2016.01.22.
Férfivá nevelés
Magyarország missziós terület
P. Lukovits Milánt,
az esztergomi Temesvári Pelbárt Ferences Gimnázium és Kollégium
igazgatóját a felvételi eljárásról, a kollégium, a nevelés
fontosságáról, a fegyelemről és a segítő figyelemről kérdeztük.
Tavasszal, a központi írásbeli vizsgák kiértékelése
után dől el, hogy a 2016–2017-es tanévben mennyi új diákja
lesz a Temesvári Pelbárt Ferences Gimnáziumnak. A jelentkezőkkel
folytatott személyes elbeszélgetések már megtörténtek.
Amikor dönteniük kell a felvételről, akkor azt nézik, hogy
valaki kiváló tanuló, vagy hogy hitét gyakorló család sarja?
– A felvételi eljárást törvény szabályozza. Iskolánk
él azzal a lehetőséggel, hogy megismerje a jelentkező hitbeli
felkészültségét, erre szolgál a személyes elbeszélgetés,
és ezért kérjük a gyerekért felelős lelkipásztortól a felvételiző
jellemzését. A beszélgetés alapján döntünk arról, hogy a
gyereket a felvételi eljárásban benntartjuk-e. Olyan szerzetesi
iskolát működtetünk kollégiummal, ahol nem hétfőtől péntekig
laknak a diákok, hanem csak havonta mennek haza. Tehát szinte
együtt lélegzenek a szerzetes közösséggel. Ha úgy érezzük,
hogy a gyereknek eddigi neveltetése alapján ez túl nehéz
lenne, s nem annyira mélyen vallásos, hogy ebben a közegben jól
tudná magát érezni, akkor elutasíthatjuk a jelentkezését. Ez
tehát az iskola mérlegelési lehetősége. Ezután viszont a
jelentkezőket a tanulmányi eredményük alapján kell
rangsorolni, és ezt kell beküldenünk a központi felvételi eljárás
rendszerébe, ahol összevetik a listánkat azzal, hogy a gyerek
az iskolákat milyen sorrendben jelölte meg. Így mi is csak áprilisban
tudjuk meg, hogy kik kerülnek hozzánk a következő tanévben.
Említette a lelkipásztori ajánlást. Amikor Tokár
János atyával, az iskola hajdani igazgatójával beszélgettem,
megemlítette, hogy Magyarország missziós területté vált, ezért
a hitüket nem gyakorló, vagy ateista szülők gyermekei előtt
sem „csukják be a kaput”. Így van ez most is?
– Magyarország sajnos tényleg missziós terület. Nagyon
sok olyan gyerek él, ahol a családban nem homogén a vallásosság;
az egyik szülő jár templomba, míg a másik nem. Miután kollégiumos
iskola vagyunk, és hétvégéjüket is itt töltik a tanulók,
olyan gyerek is idekerül, akinek rendezetlenek a családi körülményei.
Tehát, nincs aki vigyázzon rá; például a szülők külföldön
dolgoznak. Ilyen esetben akkor is felvételt nyer a gyerek, ha nem
részesült vallásos nevelésben. Ezért nagyon fontos a diák
nyitottsága, hozzáállása. Akkor érdemes egyházi iskolába járnia
egy olyan tanulónak, aki nem kapott vallásos nevelést, ha ő
integrálódni szeretne ebbe a közegbe. Tehát most szeretne az
egyház tanításának megfelelően élni, megismerni a katolikus
hittételeket, a kereszténységet, a Szentírást. Annak semmi értelme,
hogy valaki kívülállóként töltsön itt négy vagy hat évet.
Manapság, mikor már az alsós gyerekek is a neten
kommunikálnak egymással. Mit tapasztalt: szóban mennyire tudták
kifejezni magukat a jelentkezők?
– A jelen fiatal generációja sokkal többet kommunikál,
mint a 30 évvel ezelőtti. Nekünk a ’70-es években nem volt
telefonunk, számítógépünk sem. Az akkori gyerekek sokkal több
időt töltöttek egyedül, vagy családjuk körében. Most az
internetes kommunikáció került előtérbe. Így nem csodálkozhatunk
azon, hogy sok tanuló rövidebben, tömörebben fejezi ki magát,
vagy felületesebben, nem egész mondatokban beszél. Ezzel együtt
a jelentkezők többsége nagyon jó benyomást tett rám. Nyilván
egy felvételi elbeszélgetés közben a gyerek lámpalázas,
izgul, ami a szóbeli kifejezését jobban gátolja. Biztatjuk
ilyenkor őket, hogy nem kell félniük. Aki hozzánk kerül,
egyre inkább kinyílik, és fejlődik ezen a téren, hiszen a
kollégiumban a diák az osztálytársaival nem neten keresztül,
hanem szóban kommunikál.
