2016.07.01.
Későn
ébredt Brüsszel
Elutasítjuk a legális bevándorlás támogatásának összekapcsolását
az illegális migráció megállítására tett javaslatokkal
Egész Európa biztonsági helyzete megváltozott, senki nem
tudja megmondani, hány terrorista érkezett a bevándorlókkal. A
párizsi és a brüsszeli terrortámadások után egyértelművé
vált, hogy a terrorizmus a bevándorláshoz is köthető –
nyilatkozta lapunknak a belügyi tárca miniszterhelyettese. Kontrát
Károly leszögezte: valós veszélyekről van szó, és azt is
világosan kell látni, hogy ez a kérdés nem választható el az
illegális bevándorlástól.
Részt vett a Bel- és
Igazságügyi Tanács luxemburgi ülésén. Mi volt a június
10-ei tanácskozás fő témája?
–A terrorizmus elleni
küzdelem és annak összehangolása volt az egyik fő téma. Az
ülésen elhangzott, hogy a migránsok között terroristák is érkeztek
Európába, ezért a bevándorlás és a terrorizmus között összefüggés
van. Erre tekintettel is alapvető cél az EU-ba irányuló migrációs
nyomás csökkentése: ez a kezdettől hangoztatott magyar álláspont
egyik alapeleme is. A magyar kormány a megváltozott európai
biztonsági helyzetre tekintettel terrorizmus elleni akciótervet
készített, amelynek végrehajtásához szükséges törvényeket is elfogadta a parlament.
Minden tagállam számára kihívást jelent a Közös Európai
Menekültügyi Rendszer reformja. A magyar álláspont ezzel összefüggésben
az Orbán Viktor miniszterelnök úr által meghirdetett Schengen
2.0 tízpontos akciótervben rögzített célok és intézkedések
megvalósítását húzza alá, és elutasítja a javasolt kötelező
elosztási mechanizmust, vagyis a kényszerbetelepítést, a migráció
legalizálását, valamint a kényszerbetelepítést elutasító
tagállamok pénzügyi büntetését is. A bevándorlást meg kell
állítani, mert az növeli a terrorveszélyt Európában. Elfogadtuk
a „fegyverek megszerzésének és tartásának ellenőrzéséről
szóló jelenlegi tanácsi irányelv” módosításának általános
megközelítését, mely lehetővé teszi a háromoldalú tárgyalások
elindítását az Európai Parlamenttel. Támogattuk azt a holland
elnökség által készített ütemtervet, mely a rendőri és
terrorizmus ellenes információcsere rendszerek javítását célozza.
Ennek tagállami és intézményi végrehajtásától egységesebb
és hatékonyabb európai információcsere infrastruktúra kialakítását
várjuk. A migráció területén megtárgyaltuk a 2016. március
18-i EU–Törökország nyilatkozat végrehajtásának helyzetét
és a Földközi-tenger középső térségében tapasztalható
fejleményeket. Magyar részről pozitívnak értékeljük, hogy
az Európai Bizottság új közleményéből nagyon sok elem
megegyezik a Schengen 2.0 akciótervünkkel, azonban elutasítjuk
a legális migráció támogatásának összekapcsolását az
illegális migráció megállítására tett javaslatokkal.
Azt, hogy a migránsok között terroristák is érkeztek
Európába, azt a magyar kormány régóta hangoztatja. Későn ébredt
az EU?
–Igen, későn ébred Brüsszel.
Egész Európa biztonsági helyzete megváltozott, senki nem tudja
megmondani, hogy hány terrorista érkezett a bevándorlókkal. A
párizsi és a brüsszeli terrortámadások után egyértelművé
vált, hogy a terrorizmus a bevándorláshoz is köthető. Valós
veszélyekről van szó, és azt is világosan kell látni, hogy
ez a kérdés nem választható el az illegális bevándorlástól,
mert ezzel a folyamattal együtt terroristák is érkeznek az Európai
Unió területére. Az elmúlt időszakban európai szinten jelentős
erőfeszítések és intézkedések történtek annak érdekében,
hogy a különböző tagállami, európai és nemzetközi
rendszerek és szervezetek egymással hatékonyabban tudjanak
információkat cserélni, de ekkora migránstömeget ellenőrizni
egyszerűen egyik európai szerv sem képes.
