2016.01.22.
Csurka István:
Az elfogadhatatlan realitás
A realitás,
ahogy ma átéljük, egész nemzetekre, földrészekre és a
nemzedékek sorára telepszik rá. Mint egy súlyos, vastag felhőtakaró,
ami egész tavaszokra és egész nyarakra takarja el a napot.
Igen, barátaim, a realitásoknak nincs tavasza, csak füstködje
és korma. Pedig az emberiséget, ha vitte előre valami, csak az
vitte, hogy nem fogadta el a realitásokat. Hogy mindig támadtak
olyan célkitűzők, akik nem fogadták el az elfogadhatatlant, és
a milliók, ha sokszor csak lassan és vonakodva is, az ő elszánt
mozdulataikat követték, mígnem végül a társadalom legkisebb
sejtje is kikelt önmaga realitásából, és megpróbálta
megalkotni a maga ideális jövőjét... Az elfogadott realitásban
csak törpék vannak és törpébbek. A Szellem nem lehet gályarab
a realitás kalózhajóján.
A realitás, ahogy ma átéljük, egész nemzetekre, földrészekre
és a nemzedékek sorára telepszik rá. Mint egy súlyos, vastag
felhőtakaró, ami egész tavaszokra és egész nyarakra takarja
el a napot. Igen, barátaim, a realitásoknak nincs tavasza, csak
füstködje és korma. Pedig az emberiséget, ha vitte előre
valami, csak az vitte, hogy nem fogadta el a realitásokat. Hogy
mindig támadtak olyan célkitűzők, akik nem fogadták el az
elfogadhatatlant, és a milliók, ha sokszor csak lassan és
vonakodva is, az ő elszánt mozdulataikat követték, mígnem végül
a társadalom legkisebb sejtje is kikelt önmaga realitásából,
és megpróbálta megalkotni a maga ideális jövőjét… Az
elfogadott realitásban csak törpék vannak és törpébbek.
A Szellem nem lehet gályarab a realitás kalózhajóján.
„Elfogadni a realitásokat” – jó évtizede áramlik
oda-vissza ez a politikai jelszó a telekommunikáció szennyezett
és itt-ott eldugaszolt csatornáiban. A mindennapi ember pedig,
aki hallja ezt, és aki kénytelen együtt élni az úgynevezett
realitásokkal, hiszen tetemes részüket ő maga hozta létre
mint termelő erő vagy mint sztrájkoló hazafi, egyre gyámoltalanabb
lesz ettől a rossz szagú áramlástól. A fülének éppen az a
szokatlan, hogy most erre biztatják. Eleddig éppen fordítva
volt. Minden valamire való fórumról azt a felszólítást
hallotta, hogy ne fogadja el a realitást, hanem változtassa meg
a világot, teremtsen jobbat.
Az következik ebből, hogy feltétlenül rosszhiszeműnek
kell tartanunk mindazokat a központokat, ahonnan ma a realitások
elfogadásának szükségszerűségét hirdetik? Nem. Annál is
inkább nem, mert a realitások elfogadását a hirdető hatalmak
magukra nézve is kötelezőnek tartják. S még azt a tényt is
nehéz elvitatni tőlük, hogy egy olyan bölcsességet ajánlanak,
ami régi idők óta benne van a történelemben. Olyan ez, mint
valami jóindulatú figyelmeztetés: ne tessék fejjel a falnak
menni. Az emberiség mindig is együtt élt realitásaival. A polgári
vagy a paraszti élet józanságát mindig is jellemezte a lehetőségek
pontos számbavétele, az „addig nyújtózz, ameddig a takaró
ér” filozófiájának elfogadása.
Ez a mostani realitásjelző azonban más jellegű.
Ez egy lefegyverző jelszó. A kezdeményezőkészséget
akarja elvenni az embertől, akire ráirányítják. Együtt élni
a realitásokkal ma a szabadság hiányának különböző
fokozatait jelenti.
Együtt élni a realitásokkal ma önfeladást jelent. Olyan
súlyos korlátozottságok halmazát, ami már végzetes lehet az
emberi természetre nézve.
A realitás az, hogy az ember beteg?
Európa nagyon beteg?
Hát, igen. A mai ember realitása az, hogy elhízott szívével
nem lehet alpinista, visszeres műlábával nem lehet futóbajnok,
kábítószeres agyával nem lehet fejszámoló művész. Ez a
realitás. Tehetünk szép sétákat kies parkokban, örvendezhetünk
atlétáink sikereinek a televízióban, és jegyet válthatunk a
cirkuszba, ahol a fejszámoló művész produkálja magát. De a
teljes élettől, a cselekvéstől, a csúcsok meghódításától
megfoszt bennünket az a realitás, amit elfogadtunk.
A realitás, ahogy ma átéljük, egész nemzetekre, földrészekre
és a nemzedékek sorára telepszik rá. Mint egy súlyos, vastag
felhőtakaró, ami egész tavaszokra és egész nyarakra takarja
el a napot. Igen, barátaim, a realitásoknak nincs tavasza, csak
füstködje és korma.
Pedig az emberiséget, ha vitte előre valami, csak az vitte,
hogy nem fogadta el a realitásokat. Hogy mindig támadtak olyan célkitűzők,
akik nem fogadták el az elfogadhatatlant, és a milliók, ha
sokszor csak lassan és vonakodva is, az ő elszánt mozdulataikat
követték, mígnem végül a társadalom legkisebb sejtje is
kikelt önmaga realitásából, és megpróbálta megalkotni a
maga ideális jövőjét.
