2016.01.29.
Szabadulás énünk
rabságából
Nemeshegyi Péter SJ: A szeretet útja
Nemeshegyi Péter
jezsuita szerzetes, katolikus pap élete felét Japánban töltötte.
Azért jött vissza Magyarországra, hogy itt dolgozzon tovább
Isten országáért. A páter úgy véli, hogy a XXI. század
emberének a legalapvetőbb kérdésekhez kell visszatérnie. Már
nem szabad megelégedni a felületes válaszokkal, nem is tölthetjük
ki másod-vagy harmadrendű dolgokkal az életünket, hanem vissza
kell térnünk a gyökerekhez, a forráshoz. Szerinte az útonjárás
a legjobb megközelítés ahhoz, hogy visszatérjünk a leglényegesebb
és legfontosabb dolgokhoz. Nem másodlagos dolgokról szeretne a
könyv lapjain gondolkodni, hanem arról, ami oly egyszerű talán,
hogy még egy kisgyermek is megérheti, de oly mélységes misztériumok
rejtőznek benne, hogy 2000 év alatt sok-sok nagyszerű bölcs és
tudós sem tudta felderíteni ezeket a titokmélységeket,
amelyeket magától az Úr Istentől kaptunk. Érdekes, hogy
nemcsak a kereszténységben, hanem szinte valamennyi nagy vallásban
az út és az útonjárás alapvető fogalomként szerepel.
Először is; ne nagy autósztrádára gondoljunk, hanem
kis utakra, ösvényekre, amelyek a hegyek között vezetnek fölfelé,
valamilyen csúcs felé. Az első, ami az útnál fontos, hogy azt
valaki készítette. Valaki már járt azon, valaki, aki a célból
élt, és elkészítette az ösvényt, nemcsak a maga számára
persze, hanem mindazoknak, akik az első vándor nyomaiba lépve
ezen az úton járni fognak. A második lényeges szempont, hogy
az út megbízható, vezet valahová. Nem fog egyszer csak eltűnni
a lábunk alól. Az utat nem elég nézni, vagy gondolkozni róla,
hanem rá kell lépni testestül-lelkestül. Nem toporgunk
egy helyben, nem heverünk lakásunk egyhangú biztonságában a
kanapén, hanem elindulunk merészen a cél felé. Aki vándor,
aki útnak indul, annak van célja, amelyet el akar érni, és érzi,
ha otthon maradna a házában, akkor nincs semmi lehetősége,
hogy ezt elérje. Amikor úton járunk, főképpen hegyek között,
akkor mindig új és új távlatok nyílnak meg előttünk.
Amíg lent vagyunk a völgyben, nem látjuk, hogyan is alakulnak a
hegyláncok, nem látjuk a gyönyörű panorámát. Azt hiába képzeljük
el! Amíg előbbre, följebb nem jutottunk, nincs meg ez a
tapasztalat. Csak ha az ember halad, akkor adódnak új élményei,
tesz szert mindig új ismeretekre. Ha úton járunk, akkor a legtöbb
esetben vannak útitársaink, akikkel együtt vándorlunk. Ha
meredek helyre érünk és megcsúszik a lábunk, akkor lesz
valaki, aki elkap bennünket, és nem zuhanunk le a mélységbe.
Tehát úton járni együtt jó. Ha úton járunk, találkozunk
szembejövő emberekkel. Érdekes, hogy a városban már nem köszönünk
egymásnak, de amikor kint vagyunk a természetben, a hegyek között,
akkor a turisták köszöntik egymást. Végül is, ha fáradtan
ugyan, de megérkezünk a célhoz. Befutunk, beérkezünk. Ezek
tehát az útonjárás sajátosságai. Nem is csoda, hogy a nagy
vallásokban szimbólummá lett, hiszen minden ember érzi,
valahonnan jöttünk, valakitől jöttünk, nem magunkat teremtettük,
nem magunknak adtunk életet. És azután kérlelhetetlenül halad
az idő, a percek, az órák, az évek, és tudjuk, hogy földi
tartózkodásunk egyszer véget ér. De valóban véget ér? –
teszi föl a kérdést a szerző. Hiszen az ember szíve-lelke nem
tud ebbe belenyugodni, hiszen mi a végtelenségre, az örökkévalóságra
vagyunk beprogramozva. Ezért szükségszerű a kérdés: életünk
útja vezet-e tovább odaát is, ahhoz, akitől jöttünk? Ez
nagy, alapvető kérdése az embernek.
