2016.01.22.
Papnövendékből legendás színművész
Thália papja – Bárány Frigyes
A kötet Bárány
Frigyes színművész, a Móricz Zsigmond Színház örökös
tagja 85. születésnapja alkalmából jelent meg Nyíregyházán.
A könyvet két kitűnő tollú újságíró jegyzi. Nevük csak a
kolofonoldalon szerepel: írta és szerkesztette: Baraskó Erzsébet–Bodnár
István. Előbbi a színművész felesége. Dr. Karádi Zsolt a Nyíregyházi
Főiskola Irodalomtudományi Intézeti Tanszékének szakmai vezetője
az előszóban leszögezi: A kötet a mértéktartó, egyben mértékadó
személyiséget mutatja be. Az első száz oldal interjúiból
nemcsak az 1981-ben Nyíregyházára szerződő, s azóta is ott
élő, pályáját ott kiteljesítő művész életútja
bontakozik ki, hanem megfogalmazódik cselekvő hitvallása is. A
további lapokon pályatársak és kritikusok vallanak róla és
szerepeiről. Az érzelmi indíttatású emlékezéseket pontos
adatok egészítik ki. Az olvasó megismerheti összes filmjének
címét, illetve áttekintheti valamennyi szerepének listáját
is.
A színész szülei
– Bárány Frigyes és Vukovits Mária – árvák voltak, így
aztán – ahogy vallja az egyik interjúban – nem tudja, milyen
az az érzés, ha valakinek van nagymamája, nagypapája. Édesapját
és édesanyját is a nagyszámú rokonság fogadta be. Úgy
nevelkedtek, hogy gyermekéveik egy-egy szakaszában különböző
nagynénik, nagybácsik gondoskodtak róluk. Testvéreivel, Katával
és Istvánnal gyakran játszottak a lakásukban színházat. Főleg
olyankor, amikor a szomszéd gyerekek átjöttek. Ez abból állt,
hogy a konyhai benyíló falára, ahol nem volt ajtó, kifeszítettek
egy erős spárgát, arra felfűztek játékgurigákat, és a régi
lepedőkből, abroszokból lett a színházi függöny. A művész
a mai napig is elgondolkozik azon, hogy miért is játszottak színházat,
amikor addig még soha nem voltak színházban. Hallottak arról,
hogy ott felmegy a függöny, de mást nem tudtak róla. Talán a
Corvin mozi „függönyélménye” lehetett az oka az egésznek.
Ott varázsolta el őt a színházra emlékeztető függöny látványa,
s ki tudja, hogyan vésődött be ez a lélek mélyébe. Hatodikos
gimnazista volt, amikor úgy döntött, hogy jelentkezik az
esztergomi szemináriumba kispapnak. Esztergomban végezte el a
hetedik-nyolcadik gimnáziumot a bencés szerzeteseknél. Ott rögtön
felvette a reverendát, eleinte a kék színűt, később a feketét.
Elég aszketikus körülmények között éltek; a hálót, mivel
nem lehetett kifűteni, Szibériának nevezték. Nem éheztek, de
öt éven keresztül majdnem minden reggel köménymagos rántott
leves volt kenyérrel. Erre a művész olyan szívesen emlékszik
vissza, hogy most is ez az egyik kedvenc levese. Amikor letartóztatták
Mindszenty József hercegprímást, az nagyon megviselte a papnövendékeket.
Aki nem akart a teológián maradni, annak állami érettségit
kellett tennie. Bárány Frigyesnél ez föl sem vetődött, mert
természetes volt számára, hogy a teológián folytatja tanulmányait.
Akkor még a régies szóhasználattal állt az épület homlokzatán:
Papnövelde. Harmadéves teológushallgatóként már igen szép
előmenetelben volt része. A kórus előénekesének és a gyengélkedő
hallgatók istápolójának nevezték ki. Minden megadatott ahhoz,
hogy sikeresen alakuljon további sorsa, ám ez a harmadik év
egyben mégis az utolsó ott töltött éve volt. Súlyos döntést
hozott meg azon a nyáron, amikor minden előzetes bejelentés nélkül
nem ment el a következő tanévnyitóra. Úgy érezte, hogy öt
év alatt nem sikerült magában kifejlesztenie azt, amit valaha
elképzelt, és képtelen folytatni papi tanulmányait. Ezután
munka után kellett néznie. Ez akkor, 1952-ben nem volt könnyű
dolog, főleg egy olyan személynek, aki papnak készült. Neki
azonban szerencséje volt. Öccse, aki nagyon szépen rajzolt,
akkor már grafikusként dolgozott. Rábeszélte, hogy
jelentkezzen a Sport és Játékbolt Vállalathoz. Ott tablókat
festett, kirakatokat dekorált. Akkoriban kötelező volt
munkakezdés előtt, néha utána is politikai foglalkozásokon részt
venni. Neki viszont semmi kedve sem volt ezekre a pártnapokra eljárni.
