2016.07.01.
Csorja Gergely: Ürügy a támadásra
A Nyugat és elsősorban
az Egyesült Államok gyakran fogalmaz meg kifogást más államokkal
szemben korrupciós alapon. A korrupció kérdése valamiféle
demokráciamérésre is szolgál. Vannak elmaradott,
demokratikusan fejletlen, zavaros és feltehetőleg diktatórikus
államok és vannak a fejlett, modern, korrupciómentes nyugati államok.
A korrupció (a latin corruptio – romlás, rontás – szóból)
vagy megvesztegetés definíció szerint olyan törvénybe vagy közerkölcsbe
ütköző cselekedet, aminek során valaki pénzért vagy más
juttatásért vagy juttatásra való kilátásért cserébe
jogosulatlan előnyhöz juttat másokat. Amikor az Egyesült Államokban
valaki befizet 5 millió dollárt az elnök kampányába és ezért
kinevezik, akkor az nem korrupció. Amikor Hillary Clinton a férje
által vezetett államban, Arkansasban mesés ügyvédi karriert
fut be, partner lesz a Rose Law Firmben, az ottani legnagyobb jogi
cégben, természetesen állami megrendelésekből, akkor az nem
korrupció. Amikor az amerikai hadsereg olyan feltételekkel ír
ki közbeszerzési pályázatot, hogy azon csak a legnagyobb cégek
tudjanak részt venni, akik, láss csodát, véletlenül aktív támogatói
a politikusoknak, akkor persze szó sincs korrupcióról.
A korrupció az
mindig csak az, ami rendszeren kívül van. Ha a rendszeren belül,
elfogadottan, a globális elittel és a Nyugattal szimbiózisban történik
a megvesztegetés, akkor az nem korrupció, hanem legális üzlet.
A korrupció fenti
meghatározásából a Nyugat ugyanis kivette a közerkölcsileg
kifejezést. Ha valami az írott törvénnyel nem ellentétes,
akkor az nem korrupció. Az írott törvényeket pedig az együttműködő
politikai és gazdasági elit az elmúlt évszázadban tudományos
alapon olyan simává csiszolta, hogy az általuk szakmányban elkövetett
bűnök alig-alig akadnak el.
Sőt a jogi normákat
a közerkölcs is átvette, és ma már senki sem csodálkozik
azon, hogy a nagy szervezetekben sajátos szabályok érvényesülnek.
Ehhez a sajátos és kifinomult rendszerhez – mely a korrupció
bizonyos formáit jóváhagyólag tudomásul vette – számtalan
háború és népirtás eredményeként, többnyire kényszerből,
de végeredményben a világ legnagyobb része csatlakozott. A
kisebb része pedig tudomásul veszi. A Nyugat fennmaradását,
vezető szerepének megőrzését elégtelen népesedési mutatói,
azaz fogyatkozása ellenére részben ennek köszönheti.
Különös
helyzetben vannak azok az országok, melyek földrajzi helyzetüknél
fogva, illetve történelmi kötődéseik miatt a Nyugathoz
tartoztak, de a II. világháború után egy darabig elszakadtak tőle.
A Nyugatból időlegesen kiszoruló országokban a korrupció
minden társadalmat átszövő valóságának törvényessé finomítása
még hibádzik.
Itt, a Lajtán
innen még nem találtuk meg saját formáinkat arra, hogy a
korrupciót törvényesítsük. Ennek elsődleges oka, hogy a
Nyugat nagy államai saját óriásrendszereiknek vindikálták a
jogot a törvényes korrupcióra. És ha véletlenül valami helyi
kezdeményezés elindul, hogy a hatalmon lévők saját köreiket
hozzák helyzetbe, ugyanúgy, ahogy azt a Nyugaton látták, tehát
a törvények, a joganyag csiszolgatásával, újraértelmezésével,
akkor éppen a nyugati államok gazdasági és politikai képviselői
ütlegeltetik a vészharangokat helyi megbízottaikkal, hogy itt
aztán óriási korrupció van.
Tulajdonképpen ez
történik most Magyarországon.
A szocialisták
Nokia-dobozos nyílt lopása, az SZDSZ globális alapokra támaszkodó
sameszkedése és a ’90 után helyzetbe kerülők „okosba”
üzletelése a legkisebb mértékben sem érdekelte a Nyugat
politikacsinálóit. Így ugyanis Magyarországot simán
besorolhatták az elmaradott, korrupt országok sorába.
A valódi probléma
akkor jelentkezett, amikor Orbán Viktor egy olyan új magyar
rendszert kezdett el létrehozni, mely mindenben megfelel a
nyugati mintának, csak éppen nem globális, hanem magyar alapon.
Ez a rendszer – egyelőre még sokszor sután – de kétségtelenül
támogatja, helyzetbe hozza, előnyben részesíti a magyar felső
réteget.
A hiedelemmel
ellentétben nemcsak a közvetlen Fidesz-közeli felső réteget,
hanem a nem Fidesz-közelit is.
A magyarság, az
ország megmaradása szempontjából elengedhetetlen, hogy létrejöjjön
egy nemzetközi összehasonlításban is tőkeerősnek számító
réteg. Történelmi távlatból szemlélve a jelentős, tőkeerős
csoportok létrejöttének jellemzője sohasem az erkölcsi
feddhetetlenség.
Ebben az értelemben
kétségtelen, hogy a magyar felső réteg, a leggazdagabbak ma
jogosulatlan előnyökhöz jutnak, és jó páran ezekben az években
csatlakoznak hozzájuk. Ennek a folyamatnak a helyességéről,
erkölcsi következményeiről, a magyar jövőben betöltött
szerepéről lehet, sőt kell vitatkozni.
De ma az látszik,
hogy ez az elit nem statikus, hogy nincs egyértelmű megfeleltetés
a politikai hatalmat birtoklók és a felemelkedő elit között,
hogy a hatalmon lévők és az elit viszonya nem bebetonozott.
Erre a legjobb példa Simicska Lajos vagy éppen Spéder Zoltán
esete.
Véleményem
szerint egy erős magyar elit kialakulása elkerülhetetlen, sőt
elengedhetetlen ahhoz, hogy a magyarság az elkövetkező évszázadban
esélyes legyen a túlélésre. Bár kétségtelen, hogy az ilyen
folyamatokban gyakorta megjelennek erősen kifogásolható elemek,
azonban ezek az elemek a most legkritikusabb Egyesült Államok
gyakorlatában mind a mai napig tetten érhetők, csak éppen
kifinomítva, legalizálva és sokkalta nagyobb erővel.
|