Minden vallás a maga módján igyekszik választ adni a kérdésre,
hogy honnan jöttünk, hová megyünk. Amikor az első keresztény
hithirdetők megérkeztek Angliába, az ország királyához
mentek, és előterjesztették kérésüket, hogy szeretnék
terjeszteni a keresztény hitet. Az egyik tanácsos fölszólalt
és azt mondta:
–Mindnyájan
olyanok vagyunk, mint a kis madár, amelyik betévedt a nyitott
ablakon. Ki tudja, hogy honnan jött? De most itt röpköd,
ijedten nekiütközik fejével hol az egyik, hol a másik falnak,
és aztán huss, kirepül az ablakon. Ki tudja hová? Ha tehát
ezek a szent emberek, akik messze földről, Rómából jöttek,
el akarnak mondani valami nekünk erről, király őfelsége,
hallgassunk meg őket! – Így kezdődött Anglia megtérése. A
páter ezután azt vizsgálta, mint mondanak a nagy vallások az
útonjárásról. Először Indiát és a hinduizmust mutatja be.
Leszögezi, hogy hinduizmus, mint közös vallás nem létezik.
India vallásainak vannak ugyan közös vonásaik, de sok dologban
lényegesen különböznek egymástól. Tény, hogy ma India a világ
legvallásosabb országa. Annak a több mint egymilliárd
embernek, aki ott él és hal, az evilági dolgokon túli valóság
a legvalósabb valóság. Az indiai vallásokat három alaptípusba
sorolhatjuk. Három nagy út létezik: a dzsána-marga, a
bhakti-marga és a karma-marga. A szanszkrit marga szó utat
jelent. A karma-marga a szertartások, a jó cselekedetek útját
jelenti. Ezekkel készül föl az ember a másvilági boldogságra.
A buddhisták pedig azt vallják: itt nem vagyunk otthon, idegen földön
vándorként járjuk utunkat, valahonnan jöttünk, valahová megyünk.
Nem szabad mindenféle szenvedély szolgaságába kerülnünk, nem
szabad megrekednünk önző és irigy énünkben. Nem szabad
berendezkednünk idelent, hanem útnak kell indulnunk, méghozzá
a nyolcágú ösvényre kell rálépnünk. Kung mester
–ismertebb nevén – Konfucius rendezett emberi, családi, társadalmi
életet akart megteremteni. Érdekes, hogy az út nála is lényeges
szerepet játszik. Azt tanítja, hogy törekedj a helyes útra,
vedd alapul az erényt, igazodj az emberiséghez, s a műveltségben
leld szórakozásodat. Mértéket tartani és a középúton járni
– ez a legmagasabb erény. Sokkal nagyobb szerepet játszik az
út a másik kínai bölcs, Lao-Ce művében. Az út kínaiul tao.
Ez nála a legalapvetőbb ősvallásosságot jelenti. Az út számára
mindennek az alapja. Érdekes dolgokat tanít a taóról: az örök
út mindig tétlen, mégsem marad semmi megvalósíthatatlanul. Az
út nem harcol, hanem győz. Nem hív, mégis mindenki magától
hozzá jön. Aki tetteiben az utat követi, eggyé lesz az úttal.
Az ilyen ember jó a jókhoz, és a jó a gonoszokhoz is.
Végül rátér a jezsuita páter a kereszténységre.
Szerinte a XIX. század legnagyobb keresztény gondolkodója és
teológusa John Henry Newman, aki anglikánnak született, aztán
katolikus pap, s idővel bíboros lett. Élete folyamán sokat
szenvedett, mert azzal gyanúsították, hogy nem valódi
katolikus. Fiatal korában írt egy gyönyörű verset, amelyből
még szent ének is lett, és érdekes módon Angliában mind az
anglikának, mint a katolikusok éneklik istentiszteleteiken: „Kedves
fényesség, vezessél engemet, távol vagyok otthonomtól, Te
vezess, Te vezess engemet”. A legszebb sor a versben: „Nem
akarom látni a messzi tájakat; ha látom a következő lépést,
az nekem elegendő.” Ez volt Newman egész élete. Amint
felismerte, hogy a következő egy lépést lelkiismerete szerint
meg kell tennie, azt bármi áldozat árán megtette. VI. Pál pápa
mondta Newmanról: ő volt az, aki a XIX. században az emberi élet
legmegrendítőbb útját járta végig, amely végül is
elvezette a teljes békéhez és boldogsághoz. A kereszténység
gyönyörű alapállítása, hogy maga Isten –nemcsak valami közbenső
közvetítő –, maga az örök isteni Ige lesz életünk útjává.
