2016.01.15.
A népzene világából az opera színpadára
Ezen a pályán folyamatosan tanulni kell
Sándor Csaba, a
Kolozsvári Magyar Opera magánénekese 1989-ben Csíkszentsimonban
született. Hatodikos korában népdalvetélkedőn vett részt.
Továbbjutott a megyei megmérettetésre. Középiskolai tanulmányait
a csíkszeredai Nagy István Művészeti Líceum klasszikus énekszakán
végezte, tanára Adorján Attila. Tanulmányait a Nagyváradi Állami
Egyetem operaének szakán folytatta, Simona Boboia és Marian
Boboia egyetemi tanárok osztályában. Harmadévesen a Balassi
Intézet ösztöndíjával Budapestre került. A Liszt Ferenc
Zeneművészeti Egyetemen tanult, ahol Marton Éva volt a mestere.
A 2012–2014 közötti időszakban a kolozsvári Gheorghe Dima
Zeneakadémia operaénekesi szakán mesterizett, tanára Marius
Vlad Budoiu volt. Bekerült a Kolozsvári Magyar Opera énekkarába,
majd 2014-től a Kolozsvári Magyar Opera szólistája. Főbb
szerepei: Figaro (Mozart: Figaro házassága), címszerep (Kodály:
Háry János), Tiborc (Erkel: Bánk bán), Masetto (Mozart: Don
Giovanni), Leánder (Tallér: Leánder és Lenszirom), Tom (Verdi:
Az álarcosbál), Papageno (Mozart: A varázsfuvola), Schaunard
(Puccini: Bohémélet), Morales (Bizet: Carmen). Több oratórium
szólistájaként is fellépett a brassói Fekete templomban, a
kolozsvári Piarista és Szent Mihály templomokban.
A 2015–2016-os évadban a Magyar Állami Operaházban három
szerepet is énekel. Ez volt az egyik álma?
– Az egyik álmom azt volt, hogy Pesten, a kiváló olasz
basszbaritonnal, Ildebrando D’Arcangelóval énekelhessek egy színpadon.
Ő sajnos visszamondta a Don Giovanni címszerepét, de az, hogy
Erwin Schrott-tal énekelhettem, az is egy megvalósult álom
volt. Erwin Schrott színpadi játéka, muzikalitása,
szerepkidolgozása példamutató. Ez nem is csoda, hiszen több
mint 10 éve énekli kiválóan ezt a szerepet. Érdekes, hogy ő
énekel Don Giovannit, Leporellót és Figarót (Mozart) is; öröm
nézni az alakítását, öröm vele játszani.
El is lehet valamit lesni tőle?
– Amikor nem kellett Masettóként kint lennem a színen,
akkor takarásból őt figyeltem, és arra gondoltam, hová kéne
eljutnom, hiszen Erwin 42 évesen a pályája csúcsára ért.
Kolonits Klára kolléganőm is azt mondta, hogy eddig ő sem látott
még ilyen alakítást. Ebben a produkcióban én voltam a
legfiatalabb énekes. A kollégák is sokat segítettek, úgy érzem
sikerült a tudásom legjavát nyújtanom. Erwintől sokat lehet
tanulni; nagyon jó a színpadi jelenléte és kitűnően énekel,
miközben show-szerűen a közönséget is bevonja játékába.
Meghallgatás során szerződtette szerepre az Operaház?
– Két évvel ezelőtt vettem részt egy budapesti
meghallgatáson. Csütörtök, pénteken történt az előválogatás,
és szombaton már a nagyszínpadon kellett énekelni. Csütörtökön
énekeltem, és azután azt kérdezték tőlem, hogy szombatra tud
„hozni” egy bel canto áriát? Ennek nagyon megörültem, mert
ez azt jelentette, hogy továbbjutottam. 98-an jelentkeztünk, és
19-en jutottunk tovább a nagyszínpadi meghallgatásra. Akkor még
Kolozsváron az énekkar tagja voltam. Egyetértek a kolozsvári-rendszerrel,
miszerint először az énekkarba veszik föl az énekeseket, hogy
tanuljanak meg sminkkel, jelmezben mozogni, s azt is, hogyan kell
a színpadon másokkal együtt létezni. Ez egy nagyon jó iskola,
mert közben sok mindent el lehet lesni a szólistáktól. Visszatérve
a meghallgatásra, végül több szerepet is ajánlottak, azokat vállaltam
el, melyek az én hangomnak megfelelőek. Először megkaptam a
Papagenót a Varázsfuvolából, melyet májusban hat alkalommal
éneklek. Masettóra és Leánderre később kaptam felkérést,
ez utóbbi egy gyerekopera főszerepe, melyet január 23-án és
24-én éneklek délelőtt az Erkel Színházban, amire nagy
szeretettel várom a kedves olvasókat.
