2016.01.29.
Allűrök nélkül
Kikindától Hannoverig
Kiss Tivadar
operaénekes (tenor) a délvidéki Nagykikindán született,
1986-ban. Szabadkán végezte a zenei gimnáziumot, elméleti és
magánének szakon. A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem operaének
szakán 2010 tavaszán végzett Kovalik Balázs osztályában, énektanára
Andor Éva. Színpadon a 2007-es Mozart Maratonon debütált, a
Figaro házassága Don Basilio szerepében. 2008-ban Hollerung Gábor
vezényletével elénekelte Choshont Honegger Jeanne d’Arcjában
és a debreceni Csokonai Színházban Pappacodát Johann Strauss
Egy éj Velencében című operettjében, a 2009-es Tavaszi
Fesztiválon Haydn–Gourzi Philemon és Baucisának Aretjét
keltette életre a Vasúttörténeti Parkban. Az Operaházban 2009
februárjában debütált Csajkovszkij Anyeginjében Triquet
szerepében, majd pár héttel később Jancsit énekelte
Humperdinck művének gyerekeknek szóló kamaraváltozatában. A
2009–2010-es évadban a Fidelióban Jacquinót, majd a Sári József
operájának magyarországi bemutatóján a Kis Lőwy szerepében
láthatta a közönség. A 2010–2011-es évadban még két újabb
szerepben próbálta ki magát, Boito Mefistofele című operájának
Wagnerét alakította és Fekete Gyula kortárs zeneszerző külön
személyre szólóan komponálta meg zenedrámáját az Operaház
erre kijelölt magánénekeseire, mely Liszt Ferenc életéről szólt.
A 2011–12-es színházi évadban egy kis kirándulást tett a
musical világába, a Budapesti Operettszínház ugyanis műsorra
tűzte Schönberg egyik legjobb darabját, a Miss Saigont,
amelyben Thuy szerepét játszotta. Három évet töltött a
Hannoveri Operánál, ahol társulati tag volt mint tenor. A
Szegedi Nemzeti Színházban A Varázsfuvola Monostatosát, a
Tosca Spolettáját, ifjú Konrádot a Gyertyák csonkig égnek c.
operában, a Szabad Tér Színházban a Titkos házasság Paolinóját
énekelte. Mellette számos koncerten énekelt a Művészetek
Palotája Szervezésében. 2011-ben a Magyar Állami Operaház
Juventus díjasa lett.
A délvidéki Nagykikindán született. Családi
örökség a zene iránti vonzalma?
– Nem annyira a zene, mint inkább a színház iránti
vonzalom a családi örökség. Édesapám versmondó volt,
rendezvényeken lépett föl, abban az amatőr státusú színházban,
ahol édesanyám dolgozik. Ez az intézmény az Egység Művelődési
Egyesület nevet vette föl Nagykikindán, s a magyarság számára
mutat be darabokat. Kapcsolatom nem szűnt meg ezzel a színházzal,
mert ott rendezőként, rendezvényszervezőként – előadásesteket,
könyvbemutatókat szervezek – is tevékenykedem. Amikor hat hónapig
nem énekeltem, akkor otthon, ebben a színházban dolgoztam.
Nagyapám kórusban énekelt, nagyon szerette a zenét. Ez a zenei
örökség. Zeneiskolában tanultam zongora szakon, és a középfokú
ismereteket a szabadkai zenei gimnáziumban sajátítottam el. Ott
is zongora szakon kezdtem el, de rájöttem, nem lenne belőlem jó
zongorista. Nem tudtam úgy megnyilvánulni zongora-előadóként,
mint énekben, így aztán átjelentkeztem az ének szakra.
A szabadkai zenei gimnázium képzési rendszere
mennyiben tér el a magyarországi konzervatóriumtól?
– Annyi a különbség, hogy Magyarországon a konziban
tanítanak matematikát, fizikát, tehát minden olyan tárgyat,
amit a „normál” szakközépiskolákban. Nálunk csak zenei
tantárgyak voltak – magyar nyelven folyt a képzés –,
emellett művészeti alapokat tanítottak, de már például
matematikát nem. Romantikus, klasszikus harmóniát,
kontrapunktot tanultunk, amit Magyarországon csak az egyetemi
szinten oktatnak. Tehát zeneileg ez egy nagyon erős iskola volt.
Oktatták ott a Kodály-módszert?
