vissza a főoldalra

 

 

 2016.02.26. 

A tehetségek szolgálatában

A Sárospataki Református Kollégium története

„Szellemi szülőföldem Sárospatak. Szellemi apáim a pataki tanárok. Tejtestvéreim az osztálytársak, nyolc éven át, az élet legszebb reményeket nevelő nyolc esztendejében” – írta Fekete Gyula (1922–2010) író, szociográfus a Bodrog-parti szerelmeink könyvében. A kötet ezt a szellemi szülőföldet, a magyar reformátusság ékkövét mutatja be. A nagyalakú, kétszáz oldal terjedelmű, fényképekkel illusztrált kiadvány jelentősége vitathatatlan: a pataki iskola történetéről utoljára több mint harminc éve jelent meg összefoglaló mű.

A hagyomány szerint 1531-ben létesült sárospataki kollégium históriájának megírásával a XX. század első felében hárman próbálkoztak. Szombathi János A sárospataki főiskola története című kötete 1919-ben jelent meg, Gulyás József A Sárospataki Református Főiskola rövid története című füzete és Marton János A Sárospataki Református Főiskola története I. című, befejezetlenül maradt munkája 1931-ben, az intézmény fennállásának 400. évfordulóján látott napvilágot. A II. világháborút követő politikai fordulat nyomán az iskola krízishelyzetbe került intézeti ágai fokozatosan megszűntek vagy állami kezelésbe kerültek. A tanítóképző államosítására 1950-ben került sor, a teológiát 1951-ben zárták be, végül 1952-ben a gimnáziumot is elvették az egyháztól: Rákóczi Gimnáziumként működött tovább. Az egykori kollégiumból csak a Nagykönyvtár maradt meg, őrizve az egyházi jogfolytonosságot. Ilyen körülmények között az iskolatörténeti kutatások értelemszerűen visszaszorultak, és – elsősorban a nagykönyvtár bázisán Újszászy Kálmán (1902–1994) által kialakított Tudományos Gyűjtemények keretében – csak az 1970-es évek végére bontakoztak ki, s a kollégium ötödfélszáz éves alapítási évfordulójára készült, A Sárospataki Református Kollégium. Tanulmányok alapításának 450. évfordulójára című kötetben összegződtek. (Budapest, 1981). Néhány évvel később Ködöböcz József tollából jelent meg a Tanítóképzés Sárospatakon. A kollégiumi és középfokú képzés négy évszázada című monográfia (Budapest, 1986). E két mű lényegében összegezte a kutatások addigi eredményeit. A tanulmánykötet sajnos nélkülözte az egységes szemléletet, benne történeti és tematikus fejezetek váltották egymást. Ugyanakkor vitathatatlan, hogy a kötet első ízben mutatta be modern, levéltári forrásokon alapuló feltáró munka alapján a pataki iskola fejlődését.