A ’80-as évek végétől egyre többen jelentkeztek az
esztergomi ferences gimnáziumba. Aztán a ’90-es évek közepén
ez a nagy lelkesedés alábbhagyott. Ez annak tudható be, hogy
egyre több a katolikus gimnázium, s azokkal versenyezniük kell?
– Ez az egyik oka, hogy kevesebben jelentkeznek hozzánk.
A másik: egy kollégiumos iskolába ma sokkal nehezebb bejutni a
gyerekeknek. Nem a felvételiről beszélek, hanem arról, hogy
havonta csak egyszer mehet a diákunk haza. Tehát lényeges, hogy
a gyerekben van-e elég bátorság ahhoz, hogy bentlakásos intézményben
tanuljon, és a szülő elengedi-e a hetedikes vagy kilencedikes
gyereket. Nagyon sok a csonka család, s ahol az édesanya egyedül
marad a gyerekeivel, aki inkább ragaszkodik ahhoz, hogy ők
mellette legyenek. Ám vannak olyan esetek is, amikor éppen a
kamaszodó fiával egyre nehezebben bíró édesanya dönt a kollégium
mellett. A harmadik ok, hogy egyre kevesebb gyerek születik. Ráadásul
a mai közfelfogás nem kedvez a kollégiumoknak. Ez a közfelfogás
állandóan változik. Az európai és a magyar, internátus
jellegű középiskolák – gondolhatunk a pannonhalmaira is –
megőrizték vonzerejüket, patinájukat. Lehet, hogy öt-tíz éven
belül ezeknek az iskoláknak megnő a keresettségük a társadalomban.
Úgy érzem, hogy idővel fölértékelődik az itt szerzett szociális
tapasztalat, neveltség.
Milyen többletet ad az esztergomi ferences gimnázium más
katolikus középiskolákhoz képest?
– Nem elmarasztalva más iskolákat, az figyelhető meg,
hogy még azok a katolikus középiskolák is átalakultak, melyek
a rendszerváltás előtt is működtek. Gondolok arra, hogy a
tanulók csak hétfőtől péntekig tartózkodnak a kollégiumban.
Így az egyes intézmények beiskolázási körzete leszűkült az
adott városra és annak környezetére. Ennek következménye,
hogy nehezen tudják a szükséges tanulói létszámot elérni.
Ezért döntött sok katolikus iskola a koedukáció mellett.
Teljesen más a gyerek „érzelmi háztartása” abban az
esetben, ha minden hétvégén hazamegy, vagy ha csak havonta
egyszer. Nálunk viszont erőteljesen rá van utalva, elsősorban
érzelmileg az osztálytársaira, nevelőire. Mindez ez egy egészen
sajátos kapcsolatrendszert, összetartozást, közösséget hoz létre.
Ez döntő különbség más iskolákhoz képest. A fiúk nevelésében
a serdülőkor után a férfiközeg hihetetlenül fontos. Minden régi
társadalom kihangsúlyozta, hogy milyen lényeges, ha a tanulót
a férfitársadalom befogadja különböző szertartásokkal. Ma
nagyon sokan úgy nőnek föl, hogy férfi nevelői alig vannak
vagy nincsenek. Főleg ott, ahol széthullott a család. A pap, a
cserkészvezető, az edző tud férfias mintát mutatni. De az a
fiú, aki nem jár hittanra és nem sportol, úgy nő föl, hogy
nem voltak férfi nevelői. A diák nálunk egy közegben él az
osztálytársaival, szerzetes nevelőivel. Ennek következtében
nem csak a tanulóink, de öregdiákjaink is összetartóak. A
lelki élet, a hitoktatás, a szociális nevelés, a közösségi
program is lényeges, de ezek más iskolákra is jellemzőek.
A Franka Lapban olvasom, hogy diákjaik sok tanulmányi
versenyt megnyertek. Az oktatás mellett mekkora szerepet kap a
nevelés?