Miként lehet csökkenteni az Európába irányuló
migrációs nyomást?
–A kormány álláspontja szerint a bevándorlási válság
megoldásához meg kell védeni a határokat, ezért a kabinet a
schengeni rendszer megerősítésére tesz javaslatot. Magyarország
vitatja, hogy a gazdasági és demográfiai problémákra megoldás
lehet a bevándorlás, és azt gondoljuk, hogy az erről szóló döntésnek
nemzeti hatáskörben kell maradnia. Magyarország hozzá szeretne
járulni ahhoz a párbeszédhez, amely az Európát érintő problémák
megértéséhez vezethet annak érdekében, hogy így mindenki számára
elfogadható megoldások születhessenek. A bevándorlást a
kiinduló országokban kell megállítani, ott kell tartani az
embereket a saját hazájukban.
Milyen fő elemeket tartalmaz a magyar kormány
terrorizmus elleni akcióterve?
–A magyar emberek mindennapi biztonságát garantálja az
Országgyűlés által elfogadott alaptörvény-módosítás és a
Belügyminisztérium terrorellenes csomagja. A terrorellenes törvénycsomag
hatálybalépésével a magyar emberek biztonsága jelentősen
megnő. Hangsúlyozni kell, hogy a kormány olyan törvénycsomagot
terjesztett elő, amely semmivel sem kért több eszközt a hatóságok,
a rendvédelmi szervek és a Terrorelhárítási Központ számára,
mint ami Nyugat-Európában is ezeknek a szervezeteknek a
rendelkezésére áll. A törvénymódosítások nyomán egyrészt
a rendőrség és a belügyi szervek megkapják azokat a forrásokat
és háttérszervezeti egységeket, amelyek alkalmassá teszik őket,
hogy megfeleljenek a terrorizmus kihívásainak, másrészt az
alaptörvény és az ehhez kapcsolódó honvédelmi törvények módosításával
lehetővé válik, hogy Magyarországon a honvédség is fel
tudjon lépni a terror-veszélyhelyzet esetén. Az elfogadott törvénycsomagból
ki kell emelni a Terrorelhárítási Információs és Bűnügyi
Elemző Központ (TIBEK) létrehozását, amely 130 fővel alakul
meg a Szervezett Bűnözés Elleni Koordinációs Központ bázisán.
Ki deríti ki, hogy ki a
terrorista?
–A Terrorelhárítási Központ feladata azon törekvések
megelőzése, felderítése és elhárítása, amelyek Magyarország
területén terrorcselekmény elkövetésére irányulnak. A
terrorizmus elleni küzdelem keretében a TEK szorosan együttműködik
a terrorelhárításban résztvevő külföldi
partnerszervezetekkel. A folyamatos kapcsolattartás és a naprakész
információcsere különösen fontos annak érdekében, hogy
minimálisra csökkentsék az olyan személyek megjelenésének
lehetőségét Magyarországon és az Európai Unióban, akik
terrorkockázatot jelenthetnek. A TEK a saját felderítésén és
hírszerzésén túl az Európai Unió is összeállította azon
személyek, csoportok és szervezetek jegyzékét, akikre, illetve
amelyekre úgynevezett korlátozó intézkedések, azaz szankciók
vonatkoznak, amely jegyzékben szereplő személyeket, csoportokat
rendszeresen felülvizsgálják. (
Hogyan történik a személyi
állomány képzése?
–Tekintettel arra, hogy a Terrorelhárítási Információs
és Bűnügyi Elemző Központba kizárólag a vele együttműködő
szerveknél hivatásos szolgálati viszonyban állók vezényelhetők,
illetve az ott dolgozó kormánytisztviselők rendelhetők ki, a
személyi állomány már a küldő szerv által rendszeresített
képzésben részesül. Természetes a TIBEK-nél szolgálatot
teljesítők további belső képzésben is részesülni fognak.
