2016.01.22.
Hobbija
a zeneszerzés
Istenkeresés a zene segítségével
Déri
András orgonaművész, karnagy, a Magyar Állami Operaház
karmestere a budapesti Liszt Ferenc Zeneakadémián szerzett
orgonaművészi (1980-ban), majd karmesteri diplomát, 1985-ben.
1985 és 1991 között a Magyar Állami Operaház vezénylő
korrepetitora, itt első dirigálása Kacsóh Pongrác János vitéz
című daljátéka volt 1986-ban. Ezt követően több operát vezényelt
(Britten: Albert Herring, Donizetti: Boleyn Anna, Erkel: Hunyadi László,
Verdi: Nabucco, Rigoletto, Vajda: Mario és a varázsló, Purcell:
Dido és Aeneas). Ezzel párhuzamosan a Miskolci Szimfonikus
Zenekar másodkarnagyi állását is betöltötte. 1991-től
1993-ig a Budapesti Kamaraopera, 1993-tól 1996-ig a Budapesti
Weiner Leó Szimfonikus Zenekar karmestere. 1994-ben kortárs
zenei tevékenységéért Artisjus kitüntetéssel jutalmazták.
1997 óta ismét a Magyar Állami Operaház tagja. 2002 óta
rendszeresen vezényli a balettrepertoárt. Előadásai: A diótörő,
Hattyúk tava, Anyegin, Giselle, Balanchine est, A makrancos Kata,
Hófehérke és a 7 törpe. 2002-ben II. Kerületért Emlékérmet
kapott. 2014-ben Magyar Érdemrend Lovagkereszt kitüntetésben részesült
kiemelkedő színvonalú zeneművészi teljesítménye és közösségépítő
tevékenysége elismeréseként.
A ferences templomi közösség
számomra a hátország, a béke szigete
A pasaréti plébánián beszélgetünk. Mikor kezdődött
a kötődése a helyi ferences templomhoz?
– Több mint 40 éve. A ’70-es évek közepén a
konzervatóriumban egyik osztálytársam hívott a Margit körúti
ferences templom nagy múltú Kapisztrán kórusába, mondván,
hogy zongora- és orgonakísérőt keresnek, és nagyon jó
darabokat énekelnek. A Margit körúton egy eléggé idős átlagéletkorú
kórussal találkoztam. A tagok szívvel-lélekkel énekeltek,
nagyon megszerettem őket, de Gunde Péter karnagy azt tanácsolta,
hogy vállaljam el a pasaréti templom Palestrina Kórusának kísérését
is – ahol szintén ő volt a karnagy – mert ott az átlagéletkor
fiatalabb és jobban lehet velük dolgozni. Így kerültem ebbe a
templomba mint zongorakísérő. A kórus az a cappellák mellett
időnként oratórikus műveket is előadott és az első nagyobb
feladatom Mozart Requiemjének zongorakísérete volt. Tehát kórus-korrepetitor
lettem és munkámért fizetést is kaptam. Elődeim között
olyan hírességek is voltak, mint például Dukay Barnabás
zeneszerző, vagy Czigány György. Azóta kisebb megszakításokkal
a pasaréti ferences templom kórusánál működöm, és mikor a
Zeneakadémia karmesterképző szakát végeztem, 1981-ben Ella
István orgonaművész és karnagy és Bodonyi Katalin énekművész,
akik akkor vezették az énekkart, felkértek arra, hogy vegyem át
tőlük a stafétabotot. A kántorizálást pedig a ’90-es évek
elején kezdtem el. Ez a történet nem jött volna létre Dévény
Mária nélkül, aki a Palestrina Kórus lelke volt akkoriban, és
akit még a Rádió Gyermekkórusánál ismerhettem meg az 1960-as
évek végén.
Mennyire hatja át a ferences szellemiség?
– Teljes mértékben. Ez a ferences templomi közösség
számomra a hátország, a béke szigete, a megújulás lehetősége,
a második otthonom. Nagyon hálás vagyok a Jóistennek, hogy ide
kerültem. Mostanában nézegettem édesapám életrajzát, aki bár
nem volt muzsikus, Érsekújváron született, és az ottani
ferences gimnáziumban érettségizett. Tehát a ferencesekhez való
kötődés szinte családi hagyomány.
