2016.01.22.
Csorja Gergely: Mit jelent a nemzeti
radikalizmus 2016-ban?
A magyar nemzeti
radikalizmus eszmerendszere több mint százötven éves múltra
tekint vissza. Az 1848–49-es szabadságharc bukása utáni időszak
legfontosabb kérdése, hogy az elnyomott magyarság és a
szuverenitásától megfosztott magyar állam hajlandó-e együttműködni
a Habsburg hatalommal, vagy tovább küzd a teljes függetlenségért.
A kiegyezés lehetőségét elutasító gondolkodók az emigrációban
élő Kossuth mint szimbólum támogatásával fogalmazták meg
politikai gondolataikat. A polgári eszmék felé nyitott
„baloldali” csoport emblematikus tagja Madarász József
konzekvens függetlenségiként a Habsburgokkal történő
mindennemű közösködés felszámolásáért küzdött. 1867-ben
egyike volt a hét képviselőnek, akik Ferenc József magyar királlyá
koronázása ellen voksoltak, és a beiktatási ceremónián sem
jelentek meg.
A teljes
szuverenitás eszménye a nemzeti radikalizmus történetén végigível.
Ennek jelentősége a Mohács óta állandó kiszolgáltatottságban
élő magyarság történetéből könnyen megérthető. Az önálló
magyar főhatalmat eszményítő, a mindenféle függési viszonyt
elutasító nemzeti radikális eszme ebben az értelemben sem
tekinthető jobboldali eszmének.
Ha ehhez hozzávesszük,
hogy a két világháború közötti időszak egyik meghatározó
és teljesen újszerű, de ezekre az értékekre támaszkodó nagy
hatású gondolkodója, Szabó Dezső ugyanolyan hevességgel utasította
el a kommunista eszmét, mint a nemzeti szocializmust, ugyanúgy
ostorozta a német befolyást megjelenítő arisztokráciát, mint
a sajtóban és a gazdasági életben jelentős pozíciókat kiépítő
zsidóságot, akkor láthatjuk, hogy a nemzeti radikális
eszmerendszert nehezen sorolhatjuk be a hagyományos jobb- és
baloldali felosztásba.
Ezen az alapon, bár
tulajdonképpen Szabó Dezsőtől sok tekintetben függetlenül, a
magyar gondolkodásra jelentős hatással vannak a népi írók,
és a gondolataikból szárba szökkenő népi mozgalom. Szabó
Dezsőt a népi írók közé szoktuk sorolni, de míg Szabó Dezső
kérlelhetetlen radikalizmussal viszonyult a magyar társadalmi
jelenségek felé, addig Móricz Zsigmond, József Attila, Sértő
Kálmán, Erdélyi József, Sinka István, Veres Péter, Illyés
Gyula, Féja Géza, Kodolányi János a népi gondolat sokoldalú
és magyar társadalom kiemelkedően magas szintű ábrázolásával
a magyar gondolkodás új irányát határozták meg.
Külön kell
megemlékeznünk Németh Lászlóról, kinek programalkotó esszéi
évtizedekkel előzték meg korukat, és ma is aktuális és használható
mondanivalóval rendelkeznek.
Innentől a függetlenség
mellett a népi mozgalomban megfogalmazódott, és a nemzeti
radikalizmusba több gondolkodó által beemelt „harmadik út”
gondolata jelenik meg a legmarkánsabban.
Salamon Konrád történész,
a népi mozgalom és a harmadik út monográfusa így ír a
harmadik út mibenlétéről:
Magyarország két
világháború közti belpolitikai helyzete harmadik utas megoldást
követelt. A harmadik út az ellenforradalmi fogantatása miatt
reformkonzervatívvá válni képtelen magyar jobboldal, valamint
a nemzeti eszményekkel szemben állandóan gyanakvó és a XIX.
században megfogalmazott tanaihoz jelentős részben dogmatikusan
ragaszkodó baloldal között húzódott. A népiek e két féloldalas
irányzat értékeit szintetizálva, egy nemzetelvű korszerűsítési
program alapjait fogalmazták meg, amely a nemzeti eszmények és
hagyományok tisztelete, s ebből következően a szerves fejlődés
gondolata mellett követelte az emberi és polgári szabadságjogok
maradéktalan érvényesülését és a szociális igazságosságot.
A magyar
belpolitikán túltekintve a harmadik út magában foglalta a
szociális igazságossággal hadilábon álló liberális
kapitalizmusok, valamint a szabadságjogokat durván semmibe vevő
despotikus szocializmusok (bolsevizmus, fasizmus,
nemzetiszocializmus) együttes elutasításának gondolatát is.
A nemzeti
radikalizmus harmadik fontos alapeleme, hogy a magyar állam elsődleges
feladata – sőt tulajdonképpen minden magyar feladata – hogy
a magyarokat, az egész magyarságot mindenek és mindenki előtt
segítse, hogy elsősorban a magyarság érdekeit tartsa szem előtt
és védje meg minden olyan kísérlettől, mely a magyarság
boldogulását, létét, gyarapodását, kultúráját veszélyezteti.
A nemzeti
radikalizmus háború előtti történetének egyik leghitelesebb
alakja Bajcsy-Zsilinszky Endre, aki miután a 20-as években a
zsidók sajtóból történő visszaszorításának szükségességéről
írt, könyörtelenül harcolt a német megszállók és a
nyilasok ellen is. Ezért életével fizetett.
