2016.01.15.
Csorja Gergely: Az önfeláldozás hiánya
Az altruizmus,
azaz az önfeláldozás viselkedéstani elemzése jelentős vitákat
váltott ki a tudományban. A jelenség lényege, hogy az adott
populáció, faj, közösség egy tagja akár a saját kárára is
segíti társait, még akkor is, ha belepusztul. Hobbestól,
Konrad Lorenzen át, egészen a kevéssé ismert Robert Trivers
evolúcióbiológusig sokan foglalkoztak a jelenséggel és több
leírás, valamint elmélet is létezik a fajtárs vagy a közösség
érdekének előtérbe helyezésére a pókoktól, a patkányon,
majd a csókákon át, egészen az emberig.
Az emberi társadalmakban
az altruizmus helyét, hasznosságát több gondolkodó megkérdőjelezte.
Ennek ellenére az igény, a késztetés az önfeláldozásra az
emberi elme mélyén, a tudatalattiban, sőt talán a kollektív
tudatalattiban is jelen van, és időről időre a felszínre
tör.
A
videómegosztó oldalakon számtalan gyűjteményt nézhetünk végig,
melyekben biztonsági kamerák által rögzített önfeláldozó
hőstetteket láthatunk. A metró elé esett, autó elé lépő,
emeletről lezuhanó, jeges folyóba, tóba esett, tűzben rekedt
embertársaik segítségére sietnek önfeláldozó hősök.
Egyikkel-másikkal később interjúkat is láthatunk és a legtöbbjük
arról számol be, hogy nem tudja miért veszélyeztette saját életét,
miért érzett ellenállhatatlan késztetést embertársa megmentésére.
Egészen döbbenetes
az a felvétel, amin egy öntudatlan részeget kifosztó zsebes
rohan később áldozatát megsegíteni, amikor a világát sem
tudó, értékeitől megszabadított fiatal beesik a metrósínek
közé.
Az önfeláldozás
ellentétes mai torzult kultúránkkal. A modern nyugati ember,
ahogy a modern nyugati ember tudománya, nem tud mit kezdeni a
jelenséggel. A végletekig racionalizált, költség-haszon
alapon működő fogyasztásra optimalizált polgár egyáltalán
nem érti, hogy miért kéne önfeláldozónak lennie. Mi haszna
lenne az önfeláldozásnak?
Nem arra neveljük
gyerekeinket, hogy legyenek önfeláldozók, hanem éppen az
ellenkezőjére. Legyetek önzők. Számoljátok ki, hogy mi éri
meg a legjobban, mindent ez alá rendeljetek. Hányszor hallottuk
szüleinktől és hányszor mondjuk gyerekeinknek, hogy olyan
foglalkozást válasszanak, amiből jól meg lehet élni, ahol sok
pénzt lehet keresni, hogy olyan párt keressenek, aki gazdag,
vagy jó állása van, vagy legalább valami hasznát lehet látni,
és hányszor hangzik el, hogy ne vállaljatok még gyereket – már
az is borzasztó, hogy a gyereket vállalni kell – addig, amíg
nincs meg az anyagi biztonság.
Amikor Märle Tamás
barátommal találkoztam a budai vár oldalában, amint éppen egy
csoportnyi árva és hátrányos helyzetű gyerekkel kézen fogva
baktatott a Nemzeti Galéria felé – a Szűcs Balázs atya
vezette „Remény kis emberei” tábor keretében szervezett
programra – akkor azon csodálkoztam, hogy ez a fiatalember
hogyhogy hajlandó szabadidejét a gyerekekre áldozni, amikor ott
várja a csábító Budapest nem elhanyagolható mennyiségű
fiatal, egyedülálló lánnyal telepakolva.
Ott tartunk, hogy
a szabadidő eltöltésének tetszetős formáiról való részleges
lemondás önfeláldozásnak számít. Pedig akár Märle Tamásék
és a hozzájuk csatlakozó 150 egyetemista példája is mutatja,
hogy az emberben az önzetlenség benne van, csak kevesek lelke
fordul annyira jóra, hogy gyakorolja ezt a nagyszerű képességet.