Rátérve magára a kötetre, a tartalomjegyzékből kitűnik, hogy a szerzők a kollégium történetét időben kettéosztották. Az 1777-ig terjedő rész Dienes Dénes, a Ratio Educationis utáni korszak Ugrai János munkája. Dienes Dénes, a Sárospataki Református Kollégium gyűjteményi igazgatója, a Teológiai Akadémia egyetemi tanára elsősorban egyháztörténész. Közleményei és kötetei mellett szembetűnően sikeres tudományszervezési tevékenysége. Az első fejezet a XVI. századi protestáns iskolát mutatja be. Amint a kötet előszavában írja Dienes Dénes: Talán nem túlzás azt állítani, hogy évszázadok óta különleges helye van Sárospataknak a magyar történelemben és a kultúrában. A Rákócziak a függetlenségi eszmével, a bátor kiállással és küzdeni tudással forrasztották egybe a települést és környékét. A reformátusok pedig bőséges szellemi muníciót adtak ennek a szinte folytonos küzdelemnek. Azért kell küzdelemről beszélni, mert szinte az egész régió története az ádáz harcok sorozatából állt. Földrajzi, történeti, társadalmi, gazdasági okokból egyaránt újra meg újra egymással ellentétes hatások kereszttüzébe került a térség és a város. Pontosan ezért is annyira izgalmas, fordulatokban és vívmányokban bővelkedő a régió kiemelkedő kulturális centrumának, a Sárospataki Református Kollégiumnak a múltja. Sárospatak korabeli képének rövid áttekintése után Dienes a régmúltat A protestáns iskolázás homályos kezdetei, 1538–1557 cím alatt tekinti át, rögzítve, hogy a hagyomány az iskola alapítását 1531-re teszi. A rá következő két évtized (1558–1576) „Melanchthon szellemében” telt el, a század végét (1577–1599) a humanizmus fémjelzi. A könyvből megtudjuk, hogy a pataki iskola őrizte a humanista hagyományokat, ugyanakkor egyre erőteljesebben érvényesült a református teológiai hatás a legfelső kollégiumi tagozat megerősödésével. Attól kezdve, hogy két magasan képzett tanára volt – elsősorban a rektor – a teológia tanítására koncentrálhatott. A XVI. századi Sárospatak protestáns iskolája szép ívű fejlődésen ment keresztül. Diákjai elsősorban még erős humanista műveltséget adó jellege miatt keresték föl. A szerzőtől tudjuk, hogy név szerint nem egészen félszázat ismerünk közülük. Világosan kitetszik e névsorból, hogy a kollégiumot nemcsak az egyházi pályára készülők látogatták, hanem jelen voltak a későbbi világi értelmiség tagjai is, közöttük a helyi pataki társadalom deákos műveltségű emberei, sőt a nemesség és a főnemesség is képviseltette magát. Tanárain és diákjain keresztül a hazai és az európai protestáns kapcsolatrendszer egyik fontos láncszeme lett az iskola. Hazai viszonyok között minden bizonnyal a legnagyobb hatást Bártfától nyerte, s érvényesülhetett Tolna iskolájának szelleme is. Tolna tekintetében a hatás viszonos volt, mert nemcsak kapott onnan, de Patak is adott tanárt a hódoltsági mezővárosnak. Megvolt a kapcsolat a tiszántúli vidékkel és Erdéllyel. A legnagyobb hatás természetesen a közvetlen földrajzi környezetben érvényesült. Hiszen a Hegyalja több mezővároskájában színvonalas iskola jött létre ezekben az évtizedekben. A nemzetközi kapcsolat tengelyében ezekben az évtizedekben a wittenbergi egyetem állt, de a század vége felé egyre erőteljesebben formálódott az összeköttetés a heidelbergi egyetemmel és a strasbourgi főiskolával. Ha a tanárok irodalmi munkásságát vizsgáljuk, akkor általában azt mondhatjuk, hogy a teológiába ágyazott humanizmus uralta a tananyagot. A bevezetőnek számító elemi ismeretek és latin grammatika alapjaira épült föl az az „illustre gymnasium”, ahol a nyelvtudomány, az orvoslás, a természettudományok, a történetírás, a filológia, a jog és természetesen a reformátori teológia bizonyos, a korban a hazai viszonyok között elvárt elemeinek előadása folyt. A XVI. század utolsó harmadában egészen bizonyosan már abban a sajátos kollégiumi struktúrában, amely a magyarországi protestáns talajon formálódott ki, s az elemi iskolától a gimnáziumon keresztül a felsőfokú tagozatig nyújtott ismereteket a tanulni vágyók számára.