Jobban izgul,
mikor Budapesten lép föl?
– Nem, mert számomra nincs különbség a budapesti és a
kolozsvári közönség között. Mindenhol ugyanolyan jól kell
énekelni, és ugyanolyan jól teljesíteni. Számomra az a
fontos, hogy a kapcsolat a színpadon a kollégákkal létrejöjjön,
és hogy alakításommal sikerüljön egy igazi karaktert megformálnom.
Természetesen élt bennem egy kis stressz, hiszen először léptem
föl az Erkelben vendégként. A hetedik, nyolcadik előadás után
nyilván magabiztosabban lépek föl a színpadra, mert minél többször
énekelek egy szerepet annál inkább magaménak érzem, és azáltal,
hogy folyamatosan fejlődik bennem egyre összetettebbé válik.
Gondolom, azért kell egy egészséges drukk…
– Mindig van egy egészséges drukk. Mivel én amatőr színjátszóként
kezdtem még alapiskolás koromban, Csíkszentsimonban volt egy
kevés tapasztalatom arról, hogy milyen több száz ember előtt
fellépni. Hogy fejlesszem képességeim, egyetemi éveim alatt részt
vettem Nagyváradon az Oberon színjátszókör tréningjein.
Mindezek hasznos kiindulópontot és tapasztalatot jelentettek számomra.
Ma már csak az előadások előtt van némi stressz, de a színpadra
lépve ez szertefoszlik.
Még 30 éves sincs, és máris jelentős szerepeket énekel.
Mindez minek köszönhető?
– Úgy gondolom, hogy akik felkérnek ezekre a szerepekre,
bíznak bennem, és úgy látják, hogy azokat képes vagyok jól
megformálni, elénekelni. Szeretem, amit csinálok, igyekszem
mindig a legjobb formámat nyújtani, olvasok, képzéseken veszek
részt, felvételeket nézek és hallgatok, utánanézek az operák
háttértörténetének, a szerepalakításoknak.
Akivel csak beszéltem, azt mondta önről: nagyon szeret
tanulni, mindenkinek meghallgatja a tanácsait. Fontos, hogy egy
operaénekes addig tanuljon, míg a pályán van?
– Mindenkinek van egy „külső szeme, külső füle”,
tehát kontrollja, aki megmondja neki őszintén a pozitívumokat,
és azt is, mit rontott el. Azért is örülök, hogy Pesten énekelhettem,
mert nagyon sok darabot nézhettem meg, olyanokat is, melyek
nincsenek a Kolozsvári Magyar Opera repertoárján. Énekes kollégáimmal
arról beszéltünk, hogy a nagy énekeseknek, akik a milánói
Scalában, a Metropolitanben énekelnek, is vannak tanáraik, akik
folyamatosan figyelnek rájuk. Amikor harmadéves voltam Nagyváradon,
akkor egy ideig ösztöndíjasként Pesten tanultam Marton Évánál.
Abban a félévben nagyobb hangsúlyt fektettek a dalok tanítására,
ez a másfajta hangképzés egy nagyon jó „iskola” volt számomra.
A képzés mellett a szakmai beszélgetések során rengeteget
tanultam tőle. Számomra a diploma megszerzése után egy más
tanulási folyamat következett. A kollégáktól, a karmesterektől,
a rendezőktől, és a korrepetitorok sok hasznos tanácsot,
javaslatot adtak. Akármennyi ideig vagyunk a pályán,
folyamatosan tanulni kell.
Vannak még egyáltalán
egyéniségek a színpadon? Akikre betódul a közönség?
– Amikor még Tito Gobbi, vagy Maria Callas állt a színpadon,
az nagyon sokat jelentett, de a mai operaénekes egyéniségek előadásai
is sikerek. Az egyetemen és Pesten is azt mondták, hogy az opera
nem egy „magánműfaj”, tehát nem egyedül kell nagyot
alkotni, hanem a varázslatnak a kollégákkal való együttműködésből
kell megszületnie a színpadon. Érdekes, tapasztalat volt számomra
az Erwin Schrott-tal való játék, mert ő olyan, mint egy
„energiabomba” partnereire hatalmas hatást gyakorol,
mindenkit magával sodor. Ez Don Giovanni szerepében is benne
van, hiszen ez a figura felborítja a hétköznapi emberek életét.