A
mai Nyugat
az önfeláldozás helyett lényegében az önzést tette természetessé.
Az önzetlenség olyan magától értetődő, az emberi faj
fennmaradása szempontjából elengedhetetlen formái is megkérdőjeleződtek,
mint az utód felnevelésének időszükséglete, vagy az anya
szerepe a gyerek fejlődésében. Erre legutóbb éppen nálunk,
magyaroknál láthattunk megdöbbentő példát.
Amikor Kovács Ákos
arról beszélt, hogy szerinte a női szerep része az önzetlenség,
ha úgy tetszik önfeladás, a máshoz tartozás és az utódért
a karrier feladása, akkor jelentős hátrány érte, és azóta
is gúny tárgya.
Pedig hol van ez a
fajta önzetlenség a valódi altruizmustól?
A nyugati kultúra
éppen az altruizmus legmagasabb szintű és egyik legősibb szimbólumára
az emberért az életét feláldozó Istenemberre épül. Amikor
Krisztus, az Isten fia az életét adja az emberért, akkor
megjelenik az emberi lélek, a tudatalatti szimbólumok egyik
archetípusa, ráadásul a legnemesebbek közül.
A kereszténység
fejlődésében nem véletlenül meghatározóak a mártírok, a
hitükért az életüket feláldozó emberek. A nyugati kultúra
alapja pedig éppen a kereszténység, ha tetszik ez a Nyugat újdonsült
urainak, ha nem.
Azzal, hogy a
Nyugat tagadja az önfeláldozás jelentőségét, sőt annak
lehetőségét az elmeháborodottak és idealisták világába száműzte,
azzal az emberi elme, a lélek és kollektív tudatalatti egyik
legfontosabb értékét tagadta meg. (A milliárdos, filantróp
jelzővel illetett adócsalók, illetve a bizniszkaritatív
szervezetek nem ellenpontjai a fenti állításnak, sőt…)
A világ azonban
nem csak a Nyugatból áll. A világ többi civilizációja az
altruizmust nagyra értékeli. Egyesek természetes viselkedési
formának, mások a megváltás, az örök élet felé vezető út
fontos állomásának tekintik.
A civilizációk történetében
az altruizmus emberi jelenségével azonban nemcsak éltek, de
vissza is éltek nem egyszer. Többek között az iszlám civilizáció
történetében, mely az önfeláldozást mindenek felé emelte,
számtalan példát találunk az önfeláldozás sajátos értelmezésére.
Az öngyilkos merénylet,
mint az önfeláldozás szélső, és az önfeláldozás erkölcsi
tartalmától mentes megnyilvánulása számtalan kérdést vet
fel.
Ártatlan emberek
meggyilkolása úgy, hogy közben a gyilkos saját életét is feláldozza
a cél érdekében az altruizmus olyan végső pontja, mely lényegében
maga az ellenkultúra. Ez az a destrukció, mely kéz a kézben jár
a XX. század nagy európai gyökerű diktatúráival, a történelem
során oly gyakran megjelenő tömeges pusztításvággyal és
pusztítással, minek célja egy létező kultúra, vagy civilizáció
elpusztítása.
Az Iszlám Állam
nem véletlenül pusztítja el az ősi kultúrák nyomait. Azon túl,
hogy a haszonlesők eladogatnak az ősi kincsekből, a tömeges
neurózis alapja nyilvánvaló: elpusztítani mindent, ami nem mi
vagyunk, akár saját pusztulásunk árán is.
Azzal, hogy a
Nyugat embere saját házában, saját autójával, saját bankszámláján
tárolt pénzével felszerelkezve életét a fogyasztásnak
szentelte és társadalmait a fogyasztásra szabta, azzal oly mértékben
zárkózik el az önfeláldozás ősi igényétől, hogy – sok más
ok mellett – az önzéssel legszélsőségesebben szemben álló
öngyilkos pusztításban megtestesülő önfeláldozás természetes
céljává válik. Annak az elmebeteg pusztításnak, ami a szemünk
előtt bontakozott ki a Közel-Keleten és ami begyűrözött Európába
nyilván nem csak ez az oka. Abban vastagon benne vannak a
nagyhatalmak, geopolitikai érdekek, így a legerősebb
titkosszolgálatok és évezredes civilizációs ellentétek is.
