2016.07.01.
Nyelv
és rög
A felvidéki
magyar habitus és fejlődésének hátterei
IV.
rész
Zsarolás volt az
ostor, a szlovák nemzet öle pedig a keserű méz a magyartalanítók
kezében az 1946-tól 1948-ig hivatalosan zajló szlovák akolba
való terelésünkkor. Falvaink magyarjait ősi földjüktől való
elszakítással, városaink polgárságát vagyonuk elkobzását
sejtető intézkedésekkel fenyegették. Mindezt tehették akkor,
amikor nemzetközi jóváhagyással, nem volt hivatal, intézmény,
elöljáróság a háború utáni Csehszlovákiában, ahol
meghallgattatott volna a magyar panasz. A dél-szlovákiai területek
jogokkal nem rendelkező lakosai voltunk. Ezen időszak viszontagságainak
fölelevenítésében Vadkerty Katalin – a Szlovák Tudományos
Akadémia Történettudományi Intézetének volt munkatársaként
ezen időszak kutatója, ismerője – A reszlovakizáció című
munkája van segítségünkre.
Némely
városokban, mint Pozsonyban és Kassán a Központi Reszlovakizációs
Bizottság a magyar polgárságot megcélzó hirdetéseit testre
szabta, hogy ezzel is növelje az elszlovákosítás eredményét.
Pozsonyban a városi vezetés a lakáshasználatok ellenőrzését
a reszlovakizáció első napjára időzítette. E döntést azon
alattomos megfontolás táplálta, hogy a nemzetiségi hovatartozás
vizsgálásának hatására a Pozsony város tömbjében élő öntudatos
magyar polgárságban kiújulnak azon sebek, félelmek, melyeket
az 1945 májusában gyűjtőtáborokba kitelepített, minden
vagyonuktól megfosztott német és magyar nemzetiségű pozsonyi
testvéreik meghurcolása okozott. A városi vezetés döntése a
magyarellenesek malmára hajtotta a vizet. A lakáshasználati jog
ellenőrzése a nagy reszlovakizációs csinnadratta kísérőzajával
elérte kívánt célját. A jogfosztott pozsonyi magyarok zöme a
háború idején legyalult, szintén jogfosztott pozsonyi zsidóság
és a háború után jogfosztott és kitoloncolt pozsonyi németség
szomorú sorsának élményével lelkében, életben maradását féltve
magára kellett erőszakolja a reszlovakizáció eszméjét.
A
Központi Reszlovakizációs Bizottság ajánlásában egymást követik
az alattomos megfontolású módszerek. Sok esetben a falusi
parasztközösségekhez, gazdákhoz irányítottan olyan félrevezető
információkat szivárogtattak ki, melyek azt tudatták a gazdákkal,
hogy ha elutasítják a reszlovakizációt a lakosságcsere kapcsán
ki lesznek telepítve szülőfalujuktól távol, Magyarországra.
Más módszerben pedig a lakosságcsere keretén belül kiválogatott
egyes gazdáknak úgynevezett előkitelepítési végzést kézbesítettek,
amelyben értesítették őket, hogy nyolc napon belül Magyarországra
telepítik őket. A kézbesítők sose feledték tudatni a címzettel,
hogy bizonyos feltételek mellett azért e végleges megoldás elhárítható.
A feltétel nyilvánvaló volt. A reszlovakizáció. Ennek nyomatékosítására
a központi bizottság a kézbesítő hivatalnokoknak ajánlotta
az egyenruha viselését. Katonai, rendőri, illetve más egyenruhában
volt ajánlott a reszlovakizációt végző hivatalnokok megjelenése
a falvakban, azzal az indoklással, hogy a falusiak félnek az
egyenruhától. A háború borzalmaitól megdolgozott lelkekben az
egyenruha elhurcolást, halált, erőszakot asszociált. A felvidéki
magyarjainkra kiagyalt lélekmángorló módszerek államilag vezényelt
hangversenye volt ez.