– Intézményünk súlypontja a kollégium. Aki az épületre
rátekint, láthatja, hogy elhelyezkedésre, méretre, a kollégiumi
nevelésen, a kollégiumi életen van a hangsúly. Ez nem véletlen,
hiszen a gyerekek idejük nagyobbik részét a kollégiumban töltik.
A különböző tevékenységek térben és időben elkülönülnek
egymástól. A tanuló reggel fölkel, misére megy,
megreggelizik, majd átsétál az udvaron, s belép az iskolába.
A tanítás utáni időt – a kimenő kivételével – a kollégiumban
tölti. Ott nem csak a prefektus nevel, hanem a gyerekek is hatnak
társaik személyiségének fejlődésére. Ez egy férfias világ,
de mivel a fiúk egymásra vannak utalva, ezért nem durvák. Tehát
nem jellemző a kaszárnyahangulat. A gyerek számára az érzelmi
támaszt a tanáraik és kollégiumi nevelőik jelentik. Ez
annyira igaz, hogy azt mondják a szüleiknek: kedvesek velünk a
tanárok.
Mi a fontosabb, a diákok fegyelmezése, vagy az, hogy a
prefektusok, tanárok figyeljenek rájuk?
– Mindkettő fontos, de örömmel jelentem ki, hogy az intézmény
falai között a gyerekek eléggé fegyelmezettek. Ezt nem úgy érjük
el, hogy katonásdit játsszunk, hanem, hogy családias légkört
teremtünk egy adott osztályközösségben. Tehát a segítő
figyelem nyilvánul meg. Mivel a diákok velünk együtt élnek,
így tudatosan meg akarnak felelni az elvárásoknak. Az már más
kérdés, hogy a kimenők alkalmából, a városban már kevésbé
fegyelmezettek.
Ha már a kollégiumnál tartunk: fizetni kell a bentlakásért?
– Kollégiumunk 1929-ben, Trianon után, a nagy gazdasági
világválság idején jött létre, kifejezetten a szegénysorban
élő családok gyermekei számára. Így akkor nem kértek az atyák
az internátusi ellátásért pénzt, s ma sem kell fizetni a kollégiumért.
Az étkezésért már igen, de csak szerény összeget, jelenleg,
naponként 890 forintot, amiért reggelit, ebédet, vacsorát kap
a tanuló. Szintén fizetni kell az osztályprogramokért, így a
színházba járásért, hosszabb kirándulásokért. Az osztálykirándulásokat
a prefektus mindig megbeszéli a szülőkkel, akiknek az anyagi
helyzete határozza meg az úti célt. A nehezebb helyzetben élő
gyermekeket a gimnázium alapítványa és az öregdiákok is támogatják.
Az iskola által biztosított szakkörök, sportolási tevékenységek,
edzések, nyelvvizsga előkészítők viszont ingyenesek.
Fél éve áll az intézmény élén. Előtte hét évig
a Szentendrei Ferences Gimnáziumot igazgatta. Milyen tervekkel érkezett,
s azok közül mennyit sikerült megvalósítani?
– Nem pályázat útján kerültem erre a posztra, hanem a
rendtartomány vezetősége kért föl, és bízott meg ezzel a
feladattal. Tehát semmilyen koncepciót nem tettem le az
asztalra. Nem szokványos helyzet egy rendi intézmény esetében,
hogy nem az ottani tanárok köréből kerül ki az igazgató. Ezért
azt szeretném csinálni, amire ennek az intézménynek szüksége
van. Szükségünk van egy modern, szép tornateremre az iskola
telkének Kossuth Lajos utcai szakaszán. Olyan fejlesztésekre
gondolok, melyek abban segítenek, hogy a gyerek a szabadidejét
értelmesen tudja eltölteni. A kollégium egyes részei is felújításra
szorulnak. A tartalmi, nevelési területen pedig nagyon fontosnak
tartom, hogy sikerüljön kihoznunk a diákokból azt, ami bennük
van – ami igen nagy feladat, és sokszor egyéni odafigyelést
igényel. Sosem állítottuk, hogy csak kiváló tanulók jöhetnek
ide, ezért a gyengébb képességű diákokból is a lehető legtöbbet
ki kell hoznunk. S ha érettségi után visszatekintenek az itt töltött
évekre, akkor elmondhatják, hogy minden tekintetben érdemes
volt az esztergomi ferenceseknél tanulniuk, életük meghatározó
4-6 évét ott tölteniük.
Medveczky Attila
|