2016.01.15.
Családias fészek az árvák számára
Nem kínlódni kell a gyermekekkel, hanem szeretetben nevelni
Bakó Pál
ferences szerzetes Székelyföldi Orbán Balázs-díjat kapott. A
2011-ben alapított díjat azoknak a magán- és jogi személyeknek
adományozzák, akik sokat tesznek a közös székelyföldi ügyekért,
valamint elévülhetetlen érdemeket szereznek az egységes Székelyföld-kép
kialakításában, a térség sajátos hagyományaira alapozott
modernizációjában. Pál atyát – polgári nevén Bakó Bélát
– a cigány- és börtönpasztorációról, a Szent Erzsébet Társulás
munkájáról, életútjáról, nevelési alapelveiről kérdeztük.
Pál atyát nemrég Orbán Balázs-díjjal tüntették
ki, amihez szívből gratulálunk. Mit jelent ez az elismerés egy
ferences pap számára?
– Először is örömet jelent számomra ez a díj, s a
további munkámhoz biztatást, bátorítást. A díj tehát kötelez
továbbra is az élet szolgálatára, az élet mentésére, átmentésére,
irányítására. A fenntartások nélküli szolgálatra.
Életútja igen érdekes. Hogyan is lett a marosvásárhelyi
kábelgyár munkásából római katolikus pap?
– Érettségi után én kértem, hogy alkalmazzanak a kábelgyárban.
Már 18 évesen megfogalmazódott bennem az a gondolat, hogy teológiára
menjek, Isten és emberek szolgálatára, de még nem voltam benne
biztos, hogy ez lesz az életutam. Próbára akartam tenni magam,
így kerültem a kábelgyárba, ahol szakképesítést nyertem. A
gyárban betekinthettem a munkások életébe, s huszonévesen döbbenten
rá, hogy az életutam az Isten szolgálata kell hogy legyen. Elképzeltem
magam római katolikus papként, és azt is, hogy az ezzel járó
feladatot el tudom végezni. 1975-ben felvételemet kértem a római
katolikus teológiára. Később, tíz éves egyházmegyés papság
után felvételemet kértem a Ferenc-rendbe. Azért csak akkor,
mert 1990-ig a Szent István királyról elnevezett Erdélyi
Ferences Rendtartományba nem vehettek föl novíciusokat.
Mi késztette a ferences rendbe? Hogyan kapta meg az
isteni elhívatást?
– Erről nagyon szívesen beszélek. A teológián a
spirituális – lelki –vezető, Gurzó Anaklét, ferences volt.
Anaklét atya életszemlélete, személyisége, és prédikációsorozata
felkeltette az érdeklődésem a ferences rend iránt. Ő sosem járhatott
a teológián ferences habitusban – ezt az állam nem engedte
–, hanem az egyházmegyés papok reverendáját öltötte magára.
Az atya személyisége arra indított, hogy ha lehet, akkor én is
ferences legyek. Majd elkezdtem tanulmányozni Assisi Szent Ferenc
életét, lelkiségét, és sokat olvastam a Ferenc-rendről.
1981–1984 között Csíkszeredában, Csíksomlyó közelében
szolgáltam. Fölvettem a csíksomlyói ferences atyákkal a
kapcsolatot, ami még inkább megerősítette elhatározásomat. Rádöbbentem
arra, hogy ez a lelkiség éppen összhangban áll a természetemmel,
beállítottságommal.
Hogyan lehet az, hogy már a végleges fogadalomtétel előtt
a marosvásárhelyi ferences Szent Imre plébánia vezetőjévé,
házfőnökévé nevezték ki?
– 1990-ben kerültem
Marosvásárhelyre a ferences rendházba. Akkor még csak a noviciátust
kezdtem el, és római engedéllyel maradhattam ott az év végéig.
1991. január 6-án Esztergomba küldtek, ahol Barsi Balázs volt
a novíciusmesterem, amiért hálát adok a Jóistennek. Nagyon
sokat tanultam tőle. Esztergomból Marosvásárhelyre visszatérve
egyszerű fogadalmat tettem. Akkor én még nem lehettem házfőnök,
de plébános már igen, mint egyházmegyés pap, amit a püspökség
is jóváhagyott. Annál is inkább, mert Marosvásárhely ezen
negyedében a ferencesek plébániát is vezettek. Házfőnök
akkor lehettem, miután letettem az örök fogadalmat.
Önt bízták meg a cigánymisszióval. Sőt még cigányul
is megtanult. Ez könnyebbséget jelentett a kommunikációban?
– Már 1991-ben elkezdtem a cigánypasztorációt. Az,
hogy megtanultam cigányul, gyerekkoromra vezethető vissza.
Viszont ez nekem az első két évben semmilyen előnyt nem
jelentett. Később pedig megnyertem a bizalmukat, mikor a cigánytelepen
velem cigányul kezdtek beszélni. Addig én beszéltem cigányul
hozzájuk, ők pedig magyarul válaszoltak. Más telepeken a cigány
nyelvtudás akkor jelentett előnyt, mikor nem egyedül mentem ki
hozzájuk, hanem másvalakivel az első telepről, s ott kezdtünk
el ketten beszélni cigányul. Érdekes, ha egyedül mentem volna
ki, és megszólaltam volna cigányul, azt nem vették volna jó néven.
Az is előny volt, hogy a kiskatekizmust lefordítottam cigány
nyelvre, igaz fonetikusan, hogy el tudják olvasni. Sikerült közülük
a Hidegvölgy-telepen egy hitoktatót kinevelni, aki nagy segítségemre
volt. Sajnos ő három évvel ezelőtt, 58 éves korában meghalt.
2003-ig jártam fel a cigánytelepre, végeztem az egyházi szolgálatokat,
a keresztelést és temetést.
