2016.01.29.
A kritikus feladata a szolgálat
Szakolczay Lajos könyvbemutatója a Petőfi Irodalmi Múzeumban
Idén jelent meg
Szakolczay Lajos legújabb kötete, a Nagybányától Picassóig a
Napkút Kiadó gondozásában. Ritka eset, hogy egy könyv bemutatóját
több száz érdeklődő jelenlétében tartsák meg, január 11-én
mégis ez történt, már fél órával a kezdet előtt minden széket
elfoglaltak, így egy másik teremben kivetítőn nézhették végig
a „kinnrekedtek” az igazán nívós rendezvényt. Valóban nívós
eseményről beszélhetünk, hiszen Bognár Szilvia népdalénekesnő,
Kiss Tivadar operaénekes, Elek Szilvia zongoraművésznő emelték
az est rangját.
A kötetben a
lapunk számára sem ismeretlen szerző – hiszen Szakolczay
Lajos írásait legalább havonta olvashatjuk a Magyar Fórumban
– képzőművészeti tárgyú írásait olvashatjuk, ami felér
egy életmű-összefoglalással. E. Csorba Csilla a Petőfi
Irodalmi Múzeum főigazgatója szerint ez a múzeum 2016-os évének
első jelentős rendezvénye, és mint egy intézmény képviselője
köszöntette a másik intézményt, Szakolczay Lajost, hiszen
akinek az írásaiból egy ilyen könyv keletkezik, maga is egy
intézmény. A magyar kultúra egyik követe, méghozzá száguldó
követe. Hiszen én megnéztem, hogy milyen sok helyen kellett
ahhoz jelen lennie, hogy valaki ilyen sok kritikát meg tudjon írni
a magyar művészet számos szegmenséről, a képzőművészettől
a fotóig, a színháztól a zenéig. Szakolczayt leginkább egy
„örökmozgó” emberhez tudnám hasonlítani. Ebben nem csak a
mozgás, és az utazás szenvedélye a lényeges, hanem a magyar művészet
iránti elkötelezett ember és annak kíváncsisága. Nem hinném,
hogy Szakolczay Lajost a pénz motiválta volna arra, hogy ilyen
sok művészt megismerjen és megismertessen a magyar közösséggel
sok folyóiratban, műsorban. Mindez egy elkötelezettséget, küldetéstudatot,
missziót jelent, még akkor is, ha őt nem lehet beskatulyázni
valamilyen kategóriába. Szakolczay komplex, gazdag személyisége
tudta létrehozni nemcsak egy ilyen kötet keletkezését, hanem
az is lényeges, hogy sok művésznek okozott azzal örömet, hogy
elment a kiállítására, és értő módon, líraian szólt hozzá
az alkotásokhoz. Arról írt, amit szubjektíven értéknek
tekintett. Hálás vagyok azért, hogy ezekből az írásokból a
Petőfi Irodalmi Múzeumot sem hagyta ki.
Szondi György, a
Napkút Kiadó tulajdonosa és vezetője elmondta, hogy kiadójuknál
még kéziratos formában, megjelenésre vár Szakolczay újabb műve,
a Jövőben a múltunk, mely irodalomkritikákat tartalmaz, s
amelynek egyik fejezetcíme az olvasó-próba. Ez a kötet és a
mostani próbára teszik az olvasót, hiszen ezek az írások nem
regényesek, hanem elgondolkoztatásra késztetnek mindenkit. Szórakoztatók,
ugyanakkor lélekemelők.
Liptay Katalin, az
est háziasszonya, a Magyar Rádió irodalmi osztályának
szerkesztő-riportere kiemelte, hogy egy ilyen könyv megszületése
önmagában is köszöntésre méltó. Valóban olvasó-próbáról
van szó, hiszen a könyvet még megemelni is nehéz. Ezt a kötetet
nem úgy kell olvasni, mint egy regényt, hanem szemelgetve.
Szondi György pedig szinte tenyerén hordja a szerzőit.
Szakolczay Lajosról megemlítette, hogy műgyűjtő is, és nem
csak műkritikus. Olyan kritikus, aki minden apróságban megtalálja
a szépséget és a figyelemre méltót.
