vissza a főoldalra

 

 

 2016.01.15. 

Turizmusunk európai szinten is versenyképes

Magyarország termálvizekben gazdag, és ezt a lehetőséget kell kihasználnunk

Jó évet zártak a magyarországi fürdők, vendégforgalmuk a tavalyi 37,9 millió után elérheti a 40 milliót. Ruszinkó Ádám helyettes államtitkárt az egészségturizmus fejlesztéséről, a kis keresetűek turisztikai lehetőségeinek biztosításáról, és a nemzeti turizmusfejlesztési koncepció főbb elemeiről kérdeztük.

 Minek köszönhető, hogy a magyarországi gyógyfürdők vendégforgalma egy év alatt jelentősen megnövekedett?

 – A Magyar Fürdőszövetség összesítése alapján 2014-ben megközelítettük a 38 milliós vendégszámot, ami rendkívül jó eredmény. A rendszerváltás környékén, amikor még „filléres” program volt fürdőbe járni, akkor volt utoljára ilyen nagyságrendű vendégszám. 2000-ben kezdtük el tervezni, és 2001-ben indult el még az első Széchenyi-tervvel az a fejlesztési hullám, ami azóta sem veszített erejéből. Kezdetben hazai forrásokat használtunk a fürdőkultúra megújítására, a gyógy-, illetve a wellness turizmus fejlesztésére, kialakítására. A 2007-ben elindult fejlesztési ciklusban már európai uniós forrásokat is tudtunk erre használni. Nagyon szépen megújultak a hazai strandok, gyógy- és wellness fürdők és az azokhoz kapcsolódó szállodák, nagyrészt ennek köszönhetőek a jó eredmények. Ezért bízunk abban, hogy kétmilliót emelkedik a vendégszám, hiszen a nyáron nagyon jó idő volt, országszerte rengeteg fesztivált tartottak – a fesztivállátogatók közül sokan kiegészítő programként fürdőkbe is ellátogattak –, s a hazai lakosság fizetőképessége is erősödik, hiszen több mint 4,2 millió munkavállaló dolgozik, emelkedik a keresők száma. A családi adózásnak, az alacsonyabb személyi jövedelemadónak, valamint a rezsicsökkentésnek köszönhetően több pénz marad a családoknál, például utazás céljára. A belföldi turizmust egyértelműen segíti, látványosan élénkíti a Széchenyi Pihenőkártya.

 Több magyar családnak gondot jelent a mostani jegyárak kifizetése. Sokan azt mondják, minden nagyobb szálloda, fürdő csak arra jó, hogy jöjjenek a külföldiek, és rájuk nem gondol senki.

 – Ez a kijelentés nem állja meg a helyét! A magyarországi fürdők forgalmának vizsgálata alapján a belföldi vendégek vannak többségben. Nem csak a legdrágább szállodákból áll a hazai egészségturizmus kínálata, hanem számos kisebb vidéki termálgyógyfürdő is üzemel, amit akár 1500 forintos belépőjegyért is igénybe lehet venni. Ennyibe kerül egy másfél órás, nem mindig magas szellemi színvonalú külföldi film megtekintése. Ennyi pénzért akár 8-10 órát is el lehet tölteni egy fürdőlétesítményben. Aki gondosan válogat a kínálatból, biztosan talál kedvező árfekvésű fürdőt is. S most utalok arra a minket gyakran érő kritikára, hogy miért is kell nekünk 30 kilométerenként egy termálfürdő. Azért, mert Magyarország termálvizekben gazdag, és ezt a lehetőséget kell kihasználnunk úgy, hogy szabadidős programot rendelünk melléjük és vonzó turisztikai kínálatot. A siker már most mérhető: nemcsak a bel-, hanem a külföldi turisták is szívesen látogatják a magyar fürdőket. A hazai egészségturizmus a szállodai vendégéjszakák adatai alapján turizmusunk 25-30%-át teszi ki.

 Tehát a kiskeresetűekre is gondolnak a hazai turizmus fejlesztésekor?

 – Tény, hogy a magyar lakosság jelentős százaléka nem jelenik meg a kereskedelmi szálláshelyeken, aminek részben anyagi oka van. Rájuk is gondolunk, amikor olyan olcsón, vagy akár ingyenesen igénybe vehető turisztikai szolgáltatások fejlesztését támogatjuk, mint a kerékpározás, a természetjárás, a vízi-, a zarándok- és ifjúsági turizmus, vagy éppen a fesztiválkínálat bővítése.

 Hogyan látja ma a magyar turizmus helyzetét, mennyire versenyképes európai viszonylatban?