Így kapóra jött számára egyik kollégája ötlete. Működött
a vállalatnál egy színjátszó csoport, oda kerestek egy jóképű
fiatalembert, mert ezt a szerepkört nem tudták betölteni. Szóltak
Bárány Frigyesnek, menjen el egy próbára, s ha megtetszik,
maradjon közöttük. Ennek az volt az előnye, hogy aki a csoport
programjában részt vett, annak nem kellett megjelennie a párt
és a szakszervezeti gyűléseken. Ezzel aztán „megfogták”.
Így kezdődött a színpadi pályája. Hamarosan fölfigyeltek rá,
és onnan bekerült a központi színjátszó csoportba, melynek
tagja volt többek közt Kézdy György és Sztankay István. Ezt
a csoportot a Nemzeti Színház művésznője, Makay Margit
vezette. Amit a szakmáról tudok, neki köszönhetem. Gyakran
mondogatta: Fricike, magának színpadon a helye. Biztatására
jelentkeztem a színművészeti főiskolára, ahol a felvételi
bizottságból Ráday Imre érdeklődött, hol tanultam, honnan jöttem.
Elmondtam, hogy az esztergomi bencés szerzetesek tanítottak.
Erre derűsen megjegyezte, lehetek azért még pap, mert nem
fejeztem be a teológiát, nem lelkész leszek, hanem Thália
papja. Később kiderült, hogy abban az évben nem indítanak színészosztályt
a főiskolán, a következő évben, pedig úgymond túlkoros
lettem volna. Így ennél a vállalatnál, illetve a színjátszó
csoportjánál maradtam 1957 tavaszáig, de közbejött 1956, és
más fordulatot vett az életem.
A forradalom idején
öccsével együtt végignézte a harcokat, majd két-három napon
át a Nádasdy laktanyát őrizte puskával a vállán. A fegyvert
magával vitte akkor is, mikor be kellett mennie a fizetéséért
november 3-án, aminek később meg is lett a következménye. A
forradalom leverése után én is elkezdtem dolgozni, de nem sokáig,
mert az igazgatónőtől kapott egy levelet, melyben közölték,
hogy további munkájára nem tartanak igényt. Bizonyára valaki
megsúgta neki, hogy puskával a vállamon mentem be fizetésért.
Végül is ez az elbocsátás egész életére kihatott; ha akkor
nem mondanak fel neki, soha nem lett volna színész. Kis ideig
nejlonterítőket festett. 1957 augusztusában egyik színjátszó
körös társa egy apróhirdetést mutatott neki, amelyben az állt,
hogy a Déryné Színházban meghallgatást rendeznek a Rómeó és
Júlia kisebb szerepeire. Végül megkapta az első profi szerepét,
ez Baltazár volt, Rómeó legénye. Az első fellépési díja 40
forint volt, ami nagy pénznek számított akkoriban. Majd jött a
Benvolio szerepe. A Déryné társulatával három évig járta az
országot, s számára ez a vándorszínház jelentette a főiskolát.
Egy alkalommal megnézte egyik előadásukat Szendrő József is,
aki a debreceni színház igazgatója volt. Felfigyelt rá, és
szerződtette. Négy évet töltött Debrecenben. Ott érte, hogy
felkérték, játssza el Az aranyember c. filmben Kacsuka kapitányt.
Nemsokára a József Attila Színházhoz szerződött. Ahol jó
szerepeket kapott, amellett szép feladatokat kapott a rádióban,
a tévében. A legfőbb terep viszont a szinkronizálás lett.
Nagyon sok film főszereplőjének volt a magyar hangja. Közben,
Fodor Imrét, a színház főrendezőjét kirúgták, aki Bárány
barátja volt. A színészt pedig azzal büntették, hogy kicsi és
rossz szerepeket adtak neki, ezért felmondott, és Győrbe szerződött
egy évre. Ott játszotta a Néma levente főszerepét. Székely Gábor
hívta le Szolnokra, ahol olyan szerződést kötött, hogy csak két
darabban kellett játszania, így a színházi munka mellett
folyamatosan dolgozhatott Pesten is, főként szinkronstúdiókban.