– Nem, hanem francia módszert tanítottak, abszolút
szolmizációval. Ezt nem éreztem hátránynak, mert a pesti
egyetemen már nem a Kodály-módszert tanították. Így a
zeneakadémiai osztálytársaim éppen azzal küzdöttek meg, amit
én már rég tudtam, az abszolút szolmizálással, a francia-módszer
alapjaival. Fordított esetben biztos, hogy nehézséget jelentett
volna számomra a Kodály-módszer, mert azt nem ismerem kellőképpen.
Kórusban is énekelt?
– A szabadkai zeneiskolában kötelező volt kórusban énekelni,
de csupán tantárgyszerűen.
Akkora már kialakult a hangfaja?
– Sajnos a hangfaj eléggé kényes dolog. Természetesen
tudtuk, hogy tenor – az, hogy milyen tenor, nem egy-két év
alatt dől el – viszont akkor még nem nyíltak meg a magasságaim.
Inkább magas bariton hangom volt. Sokat kellett edzeni a magas
hangokért.
A gimnáziumi évek alatt már eldöntötte, hogy operaénekes
lesz? Mert úgy tudom, hogy a színművészettel is kacérkodott.
– A gimnáziumban döntöttem el, hogy operaénekes
szeretnék lenni. Bár játszottam színdarabokban is. Jól éreztem
magam mint énekes.
A budapesti Zeneakadémiára jelentkezett. Meg sem
fordult a fejében, hogy Szerbiában tanuljon tovább?
– Újvidéken és Belgrádban is működik zeneművészeti
egyetem. Felvételiztem az újvidéki, péterváradi akadémiára,
ahová szintén fölvettek. De ezt csak biztonság kedvéért
tettem; akkor tanultam volna ott, ha Pestre nem vesznek föl.
Mi volt az első operaélménye?
– Úgy emlékszem: az első operát Szegeden láttam, mégpedig
a Rigolettót. Jártunk Újvidékre, Belgrádba, Budapestre is
operát nézni – szervezett buszokkal.
Ez a szegedi élmény elég érdekes, hiszen később énekesként
többször is fellépett a Szegedi Nemzeti Színházban, említhetjük
A varázsfuvolát, a Toscát, és A gyertyák csonkig égnek c.
operát – amely előttem, bevallom, teljesen ismeretlen.
– Ez Marco Tutino operája. Egy olasz komponistát kért föl
a szegedi színház, hogy kissé objektívebben mutassuk be ezt a
művet. Márai klasszikusa rendkívül ismert és szeretett
Olaszországban. Az előadás nagyon érdekes volt, s Toronykőy
Attila szépen megrendezte. Én ebben a fiatal Konrádot énekeltem.
A két öreg beszélgetett, és időközben változtak a képek, s
a visszaemlékezéseknél lépett színre az ifjú Konrád.
Szülei, rokonai nem próbálták lebeszélni az énekesi
pályáról?
– Soha! Hatalmas szerencsém, hogy családom ennyire művészetpárti.
Testvérem jelenleg is rockénekes Szerbiában. Sokszor éneklünk
együtt. Napjainkat meghatározta a zene és a művészet
szeretete. Egyszer sem vetődött föl az a kérdés, hogy operaénekesként
jól meg lehet-e élni. Nálam ez hozzáállás kérdése.
Tehát a megélhetés nem volt téma. Az sem, hogy mi történik
akkor, ha idővel, ne adj Isten, elmegy a hangja?
– Amit fölvetett az már a pszichológia kérdéskörébe
tartozik. Ezen a kérdésen nem szabad gondolkozni, mert
megbosszulja magát. Úgy vélem, mindig a mai napot kell megélni
és rövid távú célokat meghatározni, ahhoz, hogy jól és
helytállva tudjunk haladni. Aki azon filozofál, hogy hova
szeretne érni, könnyen csalódhat. Az élet mindig hoz váratlan
fordulatokat. Nem tudhatom, hogy lesz-e hangom tíz év múlva,
viszont lehet, hogy ötven év múlva is jól éneklek.
Meglepett, mert a legtöbb fiatal énekes, aki eddig
nyilatkozott lapunknak, beszélt az álmairól, hogy Milánóban,
a Covent Gardenben, a MET-ben szeretne énekelni.
– Mindenképp szükséges egy olyan cél, ami előrevisz
bennünket. Viszont, ha naivan eltervezünk valamit, akkor azzal félelem
alakul ki az énekesben; arra gondol, mi történik, ha mindez nem
sikerül. Félelemből pedig nem szeretném a pályámat felépíteni.
Ha attól félek, hogy tíz év múlva lesz-e hangom, az egészségtelen
stresszhelyzetet szül. Amennyiben nem lesz hangom, akkor sem esek
kétségbe, mert például tanárként dolgozhatok tovább. Mindig
is lesz valami, amivel tudnék foglalkozni. Meg kell felelnünk
saját elvárásainknak, de csakis egészséges keretek között.
