vissza a főoldalra

 

 

 2016.01.15. 

Színek és fények

Német származású kőbányai művészek kiállítása

A tárlatnak ezúttal, hiszen könyv (írás) és kép nincs is messze egymástól, a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Kőbányai Könyvtára adott helyet. Sokadik alkalommal gyűlt össze a lelkes kis csoport – nevén nevezve, a német származású kőbányai művészek csapata –, hogy megmutathassa magát. Nem is annyira azt, hogy meddig jutott, sokkal inkább tudatosítva az alkotókat egybefogó, egyik a mást ösztönző kohéziós erő hitelét.

Mert zűrzavaros világunkban, ahol az ágyú ricsaja sokkalta nagyobb hanggal van jelen, mint a harangkondulás, van valami megindító az ilyesféle összejövetelekben. Amelyben a színek és fények játszanak szerepet, és várván az Üdvözítő eljövetelét, a magunkba mélyedés csöndje hallatszik. Adventhez illően, a várakozás izgalmával. Senki ne gondoljon kizárólag tematikus kiállításra. Még akkor sem, ha a számarányokat tekintve akarva-akaratlan Illéssy Zoltánné Naszádos Ilona égi üzenetet hordozó tűzzománcai és Weninger Varga Ilona ugyancsak szakrális körökben mozgó ikonjai kerültek a középpontba. Ám az ünnep sugallata – kivonhatja-e hatása alól magát az érzékeny alkotó? – mindenkit megérintett.

A kamarakiállítás látogatóit, aligha véletlenül, E. Szabó Margit színes kartonja fogadja, a Várakozás fénye. Talán a korábbiakhoz hasonlóan nem is szükséges a több tárgyat (hengereket, gömböket) szimbólumokkal fölruházó installációs gazdagság, hiszen a fenyőerdők illúzióját keltő zöldes-kékes derengésben elemi erővel (a gyöngédség erejével!) ott van az üzenet: el fog jönni az annyira várt Megváltó. A függélyes oszlopok motívumok erezte kavalkádjában – az egészre jobbára a vertikális építkezés a jellemző – szerényen megbúvik a kereszt, figyelmeztetvén nem csupán a golgotai sötétségre, de a hit mindent átformáló erejére.

Kőhegyi Gyula, a kis csoport doyenje, a virtuóz megmunkálás, az anyaghoz való hűség szobra. Míves rézkarcai – Nagypéntek, Az emlékezés fala – nagyfokú átélésről vallanak. Biblikus toposzokat is megjelenítő monotípiája (Rétegek) szintén kitűnő munka, melyet a „kazetták” szerkezeti dinamikája éltet.

Míg Krausz Margit, nem akármilyen akvarelleken (Fénykapu, Velencei loggiák, Fénycsóva, Az én városom) találja meg lírai lelkének vallomásos kitárulkozásait – nála a színek érzéstartományt is jelölnek –, a bécsi vendégművész, Maria Kisser visszafogott színvilágú kartonokon (Messze a távolban, Az életem egy nyitott könyv) nyitogatja lelkének tárnáit. Grafikáin (akvarell, tempera) különösen a mélyen átélt szimbólumvilág – fa, gyökér, Nap, Hold – játszik meghatározó szerepet. A szemérmes én-kivetülések vissza-vissza sajgó fájdalmat takargatnak.

Vele szemben Ehrenthal Krisztina a vérbőség, a dinamikus életerő, a szünetlen lobogás megjelenítője. Organikus színkáprázatában (Rio, Aranyhalak) az olaj-vászon jelentéses világa megnő, s – paradox – a dekorativitás itt nem hátránnyá válik, hanem előnnyé.

Végül a szakrális mezők, az életünket fénnyel bevonó utak szerelmeseiről. Avval, hogy bizonyos – az értéktartományokat fölöttébb kifejező – hagyományok (festészeti műveletek) továbbvivői, érzelmi hatásuk tagadhatatlan. Illésy Zoltánné Naszádos Ilona tűzzománcaiban – kiemelendő a Királyok imádása és a Szent olvasó – a bibliai rétegek egy gazdag rétegű, pompázatos palotát szimbolizálva életünk részévé válnak. Weninger Varga Ilona szépen festett ikonjai, a Töviskoronás, a Szűz Mária János apostollal és a Páva ugyancsak érzelemmegmozgató művek. Leleményes szerkezetével – Szent József, Szűz Mária és a Kisjézus egyetlen burokban ábrázoltatnak – a Szent család kiemelkedik a kollekcióból.

 

Szakolczay Lajos