A Virágzás és szétszóratás – a református kollégium a XVII. században című második fejezet szintén városi helyzetképpel indul, majd A református teológiai tanítás otthona 1600–1637 címmel a tanárokról, az iskolai életről, illetve az 1629. évi tanulmányi reformról olvashatunk. A tanárok és diákok tételesen megfogalmazott szabályok szerint éltek a kollégium falain belül. Az iskolai törvényeket 1620-ban felülvizsgálták és újrafogalmazták. Ezt részben az tette szükségessé, hogy változtak a körülmények, a tanulmányi rend, s történtek olyan események, amelyek felhívták a figyelmet arra, hogy a szabályzat nem fedte le teljes egészében az iskolai élet mindennapjait. Például megtiltották a diákoknak a fegyverviselést a városban és a fegyveres önbíráskodást. Az iskola élén a rector primarius állt, közvetlen munkatársa volt a conrector. Őket a zempléni egyházmegye esperese, a pataki lelkészek és a patrónusok hívták meg, fegyelmi tekintetben ugyanezek voltak az elöljáróik. Csak helvét hitvallásúak lehettek, külhoni egyetemi tanulmányok után léphettek hivatalukba. Modern értelemben vett évfolyamokról nem volt szó, hanem az előadott tananyag szerint csoportosultak a diákok, s nem alkottak állandó osztályközösségeket. Az 1638–1649 közötti évtized a puritánus viták színtere – meghasonlás és megújulás jellemzi az intézményt. Comenius sárospataki működése (1650–1654) értelemszerűen önálló blokkot kapott, majd – a jezsuiták kifejezésével élve – a „kálvinista pestis legnépesebb szemináriumának” időszaka következett (1655–1671). A XVII. századi iskolai feszültségek diáklázadásokban öltöttek testet, Dienes önálló alfejezetben tekinti át ezek motivációit és következményeit. A század az iskola elüldözésével zárul: a rekatolizált Báthory Zsófia és férje, I. Rákóczi Ferenc nyomására a tanárok és diákok 1672-ben elhagyták Sárospatakot, s a bujdosó kollégium kálváriája Erdélyben harminc évig tartott. Iskola a „régi fészkén” – A kollégium története 1703–1777 – hirdeti a harmadik fejezet címe, mert II. Rákóczi Ferenc 1703-ban visszahelyezte jogaiba a kollégiumot. A sárospataki reformátusok helyzete, majd a bujdosás utolsó két évében Kassán tartózkodó iskola hazatérésének bemutatása után a Rákóczi-szabadságharc bukását követő krízisről olvashatunk. Bár 1713-tól ifj. Csécsi János két évtizedes tanári korszaka állandó konfliktusoktól volt hangos, a XVIII. század közepén megkezdődött „a kibontakozás megalapozása”. A történeti folyamatok ábrázolása mellett Dienes számos keretes dokumentumrészletet közöl a főszövegbe illesztve, a Szalkai-kódextől kezdve Comeniuson át ifj. Csécsi Jánosig. Ugyanilyen tipográfiával emelte ki a kollégium XVII–XVIII. századi építéstörténetét, illetve Vay Ábrahám és Szathmáry Király György főgondnokok életútját.

A Ratio Educationis utáni eseményeket Ugrai János Dienestől eltérő szerkezetben foglalta össze, de ennek oka nem valamiféle szerkesztői figyelmetlenség, sokkal inkább a mind jobban kiteljesedő mondanivaló kutatás-módszertani szempontból helyeselhető bemutatását célozza. Ugrai ugyanis az általa írt fejezeteket három részre bontotta: „környezeti feltételek”, „korszakalkotó személyiségek”, valamint „szellemiség és hangulat”. A három nagy korszak, amelyről szó esik: „A nemzeti előhaladás nevezetes időszaka” (1777–1849), a „Főgimnázium és főiskola – a kollégium a kiépülő modern oktatási rendszerben” (1850–1919), s végül a „Küzdelem a perifériára szorulás ellen – a II. világháború előtt és után” (1920–1952). A XVIII. században a kollégium egyházi és világi kettős vezetés alatt állt. A legfőbb vezetést az egyházkerület élén álló szuperintendens, a világi főgondok és az egyházkerületi közgyűlés alkotta. A rendszeresen, évente háromszor-négyszer összeülő egyházkerületi gyűlés általában a távlati kérdésekben, továbbá minden fontos személyi és anyagi ügyben határozott. A világi főgondnok elsősorban a kollégium anyagi működéséhez járult hozzá, s jó esetben az egész gazdálkodási mechanizmus, sőt az iskola minőségi munkájának a kulcsszereplőjévé is vált. A XIX. század elején bevezették a magyar nyelvű gimnáziumi oktatást Patakon. Az 1810. évi tanterv minden gimnáziumi osztály számára külön előírta a magyar nyelvtan tételes tanulását, 1818-tól pedig az akadémiai tagozaton is a magyar lett a tanítás nyelve. Ami a környezeti feltételeket illeti, a XIX. század közepéig terjedő időszakban a kiindulópont a felvilágosodástól a szabadságharc bukásáig terjedő korszellem. A genius locit a „falusias Patak és vadregényes Zemplén” ellentétpárja jelzi. Az iskola jelentőségét a partikulák kiteljesedése, a Tiszán inneni egyházkerületi püspöki hatalom körvonalazódása, továbbá a gazdasági sikerek: a kollégium majorsági gazdálkodása erősítette. A szabadságharc bukása utáni abszolutizmus ellenére Patakot az 1850-es évektől az állami oktatáspolitika kibontakozása és a modern oktatási rendszer kiépülése jellemzi. Ellenhatás mutatható azonban ki a régió és az egyházkerület szempontjából – a differenciálódó és fejlődő (például vasútépítések) környezetben Patak egykori vezető szerepe Sátoraljaújhellyel, de különösen Miskolccal szemben fokozatosan leértékelődik. A kollégium csak gazdálkodásának modernizálásával képes talpon maradni.