Mert a megfelelési kényszer egy borzasztó börtön. Nyilván a
tapasztalataimat osztom meg, mert már éltem félelemben, s
ilyenkor sokszor voltam beteg, le is mondtam előadásokat. Majd
megtanultam azt, hogy bátornak kell lennem. Minden egyes szakmának
megvannak a maga buktatói. Az énekesi igen veszélyes pálya. Többen
nem tudják megélni azt, hogy énekesek. Az, hogy énekes vagyok,
nem jelenti azt, hogy felsőbbrendű lennék. Egyesek – nem általánosítok
–megjátsszák az énekesi szerepet; félnek a hidegtől, az ásványvíz
fogyasztásától, ez viszont rossz irány. Németországban
megtanultam, hogy a művész is ember. Az ottani operaénekesek
nem félnek a hidegtől, nem óvják a torkukat mindenféle trükkökkel,
tudják, hogy igazából a stressztől válnak beteggé. Az énekes
is ugyanolyan ember, mint a többi, aki napközben elvégzi azokat
a munkákat, amelyeket mindenki, és este fellép a színpadon.
Amióta nem az allűrök irányítanak, sokkal jobban érzem
magam, sokkal jobban éneklek a színpadon. Ne gondolja senki,
hogy most tanácsot adok ilyen fiatalon bárkinek, de ez a módszer
nálam bejött.
Első próbálkozásra fölvették a Zeneakadémiára. Ez
meglepte?
– Bizakodó természetem van, így meg sem fordult a
fejemben, hogy nem vesznek föl. Isteni gondviselés, hogyha
valakit megtalálják azok a dolgok, amire szüksége van. Voltam
akkor annyira erős, hogy úgy gondoltam, sikerül a felvételim.
Malatesta – ami magas bariton szerep – áriájával fölvételiztem.
A tanárok tudták, hogy tenor vagyok, és elmagyaráztam nekik,
hogy azért nem szeretnék még magasságokat énekelni, mert szűk
torokállással és helytelenül nem kívánok semmit beénekelni.
Andor Éva volt a tanárnőm, ő mindig mellettem állt, türelmes
volt, biztatott, hogy idővel elérem a magas hangokat is. Igaza
lett. Harmadik évfolyamban történt meg a nagy áttörés,
amikor megjöttek a magasságaim, és valódi tenor lett belőlem.
Ismerek olyan magas baritonokat, akik portréfilmjükben
úgy nyilatkoztak: lehetett volna belőlem tenor is, de baritonként
sokkal jobban éreztem magam. Nem lett volna kényelmesebb, ha
magas baritonként lép a pályára?
– Nem, mert nincsenek ehhez megfelelő mélységeim, és
nem is jelentett volna számomra kihívást. Akkor mi visz majd előre?
Muszáj, hogy mindig kissé megemeljük magunk előtt a mércét.
Gonoszkodó lesz a kérdésem: ha hazánk nem küzdene
tenorhiánnyal, akkor is felvették volna?
– Biztos vagyok benne, mert pontosan azt a színházi
tapasztalatot vették észre azonnal a felvételiztetők, ami mögöttem
van gyermekkorom óta – főleg Kovalik Balázs rendező. Hiszen
szeretem a szerepeket teljes mértékben megélni.
Amikor például megkapta Monostatos szerepét A varázsfuvolából,
utánaolvasott a mű keletkezésének?
– Igen, de az nem jellemző rám, hogy könyvtárnyi
irodalmat olvassak a darabról. Főleg a karakter lelkülete érdekel.
Az, hogy én hogyan tudnám megélni azt a bizonyos figurát. Az,
hogy én mit tennék a helyében. A „miniatúrából” kezdek
el dolgozni. Nem arra gondolok, hogy Monostatos mit tenne, hanem,
hogy én mit tennék a különböző, a műben adott helyzetekben.
Azért a rendező is beleszól abba, hogy miként alakítsa
a szerepét.
– Egyértelmű, hogy az operajátszás nem magánműfaj,
hanem közös munka. Általában nem szoktam vitába keveredni a
rendezővel. Az, hogy a rendező elmondja, hol lépjek be a színpadra,
hogyan mozogjak, az már a technikai részhez tartozik. A formálás
viszont rajtunk múlik.