Gyakorló vallásos?
– Igyekszem az lenni. Néha átjár ugyan a kételkedés,
ami könnyen tévútra visz, de mindig arra törekszem, hogy
visszatérjek a valláshoz. Az évek számával egyre több pozitív
tapasztalatot szerzek, amire lehet építeni. 2001-es súlyos
betegségemből való meggyógyulásom, felépülésem pedig végképp
folyamatos tanúságtételre késztet.
Stroke,
halálfélelem, felépülés
Tehát istenhite átsegítette több nehézségen is?
– Igen, például az említett „lerobbanásom” idején
is. A ’90-es évek végén, két gyermekes családapaként egyre
több feladatot vállaltam el, keveset pihentem. Így sok fárasztó
időszakom volt. Ezt nem lehetett „büntetlenül” megúsznom.
Előtte is többször magas vérnyomást mértek nálam, de igen
felelőtlenül nem törődtem ezzel az előrejelzéssel, gyógyszert
sem vettem be. Egy éven át fokozatosan eljutottam arra a
szintre, hogy 240/180-as lett a vérnyomásom. Kórházba kerültem,
ahol túlzottam radikálisan akarták a vérnyomásomat lenyomni,
ami sikerült is, de ezzel a szervezetem annyira legyengült, hogy
a legkisebb erőltetést is megsínylettem. Kimentem a mosdóba,
és hirtelen nem éreztem a bal oldalamat. Kóvályogva visszatértem
a kórterembe. Kiderült, hogy agyi infarktust kaptam. Tehát az
agy egyes részeinek vérellátása megszűnt, ez a stroke egy
speciális fajtája. Gyerekeim akkor azt mondták: megütött a
buta – ami azóta is egy szállóige a családban. Átszállítottak
a kerepestarcsai kórházból az OPNI európai színvonalú
stroke-osztályába. Dr. Kakuk Ilona osztályvezető főorvos,
amikor a mentőágyon toltak be, azt mondta nekem: „így görbüljek
meg, ha nem fog maga teljesen meggyógyulni”. Hát ez a drága
ember végül is nem kellett, hogy meggörbüljön… Ennek értelmét
akkor még alig fogtam föl, de később sokszor kapaszkodtam ebbe
a mondatba, no meg a főorvosnő szaktudásába, csodás empatikus
készségébe. Hihetetlen nagy támogatást kaptam feleségemtől,
a családtól, barátoktól, a szentmiséken is imádkoztak a felépülésemért.
Az intenzív osztályra kerültem, több komplikáció lépett föl
nálam, egy hétre meg is némultam. Sok mindent újra meg kellett
tanulnom, így beszélni is. Ellentételezésként most is néha
hadarok, túl sokat akarok kimondani egyszerre. Egy évbe is
beletelt, míg sokak segítségével felépültem.
Volt halálfélelme?
– Csak, amikor azt éreztem, hogy lebénult a bal oldalam.
De elhatároztam, hogy nem adom föl. Voltak humoros történetek
is, például, mikor a mentősök, ahogy vittek a kocsihoz,
elestek, mert a mentőágy kereke beleakadt egy lyukba a betonon,
és rám borultak. Egy fél percig együtt feküdtünk hárman egy
ágyon: ők hason rajtam, én hanyatt alattuk… Úgy éreztem,
hogy a Jóisten még viccelődött is velem, mutatván, hogy nem
kell félnem, nem vagyok végveszélyben. Feleségem naponta többször
is bejárt hozzám, és annyi segítséget kaptam, hogy egyszerűen
nem lehetett halálfélelmem attól fogva. A szerető közösségre
alapoztam. Meggyógyultam, és visszatértem a munkámhoz.
Vezetésével érte el a
pasaréti Szent Antal kórus a hangversenykórus minősítést. Ez
mekkora előrelépésnek számít?
– Két karnagytól, Párkai Istvántól és Bogányi
Tibortól – Bogányi Gergely zongoraművész édesapjától –
nagyon sokat tanultam, eljártam az általuk vezetett kórusokba.