Mégis, az előző
számban megkezdett Németh Lászlói gondolatot továbbvíve: Nem
csak azért van szükség egyfajta új, nem feudális értelmű és
nem feltétlenül örökletes nemességre, melyet a korábbi írásban
taglaltam, hogy a viselkedés és a gondolat egysége megteremtődjön,
hanem azért is, hogy a Nyugat újra elismerje, és magáénak
tudja az önfeláldozás szimbólumát.
Hogy helyreálljon
a kollektív tudatalatti egészsége és ezáltal az egyén értékrendje
és mindennapi élete képes legyen elfordulni – ha csak a részben
is – a kizárólagos fogyasztó attitűd, az egydimenziós ember
létformájától.
E nélkül a
Nyugat tartós fennmaradásának kevés esélye látszik. Az
altruizmus hiánya ugyanis oda vezeti a Nyugat társadalmait, hogy
saját fizikai valóságának megvédését is mérlegelendő
politikai költség-haszon kérdéssé teszi.
Ezt a migrációs
válság, és a közel-keleti, valamint az ukrajnai háborús
helyzetek politikai lecsapódása pontosan mutatja. Az európai
országok vezetőinek nagy többsége inkább végignézi, hogy
Európa határán háborús gócpontok tömkelege jön létre, nem
kis részben a nagyhatalmak titkosszolgálatainak jóvoltából,
inkább hagyja, hogy idegen kultúrájú és vallású népek tízmilliói
árasszák el Európát, inkább tudomásul veszik, hogy Európa
keresztény jellege megkérdőjeleződik, minthogy politikai kockázatot
merjen vállalni.
És bár pontosan
tudták, hogy Orbánnak igaza van, amikor megkondította a vészharangot
– hiszen ahogy a közvéleményben megjelentek az Orbán
melletti hangok, azonnal ugyanazokat a megoldásokat választották,
mint Orbán – mégis hajlandóak voltak nekimenni az egyetlen
vezető politikusnak, aki vállalta a konfliktust.
Mi magyarok történelmünk
során többször megtapasztaltuk, hogy micsoda pusztítást von
maga után, amikor az önfeláldozás, mint eszme, mint kívánatos
viselkedési forma háttérbe szorul vagy eltűnik a közösségből.
A mohácsi vészt – mely lényegében az azt követő fél évezredre
meghatározta, hogy Magyarország, a magyarság, mint önálló,
erős középhatalom eltűnik Európa térképéről és marad egy
önállóságért küzdő kis nemzet, melyet a történelem
viharai arra fújnak, amerre erősebb a széllökés – ugyanaz
az önfeláldozástól viszolygó, politikai költség-haszon
szemlélet és tehetetlenség eredményezte, mely ma egész Európára
jellemző.
Európába, így
Magyarországon is, az önfeláldozás eszméjét hirdetni kell.
Igen is érték, ha valaki hajlandó életét adni a közösségért
a nemzetért, igen is előbbre való az elesettekért küzdő pap,
mint a milliárdos sztár.
Az önfeláldozás
megjelenhet mindennapjainkban is. Amikor képesek vagyunk
lemondani a javainkról, lehetőségeinkről mások boldogulására,
amikor vállaljuk a nehézséget, akkor is, ha abból nem származik
hasznunk, amikor ott van előttünk a lehetőség, hogy elvegyünk
mindent, de mi megelégszünk egy résszel is, hogy jusson a többinek
is. És legfőképpen amikor hajlandóak vagyunk egy-két-három
vagy négy gyereket szeretetben felnevelni, pedig tudjuk, hogy
mennyi más kellemes tevékenységgel tölthetnénk az időnket és
mindarra mennyivel több pénzünk maradna.
A nemzet tagjainak
önfeláldozása nélkül a nemzet csak egy széteső, fogyatkozó,
életképtelen csoport, semmi több.
|