2016.01.22.
A sötét trieri fickó
Karl Marxot egy
emigráns társa nevezte el trieri sötét gazfickónak. Kevesen
tudják, hogy Marx a húszas éveitől egészen a haláláig száműzetésben,
idegen városokban emigránsok között a forradalmár politika bűvöletében
élt. Állandó marakodásban. Vad viták és veszekedések dúltak
a többnyire zsidó migránsok között, volt hogy vér is folyt.
Marx zsidók iránti megvetése legendás. Pedig ügyvéd apja,
eredeti nevén Hirschel ha-Levi Marx, leszármazottja a híres
mainzi rabbinak, Eliézer ha-Levinek, akinek a fia, Jehuda Minz a
páduai Talmud-iskolát vezette. Marx anyja, Henrietta Pressborck
szintén egy rabbi lánya, írástudók és bölcsek leszármazottja
volt.
Paul Johnson brit
történész úgy jellemzi Marxot, hogy „benne is megvolt a
hajlam arra, hogy óriási mennyiségű félig megemésztett tudásanyagot
gyűjtsön össze, és enciklopédikus műveket tervezzen, melyek
aztán sosem készültek el, ő is mélységesen megvetette a nem
tudósokat, s rendkívül magabiztosnak és ingerlékenynek
mutatkozott tudóstársaival szemben.” „Jóformán egész életműve
talmudista jellegű, mert lényegében nem más, mint a szakterületen
működők munkáinak a kommentálása, bírálata.” (Paul
Johnson: Értelmiségiek)
Marx a poroszországi
Trierben született 1818. május 5-én, szülei a középosztályhoz
tartoztak és társadalmilag is emelkedőben voltak. Az ügyvéd
apa áttért a protestáns hitre, mivel egy 1816-os porosz
rendelet értelmében az igazság és egészségügy magasabb állásait
zsidók nem tölthették be. A „zsidókérdés” – kifejezést
egy „nem zsidó zsidó” (© Paul Johnson) vezette be a modern
politikai köznyelvbe. Marx osztozott a hegeliánus balszárny
antiszemitizmusában, akiknek (antiszemita) szövegeit gyakran
helyeslően idézte.
A szélsőbalos
hegeliánusok harcos ateisták voltak és úgy vélték, hogy a
zsidók „antiszociális természete” vallási eredetű. Nem
gondoltak tehát semmi újat (és ahogyan a korábbi – keresztény
– korokban, ők is úgy tartották, hogy a probléma a vallás
elhagyásával nagyjából megoldódik). Nem úgy Marx, aki tényleg
újító volt: ő vezette be az antiszemitizmusok hosszú történetében
a modern társadalmi és gazdasági dimenziókat.
Marx úgy vélte,
hogy a zsidók „antiszociális természete” társadalmi és
gazdasági eredetű. Új kifejezéseket honosított meg, mint a
„pénz-zsidó”, „pénzhatalom” a „tudományosnak”
nevezett gondolkodásban. Később a zsidók e kollektív megbélyegzését
terjesztette ki egy egész társadalmi csoportra, a teljes
tulajdonos középosztályra (a burzsoáziára).
cz
|