 – Ha nemzetközi szinten akarjuk turizmusunkat górcső alá venni, akkor elsősorban meg kell néznünk azokat a legfontosabb turisztikai termékeket, szolgáltatási egységeket, melyekben európai mércével mérve is sikeresek vagyunk. A három terület: az egészségturizmus, a kulturális turizmus és a hivatásturizmus – amibe a kongresszusok, a szakmai összejövetelek. kiállítások tartoznak bele. Emellett meg kell említeni Budapestet, ahová a hozzánk érkező külföldi turisták 70%-a ellátogat. Így nem csoda, hogy ők teszik ki a fővárosi kereskedelmi szálláshelyek vendégeinek körülbelül 90%-át. Budapest tehát a fő indikátora annak, hogy nemzetközileg mennyire tudunk sikeresen helytállni a versenyben. A számok azt mutatják: egyre jobban. Budapest népszerűsége fokozódik, ami köszönhető a városképfejlesztéseknek, és a kulturális kínálat bővítésének. Ha csak a klasszikus zenére gondolunk, büszkén sorolhatjuk azokat a létesítményeket – Zeneakadémia, Opera, Erkel Színház, Vigadó, Budapest Music Center, a Művészetek Palotája – melyek megépültek, vagy látványosan megújultak, és jól működnek. A Budapesti Kongresszusi Központban pedig nemcsak kongresszusokat tartanak, hanem hangversenyeket is, így ez a létesítmény is színesíti a főváros kulturális életét. Tehát a nemzetközi versenyben jól helytállunk; még egy 4000 fő befogadására alkalmas kongresszusi központra lenne szükségünk. Ennek az előkészületei megtörténtek, tervezése véglegesítésre vár. Az állam már megvásárolta az ehhez szükséges telket a Művészetek Palotája mellett.

 Milyen fejlesztésekre lenne szükség az egészségturizmuson belül?

 – Az elmúlt 15 év során a hazai fürdőkínálat látványosan megújult. Több helyen a fedett kapacitásokat is fejlesztettük. Ez azért lényeges, hogy ne csak a nyári strandszezonban tudjanak fürdőzni a vendégek, hanem egész évben. Ennek a kihívásnak nagyon jól megfeleltünk, hiszen hazai termálgyógyfürdőink vendégforgalma, és így a gazdálkodása és munkahelymegtartó képessége is kiegyensúlyozottabbá vált. Korábban télen nagyon nehezen tudták a fürdők kigazdálkodni a munkatársak fizetését. Az egészségturizmuson belül fontos a gyógyászati kínálatban az egyedi profil kialakítása, a minősített gyógyhelyek számának bővítése, és azok minőségi fejlesztése.

 Melyek a tíz évre szóló nemzeti turizmusfejlesztési koncepció főbb elemei?

 – Először is el kell készíteni a helyzetelemezést, mert a jelen mutatóiból kell kiindulni. Megvizsgáljuk a hazai turizmus kínálatának versenyképességét, hogy a kereslet bővítése érdekében milyen fejlesztések szükségesek, és miként lehet új piacokat szereznünk. A helyzetelemzés után lehetőségeink minél jobb kihasználására kell koncentrálnunk. A kínálat fejlesztésében elsősorban az uniós források ésszerű és jól ütemezhető felhasználására kell törekednünk. Komplex koncepciót fogalmazunk meg: hogy jól lássuk saját helyzetünket, kutatások szükségesek, a kínálat javítása céljából fejleszteni kell vonzerőinket, ezzel párhuzamosan egyre modernebb közlekedési lehetőségekre van szükség. Emellett lényeges a szakemberek oktatása és a tudatos, célzott marketingtevékenység folytatása. Ahhoz, hogy a felsoroltak működési hátterét megfelelően biztosítsuk, a turizmust és a vendéglátást érintő jogszabályokat és a működés finanszírozásának kérdését is meg kell vizsgálnunk. Így pl. azt is, hogy miként javíthatunk a gyógyfürdőkben működő balneológiai kezelések Országos Egészségbiztosítási Pénztár által finanszírozott ellátási rendszerén. Nemsokára szakmai vitára bocsátjuk ezt a tízéves keretbe foglalt szakmai koncepciót.

 A turizmus fejlesztése összefügg az úthálózatok, a vasúti közlekedés állapotával. Tárgyalnak ebben a témában a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium illetékeseivel?

 – Számos területen érinti a turizmus a közlekedés fejlesztését. Ide tartozik az autópályák, a repülőterek és a kerékpárutak korszerűsítése, építése. Ezért folyamatos az egyeztetés a két tárca között.

 

Medveczky Attila