Többször említette a színpadi játékot. Magyarországon
immár 20 éve követelmény, hogy az operaénekes ne csak énekeljen,
hanem játsszon is…
– Nagyon fontos
dologról beszélt. Miközben játszom, nem azzal stresszelem
magam, hogy miként képzem a hangot. Játék közben a szervezet
– ez egy nagyon érdekes dolog – pontosan „oda küldi” a
hangot, ahová kell. Az, hogy valakivel miként veszekszem, az,
hogy valakit hogyan szeretek a színpadon, mind-mind nemesíti a
hangot. Ha ezt nem élem meg, akkor a hangom sem szólal meg úgy,
ahogy azt a szerző leírta. Nem lehet úgy egy operai szerepet előadni,
hogy csak éneklek.
Említette Kovalik Balázst, aki a modern rendezéseiről
híres, egyesek szemében hírhedt. Tanára volt, dolgozott vele,
mi róla a véleménye?
– Kovalik Balázs nem modern, hanem olyan művész, aki
rendezői színházban gondolkodik, s azt képviseli. Ezt pedig még
sokan nem szokták meg.
Milyen egy jó rendező, s egy jó karmester?
– Az a jó karmester, aki nem elemzi hosszasan a művet,
hanem néhány szóval orvosolja a zenei problémákat, így
tudnak vele a zenészek, énekesek azonosulni. Szerencsére nagyon
sok jó karmester dirigál Magyarországon – elsősorban Kovács
Jánosra, Medveczky Ádámra, Kocsis Zoltánra gondolok. Azokkal a
rendezőkkel szeretek együtt dolgozni, akik csak irányvonalakat
fogalmaznak meg, támpontokat adnak. Hannoverben egy olyan rendezővel
dolgoztam először, aki az improvizáción alapuló rendezői színházat
képviselte. Megfigyelte, hogy az énekesek miként improvizálnak.
Egyes elemeket megtartott, másokhoz hozzátett. Az improvizáció
elsajátítását a műhelymunkákon lehet megtanulni. Az Ariadne
Naxos szigetént és az Anyegint is ilyen improvizációs munkával
készítettük el Hannoverben. Ingo Kerkhoffal, aki főleg
Berlinben rendez, így dolgoztunk. Kovalik Balázs mindig tudja a
koncepcióját, mindig ad támpontokat, de szereti, ha kitöltjük
a köztük lévő űrt. Nem a technikán, hanem a tehetségen múlik,
hogy valaki jó művész-e. S ha ez a tehetség megvan, akkor
sokkal könnyebben együtt tudunk dolgozni a rendezőkkel,
karmesterekkel. Természetes, ha valaki idegesít, azzal nem tudok
olyan jól dolgozni, mint azzal, akit szeretek, és érzem a lényét.
A tehetség fogalmát azért igen nehéz megfogalmazni.
– Egyértelmű, mert van, aki nagyon, más középszerűen
tehetséges, míg mások csak megtanultak létezni a színpadon.
Magyarországi viszonylatban nagyon tehetségesek a művészek.
Akik viszont nagyon tehetségesek, azok külföldön is énekelnek.
Nem azért mennek ki a művészek, mert a magyarországi
viszonylatokat hibásnak tartják, hanem, mert, ha valaki nagyon
tehetséges, akaratlanul is kikerül egy külföldi nagyobb operaházba.
A tehetség olyan leállíthatatlan motor, ami állandóan működik.
Mindig azt mondom, hogy visszatérek Magyarországra, de valahogy
mégis kikerülök. Jövőre újra Hannoverben lépek föl, de nem
azért, mert én akartam, hanem, mert felkérést kapok onnan. A
felkérés érdekel, és legjobb tudásom szerint el szeretném végezni
a rám bízott feladatot.
Karrierista?
– Nem tartom magam annak. A karrier fogalmát sem lehet
igazán behatárolni. A karrier egy életstílus, egy élet
levezetése. És az sem mindegy, hogy ki hová kerül. Művészettörténet-tanárom
mondta: ha Beethoven egy afrikai faluban születik, akkor a közösség
legjobb dobosává vált volna.
Mi a különbség a művész és a művészieskedő között?
– Azt gondolom, hogy aki még azon a szinten van, hogy művészkedik,
amatőr. A profi önazonossággal rendelkezik, vállalja és nem kívülről
szemléli magát, egyszerű – teljesen mindegy, hogy a Scalában,
vagy egy hazai kis színházban játszik. A művésznek muszáj másfelé
is kitekinteni, amiből merít, amit elraktároz magában. Életem
fontos része a sport, a moziba járás. Aki csak a pályájáról
képes minden fórumon, sőt még baráti társaságban is beszélni,
az szakbarbár. Visszatérve a megfigyelésre és a kitekintésre.