Bogányi Vácott 100 tagú, fiatalokból álló kórust irányított
Vácott a ’80-as évek elején. Náluk tanultam meg azt, hogy
egy amatőr kórusnak nem lehet, pontosabban nem érdemes csakis
egyfajta zenére szakosodnia. Hiszen a zenetörténet nagy
zeneszerzői sem ezt tették. Így a pasaréti énekkarnál is
olyan zeneszerzők darabjait vettem elő, akik a lekottázott
hangokon keresztül mindig is pozitív életérzést akartak közvetíteni.
Ezért jelentkeztünk arra, hogy megkapjuk a hangversenykórus minősítést.
A kórus nagyon jól érzi magát ebben a szerepkörben is. Már
nemcsak a templomban, a hívek háta mögött a karzaton, hanem a
hallgatósággal szemben állva is éneklünk.
Milyen kritériumokkal lehet bekerülni egy hangversenykórusba?
Kötelező a jelentkezőknek ismerniük a kottát?
–
Nálunk a tisztán éneklés, a művek stílusos megszólaltatása
a legfontosabb. A kottaolvasás nem kritérium. Szólamonként
betanítom az adott darabot. Néhány kórustagunk jól olvas kottát,
bizonyos szintű zenei alapképzéssel rendelkezik, s rájuk lehet
alapozni egy szólamot.
Ad valamilyen többletet a kórusban való énekelés?
– A többletet a nagy zeneszerzők műveinek megismerése,
a bennük rejlő kincsek felfedezése adja. Az is lényeges, hogy
a tagok ne unják meg a darabokat. Éppen ezért, amikor ide kerültem,
felfrissítettem a repertoárt. Az újdonságok, a változatosság
(például vendégkarnagyok gyakori meghívása is) biztosítja a
jó hangulat fennmaradását a kórusban. No, meg persze a közös
ügy a legfontosabb: az Istenkeresés a zene segítségével.
Ebbe a vegyes karba férfiak, vagy nők jelentkeznek
nagyobb számban?
– Változó. Több házaspár is jár a kórusba. Vannak
olyanok is, akik annak idején ide jártak és később a
gyerekeik is jelentkeztek hozzánk. Egyébként a nők körében
az alt a legnépesebb szólam.
Gondolom, a férfiaknál
pedig a basszus-1, tehát a bariton.
– A legtöbb kórusban igen, de hála Istennek, nekünk több
jó tenoristánk is van. A szoprán szólamra is büszkék
vagyunk, mert ott sok jó hallású fiatal énekel és ennek köszönhetően
az intonáció elég stabilnak mondható, aminek hiánya hosszú távon
sok kórus sorsát megpecsételi.
Említette, hogy világi műveket
is énekelnek. Ez azt jelenti, hogy a gregoriántól kezdve a kortárs
darabokig mindent énekelnek?
– A „mindent” erős túlzás. A kortárs kategórián
belül ki kell emelnem az utóbbi időkben nagyon szép egyházi
szerzeményeket komponáló és ezért világszerte nagyon népszerű
és gyakran énekelt zeneszerzőt, Orbán Györgyöt. Ő nekünk
ajánlva írta az első és második miséjét. Orbán György
reformátusként latin nyelvű egyházi zenéket szerez, és legutóbb
novemberben Pannonhalmán mutattuk be Missa Sancti Martini művét
egy, külön erre az alkalomra szervezett énekkarral a Szent Márton-év
nyitásaként.
Saját
művek liturgikus használatra
Saját szerzeményeit is bemutatták?
– Kisebb kórusműveket és zongoradarabokat komponáltam.
Szeretnék többet foglalkozni zeneszerzéssel. Ezek közül néhányat
a pasaréti kórus be is mutatott.
Más érzés saját művét
betanítani, vezényelni, mint mondjuk Palestrináét? A legtöbb
zeneszerző művének bemutatását más karnagyra bízza.
