2016.07.01.
Akinek
a kezét mindig az Úr vezeti
Tiszanána és a Krisztus-kilátó terve
Tréfás
Miklós grafikus, szobrászművész 1940-ben született Budapesten. Pályáját
díszlettervezőként kezdte. Dr. Németh Antal főrendezőt, a
Nemzeti Színház hajdani igazgatóját tartja mesterének, aki
tanítványának kérte föl. Kitanulta a grafikusi mesterséget.
Mesterei Mohrlüder Vilmos, Gönczi Tibor és Muray Róbert
voltak. Alkalmazott grafikusként számos művet készített. Majd
autodidakta módon elsajátította a szobrászathoz szükséges
ismereteket. Grafikáit a nyugati államokban is kiállították.
2012-ben az UNICREDIT Bank Pusztaszeri úti székházában volt kiállítása
kisméretű, vallásos szobraiból. Köztéri munkái Tiszanánán
láthatók, így a ’48-as, az ’56-os emlékmű, és 2011-ben,
amikor a falu 750. születésnapját ünnepelte, faragott egy
szobrot ezzel a címmel: 750 év az Úrban, árban.
2014-ben avatták föl Kálvin Jánosnak, a reformáció vezéralakjának
ötnegyedes méretű, teljes alakú szobrát. Felesége Kovács
Eszter, operaénekesnő. Közéleti pályafutás: 1994 és 2002 között
Tiszanána önkormányzati képviselője, 1996-tól 2002-ig tanácsnoka.
Munkában a “nagyhatalmú sündisznócska”
Grafikusként miért váltott
a szobrászat irányába?
Szobrai
Tiszanánán láthatók. Hogyan alakult
ki a kötődése a Heves megyei településsel?
Ezután
lett a falu önkormányzati képviselője?
–Nem
azonnal. A rendszerváltozás után kommunista polgármestere lett
a falunak. Ez akkor még nem igazán érdekelt, de azt láttam,
hogy semmit sem tesznek annak érdekében, hogy a település
szebbé, élhetőbbé váljon. Ezért az egyik képviselőtestületi
ülésen szót kértem, bemutatkoztam, és felajánlottam segítségemet,
mert a falunak szerettem volna arculatot csinálni. A polgármester
ezt egy udvariaskodó, de semmitmondó szöveggel viszonozta. Az
1994-es választás előtt úgy gondoltam, hogy elindulok polgármesternek.
Erre az ottani iskolaigazgató is kapacitált. Nem a poszt érdekelt,
hanem az, hogy bebizonyítsam, mit jelent valóban a közért dolgozni.
Volt is egy vicces mondásom, hogy a kommunizmusnak csak egy szava
állt hozzám közel, a közért. Polgármester-jelöltként saját
pénzből kiadtam egy újságot Ébresztő címmel. Ebben leírtam
céljaimat, és 42 pontot fogalmaztam meg. Ezzel megzavartam az
ottani „állóvizet”. Hirtelen megszaporodott a jelöltek száma.
Megválasztották Dr. Tóth József agrármérnököt polgármesternek,
aki egy ideig fideszes országgyűlési képviselő is volt. Ennek
előzménye, hogy Tóth úr, aki azóta jó barátom, azt mondta,
ha „engem megválasztanak, akkor ezt a 42 pontot megvalósítom.”
Ezután úgy döntöttem, hogy elállok a polgármester-jelöltségtől,
viszont Tóth József felkérésére elindultam a helyi képviselőválasztáson.
Az első ciklusban csak hárman voltunk jobboldaliak, kisebbségben,
a többiek, heten baloldaliak. Meg is jelent a megyei lapban egy
cikkem „Mit lehet megtenni Tiszanánán a vörös szegfű
szirmai alatt” címmel. Abban írtam le azt, ami miatt
felbomlott a testület. 1996-ban feloszlatták a testületet, s utána
nem csak képviselő, hanem tanácsnok is lettem. Tréfásan
„nagyhatalmú sündisznócskának” hívtam magam. Szinte erősebb
volt a jogosítványom, mint a polgármesteré. Főleg a szépészeti
ügyekben döntöttem, tehát nem engedtem semmi olyan terv megvalósulását,
ami nem illeszkedik a faluképhez. Közben átrendeztem az életem,
egy hétből négy napot Tiszanánán töltöttem, hétfőként
fogadóórákat tartottam. Első eredményem, amire büszke
vagyok, az a strand létrehozása. El is nyerte a létesítmény a
Tisza legszebb strandja díjat. Majd felvetődött a díszpolgári
cím adományozása. Ingyen megalkottam a díszpolgári címmel járó
bronzból és márványból készült kisplasztikát, ami a helyi
katolikus és református templomot ábrázolja. Közben a falu középületeit,
így az iskolát is felújítattam. Élhető környezetet óhajtottam
teremetni – s ez sikerült is.