Ám e magyar
nemzet ellen elkövetett lelki genocídium nem hagyta tétlenül a
nemzet honvéd lelkületű részét. A Lévai járásban nyíltan
leleplezték és hirdették a csehszlovák kormány magyar
nemzetbontó érdekeit. A reszlovakizáció propagandájáról
egyenes szóval leverték a szláv megújhodás olcsó cukormázát
és megnevezték annak konkrét célját és pedig azt, hogy a
reszlovakizációval a szlovákok javára akarják megváltoztatni
a nemzetiségi arányokat, hogy megelőzzék az esetleges
Magyarország javára történő határmódosításokat. Több
településen a lakosság közösen hangot adva nemzeti lelkületének
nyíltan kijelentette, hogy nem szlovák származású, hanem
magyar, és ezért elutasítja a megtévelyedett eszmét és nem
reszlovakizál. A legerőteljesebb lakossági ellenállást Nagykér,
Vámosbalog és Udvard községek lakosai mutatták ki, ezért
innen a tervezettnél is több magyar gazdát telepítettek
Magyarországra. A Losonci járásban Százd, Palást, Ipolynyék,
Bolyk és Galsa lakosai voltak az elszlovákosítási eszme
legnagyobb keréktörői. A Nagykaposi és a Dunaszerdahelyi járás
sem maradt el a Losonc vidékiek elszántságától. A kassai és
rimaszombati magyarság kétnyelvű szórólapokon tiltakozott az
elszlovákosítás ellen. A Nyitra vidéki, zoboraljai falvakban már
1946. június 3-án éjjel megjelentek az első szórólapok a
„Maradj, magyar!” lelkesítő felirattal. Június végén
Nyitragerencséren szétszórt röplapok a reszlovakizáció valós
mivoltáról letépve a leplet azt hirdették, hogy a reszlovakizáció
csalás. Arra buzdították a zoboraljai magyarokat, hogy ne
reszlovakizáljanak. „Magyarok ne jelentkezzetek! Tartsatok ki,
a déli területek újból Magyarországhoz kerülnek!” – szöveggel
tartották magyarjainkban a hitet. „Gyáva tagadja, hogy magyar.
Tarts ki, magyar, ne félj!” feliratú szórólapok jelentek meg
Nagykéren is. Rozsnyón szintén. A Vágsellyei járás több
falujában is megjelentek röpcédulák „Vigyázz magyar, ígéret
meg ne tántorítson, fenyegetés meg ne félemlítsen. Közel a
visszacsatolás. Maradj meg magyarnak!” felirattal. Zsigárdon,
Farkasdon, Negyeden, Sókon, kézzel írott falragaszok szólították
fel a lakosságot az ellenállásra. Andódon nyíltan szóltak
fel a magyartalanítás eszméje ellen. Emiatt három személyt le
is tartóztattak. Nagymihályon 27 személy került az elszlovákosítás
ellen tett tevékenységéért börtönbe. A Verebélyi és a Kékkői
járás több községében a magyartalanítás elutasítását
vallási összefogás jellemezte. A Kékkői járás reszlovakizációt
visszautasító evangélikusai „memorandumban” kérték, hogy
a települések lakosságának nemzetisége alapján csatolják őket
újból Magyarországhoz. Jókán a reszlovakizáció megtagadása
elmosta a vallási ellentéteket a katolikusok és a reformátusok
között. Összefogásuk eredményeként a hétosztályos szlovák
alapiskolában nem kezdhették meg a tanítást, mert csupán négy
tanulójuk volt. A tanító és a csendőr gyerekei.
A lakosság ellenállását
látva a Központi Reszlovakizációs Bizottság katona elnöke
elrendelte az ellenpropagandát folytató egyének letartóztatását.
A magyar lakosság részéről a magyartalanítási politika elítélése
az 1947 és 48-as évben is folytatódott. A rendszervek egymást
értesítő levelezésében figyelmeztetnek, hogy a magyar
nemzetiségűek nyíltan a nemzetiségi jogok megszerzéséért küzdenek.
Az államvédelmi hivatal nem titkolta azon véleményét, hogy a
nyugati nagyhatalmak rákényszeríthetik Csehszlovákiát a
kisebbségi jogok elismerésére és ezt pedig meg kell szerintük
akadályozni. A járási munkatársaik feladatának tartja a
reszlovakizációt visszautasító magyarok megfigyelését, akik
a jelentések szerint gúnyolják a reszlovakizáltakat, mert azok
megtagadták magyar nemzetiségüket. Kinevetik az ilyen újszlovákokat
rossz szlovák tudásuk miatt. Nehezítik a reszlovakizáltak
asszimilációját. A reszlovakizációt elutasítókat az államvédelmi
hivatal idegen ügynököknek nevezi és ellenük a védekezés
minden módját megengedettnek tartja.
Minden magyar
megmozdulás, ellentevékenység, védekezés ellenére az állami
vezényletű magyartalanítás szemtelensége olykor biblikus méreteket
öltött, és elöntötte az egyházak háza táját is. A magyar
iskola nélküli időkben a magyar istentiszteleti nyelv felértékelődött
mind a magyarok, mind a szlovák konkvisztádorok szemében.