Mindabban, ami ma történik a világban, vagy talán legyünk
szerényebbek, Európa életében, az a legszörnyűbb, hogy a történelemnek
ez az eddig működő napenergiája kihunyni látszik. A realitás
elfogadása – megmerevedés. A világ belebénul az elfogadott
realitásba.
A Nyugat, ahogy innen látszik – valljuk be: irigylően sóvár
szemmel –, a Pénz bűvöletében élő, önkielégítő társadalommá
vált, s mintha teljesen elherdálta volna azt az egykori képességét,
hogy a társadalomszervezés mintájává váljék. Az árubőség
nem azonos az ember felszabadításával, és a liberális demokrácia
sem sokkal több egy könnyed francia szalonvígjátéknál egy
olyan ember szemében, aki a rivaldán túlról nézi, és aki vérrel
váltotta meg a jegyét az előadásra. Nekünk itt úgy tűnik
– meglehet tévedünk –, hogy a Nyugat erőit az önfenntartás
gondjai kötik le, s amit még szét tud sugározni a világba, az
egy divatcikk: a „fogyasztói ember”. Erkölcsileg tulajdonképpen
csak egy szánalmas negatívum. S ha pedig – eliszonyodva – más
irányba néz az ember, délnek, keletnek, akkor éhezést lát,
nyomort és kiszolgáltatottságot. S hiába bizonyítja be a közgazdász,
hogy a kettő között nincs okozati összefüggés, a keresztény
lélek – Európa fundamentuma – nem fogadhatja el a jóléti társadalomnak
ezt a kegyetlen díszletét.
Ma már Nyugaton nem készül új életprogram. Ma már a
Nyugat sem tud hivatást ajánlani fiainak. Nem születik új társadalomminta,
nem tör fel új eszme. Ma már a Nyugat nem kezdeményező fél.
Ez ellen azt szokás ellenvetni, hogy ez azért van, mert a
század vezéreszméi mérhetetlen pusztulást okoztak. Ez igaz.
Csakhogy a visszája még nincs felmérve, az, hogy mekkora pusztítást
okoz az eszme nélküli élet, az elfogadott realitás. Ez talán
nem is azzal pusztít, hogy megöli az élőket, hanem azzal, hogy
nem is engedi megszületni a megszületendőket. Meg azzal, hogy
az egyes ember életteljesítményeit leredukálja.
A Kelet, benne most már a mi közép-európai térségünk
is, vagyis az ún. szocializmus a maga szörnyű sebeinek az
eltakargatásával és nyaldosásával van elfoglalva. Nézzünk
szembe a tényekkel: a század nagy tragédiája, amely eddig,
ameddig még volt remény a be nem következésére, a nemzedékek
sorának adott élethivatást, reményt az üdvözülésre, mégiscsak
itt következett be azzal, hogy az új és jobb társadalom
megalkotásának reménye szertefoszlott.
Ez a tragédia milliók életét fullasztotta értelmetlenségbe.
Itt ez a realitás. S hozzá még a nyomor és a kiszolgáltatottság
realitása. A napról napra élés állatiassága.
S minden égtáj és minden társadalmi formáció közül
talán itt, Közép-Európában látszik meg leginkább, hogy
mivel jár az emberre és a társadalomra nézve, ha beletörődik
a realitásokba. Magyarország, amely szabadságharcai és
forradalmai révén éppen arról volt híres, hogy időnként
megkérdőjelezte a realitásokat, a szörnyű megleckéztetés, a
magára hagyatottság keserű tapasztalata után most élen jár a
realitás elfogadásának üzletkötésében. S lám, ezzel együtt
listavezető a népesség-fogyásban, az öngyilkosságban, az
alkoholizmusban és a vicctermelő kedvetlenségben. Aki itt jól
körülnéz, láthatja, hogy milyen pillanatnyi anyagi és szolgáltatásbeli
előnyökkel jár a realitás elfogadása, s egyben azt is, hogy
az emberi természet milyen súlyos deformálódásaival is. Az
AIDS-vírusnak itt még alig van áldozata, annál több a realitás-vírusnak.
Aligha tehetünk hát bölcsebbet és tisztességesebbet annál,
mint hogy egy kulturális konferencia kapcsán, amelyik a
politikai realitások alapján a kulturális együttműködés
lehetőségeit kutatja, rámutatunk arra a veszélyre, ami a
politikai realitások mindenható szükségszerűségekként való
tudomásulvételéből származik.
A realitás elfogadása maradjon meg egyszer s mindenkorra a
politikai tárgyalóasztalokon. Mi pedig lépjünk át rajta.
Mert a realitás elfogadása számunkra legrövidebb út a végső
elsivárosodáshoz. És ugyanakkor szögezzük le, hogy nem igaz
az a tétel, miszerint a végső katasztrófát csak a realitások
elfogadásával lehet elkerülni. Már csak azért sem, mert az
elsivárosodás is végső katasztrófa.
Epiktetoszra, a sztoikus bölcselőre hivatkozunk. Elődjét,
példaképét, Diogenészt idézte, amikor leírta: „Egyetlen
eszköz van a szabadság elérésére: ha készek vagyunk
meghalni”.
Igen, a realitás elfogadása a ridegebb kontraszelekció,
amelyik szép lassan megfosztja hőseitől, szentjeitől, mártírjaitól,
apostolaitól és költőitől az emberiséget. A realitásban
nincs Shakespeare, nincs Goethe, nincs Victor Hugo, nincs Tolsztoj
és nincs Petőfi Sándor.
Az elfogadott realitásban csak törpék vannak és törpébbek.
A Szellem nem lehet gályarab a realitás kalózhajóján.
(1986)
|