Ezek után a
szellemi és viselkedési előzmények után a német, majd a Vörös
Hadsereg általi megszállással a magyar függetlenség újra
elveszett. Ilyen körülmények között a nemzeti radikalizmus
eszméje is emigrációba szorult.
Az újabb határkő
1986-ban Csurka István Elfogadhatatlan realitás című írása.
Csurka írásaiból minden héten közlünk egyet, így olvasóink
újra olvashatják, vagy megismerhetik a XX. század egyik
legnagyobb és a nemzeti radikalizmus talán legnagyobb magyar
gondolkodójának világlátását.
Csurka több száz
publikációja újraalkotta, rendszerbe foglalta és aktualizálta
a nemzeti radikalizmus eszmerendszerét. Csurka hatalmas munkássága
egyelőre feldolgozatlan. A jövő nagy feladata, hogy Csurka
publikációi és politikai beszédei alapján tudományos igénnyel
állítsuk össze a modern magyar nemzeti radikalizmus rendszerét.
Csurka halálával
a nemzeti radikalizmus fejlődése tulajdonképpen megrekedt,
illetve egyes elemei megjelentek a több eszmét is magukba foglaló
kormánypárti megnyilvánulásokban, sőt lényegében a kormányzati
cselekvésben is.
A nemzeti
radikalizmus mint kifejezés megjelenik a Jobbik önmeghatározásában
is, bár egyre ritkábban. Ugyan bizonyos elemek, főleg a nemzeti
függetlenség megjelenik a Jobbik politizálásában, azonban a
Jobbik nem tekinthető a fenti értelemben nemzeti radikális alapú
pártnak.
A jobbik és a
nemzeti radikalizmus elhatárolása, a párt saját meghatározásából
adódik:
A Jobbik nemzeti párt.
A radikalizmus nem eszme, hanem egy hozzáállás. A szó jelentése
az, hogy a problémákat gyökeresen akarja megoldani, nem csak tünetileg
kezelni. A helyzet radikálisan rossz, amelyre csak határozott és
kemény válaszok adhatóak. (www.jobbik.hu)
Ez a magyarázat lényegileg
ellentétes a nemzeti radikalizmus Csurkáig tartó fejlődésével,
sőt a nemzeti radikalizmust megfosztja eszmei valójától. A
nemzeti radikalizmus nemhogy eszme, de egy rendkívül komplex, a
politikai pólusokon, a hagyományos politikai pólusokon átívelő
eszmerendszer, mely a hagyományos politikai koordináta-értékrendszer
különböző negyedeiben található értékeket egyesít.
A Jobbik azonban
szakított az ideológiákkal (lásd Szabó Gábor pártigazgató
nyilatkozatát) és a programpolitizálásra helyezi a hangsúlyt.
Ehhez hozzáadódik, hogy Vona Gábor, ha egyáltalán beszél
valamiféle meggyőződésről, akkor a meglehetősen zavaros
tradicionalizmusra hivatkozik, mely tulajdonképpen Baranyi Tibor
Imre megfogalmazásában interpretálódik és amely az
1848–49-es szabadságharcot a tradíció elleni lázadásnak
tekinti. (Miután ezzel kapcsolatban sok kritika érte Vonát,
Baranyi ma már ezt a nézetét nem említi.)
A nemzeti
radikalizmus eszmerendszere mindennek ellenére él a magyar társadalomban.
Sőt időről időre megjelenik a néppárti cselekvést és
retorikát követő kormánypártban is. Bár a Fidesz politikai
cselekvése nem tekinthető minden elemében nemzeti radikálisnak,
sőt abban megtalálhatók a kereszténydemokrata, keresztény-szocialista,
konzervatív, sőt bizonyos liberális elemek is, a
nemzetpolitikai és egyéb területeken is megjelennek a nemzeti
radikális eszmerendszer elemei, különösen a harmadik utas
gondolat.
Orbán Viktor tusványosi
beszédében megfogalmazott illiberális demokrácia is
kompatibilis a nemzeti radikalizmus eszméivel. Azonban semmiképpen
sem állíthatjuk, hogy az orbáni rendszer nemzeti radikális
lenne.
A Magyar Fórum vállalta
Csurka István szellemi örökségét, ezért megmarad a magyar
nemzeti radikalizmus – talán egyetlen – fórumának, így
addig, míg a kormányzati cselekvés ezzel a rendkívül összetett
értékmátrixszal a legfontosabb kérdésekben kompatibilis,
valamint, amíg a magyarság megmaradása és gyarapodása
szempontjából az Orbán Viktor vezette erő látszik a
leghasznosabbnak, addig – a kritika jogának fenntartása
mellett – ezt a cselekvést támogatjuk.
A korábban
megfogalmazott, tudományos rendszerező képességű elméket igénylő
feladat mellett, a nemzeti radikalizmus előtt ma két továbbélési,
fejlődési lehetőség van. Az egyik a már említett megjelenés,
mely a kétségtelenül sokrétű kormányzati értékválasztásban
bizonyos hatással bírhat, és véleményem szerint bír is. A másik,
hogy minél több nyitott fiatal elme ismerje meg a nemzeti
radikalizmus történetét és valódi értékeit.
|