Léteznek sztárok az opera világában?
– A sztár fogalma kissé degradálódott. Sokan a
celebekkel keverik össze őket, akik néha „egyéves sztárok”,
hamar elfelejtik őket. A könnyűzenei énekeseket nyilván nem
kell és nem is lehet összehasonlítani az operaénekesekkel.
Szerintem ahhoz, hogy valaki híres legyen, a leglényegesebb,
hogy jól végezze a munkáját, folyamatosan képezze magát, és
több helyen, különféle alakításokban is megmutassa tehetségét.
Többen temetik már az opera műfaját. Ön is ilyen
siralmasnak látja a helyzetet?
– Nem igaz, hogy sírba száll az opera, nem is szabad
hagyni, hiszen komplex művészet. Az előadó művészet csúcsa,
s olyan örök értékeket hordoz, melyek nem tudnak elhalni.
Pontosan arra mutatott rá az egyetemen a rendező hölgy a 2005-ös
Salzburgi Ünnepi Játékok Verdi Traviatájának kapcsán –
amelyben a címszerepet Anna Netrebko énekelte és játszotta
Rolando Villazón és a jól bevált bariton sztár, Thomas
Hampson oldalán –, hogy a minimális díszletekkel a dráma és
a zene nem veszít erejéből, sőt az válik igazán fontossá.
Hasonló módon állította színre Novák Péter a kolozsvári
Figaro házasságát, amely 2015-ben a iasi-i (Jászvásár)
operagálán elnyerte a legjobb operaelőadásnak járó díját.
Úgy látom, hogy az operát még most is nagyon sokan szeretik.
Egyik kedves ismerősöm, aki nem klasszikus nagy kedvelője a műfajnak
és még sosem látott operát, azt mondta, hogy, szívesen eljönne.
Úgy gondoltam, hogyha valaki el akarja dönteni, szereti-e az
operát, nézze meg a Bohéméletet. Előadás után azt válaszolta,
„ez gyönyörű, ezután operákra is veszek jegyet”.
Szerintem azért vélekednek úgy az emberek, hogy nem szeretik az
operát, mert nem ismerik.
Szavaiból sugárzik a zene szeretete. Ez családi örökség?
– Családunkban a zene a mindennapok része. Jelenleg a bátyám
a környéken az egyik legjobb fúvószenekar vezetője, a húgom
néprajzkutató és amellett szaxofonozik, egyik unokatestvérem
hegedül, a másik zongorista. Édesanyám öt évig táncolt és
népdalokat énekelt. Alig múltam két éves, mikor a nyakában
tartva a falubelieknek néptáncot tanított. Hatodikos koromban
voltam először a Csak Tiszta forrásból című népdalvetélkedőn,
első helyezést értem el az alcsíki körzetben, majd a megyei
megmérettetésen is. A népdaléneklés mellett néptánctáborokba
és -kurzusokra jártam. Akkor fogalmazódott meg bennem, hogy én
operaénekes leszek, amikor először láttam Don Giovanni fináléjának
vacsorajelenetét
A népdalok szeretete, ismerete könnyebbséget
jelentett, mikor Kodály Háry Jánosának címszerepét kellett
énekelnie?
– Igen, mert amint említettem, nagyon sokat foglalkoztam
népzenével. Amikor a Liszt Ferenc Zeneakadémián tanultam, át
is hallgattam erre a szakra kíváncsiságból. Szerencsésnek érzem
magam, hogy Vakler Annától tanulhattam. Mindez Háry megformálásában
sokat segített. Kodály és Bartók művei egyébként is közel
állnak a szívemhez, miként a népdalfeldolgozások is.
Az ön obsitosa mesél, vagy egy nagyot mondó alak?
– Életkoromból adódóan inkább nagyot mondó, mint mesélő.
Ha 40 év múlva énekelném, akkor lehet, hogy mesélne. Szabó
Emese rendezőnő támogatása és a vele folytatott beszélgetések
sokat segítettek abban, hogy Háry János-alakításom hitelessé
váljon. Örülök annak, hogy a Kolozsvári Magyar Opera tagja
lehetek, és hogy ilyen szép feladatokat kapok.