– Nálam ez csak egyszer fordult elő, mikor a Cantate
Dominómat kiváló karmester barátom, Ménesi Gergely – aki
szintén ide jár templomba a családjával – mutatta be. Nem
nehezebb saját művemet betanítani. Inkább azt figyelem meg,
hogy szerzeményeim alkalmasak-e egyáltalán az éneklésre. Műveimet
főleg liturgikus használatra írom latin nyelven, például
felajánlásra vagy áldozásra.
Milyen stílusban születtek ezek a művek?
– Nincs olyan stílus, amit követnék. Él bennem egy
megfogalmazhatatlan hangzási eszmény, amit megpróbálok leírni.
Arra törekszem, hogy ezek a darabok szépek, harmonikusak
legyenek, és ne sértsék a befogadó fülét, érzékenységét,
szépérzékét.
Miközben írja a darabjait, arra is gondol, hogy a pasaréti
kórus el tudja-e azokat énekelni?
– Igen, igyekszem igazodni a kórusvezetőként megélt
tapasztalatokhoz. Éppen ezért műveimet bármelyik egyházi kórus
számára tudom ajánlani.
Nem tartja problémának, hogy jelenleg nincs egységes művészeti
kánon?
– Ma is sok a tehetséges zeneszerző, a gond inkább a
befogadásnál van. Ebben a rohanó világban szinte nem érünk rá
semmire. Ezért nincs is időnk arra, hogy befogadjuk az új műveket,
elgondolkozzunk azokon. Ez az oka annak, ha valaki megnéz például
egy új, és jó operát, egy-két nap múlva el is felejti. Ez az
igazi probléma. Egy kicsit vissza kéne venni ebből a nagy rohanásból,
és akkor tudunk csak rácsodálkozni minden szépre és újra.
Több kortárs szerző atonális műveket komponál. Ez
nem riasztja el a közönséget?
– Van egy tábor, aki kedveli ezeket a műveket. Azt nem
tartom gondnak, ha valaki kísérletezik, azt viszont igen, ha
valaki azt gondolja, és hangoztatja, hogy csak ez az atonális stílus
a jó, és ezt kell követni.
Igaz,
hogy kiváló hangversenyeket rendez, aktív résztvevője a kerület
kulturális eseményeinek?
– A templomi eseményeket, fesztiválokat tekintve, ez
elmondható. Szeretnék még több kulturális eseményt is
szervezni, vannak ötleteim, de egyelőre nincs lehetőségem a
megvalósításra. Nagyon jó kapcsolatot ápolok Láng Zsolt polgármester
úrral, Varga Mihály miniszter úrral, aki a kerület országgyűlési
képviselője, és nagy megtiszteltetést jelentett számomra,
amikor 2014 márciusában megkaptam a Magyar Érdemrend
Lovagkereszt kitüntetést.
Józsefvárosban született, mégis el lehet mondani,
hogy II. kerületi lokálpatrióta?
– Be kell vallanom, hogy mikor a pasaréti kórushoz kerültem,
akkor idegenkedtem ettől a modern stílusban épült templomtól,
hiszen előtte a Mária utcai jezsuitákhoz jártam misére. De
aztán megbarátkoztam vele. Csodálatos a pasaréti ferences egyházközség,
egy valódi hátország, amelyből mindig erőt meríthetek. A
feleségem is pasaréti, így „beházasodtam” a II. kerületbe.
Történt, hogy jelentkezett a kórusba egy fiatal lány 1991-ben,
aki nagyon megtetszett nekem. Isteni sugallatot kaptam: meg kell végre
állapodnom. 1993-ban kötöttünk házasságot, és Tokár János
ferences atya közvetítésével kántori szolgálati lakást is
kaptunk a templomhoz közeli házban. Miután évek múltán megszűnt
ez a lehetőség, a kerület Rézmál részébe, a Bogár utcába
költöztünk. Két gyermekünk született; Borbála 21 éves,
Antal 18.
Örökölték
a zene iránti vonzalmat?