A második szolnoki évben kereste meg a pécsi színház igazgatója,
Nógrádi Róbert és főrendezője, Sík Ferenc. Kedvező szerep-
és anyagi ajánlatot tettek. Hét évet töltött Pécsett.
Nagyon jól érezte ott magát. Nem is gondoltam távozásra, mígnem
egy alkalommal azt látom, hogy Bozóky István, aki mellettem öltözött,
lázasan pakolgat valami papírokat az asztalán. Te mit csinálsz?
– kérdeztem. Színházat Nyíregyházán. Tudod, van kőszínházuk,
de csak vendégelőadásokat fogadnak be, és most azt szeretné a
város, ha lenne Nyíregyházának önálló színtársulata. Meg
is kérdezte, én nem akarok-e odajönni. Fizetést is ígért.
Gondoltam, már hét éve vagyok Pécsett, ideje váltani. Nézzük
meg, milyen is egy új színház. Hát így kerültem Nyíregyházára.
Úgy jöttem ide, hogy egy évadban két szerepet vállaltam.
Ugyanis akkor még Pesten laktam, és a tévétől, rádiótól
kaptam a megbízásokat és a szinkronról sem mondtam le. Az első
előadást, az Úri murit imádták a nézők. Elkezdtem figyelni
és megérteni a színész és a közönség viszonyát. A következő
évadban több szerepet kértem, kaptam is ötöt. Lassan elmaradt
mellőlem a szinkron, a film és a főváros. Ha ma Budapestre
kell utaznom valami miatt, alig várom, hogy hazaérjek. Már nem
bírom azt a nyüzsgést, ami körülveszi az embereket. Hiszem,
hogy régen nem élnék, ha ott maradtam volna. Többek között
ezt is az itteni munkának és a nyíregyházi közönségnek köszönhetem.
Bárány Frigyes
szerint a színház világa megváltozott. Már csak azért is,
mert a hatvanas vagy hetvenes években a gyermekcipőben járó
televízió rengeteg jó színházi előadást sugárzott. Ma ritkán
közvetítenek a színházakból. Ezért például nemigen lehet
tudni, hogy a szakmában ki hol található. Úgy érzi magát Nyíregyházán,
mintha ott született volna. Ez számára a csönd és a béke
szigete. Szerinte a színjátszás valóban játék, amit ő
komolyan, talán túlságosan is komolyan vesz. Nem tudja elképzelni,
hogy valaki a közönség elé lépjen készületlenül, vagy akár
csak egy kis lazaságot engedélyezne magának. Meggyőződése,
hogy a színészet teljes embert kíván. Önön magát vallja
munkaeszközének. A maga teljes fizikai, pszichikai valóságában.
Úgy véli, folyamatában kell megoldania a szerepeit. El kell
indulnia valahonnan, és meg kell érkeznie valahová. És minden
egyes pillanatban tudnia kell, hogy hol áll, vagy ül éppen. Sőt
azt is, hogy hol a jobb keze, a bal keze, a lába – tehát:
kontroll alatt kell tartania minden porcikáját. Emellett
figyelnie kell a partnereire, a megszólalásaira, mert úgy
gondolja: nem lehet kétszer egyformán megszólalni. Reagálnia
kell mindenre, ami körülötte történik. Egyszóval élnem
kell, hogy életet tudjak lehelni a megírt figurába. Nekem természetes,
hogy aki a színpadra lép, hatni akar a közönségre.
Mindenkinek vannak ehhez eszközei, kell a tehetség, a szorgalom,
a kitartás, a jó megfigyelőképesség. A nagy titok az, hogy a
színészi játék miképpen jön le a színpadról, és mennyire
érinti meg a nézőket. A színművész úgy véli, hogy ennél a
pontnál jön a kérdés, hogy hol húzódik a színészmesterség
és a művészet határmezsgyéje. Szerinte nagyon keskeny ez a
mezsgye, és ritkán adatik meg olyan pillanat, amikor ezt át
lehet lépni egyénileg, vagy akár a partnerekkel együtt. Van
sok jó mester a színpadon is, aki példásan megoldja a feladatát,
de nincs benne az a plusz, lélek, vagy nevezzük csodának, amit
megmagyarázni nem lehet, mert az nem a szándékunktól függ.