A trianoni diktátum igen súlyosan érintette a kollégium beiskolázási övezetét. Nemcsak Zemplén, hanem Abaúj és Gömör vármegye is elveszítette területének közel 50%-át. A Tiszán inneni Református Egyházkerületnek közvetlenül az I. világháború előtt 356 anyaegyháza volt, ez a szám az elcsatolások után 217-re csökkent. Ilyen viszonyok között a Sárospataki Református Kollégium a szó legszorosabb és átvitt értelmében is a perifériára szorulás ellen kellett, hogy küzdjön. Trianon után az oktatáspolitika a kultúrnemzet-koncepció jegyében alakul, amelynek pozitív hatása nemsokára tetten érhető lesz, de a kiindulópont kritikus: a megfelezett Zemplénben, a megharmadolt egyházkerületben felértékelődik a kollégiumot irányító igazgatótanács szerepe. Az iskola gazdálkodási nehézségeit a regionális szerepkör hiánya súlyosbítja, a hiányt a világi szerepvállalás fokozatos térnyerésével, az államsegély fokozott igénybe vétele pótolja, de az intézmény pénzügyi helyzete a korszak végéig bizonytalan marad. Ugrai mindhárom periódusból 3-4 korszakalkotó személyiséget emel ki, részletes életrajzi áttekintéssel. Szemléletesek a jelzők is. Az első periódusból Vay József, az „úttörő főgondnok”; Kövy Sándor jogtudós, az „iskolateremtő jogprofesszor”; Barczafalvi Szabó Dávid, a „tévelygő nyelvújító”; valamint Nyíry István, az „utolsó pataki polihisztor” kapott helyet. A második korszakot „egy püspök és egy világi főgondnok kiemelkedő párosa”, azaz báró Vay Miklós és Kun Bertalan, a „tudós költő”, Erdélyi János, az „árvaságból a csúcsokig” jutó Finkey Ferenc jogász és a „felemás megítélésű” Zsoldos Benő professzor fémjelzi. A záró periódus érzékeltetésére egy tanítóképzős (Lázár Károly), egy teológiai (Újszászy Kálmán), és egy gimnáziumi (Harsányi István) tanár pályaképét választotta. A szellemiség és hangulat tekintetében az 1777 utáni évtizedeket Ugrai a tananyag változásainak, valamint a tantestület összetételének bemutatásával, a híres tanáregyéniségek, a diák-önkormányzatiság és a peregrinációs kapcsolatok ábrázolásával illusztrálja. A XIX. század második felét a főgimnázium önállósulása, a bölcsészeti-teológiai képzés megszilárdulása, a szervezetileg folyamatosan bizonytalan lábakon álló jogakadémia szívós kitartása, a kollégiumi tanítóképző megalakulása és fejlődése, valamint a pezsgő diákélet jellemzi. A trianoni Magyarországon a kollégium túlélését részben a tradicionális út – tehát a gimnázium humán tagozata és a lelkészképzés – biztosította. A második világháború döntően beleszólt a kollégium normális életvitelébe. Később kezdett és hamarabb befejezett tanévek jöttek; a vakációk megszokott rendje is felborult. A háború szörnyű megpróbáltatásai után, amikor még el sem ült a fegyverzaj, Sárospatakon az „ősi schola” megnyitotta kapuit. Az 1944–45-ös évkönyv szerint „…január 3-án a teológiai internátus néhány lakószobájában, egyelőre alig harminc tanulóval a gimnázium; három tanulóval a teológia is munkához látott.” Az iskola fokozatosan újra benépesült, ahogy múltak a napok úgy növekedett a diákság és a tanárok létszáma. A megszokott módon, rendben folyt a tanítás. 1952-ben számos más egyházi iskolával együtt a Sárospataki Református Kollégiumot is államosították, s csaknem negyven éven át Rákóczi Gimnázium néven működött tovább.

A szerzők a Sárospataki Református Kollégium történetét 1952-ig írták meg. A kötet epilógusa, amellett hogy összegzi az intézmény fejlődésének tanulságait, rövid kitekintést nyújt az 1945 utáni évekre. Az 1990-ben visszaállított Református Kollégium utóbbi, közel két és fél évtizedével azonban nem foglalkozik. A szerzőket nyilván a történelmi távlat hiánya gátolta az objektív értékelésben. Ezzel együtt túlzás nélkül állíthatjuk: a pataki iskola történetének eddigi legjobb feldolgozását vehetjük kézbe.

 

(A Sárospataki Református Kollégium története. Szerk.: Dienes Dénes, Hernád Kiadó, Sárospatak, 2013)

 

M.A.