Közben szegénykonyhát is működtetett. Tudom, hogy a
pénz nem minden, de ehhez azért kellettek anyagi források is.
–1994-ben hoztuk létre a szegénykonyhát, s ezzel párhuzamosan
a börtönpasztorációt folytattam. A szegénykonyha a mai napig
létezik Marosvásárhelyen, igaz, már nem úgy, mint régebben,
mert megcsappantak anyagi forrásaink. Naponta tíz személynek
tudunk ételt adni. Főleg nem is pénzt, hanem ünnepek alkalmából
inkább élelmiszert – paszulyt, krumplit stb. – hoznak adományként
a városokból, falvakból. Ezeket elraktározzuk, és ebből az
árváknak és a szegényeknek is jut. Az, hogy megosszuk, amink
van, természetesen a ferences lelkiségre vonatkozik.
A börtönpasztorációra felkérték?
– Felkértek, mert mi katolikusok kissé megkésve kezdtünk
el foglalkozni az elítéltek lelki életével. A református lelkészek
már a rendszerváltás elején szolgáltak a börtönökben,
ahogy a baptisták és a pünkösdisták is. A börtön
parancsnoka megkérdezte a főesperest, hogy a katolikus egyház
szeretne-e ebben a misszióban részt venni. A főesperes a
ferencesekre bízta a szolgálatot, és akkor én vállaltam el
ezt a pasztorációt. Tíz éven át heti rendszerességgel jártam
be a börtönbe, főleg hitoktatást végeztem, a Szentírást
magyaráztam. Csak nagy ünnepeken miséztem. Érdekesség, hogy
az elítéltek nagy része ismerős volt számomra, mert sajnos a
környékbeli cigánytelepekről kerültek a rács mögé. A rabok
nagyon igényelték a munkámat, szívesen jöttek a hitoktatásra.
Hová helyezték át Marosvásárhelyről?
– 2003–2005 között Csíksomlyón voltam házfőnök.
Majd Déván és Désen is szolgáltam. 2009-től Kolozsváron
teljesítek segédlelkészi feladatokat, a Múzeum téren. Ingázom
Kolozsvár és Marosvásárhely között, de az utóbbi időkben
erre egyre ritkábban kerül sor egészségügyi okok miatt. A
kolozsvári ferences templom gyönyörű épület, és a kolostort
nem rég kapta vissza a ferences rendház. Azelőtt zeneiskola működött
benne. Restaurálták a kolostort, ami a provincia központja.
Visszakapta eredeti formáját.
Mennyien szolgálnak Kolozsvárott, és mennyien
jelentkeznek novíciusnak?
– Sajnos összesen csak négyen vagyunk, az utóbbi időkben
elég kevesen jelentkeznek a rendbe. Négy novíciusunk van, de
azt még nem tudjuk, hogy mennyien teszik le az egyszerű
fogadalmat.
Marosvásárhelyen sok árva gyereket felkarolt. Mit tanácsol
a pedagógusoknak, a szülőknek, mire figyeljenek oda gyermekük
nevelésében, főleg most, amikor nagyon sok ifjú elmagányosodik
a különböző netes játékok miatt?
– Marosvásárhelyen a Szent Erzsébet Társulás keretében
jelenleg „csak” 35 gyerekkel foglalkozunk. Általában ez a létszám
eléri a 40-42 főt. Családi légkörben, családi típusú házakban
neveljük azokat a gyermekeket, akiknek ez a lehetőség nem
adatott meg. A gyermeknek a gyermekkorát próbáljuk
megteremteni. Tapasztalja meg az örömet. Arra törekszem, hogy
mentsük, ami még menthető. Azokra is figyelünk, akik már
kikerültek a „rendszerünkből”. A gyermeket, amikor
befogadom, akkor igent mondok arra, hogy kerüljön hozzánk. Tehát
vállalom a gyermeket. Nem nézem azt, hogy magyar, cigány vagy
román. Azt sem, hogy milyen a szellemi kapacitása. Azt érzem,
hogy igenis, ezt a gyereket el kell vállalni, mert neki szüksége
van ránk. Ha már egyszer befogadtam a gyermeket, akkor azt is vállalom,
hogy személyesen ráfigyelek. Tehát személyre szóló nevelésben
részesítem. Elfogadom a gyereket a személyiségével, a felnőttek
szerint buta kérdéseivel, buta vágyaival. Nincs a gyereknek
buta vágya, buta kérdése, hanem elegendő, ha ráfigyelünk
munkatársaimmal együtt. S akkor érzi azt, hogy mellette
vagyunk, tudja, ha kell, segítünk. Számíthat ránk. Nem kínlódni
kell a gyermekekkel, hanem nevelni. Lényeges, hogy legyen türelmem
hozzá. Ha türelmem van, azt jelenti, hogy szeretem a gyereket. S
akkor érzi, hogy tartozik valahová. A mindennapi életben a szüleihez,
a családhoz tartozik. Döntő fontosságú, hogy ne anya, vagy
apa nélkül nőjön föl a gyerek. Ha nem marad a családban a
gyerek, akkor egész életre szóló károk érik – lelki és
fizikai értelemben is. Ezek a „sebek”, ha beforrnak is, utána
ott marad a heg. Ha a szülő figyel a gyerekre, akkor fedezze föl
a képességeit – ezek már az első években kiderülnek. Ne erőltessen
rá olyan dolgot, ami az ő elképzelése, de a gyerek nem képes
azt megvalósítani. Lehet, hogy néha azt hisszük, teljesen
felesleges velük foglalkozni. Holott semmi sem felesleges, ha szívből
neveljük a gyereket. Csak a szeretettel lehet előbbre haladni.
Medveczky Attila
|