogy a fiatalkori filozofikus arcot (az idő-élmény mint szenvedésünk-boldogságunk alapja) szembesítse a tájelemek közvetítette gyöngédséggel, s a fametszetek kínálta kontraszttal. Tehát ez az összetett arc, a készülődő és révbe ért mester képvilága keltett izgalmat.

Folytatás? A tágas Falk Miksa-terem, ahová a kiállított művek háromnegyede került, egy sok irányból építkező, számtalan újjal kísérletező festőművész formai eldorádója. Lehetetlen nem észrevenni az említett kisebb kollekcióval mesterien összecsengő párhuzamokat, hiszen az Intrika (1962, olaj, farostlemez) enyhén szürreálisba hajló férfi–nő összeütközése, minden dekorativitás ellenére, a már említett korai olajfestmény (Az idő és én) gondolati világát követi. És a kis teremben fölvillantott portréfestési láznak is megvan a párhuzama, amely leginkább a couleur locale-t egyetemessé tevő arcképekben realizálódott (Zsögödi Nagy Imre, Molter Károly).

Drámai összeütközést is sejthetnénk a kollázs vagy kollázs jellegű művek (Hommage a Bálint Endre – 2015; Triptichon I–II. – 2015; Madárének – 2015; Diptichon I–II. – 2015) és a rácsszerkezetében impozáns Tusnád (1965, olaj, farostlemez), valamint az ugyancsak régi, az érzéki faktúrát csaknem homályba burkoló festmények (Z 13 – Z 14 Rétegek; X 13 – X 14 Zöld rétegek) között – ideértve a csurgatásos Zöld pokolt (1991) is –, ha nem tudnánk, hogy az új arcban ott a korábbi képi virtuozitása, invenciózus jellegkeresése.

Tehát hihetetlenül sokszínű Simon Endre világa – formai bravúrokkal. A már említett alapművek (Kis Golgota, a Zsögödi Nagy Imre- és Molter Károly-portré) mellett föltétlen említésre érdemes (rajzi virtuozitás, technikai bravúr) a Vármegye Pávája (1994, akril, akvarell, filctoll, farostlemez), úgy is, mint szabadságszimbólum, a Kis Golgotához hasonló tárgyfölépítésű „kép a képben” mű, a Lélekmadár (1994, olaj, farostlemez, színezett és faragott fa), és – hogy az új szerelem, a fotópapír közvetítette, szinte létélményként funkcionáló alkotást is említsek – az Ágas-bogas csendélet (2005, akril, fotópapír).

Az idén nyolcvan éves mester bölcsességét jelzi, hogy a fiatalságban tobzódó művek (jellegzetes példája a 2005-ös Ritmus – akril, kollázs, fotópapír) mellett lélek- és szemfrissítő próbaként vállalja a fekete-fehér fametszetek drámai csatáját is. Így teljes a világ.

 

Szakolczay Lajos