Ha már Kodályról esett szó. Az erdélyi zeneművészeti
iskolákban tanítják a Kodály-módszert?
– Nem tanítják, de beszélnek róla, s elmondják, miben
különbözik attól, amit mi tanulunk.
Szülei, rokonai sosem akarták lebeszélni erről a
hivatásról, melynek nem igazán nagy az anyagi presztízse?
– Dehogy, sőt mindig büszkék voltak rám, és arra bátorítottak,
azzal foglalkozzam, amit szeretek. Például szeretek tubázni, és
tagja vagyok a Csíkszentsimoni Ifjúsági Fúvószenekarnak, és
még nagyváradi egyetemi éveim alatt az ottani fúvószenekarban
is játszottam, sőt velük voltam először külföldi turnén
Cannes-ban, a 65. filmfesztiválon, majd Monacóban és Avignonban.
Visszatérve az anyagiakra, diákként nem kerestem pénzt, ezért
szüleim támogattak, nagyon sokat köszönhetek nekik. Amikor már
Kolozsváron a mesterit végeztem, egyértelmű volt számomra,
hogy vagy a magyar, vagy a román opera tagja szeretnék lenni.
Végül is a Kolozsvári Magyar Opera tagja lett.
– Igen. A Kolozsvári Román Operában hamarább debütáltam
szólistaként, az egyik összeesküvő, Tom szerepében. Később
szintén ott énekeltem a Carmen Moralesét. A Kolozsvári Magyar
Operában az első szóló szerepemet Selmeczi György Bizánc című
operájában kaptam. Sok oratóriumot is éneklek, így a
Visszhang kórussal, vagy a Szent Mihály-templom kórusával.
Legutóbb a brassói Fekete templomban Bach János Passiójában
énekeltem. Ezt a szép és különleges világot is szeretem.
Mégis milyen hangfajba sorolja be magát?
– Basszbariton szerepkörbe, s idővel eldől, hogy a
hangom felfele nyílik inkább, vagy mélyül. 26 évesen nem
hiszem, hogy a Rigoletto vagy más nagy hősbariton szerep nekem
való lenne. Nagyon elégedett vagyok a feladataimmal, nagyrészt
Mozart-szerepeket játszom, ami jó iskola számomra.
A Figaróval és a Háryval bedobták a mély vízbe?
– Inkább úgy fogalmaznék: megbíztak bennem, s meg
akarták tudni, hogy ezekkel a szerepekkel megbirkózom-e. Volt
tanárom diákja, Molnár Levente, aki nemrég debütált a
Metropolitanben, már 23 évesen énekelte Pesten Don Giovannit.
Azt, hogy valakit későn, vagy túl hamar ér utol egy szerep,
azt nehéz megítélni. De mint már említettem, kell egy
kontroll-személy, aki figyel az énekesre, és megfelelő tanácsokkal
látja el.
Kinek a szavára hallgat inkább? A kollégákéra, a
mestereiére, a közönségére vagy a kritikusokéra?
– Kíváncsi vagyok mindenki véleményére. Elsőként
mestereim tanácsát fogadom meg, és azokét, akik a pályán
elismertek és sikeresek. A kollégák szavait is megszívlelem,
sok jó szándékú tanácsot kaptam tőlük. A kritikákat is
elolvasom.
Kolozsvárott még működik a hagyományos értelemben
vett társulat. Ez könnyebbséget jelent?
– A társulati létben a kollégákkal együtt töltött
idő barátságos hangulatot teremt és segíti a könnyebb
szakmai együttműködést. Biztonságot adhat, miközben jól
tervezhető az évad. Mindez jelenhet könnyebbséget, de nem előfeltétele
egy jó produkciónak.
Vannak szerepálmai?
– Mindig az aktuális szerep az álom, amin éppen
dolgozom. A Figaro is egy megvalósult álom volt. Persze, vannak
céljaim, így Boito Mefistofeléje vagy a Tosca Scarpiája. Érdekes
az a kettősség, hogy nem annyira a negatív karakterek vonzanak,
de a basszusok, basszbaritonok gyakorta mégis gonoszak. Másik álmom
Leporello, amelynek egyes részleteit már énekeltem.
Legfontosabb álmom, hogy minél több emberrel megismertessem ezt
a csodálatos műfajt.
Medveczky Attila
|