– Nem erőltettük, hogy zenét tanuljanak. Bori tavaly
magától döntött úgy, hogy egyházzenei szakra a Zeneakadémiára
jelentkezik, két év gyógytornásztanulmány után ott tanul
2015 szeptemberétől. Tóni pedig a Móricz Gimnázium után a
Bartók Konzi orgona szakát kezdte el ősszel. Úgy tűnik –
legalábbis most még –, hogy mindketten a helyükön vannak, jól
érzik magukat a hasonló ívású zenészek között. Az alapokat
egyébként a Rádió Gyermekkórusában szerezték, ahogy mi is
annak idején két testvéremmel, Gáborral és Máriával.
Honnan a zenei iránti szeretete? Zenészcsaládban nőtt
fel?
– Apukám botfülű volt, énekelni is alig tudott. Anyukám
zongorázott, és felmenőim között műkedvelő hegedűsök is
voltak. Nyolc éves koromig nekem sem volt valami jó hallásom,
így csak protekcióval vettek föl a Magyar Rádió Gyermekkórusába.
Tíz éves koromra viszont hirtelen abszolút hallásom lett. Azt
vettem észre, hogy leköröztem mindenkit, akikkel szemben addig
hátrányban voltam. Közben zongoráztam, és rájöttem, hogy az
adott hangot felismerem, később már meg is tudtam adni a
hangokat. Attól féltem, hogy betegségem miatt elvesztem abszolút
hallásomat, de szerencsére nem így történt.
Egyenes út vezetett a Bartók Béla Zeneművészeti Gimnáziumba?
– Nagyon szerettem focizni és a gyakorlásra kevés időt
fordítottam, nem nagyon törődtem a jövővel. Szesztay Sára
volt a zongoratanárnőm, aki szinte „belém vert” öt
darabot, amit magammal vittem a zeneszerző szakra való felvételire.
Ott azt mondták: elég jól zongorázik, de nem hozott saját
darabot. A zsűri egyik tagja, Bántainé Sipos Éva – későbbi
nagyszerű tanárom – viszont azt javasolta: egy hét múlva
lesz orgona szakra a felvételi, s beszélni kéne Lehotka Gáborral.
Úgy gondolták, kár lenne, ha egy jól zongorázó gyerek nem
tanulna tovább. Ella Péter, aki szolfézsre tanított, orgona
szakot is végzett, s ő tanított meg nekem egy hét alatt egy
darabot. Felvettek, mert ez imponált Lehotka tanár úrnak és az
is, hogy tiszta lappal indulok. Később kiderült, hogy zeneszerzésre
is fölvettek, mert nem volt elég számú jelentkező. Életem bővelkedik
véletlennek tűnő eseményekben, s ez is közéjük tartozik. De
nem hiszek a véletlenekben. Egyszerűen csak hálás vagyok a
Gondviselésnek.
A Zeneakadémiára az orgona szakra jelentkezett?
– Igen, mert nem rendelkezem igazi „csak azért is”
zeneszerzői vénával. Az orgonálást nagyon megszerettem, s az
előadó művészet magával ragadott. Tudtam gyakorolni is, mert
a Mária utcai Jézus Szíve –templomban állandó helyettes
orgonista voltam. A Zeneakadémia második évfolyamára vettek föl,
mert az előző évfolyamra nem volt felvételi.
Bele
a mély vízbe
Nem elégítette ki ez a hangszer, ezért gondolta azt,
hogy karmester szakra jelentkezik?
– Szó sincs róla! Csak úgy éreztem, van még bennem
kiaknázásra váró zeneiség – amit később a felvételin
Simon Albert, a Zeneakadémia korszakalkotó tanára meg is erősített.
Bátorító szavai máig elkísérnek. 1980-ban diplomáztam
orgonaszakon, és azután vettek föl, harmadszori próbálkozásra
a karmesterképzőbe. Heti egy alkalommal kellett bejárnom, így
a szabadidőmben nagyon sok olyat is csináltam, amit nem kellett
volna… Tehát nem voltam szorgalmas, és például az operával
egyáltalán nem foglalkoztam. Ez – később kiderült – nagy
hiba volt. Az egyházi, a klasszikus zene volt számomra a fontos.
Azt képzeltem, hogy majd koncertkarmester leszek. 27 évesen
megkaptam a diplomámat és ott álltam tisztességes állás nélkül.