Egy japán jezsuita, Kadovaki atya írt egy könyvet, amelynek címe:
„Az út metafizikája, az út teológiája”. Írása elején
csodálkozását fejezi ki, hogy európai vagy amerikai teológusok
sohasem próbáltak út-teológiát írni. Egyik barátja, talán
az ő kérésére, megkérdezte Karl Rahnert, a XX. század egyik
legnagyobb teológusát: miért nem írtatok ti európaiak eddig
út-teológiát? Rahner bölcsen azt felelte: „Azt majd nektek,
japánoknak kell megírni.” Jézus azt mondta magáról: „Én
vagyok az út, az igazság és az az élet”. Helyesen mondja
Kodavaki, hogy ennél a három szónál a hangsúly az elsőn van.
Tehát az úton, mert hiszen Jézus így folytatja: „senki sem
jut az Atyához, csak általam”. Tehát vándorlásról van szó.
Kadovaki János evangéliumát követi, amikor azt írja le, hogy
Jézus felülről, az isteni szentháromságos szeretetközösségből
nekünk adott út, és Ő útitársként folytatja velünk emberi
életünk vándorlását. Ez az út, a testté lett Isten Fia, az
egész történelmet és az egész világmindenséget betölti és
vonzza magával fölfelé, az Atyához. Mi hálásan szeretjük az
Atyát, mert Ő előbb szeretett minket, és megmutatta az utat Jézusban.
Ez az út pedig a szeretet. Ezen kell járni. Ez az az út,
amely túlvisz a halálon, túlvisz a világvégén, és örökké
megmarad. Amikor a másik emberrel igazán önzetlen szeretetben
találkozunk, akkor találkozunk a végső valósággal, akkor találkozunk
Istennel. Amikor önmagunkból, énünk rabságából megmenekülünk,
és az Istennel való teljes, örömteli egységbe belelendülünk,
akkor leszünk igazán emberek. Tehát mindennek van értelme. A történelem
drámája végül teljes harmóniában fog beletorkollni a szentháromságos
Isten szeretetközösségébe. Nagyon szép, amit Hatano
Szeiicsi japán keresztény vallásbölcselő mond: „az örökkévalóság
a szeretet ideje.” Isten hűségesen szeret, ezért nem leszek
semmivé, ezért marad meg a szeretet és annak alkotása. Maga az
Úr Isten mondja minden egyes embernek, jóknak is, meg
gonoszoknak is, szenteknek is és bűnösöknek is: „Jó, hogy
vagy, akarom, hogy legyél!” Persze a bűnösöknek nem azt
mondja, hogy „maradj bűnös”, hanem: „Térj már meg, és
ébredj rá ostobaságodra! Próbáld befogadni a szeretetet,
szeress! Lépj rá a szeretet útjára.” Ez szinte
kimondhatatlanul örvendetes és vigasztaló remény, ezért
nevezi Jézus az ő tanítását evangéliumnak, vagyis örömhírnek.
Ezt követően tér rá a szerző a világmindenség nagy
gondolatára. Szerinte a van-t akkor érezzük, amikor egy
emberrel szeretetben találkozunk. De még a dolgokról is ezt
mondhatjuk el. Heidegger szerint a metafizika alapkérdése: miért
van valami, és miért nincs inkább a semmi? Erre a kérdésre
különböző emberek különféle válaszokat adnak. Vannak
olyanok, akik azt állítják, hogy csak úgy van minden, és nem
kell tovább kérdezni. Mások úgy gondolják, véletlenül van a
világ, nincs semmi értelme, sem célja. De manapság a természettudósok
azt mondják, hogy ez a világ nem jöhetett létre csak úgy, véletlenül.
Az egész világmindenség kezdettől fogva úgy van
beprogramozva, hogy az élet, ez a nagyon valószínűtlen valami,
megjelenhessen. Az állandók, mint a fény sebessége, a nehézségi
erő, az elektronok mozgása meg a víz fagypontja eleve úgy
vannak meghatározva, hogy ha csak egy picikét másképp lennének,
a világmindenségben soha nem jelenhetett meg volna élőlény.