Kiss Sándor, az
Academia Humana Alapítvány – amely támogatta a kötetet
megjelenését – kurátora egy mindig vidám, jókedvű embernek
jellemezte Szakolczay Lajost. Ez az alapítvány Wagner Nándor
filozófus szobrászművész hagyatékát ápolja, s első könyvük
erről szólt Wehner Tibor szerkesztésében. Mindig is azokat a könyveket
támogatta az alapítvány, amelyek értéket hordoznak. Így
mesekönyveket, a dizájn történetéről szóló kötet is, de
megjelentettük A kürti harmincat is, ami a Tiszakürtön élő
Debreczeni Tibor harminc évéről szól. Íme egy könyv, amely
Tiszakürtről szól. Ahogy a Debreczeni házaspár – Tibor bácsi
és Vilma néni – lát minket. Harminc éve, hogy tavasztól őszig
Kürtön élnek, hogy adófizető polgáraink, akikről ismert,
hogy dolgos emberek, szépítik házaikat, rendben tartják
kertjeiket, akik – köztudott róluk – szeretik a kürtieket,
miként a kürtiek is szeretik őket. A könyv – A kürti
harminc –, amit kézben tart az olvasó, tele kürti emlékekkel,
történetekhez, helyzetekhez, különböző személyiségekhez
kapcsolódó emlékekkel. És mögöttük a történelem, a Kádár-korszak,
a rendszerváltás, szóval a harminc év, hol fényben, hol árnyékban,
hol a kettő villódzásában. Majd szerettem volna együtt lenni
Szakolczay barátommal Nagyváradtól Picassóig.
A kötet szerzője
elmondta, hogy gyermekfejjel még semmit sem tudott Trianonról,
hiszen Nagykanizsán, ahová iskolába járt, erről nem lehetett
beszélni. „Amikor megláttam az egyik kioszkban az Igaz Szót,
máris megvettem.” Elcsodálkozott azon, hogy a fejlécen az
olvasható: „A Román Szocialista Köztársaság lapja”. Ekkor
tudta meg, hogy magyarok is élnek a határon túl. Ezután művészi
előképzőbe járt, ahogy Vári Éva színésznő és Róka István
operaénekes. Technikumba járt, szülei kérésére, mert abban bíztak,
hogy annak elvégzése után azon nyomban jól kereső szakmája
lesz. De ez nem így történt, az érettségi után szinte az összes
folyóiratot járatta. Egyetlenegy nagy csalódása volt, hogy nem
vették föl az egyetemre. Ezután úgy határozott, csak akkor
megy vissza egyetemre, ha tanítani hívják. Ez nem történt
meg, autodidakta módon tanult, és egyre több kötetet
jelentetett meg.
Wehner Tibor művészeti
író, költő, tanár elmondta, hogy valószínűleg kevesen tudják,
hogy erdélyi körökben Szilágyi Domokos művei által lótó-futó
gyarmatügyi előadó címet kapott Szakolczay Lajos. A trianoni
határokon belül pedig a magyar kultúra, és a magyar művészet
nagykövetének szólítják. A cím bizonyítékául szolgál az
ebben a könyvben felsorolt publikációs jegyzék. A könyv felépítése
világos és logikus. A könyv nyolc nagy fejezetből áll. A
tematikus egységek mindegyikében értékfeltáró és értékálló
szövegek: cikkek, tárlatnyitók, portrék, beszélgetések,
tanulmányok sorakoznak – sok-sok tucat alkotóról. A könyvlezáró
két tanulmány művelődéstörténetünk remek összegzései:
Hit, erkölcs, magyarság – Vonulatok a kortárs magyar
irodalomban és művészetben, Valaki jár a fák hegyén – A
szakrális a kortárs magyar művészetben.
Püspöky István
festő- és grafikusművész közölte, hogy Szakolczay Lajossal
hosszú ideje tart a barátságuk. Szakolczayt nem lehet egyszerűen
nem szeretni. Tiszteli és szereti a nőket, igazi modern lovag. Püspöky
annyira nem szereti, ha magyarázzák a képeit, de minden egyes
kritika, útmutatás jól esik számára.
Bertha Zoltán
irodalomtörténész szerint Szakolczay Lajos valódi polihisztor,
kisebbségi előadó, olyan, aki össznemzeti kritikusnak számít.
Szerinte, ha valaki igazán sokat tett a magyar irodalom összehangoltságáért,
az Szakolczay. Az est végén a szerző kiemelte, hogy az alkotások
fontosak, és nem a kritikus személye. A festő, a szobrász, a
fotós, a textiles az igazi alkotóművész. A kritikus dolga
pedig a szolgálat.
Medveczky Attila
|