Óradíjas segédkorrepetitor voltam a Színművészetin, mikor
egykori karmestertanárom, Kórodi András felhívott, és
tudakolta, hogy miért nem mentem az Operába felvételizni. Tőle
tudtam meg, hogy korrepetitori állást hirdettek. Mihály András
igazgató úrral – csak nekem! – külön próbajátékot
tartottak és felvettek. Egy csapásra, minden operai előzmény nélkül
vezénylő korrepetitor lettem. Ez azt jelenti, hogy színpadi zenét
is vezényelhettem az egyéb zongorista feladatok mellett. Első két
betanítani való darabom mindjárt mély víz: Szokolay Ecce Homója
és a Mesterdalnokok volt. Az akkori hazai élgárda, vagyis a már
befutott neves karmesterek (köztük Erdélyi Miklós, Kórodi
András, Lukács Ervin, Oberfrank Géza, Medveczky Ádám és még
sorolhatnám) mellett és őket figyelve tanulgathattam és
szerettem meg – kis késéssel – az opera műfaját. Különösen
nagy élmény volt Lamberto Gardelli és Jurij Szimonov irányítása
alatt dolgozni. Meg szeretném még említeni Kovács Jánost, aki
bekerülésemtől fogva sokat segített nekem. Később, mivel
Petrovics Emil igazgató úr megbízott bennem, néhány darab vezénylésére
is lehetőséget kaptam. Így vagy a második szereposztást, vagy
az új betanulásokat dirigálhattam. Az első a János vitéz
volt.
Mindeközben
Miskolcon a zenekar másodkarnagya lett.
– Amint említettem, fölvettek az Operához, és másnap
az utcán találkoztam a miskolci zenekar karnagyával, Kovács Lászlóval,
aki szintén állást ajánlott. Meg is beszélte az Operaház
akkori igazgatójával, Mihály Andrással, hogy ezt engedélyezze
nekem, így mindjárt másodkarnagy is lettem. Két nap alatt –
véletlenszerűen? – két állásom is lett. Szinte naponta ingáztam
Miskolc és Budapest között. Csodálatos időszak volt, sok barátra
találtam Miskolcon is.
Könnyebb egy karmesternek, ha már ismer egy hangszert
és zeneszerzési képesítést is szerzett?
– Igen. Szerintem legjobb, ha ez a hangszer inkább vonós,
mert a zenekarban a hangzás alapját a vonósok képezik. Ezért
nagyon sajnálom, hogy csak egy évig csellóztam. Billentyűs előképzettségem
viszont sokat segített abban, hogy az összhangzást jobban
halljam, és a bonyolultabb partitúrákat is sikeresebben fejtsem
meg.
Egyaránt vezényelt kortárs
és klasszikus műveket. Másképpen kell hozzáállni mondjuk az
Albert Herringhez, mint a Nabuccóhoz?
– Feltétlenül, mert az előző ritmikailag igen nehéz.
A kortárs művek vezénylése mindig kihívást jelent számomra,
tágítják ismereteimet. Zseniális énekesekkel dolgozhattam. Például
az Albert Herringben két szereposztásnyi – összesen 26 (!)
csodálatos énekes lubickolt a jobbnál jobb szerepekben (pl.
Sudlik Mária, Kalmár Magda, Jablonkay Éva, Mészöly Katalin,
Rozsos István, Korondy György, Bende Zsolt, Bordás György és
a többiek). De szép is volt!
Öt évig a bécsi
Staatsopernél
Még 1985-ben elnyert egy bécsi ösztöndíjat. A pártállam
idején könnyen kiengedték Bécsbe?
– Semmi akadályt nem gördítettek elém, sőt az elsők
között voltam, akinek állandó kilépője volt. Az ösztöndíjat
a Zeneakadémián pályáztam meg Karl Österreicher professzor
osztályába, aki csoportos és zongorás órákat tartott. Érdekes
módon 20 évvel később ismét lehetőségem adódott
rendszeresen Bécsbe járni. 2005-től öt éven keresztül
lehettem a Staatsoper vendég balettkarmestere. Harangozó Gyula,
a bécsi operaház akkori balett-igazgatója hívott ki, aki előtte
igazgatóm volt a Magyar Nemzeti Balettnél. Azért hívott, mert
akkoriban a Staatsoperhez szerződtetett karmesterek nem szerettek
balettet vezényelni, kicsit lenézték a műfajt, én viszont
addigra itthon már elsajátítottam ezt a tudást és örömömet
is leltem a hihetetlenül nehéz munkát végző táncosok művészetének
zenei szolgálatában.