Ez a világ, úgy látszik, kezdettől fogva céllal rendelkező
valami, olyan, mint egy nagy gondolat. Az ember esze pedig, mint
egy ragyogó nagy felhő, az egész világmindenséget befedi, a
legkisebb atomoktól a legtávolabbi csillagokig. A tudósok
kutatják a fotonokat, elekronokat, kvarkokat meg rezgéseket,
amelyek a legújabb elmélet szerint a világmindenség
alapelemei. Ezek olyan parányik, hogy a legerősebb mikroszkóppal
sem lehet látni őket. De kutatják a kozmoszt is, ahol minden
hatalmas. Mindezeket ki lehet fejezni matematikai képletekkel,
amelyek a mi eszünk termékei. Tehát az emberi értelem és a
nagy világmindenség egymásra hangoltak. Einstein mondta: az a
legérthetetlenebb a világmindenségben, hogy érthető. Hogy ki
lehet fejezni számtani tételekkel, meg egyenletekkel. Ha tehát
a világmindenség hasonlít egy nagy gondolathoz, akkor természetszerűleg
vetődik föl a kérdés: ki gondolja ezt a gondolatot? Isten.
Isten, akinek a Fia állandóan úton van, találkozik az
emberekkel. Egész léte az emberekkel való viszony, mégpedig
kettős viszony: az emberek iránti teljes odaadottság, és az
emberek befogadása. Jézus nem önközpontú, nem záródik be,
hanem bárkivel találkozik, megnyílik feléje. Állandóan adja
szeretetét, hatalmát, szavait, mindenét. Neki ez a fontos, nem
pedig a mózesi törvény aprólékos előírásai. Jézusnak nem
az előírások, a szabályok voltak a fontosak, hanem az élő
ember. Gyógyít szombaton, bármennyire is dühösek az írástudók.
Jézus számára az örökké élő ember a fontos. Sőt Jézus
halála is út. „Elhagyom a világot, és elmegyek az Atyához”.
Jézusnak sok útja volt, járt mindenfelé, a sok útnak mégis
egy az alapja: Megyek Atyámhoz! Emberi élete abból áll, hogy vándorol,
a jóságos, irgalmas, szerető Atyaistent hirdeti, s magával
vonzva az egész világot, megy az Atyához. Jézus jobban
szeretet minket, mint saját magát. Mert, hogyha nem szeretett
volna minket önmagánál jobban, nem fogadta el volna a halált,
hogy mi éljünk. Ez az új mérce. És ez nem tanács, hanem
parancs. Nagy parancs, és mi mindig elmaradunk mögötte. Ki
mondhatná magáról, hogy úgy szeret, mint Jézus? Olyan
egyetemesen, olyan jóságosan, olyan aktívan, olyan szívből?
Egyikünk sem. Persze nem esünk kétségbe, mert tudjuk, jó
Mesterünk van, aki minket minden bajunk ellenére szeret.
Nemeshegyi
páter könyvéből megtudhatjuk, hogy a keresztény lelkiség
alapja az élő szentháromságos Isten önkinyilatkoztatása. Nem
emberi erőfeszítés, hanem isteni tett az alapja mindennek.
Isten kinyilatkoztatja önmagát először is azáltal, hogy jóságában
egy jó világot teremt a semmiből, mégpedig azért, hogy az
ebben a világban megjelenő embernek odaadja önmagát: az örök
Atya által küldött egyszülött Fiú belép a történelembe,
emberré lesz, hogy mindent magában egyesítsen. Az Atya és a Fiú
elküldik az Isten Lelkét, a Szentlelket az emberek szívébe,
hogy őket ráhangolja Isten szívére. Általa születik meg az
Őt befogadó emberekben a hit, a megtérés, a szeretet és a remény.
Hiszik, hogy van Isten, jó az Isten, szeret az Isten, megbocsát
az Isten, hazavár az Isten. Hiszik, hogy a szeretet és annak
alkotása örökké megmarad. A Szentlélek által adott isteni
szeretettel: hálásan szeretik az Istent, és Istennel együtt,
Isten iránti hálából az O szeretetével szeretik az embereket,
minden embert, beleértve a gonoszokat, bűnösöket, ellenségeket
is. A keresztény hit szerint Isten „egy, de nem magányos”.
Az Isten élete az Atyának és a Fiúnak örök szeretetközössége
a Szentlélekben. Ez a transzcendens Isten a Fiú és a Szentlélek
küldetése által immanenssé teszi magát.
(Nemeshegyi Péter S.J. : A szeretet útja; Szent Gellért
Kiadó és Nyomda; 2013.)
M.A.
|