Megfigyelek például egy kézmozdulatot, és megpróbálom, hogy
én hogy nyúlnék egy adott tárgyhoz. A színpadon is egyszerűen
kell megfogni a tárgyakat, s nem kell azzal törődni, hogy ezt több
száz ember figyeli. Különben gátlásossá válunk. Ezektől a
gátlásoktól csak több éves tapasztalat után lehet
megszabadulni. Természetesen kell viselkedni a színpadon. A
kisgyerek nem gátlásos, hanem szeret játszani. A gátlást aztán
beléjük neveli az iskola, a szülő. Ehhez a lelki, gyermeki
aspektushoz kell visszafejlődni. Ki kell ezért zárni azokat az
allűrös dolgokat, hogy megfeleljünk bárkinek.
Említette, hogy természetesen kell viselkedni a színpadon.
Ennek nincs meg az a veszélye, hogy csak rutinból játszik a színész,
énekes?
– Nem válunk
rutinossá, ha jól dolgozunk egy megadott próbaidőszakban.
Minden egyes próbán egyre többet kell hozzáadni a szerephez.
Akkor történik meg a rutinszerűvé válás, amikor a művész
sokat haknizik, és egy-két szereppel, jól betanult darabokkal lép
föl állandóan. Ezt úgy lehet elkerülni, ha még a hakni közben
is mindig a maximumra törekszik.
Még el sem végezte az opera főszakot, amikor Mozart
Figaró házasságában debütált, és utána is jöttek szerepek
Debrecenben és az Operaházban. 2011-ben a Magyar Állami Operaház
Juventus díjasa lett. Miként lett a Hannoveri Staatsoper társulatának
tagja?
– A Magyar Állami Operaházba másodikos zeneakadémistaként
kerültem be, s az első szerepem Triquet volt az Anyeginben. Több
apró szerepet kaptam, amiknek nagyon örültem, mert többre
akkor nem is lettem volna képes. Ez nagyon jó iskola volt, mert
biztos alapra kerültem. Majd a következő vezetéstől nem
kaptam szerződést. Ezért úgy döntöttem, kimegyek előénekelni
Hannoverbe. Egy hónap múlva küldték a négy hónapra szóló
felkérést a következő évadra. Ingo Kerkhofnak, aki
megrendezte az Ariadne Naxosbant, beajánlott az igazgatónak.
Ezután két évadra a felkérést kaptam, s így lettem a társulat
tagja.
A nyelvtudás nem okozott gondot?
– Egy szót sem
beszéltem eleinte németül. Angolul tudtam, s mivel nagyon sok
amerikai tagja volt a hannoveri operának, ezért az instrukciókat
angolul is elmondták. Fél év alatt megtanultam németül, mert
nagyon szeretek beszélgetni, nem vagyok egy magányos farkas.
A társulat hogyan fogadta a fiatal magyar énekest?
– Segítőkészek voltak, az irigység legkevesebb jelét
sem tapasztaltam. A társulat nemzetközi, nem csupán németek énekelnek
ott, és szerettem a tagokkal együtt lenni, s beülni az előadások
után a büfébe.
Jelenleg szabadúszó. Ennek mi az előnye és a hátránya?
– Amikor kikerültem Hannoverbe társulati tagként, rájöttem:
inkább szabad embernek születtem. Sokat utazó, sokfelé járó,
mindig más emberekkel megismerkedő valaki, aki hamar beleun az
egyszínűségbe. Magyarországon szabadúszóként, nagyon változatos
az életem. Hol a MÜPÁ-ban, hol az Operaházban, hol vidéken éneklek
más-más kollégákkal.
Ám a társulati lét biztonságot is ad.
– Ez igaz, de akkor vajon mi a kihívás? Pont egy ilyen
helyzetben, mikor társulathoz tartozunk, nagyon könnyen rutinossá
válhatunk. Hiszen nincs, akinek bizonyítsak. Tudják rólam,
hogy jó vagyok, adnak is szerepeket, de nem tudok más közönség
előtt bizonyítani.
2016-ban milyen feladatok várnak önre?
– Az Operaházban éneklem a Turandotból Pong szerepét,
ezt követi a Jancsi és Juliska, a Pikk dáma, a Bánk bán Ottója.
A Művészetek Palotájában az egyik kis mestert éneklem a
Mesterdalnokokból, Hannoverben pedig az Eladott menyasszonyban lépek
föl. A célom, hogy elénekelhessem Wagner tetralógiájából
Mime és Loge szerepét.
Medveczky Attila
|