1991-ben miért vált meg az Operaháztól?
– Azt vettem észre, hogy a sikeres beállásokat követően
elkezd lankadni a figyelem a zenekar részéről, magamat okoltam
emiatt, amiért az opera műfajával korábban nem foglalkoztam
eleget. Úgy éreztem, hogy a repertoár-előadásokon nem tudok
újat felmutatni és ez nagyon zavart. Oberfrank Géza, akkori
zeneigazgató sajnálta döntésemet, de hozzátette: majd meglátjuk,
ki bírja tovább nélkülözni a másikat. Teljesen igaza lett,
mert 1997-ben megkértem (változott a világ, szinte minden hely
betelt, nem úgy, mint 1985-ben), hogy vegyen vissza
korrepetitornak. Később, 2002-ben Csányi Valéria, aki akkor a
baletteket vezényelte, kijárta, hogy én legyek mellette a második
balettkarmester. Amikor ezt megtudtam, még a kórházban feküdtem,
és ez az örömteli hír is jelentősen hozzájárult a gyógyulásomhoz.
Minek tartja magát inkább: karmesternek, orgonaművésznek,
karvezetőnek?
– Mivel a betegségem miatt a bal kezem billentyűs értelemben
véve némileg lelassult, így az orgonista szólista karrierem
nem tudott továbbfejlődni. A karmesterség került előtérbe.
Ez a szakma nagyon népszerű lett itthon is az utóbbi 15-20 évben,
és én felgyógyulásom óta balett-karmesternek vagyok elkönyvelve,
ami számomra nem degradáló, s örülök is neki, mert nagyon
nehéz műfajnak tartom. Ugyanakkor sajnálom, hogy jó néhány
karmester kolléga, akikkel annak idején baráti viszonyban
voltam, sőt többször meghívtam őket vezényelni a Weiner Leó
Szimfonikus Zenekarhoz, vagy a templomba, valahogy elfeledkeztek rólam
az utóbbi években, mondván: Ja, a Déri Andris? Szegény… És
nem hívnak meg egy koncertre sem. Az, hogy az Operaházban még
számítanak rám, igen jó érzés és nagyon fontos az önértékelésem
szempontjából is, de azért is, mert ennek köszönhetően jut
kenyér az asztalunkra. Hogy közben úgy érzem, tudnék operákat
és hangversenyeket is vezényelni, úgy látszik, magánügyemmé
vált, mert nem vagyok egy kilincselő típus.
Van-e bevett szokása a koncertek, fellépések előtt,
ami nélkül nem kezd vezényelni?
– Természetesen az első, hogy otthon napokkal az előadás
előtt és aznap is átismétlem a darabot. Aztán az előadások
előtt bemegyek a karmesteri szobába, letérdelek, imádkozom. Kérem
a Jóistent, hogy küldje el Szentlelkét, legyen velem, velünk
előadókkal, hogy az előadás az Ő dicsőségére és mindnyájunk
örömére szolgáljon. Tudom, ez nagyon „stréberül”
hangzik, de én a legkomolyabban ezt csinálom. Néhány szentet
is segítségül hívok.
Mivel tölti a szabadidejét, ha a munka mellett egyáltalán
jut idő ilyesmire?
– Olvasással, mert tévét nem nézünk, legfeljebb
sportot (főleg fiammal a Barcelona meccseit). Kisebb esszéket,
verseket is írogatok. A zeneszerzés a hobbim, szabadidőmet
ezzel töltöm a családommal való együttlét mellett. Nagyon
fontos még, hogy időnként elkeseredett kísérletet teszek
arra, hogy rokonaimmal, sok barátommal, kedves ismerőseimmel
legalább egy telefonhívás erejéig ápoljam a kapcsolatot.
Medveczky
Attila
|