A közéletről
térjünk rá a művészetre. Grafikusnak vagy szobrásznak vallja
magát?
–Igaz, létezik a művészetnek külön képzőművészeti,
zeneművészeti, színházművészeti ága, de ez a hármas
csoport összefogva egyetlen „szálon” játszik, csak máshol
„pengetik meg a húrt.” Vallom, hogy a művésznek egyetlen
hatalmas törekvése kell, hogy legyen; az eget és a földet összekötni.
Ahogy Weöres Sándor zseniálisan megfogalmazta: „Alattad a föld,
fölötted az ég, benned a létra.” Akiben nincs létra, az nem
művész. Ezzel
kötjük össze Istent a világunkkal. Még az ateista művész is
így tesz, annak ellenére, hogy nem tudja: az Isten használja
eszközül.
Ki tanította meg a szobrászat
fortélyaira?
–A szobrászatot magamtól tanultam ki, de megkértem
egyik kollegámat, hogy segítsen abban, milyen arányban kell az
anyagokkal bánni, s milyen eszközöket szükséges egy alkotáshoz
használni. Igazából
szinte semmit sem kellett tanulnom, mert rengeteget tudtam. Hiszen
a rajz minden képzőművészeti ág alapja. Kiderült
az is, hogy hol játsszak a már említett húron. Nem éreztem
igaznak a könnyen formálható anyagot. Szükségem volt egy
„ellenfélre” ahhoz, hogy dolgozzam. A márványnál pedig
nincs is jobb antagonistám. A gyorskezű embert a márvány
lelassítja, megtanítja tisztelni a tárgyát, a nemes
anyagot. Természetesen először sokat szenvedtem a márvánnyal,
nem minden sikerült elsőre, de mindenki, még az is, akit a
legjobb mesterek oktattak, a saját kárából tanul.
Jól tanult, mert több köztéri
szobrot alkotott.
–Tudom, hogy köztéri szoborra nem kapnék megbízást, még
ha ingyen is vállalnám a munkát. Ennek egyik oka, hogy több
szobrász nem kedvel, mert elveszem tőlük a kenyerüket. A másik:
minden település vezetése meghatározza, hogy milyen stílusú
szobor legyen a köztereken. Szerencsére sok a tehetséges és
egyben ismert, felkapott szobrász, s azok közül választanak.
Amikor tanácsnok voltam, közöltem a polgármesterrel, hogy
olyan falut vezet, aminek sem ’48-as, sem ’56-os emlékműve
nincs. Amint említettem, munkadíjat nem kértem, de az anyagra
nem volt pénzem, és az akkor forráshiánnyal küszködő önkormányzat
nehezen tudta kigazdálkodni az ahhoz szükséges minimális összeget
is. Az anyagon kívül a két segéd bérét is a település
kasszája biztosította. Az első tiszanánai alkotásom a
’48-as emlékmű volt, amit az ’56-os emlékmű követett. Tiszanána
alapításának 750. évfordulóján, 2011-ben a helyieket emlékművel
ajándékoztam meg, ami azóta is falu az egyik fő látnivalója.
Az alkotás címe: a 750 év az Úrban, árban. A települést
ugyanis többször elöntötte a víz, de a lakók a természeti
csapások után mindig újjáépítették otthonukat. Ennek a küzdelemnek,
a tenni akarásnak állítottam emléket.
Megtérés a lövészárokban
Többször említette a művészet
és Isten kapcsolatát. Amikor az interjú időpontját akartam önnel
egyeztetni, felesége közölte, hogy szentmisére ment, mert ön
mindennap magához veszi Krisztus testét. Gyermekkorától hívő,
vallásos volt, vagy felnőttként tért meg?
Katolikusként
Tiszanána részére márványból és andezitből Kálvin-szobrot
faragott. Ez
sem mindennapos dolog.
–Korábban
elhatároztam, hogy faragok a falunak egy reneszánsz kutat. Az
alapokat megcsináltam, de elfogyott a pénz. Erre az alapra álmodtam
meg az életnagyságú Kálvin-szobrot. Mivel a korpuszra nem volt
pénze az önkormányzatnak, ezért kőzúzalékból faragtam ki a
korpuszt, ami elég sok munkával járt. Nem
szeretem saját munkámat dicsérni, s ezt nem álszerénységből
mondom, de a posztamenst, ami a reformáció kanosszajárását
szimbolizálja, nem én, hanem az Úristen csináltatta velem. Fölvetődött
bennem, a szobor faragása közben –ami egyébként nem Kálvin
Jánosról, hanem a Szentlélekről szól, mert annak attribútumai
a galambon kívül, a láng és a szél–, hogy Kálvin spirálos
köpönyege a szelet szimbolizálja, gallérja pedig lángokból
álljon. A fej pedig kissé az ég felé néz. Ezzel akartam
kifejezni azt a kontaktust, amiben Kálvin volt, a Weöres Sándor
által idézett mondat „létrája”. Miután elkészült a
korpusz és a zárókő, és végre megjött a márvány a fej
megfaragásához, akkor gondoltam arra: biztos, hogy nekem, egy
katolikusnak kell a protestáns vezérről szobrot készíteni? Faragtam
a fejet, de ez a gondolat nem hagyott nyugodni, és a munka is
lassabban haladt. Sőt fél évig le is álltam vele. A kérdésemre
Istentől kaptam választ.