Egy időben, a nyíregyházi színházban Bárány Frigyes,
igazgatói felkérésre tanított színészmesterséget, így
tapasztalatból tudja, hogy mindezt nem lehet megtanulni és
megtanítani sem. Tehetség vagy van, vagy nincs. Ezért nem is
lehet megfejteni a titok nyitját, mert ezt csak érezni lehet. Úgy
véli, alapvető ezen a pályán a jó memória, hiszen tökéletes
szövegtudás nélkül nem lehet jól játszani. Ezért Bárány
Frigyes mindig igyekszik már az első rendelkező próbákra
alapos szövegtudással megjelenni. Ezért hálás, amiért valami
különös emlékezőtehetséggel áldotta meg az Isten. Pályája
során voltak olyan színházi évadok, amikor öt szerepet játszott
párhuzamosan. Nyilván, nagy koncentrálást, tökéletes
fegyelmet követelt tőle ez az erős igénybevétel, s ennek
megfelelően igyekezett a memóriáját edzésben tartani. Ifjúkorában,
amikor még csak néző volt, és nem is gondolt arra, hogy valaha
is színész lesz, egy-egy színházi élmény után tisztábbnak,
könnyűnek, nemesebbnek érezte magát. Egy kicsit jobbá is vált
– visszaemlékezése szerint. Ma, tapasztalt színészként
ezzel az élménnyel szeretné megajándékozni közönségét.
A művésznek öt
unokája van. Zoltán, 1991-ben, Krisztina 1992-ben, Ildikó
1994-ben született. Ők a lánya, Bárány Andrea gyermekei, a Dömötöri
gyerekek, Budapesten laknak. Leánya angol–olasz szakon diplomázott,
angol nyelvet tanít egy budapesti középiskolában. Feleségemnek
az előző házasságából született gyermeke, Bogdányi
Franciska, aki agrár szakfordító mérnökként végzett, évfolyamtársával
kötött házasságot, ő dr. Tóth Ferenc tanár és kutató a gödöllői
Szent István Egyetemen. Az ő gyermekei a mi kisebb unokáink,
Benedek 1996-ban, Rozália 2000-ben született. Ők Gödöllőn élnek.
Nagy ritkán az is előfordult, hogy egyszerre mind az öten itt
lehettek velünk Nyíregyházán. Ahol szinte minden alkalommal
elvittük őket az állatkertbe, a múzeumfaluba, a strandra.
És most lássuk,
olvassuk, hogyan írnak róla a kollégák. Béres Ilona,
Kossuth-díjas színművésznő: 1962-ben játszottunk együtt Az
aranyemberben. Főiskolás koromban ismertem meg Fricit. A filmben
a szerelmespárt alakítottuk. Kedves, kellemes partner volt
forgatás közben. Nagy sikere is volt a filmben. Csodálkozom,
hogy később nem lett filmes karrierje. Pedig nagyon alkalmas
lett volna filmszerepekre. Schlanger András, a Móricz Zsigmond
Színház igazgatója: Jó külsejű, szép beszédű, nagyon érdekes,
arisztokratikus személyiség. Végtelenül tisztességes, nemes
ember. A szó legnemesebb értelmében konzervatív. És mindig
olyan szilárdan áll abban a közösségben, legyen az egy színházi
társulat, hogy mindig igazodási pont az ő személyisége,
jelleme, egyenessége. A másik, amit mindig irigyeltem tőle,
hogy rendkívüli módon tudott vigyázni magára. Ha vissza kell
emlékezni közös élményeinkre, röviden egy régi vágású színházi
ember, munkájában és emberi tartásában példát adhat a következő
generációknak. Pregitzer Fruzsina színművésznő: Szeret engem
a Jóisten, hogy olyan alkotótársam, partnerem van, mint Te,
olyan színészkollégám, akinek pontossága, korrektsége, mint
világítótorony az éjben, annyira egyedülálló és fontos.
A kiadvány különös
izgalmát az adja, hogy benne Bárány Frigyes beavat a titkaiba.
Feltárja családtagjainak legendáriumát ugyanúgy, mint színészpályája
gyakran „véletlenszerű” eseményekben gazdag alakulásának
fordulatait. Olyan színész „szól” hozzánk, aki élő
legenda.
(Thália papja
– Bárány Frigyes; írta és szerkesztette: Baraskó Erzsébet,
Bodnár István; Örökségünk Könyvkiadó Kft., Nyíregyháza,
2015.)
M.A.
|