2016.07.01.
Nem volt
nyilas-parlament
A VERITAS vitaestje a Horthy-korszak választási rendszeréről
Június 7-én
tartották a tanév utolsó VERITAS-estjét a Budapesti Gazdasági
Egyetem aulájában. A történelmi vitasorozat tizennyolcadik témája
a választási rendszer és választójog a Horthy-korszakban
volt. Ujváry Gábor kutatócsoport-vezető moderálásával
Hollósi Gábor, a VERITAS Történetkutató Intézet tudományos
főmunkatársa és Püski Levente, a Debreceni Egyetem Történelmi
Intézetének frissen kinevezett tanára a két háború közötti
magyar országgyűlési választási rendszerről és választójogról
beszélgetett. Áttekintették a korszak meghatározó választójogi
jogszabályainak legfontosabb rendelkezéseit, mindenekelőtt a
lajstromrendszer kiterjesztésének lépéseit, az aktív és
passzív választójog időről-időre változó kellékeit.
Megvitattatták ezen jogszabályok társadalmi hatásait, elemezték
azok céljait és politikai következményeit.
Bevezetőjében
Ujvári Gábor megemlítette, hogy Püski Levente nagyon sokat
foglalkozott a két világháború közötti magyar
parlamentarizmus és választások történetével, s a felsőházról
kötete is megjelent. Hollósi Gábor pedig főleg a választójogi
rendszer jogi vonatkozásait kutatja. Történészek alig
foglalkoztak ezzel a témával, s ha jogászok írtak róla, akkor
nem vették figyelembe a korszak történeti vonatkozásait. Hollósi
Gábor viszont jogi és történészi diplomával is rendelkezik.
Ujvári felvetette, hogy 2015-ben a dualizmus-kori és a XX. század
elejének választójogáról már elhangzott egy vita, és így
ennek a folytatása a mostani rendezvény. A
dualizmus idején a választójogosultak aránya 6-7% volt
Magyarországon, ami rémisztő adatnak tűnhet, de az akkori Európában
ez nem számított rossz aránynak. Hogyan változott meg ez a
helyzet 1918-1919-ben, illetve az 1920-as évek elején? – tette
föl a kérdést az est moderátora.
Püski Levente válaszában kiemelte, hogy a korábbi időszakokhoz
képest egyre radikálisabb jogkiterjesztésre került sor.
Ennek egyik oka az igen erős nemzetközi hatás. Európában az
1920-as évektől kezdődően az általános, titkos választójog
állt a középpontban. Ez különösképpen érvényes az I. világháború
vesztes országaira. Németországban, Ausztriában relatíve széles
választójogi törvényeket, rendeleteket hoztak. Másrészt
Magyarországnak elő is írták, hogy olyan törvényhozási választásokat
tartsanak, melyek az általános, titkos választójogra épülnek.
Ez a két tényező találkozott egy úgynevezett belső elvárással,
hiszen olyan politikai erők jelentek meg 1919-ben és 1920-ban
Magyarországon, akik felvetették, hogy hazánk politikai életét
demokratizálni kell, és így természetesen a választási
rendszert is át kell alakítani. Ezt nem csak a baloldali, hanem
a jobboldali erők is megfogalmazták.
Hollósi Gábor megerősítette, hogy a Friedrich István
miniszterelnök nevéhez fűződő 1919. évi választójogi
rendeletek az antant kívánságaihoz igazodva igen jelentős
jogkiterjesztést valósított meg. Nem csak egy rendeletről,
hanem egy egész rendeletkomplexumról beszélhetünk. Az első
rendelet a nemzetgyűlési választások időpontját tűzte ki és
az első nemzetgyűlés ciklusát határozta meg. A
Horthy-korszakban, a jogszabályok szerint 5 évesek voltak az
országgyűlési ciklusok, az 1919-esrendelet szerint viszont csak
két évre választották meg az első nemzetgyűlést, tehát
1922-ben választást tartottak. A második rendelet együtt szabályozta
az országgyűlési és törvényhatósági választójogot. A
harmadik a nemzetgyűlési képviselők összeférhetetlenségéről
rendelkezett. Az utolsó pedig a választási eljárást írta le.
Az 1919-es rendeletek szerint csak egyéni kerületeket hoztak létre,
és minden kerület egy képviselőt választott. Ez a rendszer aránytalan
volt, hiszen az a képviselőjelölt nyert, aki megszerezte az
50%+1 –et, s az összes többi szavazat elveszett. Léteztek
cenzusok is. A nők és férfiak 24 éves koruktól szavazhattak,
kivéve azok, akik 1918. november hó 1. napja előtt legalább
tizenkét héten át a harctéren arcvonalbeli katonai szolgálatot
teljesítettek. Nemzetgyűlési választójoga volt mindenkinek,
aki legalább hat év óta magyar állampolgár, s legalább fél
év óta ugyanabban a községben lakik, vagy ott lakása van.
Csak azok a nők szavazhattak, akik bármely hazai élőnyelven írni-olvasni
tudtak. Tehát a férfiakra nem vonatkozott a műveltségi cenzus.