Öt percen múlt az életük
Mégis,
hogy kapta meg a Istentől a választ?
–Majdnem leégett a tiszanánai házunk. Éjjel fél háromkor
felébredtem – ami nem szokásom –, és furcsa szagot éreztem.
Azt hittem, a szomszédban gumit égetnek. Biztonság kedvéért
kinyitottam a konyhaajtót, és üvöltöttem: tűz van! A tévé
előre dőlt, bizonyára felrobbant, s az okozta a tüzet. A
szoba, a konyha, a fürdőszoba fala teljesen fekete volt. Hat-hét
perc telt el a felébredésemtől a tűzoltók megjelenéséig.
Annyit mondott egy öreg tűzoltó: „öt percen múlt az életük.”
Megköszöntem az Úrnak, hogy megmentette az életünket, majd rájöttem,
hogy megkaptam a választ a Kálvin-szobor ügyében. A
„750-es”jubileumi emlékmű megalkotását is csodák sorozata
kísérte. Felhívott a polgármester, válasszak egy követ Gyöngyössolymoson.
Kiválasztottam, visszamentünk az autóhoz, és mialatt beindult
a motor, lerajzoltam azt, ami ma ott áll Tiszanánán. Nem én rajzoltam le, hanem az Úr vezette a kezem. Küzdelmes volt az emlékmű
kifaragása erőnlétileg is, korábban ugyanis volt egy szívműtétem.
Nagyon kedves barátom,
egy debreceni professzor végezte a műtétet.
Nem
volt halálfélelme?
–Láttam betegtársaimon, mit jelent egy ilyen trauma,
nagyon izgultak. A műtőben azt mondtam: „Uram, ha hívsz,
boldogan megyek, ha itt tartasz, megköszönöm.” A 750 éves
emlékmű készítése közben pedig eszembe jutott, hogy ezt nem
magamért, hiúságból, hanem „Uram, ezt Teérted akarom csinálni.”
Azóta minden munkámat így kezdem. Magam a sorban nem elsőnek
akartam látni, hanem leghátul. Ez az igazi művészi pálfordulás.
Szintén csoda, hogy amikor a daru kötele elszakadt, és lezuhant
a másfél tonnás kő, a segédjeimet még egy karcolás sem érte.
Sokan nem tudják, hogy a szobrásznak mekkora gondot jelent a pozícionálás,
de a szinte eszközök nélküli művelet ellenére mégsem lett
ferde a kő. Az a kő, amit három mélyedés, vonal átölel. Ez
a hit, a remény, és a szeretet szimbóluma.
Melyik
izmusba sorolja be magát?
–Absztrakt
művésznek vallom magam, de az öncélúság, az elvontságra törekvés
távol áll tőlem.
Jézus-szobrot
még nem készített?
–Nem tudtam elképzelni, hogy valaha lesz annyi bátorságom,
hogy Jézust meg merjem faragni. Az autentikus Krisztus-kép, az
úgynevezett nem emberkéz festette kategóriába tartozik. Amikor
a már említett strand első tervét elkészíttetem, gondoltam,
hogy mivel sík vidékről van szó, egy jó magas
toronyszerkezetre fel kéne tenni egy szélkereket, ami jelzi,
hogy ott a fürdőhely. Mostanában, amikor kiderült, hogy Tiszanána
valószínűleg kap forrást a strand felújítására, a polgármester
megkérdezte tőlem, mit szólnék hozzá, ha oda kilátót építenének.
Jelenleg ennek a tervezésével vagyok elfoglalva. Nem elégedtem
meg csupán egy szokványos kilátóval. Régóta foglalkoztat a
profán és a szakrális ütköztetése. Hol van erre nagyobb
lehetőség, mint egy strandon? Ezért Krisztus-kilátót
terveztem, ami remélhetőleg a Tisza-tó egyik látványosságának
fog számítani. A makettet hamarosan el is készítem.
Évszázadokon át szorosan összekapcsolódott
a hit, a szakralitás a képzőművészettel. Mára ez megváltozott.
Érződik egy alkotáson, hogy készítője hívő ember?
Medveczky
Attila
|