És mi az
utasadatrendszer működésének lényege?
–A PNR, tehát az utas-nyilvántartási adatállomány a
személyszállítást végző légifuvarozók által a foglalási
rendszereikben gyűjtött olyan személyes és egyéb adatokból
áll össze, amelyek segítségével az utasoknak a kiindulópontból
a célállomásra juttatását a gyakorlatban megvalósítják. A
szervezett bűnözésben és terrorizmusban érintett személyek
utazási szokásai alapján bizonyos minták azonosíthatóak,
amelyeknek a PNR- adatokkal való összevetése révén rendkívül
hasznos, elsősorban a határon átnyúló jelleget öltő vagy az
elkövetők mobilitását jellemzőként magukban hordozó súlyos
bűncselekményekhez köthető operatív információk nyerhetők
ki. Ez az elemzési tevékenység jelentősen megnövelheti a
terrorista és súlyos bűncselekmények megelőzését, felderítését.
Hogyan előzhető meg, hogy Magyarországon nagy létszámban
tartózkodjanak illegális bevándorlók és csökkenjen a befogadó
állomások leterheltsége?
–Kiemelkedően fontosnak tartjuk a származási és a
tranzit országokkal való együttműködést az embercsempészek
elleni fellépés és az illegális migránsok visszatérítésének
területén. Tennünk kell az illegális migrációt kiváltó
okok ellen. Szoros együttműködésre van szükség a migránsokat
kibocsátó és tranzit országokkal – legyenek a Földközi-tenger
keleti vagy középső részén – annak érdekében, hogy megelőzzük
a további tragédiákat. Kezdetektől konzekvensen azt támogattuk,
hogy a nemzetközi védelem iránt kérelmet benyújtók kérelmének
feldolgozását, így a „feldolgozó központokat” –nem az
elnevezés a lényeg – EU határain kívül kell létrehozni, és
a valódi menedékkérőknek kiválasztását már itt el kell végezni,
hiszen az Unió határain már belépett tömeg esetén ez az elválasztás
és a védelemre nem jogosultak visszatérése már nem, vagy
sokkal kisebb hatékonysággal működik. Ezt az álláspontot a
Schengen 2.0. álláspont Európai Unión kívül pontja is
tartalmazza.
Egyetért a kormány a Közös
Európai Menekültügyi Rendszer reformjával?
–Az Európai Migrációs Agendában tavaly májusban a
Bizottság részéről felvázolt megoldási javaslatok, és főként
azok kezelése, nem szolgálták a válság megfelelő kezelését.
A Közös Európai Menekültügyi Rendszer az első komoly próbatételénél
megbukott, mert egyrészt nem számolt egy ekkora volumenű és
intenzitású migrációs hullámmal, másrészt képtelen kezelni
a vegyes migrációs áramlatokat – ahol tényleges menedékkérők
és gazdasági bevándorlók keverednek–, harmadrészt képtelen
kezelni azt a helyzetet, hogy maguk a menedékkérők nem működnek
együtt a tagállami hatóságokkal, elutasítják a felkínált védelmet
és ellátást. Európai megoldás kell, de egy teljesen új
paradigma mentén.
Valóban módosításra
szorult a Dublini Rendelet?
–Egyetértünk azzal, hogy dublini rendszer megfelelő működtetése
uniós kötelességünk, ugyanakkor egyértelmű, hogy ez a
rendszer csak akkor működhet megfelelően, ha minden tagállam
teljes mértékben alkalmazza az uniós szabályokat. A migrációs
válság hosszú távú megoldásához nem új szabályok elfogadására,
hanem a meglévők teljes körű alkalmazására van szükség.
Magyarország olyan megoldást tart szükségesnek, amely nem a
tagországok megosztásán és a szankciókon, végső soron a
tagországokra háruló terhek újraelosztásán alapuló
rendszert hoz létre, hanem olyat, ami az Európára háruló
terhek valamennyi tagország szempontjából való csökkentését
eredményezi.
Medveczky Attila
|