Majd Klebelsberget idézte, aki az
1922-es választások kapcsán azt mondta: „szeretném én látni,
hogy nagyjából 1 millió körül mozgó analfabéta esetében
hogyan lehet dolgozni szavazólapokkal.” Az 1 millió analfabéta
többsége pedig nő volt. Közvetlen és titkos választójog lépett
érvénybe, és a szavazás kötelező volt. Erre vezethető
vissza, hogy a Horthy-korszakban igen magas volt a részvételi arány.
A Friedrich-féle rendeleteknek eredménye, hogy a választójoggal
élni tudó lakosság számaránya a dualizmus időszakát jellemző
5-6%-ról több mint 40%-ra emelkedett.
Ujvári kérdésre, hogy 1921-ben miért gondolta azt
Bethlen és belügyminisztere, Klebelsberg, hogy ezeket a
rendeleteket meg kell változtatni, Püski Levente azt felelte,
hogy Bethlen úgy vélte, a mechanikus többségi elv alkalmazása
nyers tömeguralomhoz vezet. A tömeget a képzetlensége és a súlyos
szociális helyzete a távlati döntések meghozatalára, így az
ország irányítására alkalmatlanná teszi. Ezért reformját
aszerint alakította, hogy olyan kormányzati többséget biztosítson,
amely leválthatatlan, de egyúttal a többpárti pluralizmust is
megtartja. Az országvezetésnek meg kell maradnia az
„intelligens vezető osztályok” kezében. Hollósi hozzátette:
a kormányerő fő bázisai a nyílt szavazású vidéki kerületek
voltak. Az 1922-es Bethlen-féle választójogi rendelet a
lajstromos rendszert Budapesten és az úgynevezett „budapestkörnyéki”
választókerületben ismét bevezette, másutt azonban, beleértve
a törvényhatósági jogú városokat is, megmaradt az egyéni
kerületek rendszere. A gyakorlatban viszont nem kettő, hanem három
rendszer élt egymás mellett, mivel az új rendelkezés a titkos
szavazást csak a lajstromos kerületekben és a törvényhatósági
jogú városokban hagyta meg, egyéb választókerületekben nyilvánossá
tette a szavazást. Az 1925. évi törvény megváltoztatta a
rendszert, az országos lajstrom bevezetése volt az egyik
legfontosabb újítása. Igaz, az országos lista pusztán kisegítő
szerepet játszott, azzal, hogy a törvény a választókerületek
számának 10 %-os apasztására hatalmazta fel a Belügyminisztériumot.
Az így fennmaradó „többlet”-képviselői helyeket a pártok
országos listáiról töltötték be. A törvény másik fontos
újítása, hogy Budapesten és a „budapestkörnyéki” választókerületen
kívül minden olyan törvényhatósági jogú városban is
bevezette a lajstromos –arányos képviseleti– rendszert, ahol
egynél több képviselőt választottak. Tehát egy időben
azzal, hogy a helyi lista mellett az országos lista is megjelent,
a törvény a helyi listák alkalmazási körét is
kiterjesztette. A rendszer hármassága a korábbi állapothoz képest
némileg másképp, de továbbra is megmaradt, mivel mindenütt,
ahol csak egy képviselőt választottak, ott egyéni jelöltekre
szavaztak – ez az általános többségi rendszer. A lajstromos
szavazás mindenütt titkos volt, az egyéni jelöltekre való
szavazás viszont nyilvános. Az 1938. évi törvény megszüntette
az országos lajstromot, mivel annak kisegítő szerepét az országgyűlési
képviselők számának törvényhatóságonkénti rögzítése
feleslegessé tette. A törvény kettős rendszert vezetett be. Fő
szabályként minden törvényhatóság , tehát vármegye egy-egy
lajstromos választókerület lett, ugyanakkor egyéni választókerületeket
minden vármegyében alakítani kellett, a törvényhatósági jogú
városok közül viszont csak azokban, amelyek egy képviselőt küldtek
az országgyűlésbe. Tehát alapelv maradt, hogy több képviselőt
listán, egy képviselőt egyéni jelöltként válasszanak. Az
1938-as törvénynek azonban nemcsak a lajstromos rendszer vármegyei
szintre való kiterjesztésében áll a jelentősége, hanem abban
is, hogy a szavazást mindenütt titkossá és kötelezővé
tette. A korszakban minden választónak csak egy szavazatra volt
joga, és a választójogát mindenki csak személyesen
gyakorolhatta.
Ujvári
Gábor kiemelte, hogy az az országgyűlés, amelyik 1939-ben összeült
egészen 1945-ig működött, tehát a német megszállás után
is. „Amikor sokan nyilas-parlamentről beszélnek, teljes történeti
tudás hiányáról tesznek tanúbizonyságot. Hiszen nem volt
nyilas-parlament.” Az előadóktól azt is megtudtuk, hogy habár
a Horthy-korszak választójogából egy férfijogú társadalom képe
rajzolódik ki, a korszak választójoga nagyon is nemzeti. A
legalább háromgyermekes családanyáknak a műveltségi cenzusát
– mivel ők „a nemzet erősödését több gyermek felnevelésével
szolgálják” – már az 1922-es miniszterelnöki rendeletben
leszállították. Az 1938. évi törvény pedig egyéni választókerületben
csak olyan férfinak adott választójogot, aki családfenntartó
volt.
Medveczky Attila
|