Fontos lett számukra, főleg annak oltár környéki kigyomlálása
okán. A reszlovakizáció oroszlánrészét magára venni akaró
Szlovák Liga a magyar ellenállás bástyáinak tekintette a
templomokat, és kifejezte afeletti szégyenét, hogy a nagyrészt
elszlovákosított falvakban a szívós magyar papság ellenállását
nem tudta megtörni. Ez hozta a magyar falvak papjainak,
tiszteleteseinek, kitelepítését Magyarországra, áthelyezését
északi színszlovák területekre, ahol magyar híveik iránt érzett
gondjaikat a szlovák istentiszteleti nyelv gyakorlásával
oszlathatták el. A református egyház a hívekre bízza a nyelv
kiválasztását, ellenben a reszlovakizáltakat következetességre
szólítja föl, hogy ha már reszlovakizáltak, akkor a hitéletben
is legyenek szlovákká, ne csak félvállról vegyék döntésüket.
A vidéki papság viszont egyenesebb tartású volt, mint vezetőik,
elvégre ők képezték az egyházak gerincét. A farnadi református
lelkész nyíltan hirdette, hogy „a magyarok három éve csak
szenvednek, a világi hatalom elveheti minden vagyonukat, de a
lelküket nem adják”, s a lelküket magyar nyelven védik.
A Szlovák Liga
magyartalanítási őrjöngésében az egyházak belső menetének
befolyásolásán túl az egyházak magyar jellegét bemutató külső
jelek eltávolításának követeléséig arcátlankodott. Követelik
eltávolítását a magyar szentek szobrainak. Követelésükben
száműznék templomainkból Szent Istvánt, Szent Imrét és
Szent Lászlót. Szent Erzsébet szobrait, mint ahogy a Pozsonyi
Szent Márton koronázótemplom tornyáról is a magyar koronát.
II. Rákóczi Ferenc kassai Szent Erzsébet dómbeli sírjának,
illetve síremlékének szintén szláv vágyálmuk okán mennie
kell. A Szent Erzsébet dóm kivételt élvez, maradhat.
E velejéig
romlott magyarellenesség kényre-kedvre való életbe iktatásának
épp az 1948. május 9-ei kommunista alkotmány vetett véget. Az
internacionalizmust valló szocialista rendszer elve a népek együttes
munkája általi szocialista társadalom kiépítését és tartós
békét elérni akaró elvét hozta és iktatta a szocialista
blokk országainak alaptörvényébe. Így Csehszlovákiának a társadalomépítés
új útjára lépve le kellett mondania a további, magyar kisebbséggel
szembeni drasztikus lépéseiről és elfogadni annak kisebbségi
nemzetiségi jogait.
A magyartalanítás
elvének eszmei atyjai a reszlovakizáció előkészítésekor
azon kimutatásokból indultak ki, melyek 758 000 magyarral számoltak
a Felvidéken. Számlálóbiztosaik a 25 magyarlakta járásban összesen
727 832 személyt számoltak össze, melyből 544 444 személy
vallotta magát magyarnak. Ez 1946 első hónapjaiban történt,
amikor a jogfosztottság a magyarokkal szemben majd fél éve fennállt.
A nemzetváltó magyartalanítási politika lezakatolása után az
első, 1950-es népszámlálás adatai szerint az előző időszak
megfélemlítésének és magyarellenes retorzióinak hatására
367 733 személy vallotta magát magyarnak. A következő,
1961-ben tartott népszámláláskor a magyarok száma már eléri
az 533 934 főt. Nem azért, mert akkorát ugrott volna a népszaporulat
a magyarok közt, hanem azért, mert felengedtek a félelmek. Az
emberek újra magyarok lehettek, habár egyesek már sosem mertek
újra szabadon azzá lenni. Sokakban a félelem, a rettegés magjából
csírázott mardosó bizonytalanság, rágó kétely nem engedte többé,
hogy szüleik, nagyszüleik szabad magyar szellemével
egyeztethessék össze létüket. 110 000 felvidéki magyar száműzetett
az atyai rögről a Csehszlovákia és Magyarország közötti
lakosságcsere kapcsán. Százezernél többre tehető azon első
generációs szlovákok száma, kiket magyar szüleik megalázása,
meghurcolása, megfélemlítése terelt a szlovák nemzet nyájába.
Korunk magyarjainak százezreire e vészterhes idő öröklött
billogként nehezül és karvalytünetei máig tépik prométheuszi
májunk húsát az Északi Kárpátokhoz kikötött testünkből.
Jancsó Badacs Károly
|