2016.02.26.
Märle Tamás: A
közoktatás gondjai és a baloldal bérencei
Az „átkos
Horthy-fasizmus” óta nem volt olyan nagy a tanárok anyagi
megbecsültsége, mint manapság, az elmúlt napok tüntetéseit
szervezőkben azonban ez is csak úgy csapódott le, hogy
Klebelsberg Kunót leantiszemitázták. Jól jellemzi ez őket.
Tanárok által szervezett demonstráción talán elvárható
lenne az emelkedettebb, a diákok számára példamutató stílus,
ehhez képest mérhetetlenül primitív beszédeket és rigmusokat
lehetett hallani szombaton, a Kossuth téren. Azonban mit várjunk
azoktól a pedagógus szakszervezetektől, amelyek Galló Istvánnétól
kezdve hemzsegnek a liberálbolsevik elemektől? Elvileg a közoktatás
sérelmei miatt jött létre a hétvégi megmozdulás, mégis alpári
stílusban beszéltek a kormány tagjairól – akikkel egyébként
meg akarnak egyezni – ment a trafikmutyizás, a termőföldezés,
a devizahitelezés, a quaestorozás. Egy egészségügyi dolgozó
rasszizmusról és diktatúráról rikácsolt, hiába tüntethetett
sértetlenül a Parlament tövében, a tanárok színpadán. Az
emelvény előtti tömeg se volt semmi, a „Ki a papokkal az
iskolából!” feliratú tábla a legsötétebb rákosista
felvonulásokat idézte a ’40-es évekből. Kormányellenes tüntetés
volt ez a javából, csak éppen pedagógusokkal.
Már-már mulatságos,
ahogy a „pedagógusok” mögé álló baloldali törpepártok
az öklüket rázva azon versengtek, hogy melyikük adna nagyobb béremelést
a pedagógusoknak, megfeledkezve arról, hogy röpke nyolc évük
volt annak idején, hogy ezt megtegyék. De ott volt a Kossuth téren
a Jobbik képviseletében Dúró Dóra is, nehogy kimaradjanak
„magvas gondolatai” az esti híradóból.
Tagadhatatlan,
hogy vannak jogos sérelmei a pedagógus társadalomnak, és az
oktatás helyzete finoman szólva sem rózsás. Tény, hogy például
az alsósoknak szánt kísérleti tankönyvek átgondolatlanul készültek
el, a magabiztos olvasás megtanulására alkalmatlanok. Az is tény,
hogy túl magas a gyerekek óraszáma, gyakorta életkoruknak nem
megfelelő tudást kell elsajátítaniuk a diákoknak. Vannak
iskolák, ahol kevés a papír, a kréta és nagyon sokan küzdenek
a mindennapos testnevelés megoldásával tornatermek híján. Az
is nyilvánvaló, hogy a Klik működése nem zökkenőmentes, túlzott
a központosítás.
Néhány példa,
amelyek bizonyítják, hogy lenne miről beszélniük a pedagógusoknak
a minisztériummal. Csakhogy értelmes párbeszédre, együttműködésre
van szükség, nem sárdobálásra. Mégis mit vár Mendrey László,
a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének vezetője a kormánytól?
Először nekik esik, utána leül Balog Zoltánnal tárgyalni,
azt követően elégedetten nyilatkozik, majd a Kossuth téren
sztrájkkal fenyegetőzik és elégedetten mosolyog, amikor szól
az „Orbán, takarodj!” az általa felhergelt tömeg szájából.
Egyszerre várja el, hogy a kormány teljesítse minden követelését,
de közben meg is buktatná őket.
Miért nem lehet
kulturáltan tárgyalni? Különben is, ha ezzel a kormánnyal nem
tudnak szót érteni, akkor mégis, kivel akarnak? Követett el
hibákat oktatáspolitikájában a kormány 2010 óta, de nem
lehet felelőssé tenni őket az elmúlt évtizedek köznevelésének
összes hibájáért. Pláne számos pozitív intézkedésük után.
Gondoljunk a tanárok példátlanul magas fizetésemelésére (egész
egyszerűen túlzásnak érzem a további béremelés követelését,
amikor a közalkalmazottak közül a többségnek még nem növelték
a fizetését), az iskolás családok terheinek csökkentésére a
tartós tankönyvekkel, az iskolagyümölcs programmal, vagy az
egyre többekre kiterjedő ingyenes közétkeztetéssel.
Mindemellett a
kormány tanárok felé mutatott nyitottságát sem vitathatjuk
el, a Balog Zoltán által életre hívott Köznevelési
Kerekasztalhoz illene kulturáltan leülni köpködés helyett. Reálisan
gondolkodva, a politikai szimpátiát félretéve.
|