2016.07.08.
Ne zárjunk ki
senkit a színházművészetből
A komplex színházi élményben, a gondolati, érzelmi azonosulásban
és a katarzisban hiszek
Nemrég ért véget a Pécsi Országos Színházi Találkozó.
Milyen előadásokkal vett részt az idei POSZT-on a békéscsabai
teátrum?
–Két előadással vettünk részt az OFF-programban, a Mário
és a varázslóval és a Tündérivel.
Az utóbbi közös produkciónk az Aradi Kamaraszínházzal, és
egy kortárs román írónő műve.
Vittek haza díjakat is?
–Az OFF-programok előadásait nem díjazzák, mert nem a
versenyprogram részei. Inkább a különlegességeket mutatják
be. Mindkét előadásunkat nagy szakmai siker övezte, jókat írtak
róluk. A közönség is szerette. Stúdió-előadásokról van szó,
így 50-60 fős nézőszám előtt játszottunk.
A békéscsabai színház rendszeresen részt vett
a POSZT-on? Úgy vettem észre, hogy a Magyar Teátrumi Társaság
Egyesület alapító színházait korábban negligálták ezen az
eseményen.
Az évadzáró közönségtalálkozón több díjat is
kaptak a művészek és a háttérszakmák képviselői. Ezek a színház,
vagy az önkormányzat által alapított díjak?
–Mindegyik díjat a színház alapította. Mind a legjobb
háttérmunkáért, mind az évad színésze díjért százezer
forint pénzjutalmat osztott ki teátrumunk. A társulat szavaz a
legjobb fiatal, a legjobb középkorú és legjobb tapasztalt művészre
és a legjobb háttérmunkásra is. A Gálfy- gyűrű esetében a
zsűri megtekinti az évad összes előadását, és az alapján
adja ki a színház által 2008-ban alapított Gálfy- gyűrű díjat
az évad kiemelkedő színművészének.
A Jókai Színház kamaraszínházzal is rendelkezik. Miért
döntöttek úgy, hogy az Ibsen Kamaraszínház ezentúl Sík
Ferenc nevét viselje?
-–A stúdió inkább egy kamaraszínház jellegzetességeivel
rendelkezik. Az Ibsen elnevezés egy gesztus volt, mert a Norvég
Alap támogatásával épült. Mivel Ibsennek semmi köze nem volt
Békéscsabához, ezért úgy gondoltuk, hogy a tiszteletet már
megadtuk, és a kamaraszínházat olyan magyar színházi emberről
kellene elnevezni, aki nagyon erősen kötődik Békéscsabához,
a megyéhez Sík Ferenc Kossuth- és Jászai Mari-díjas rendező,
Békéscsaba szülötte, aki évekig a Gyulai Várjátékok művészeti
vezetője is volt, ebben az évben lenne 85 éves. Az ő nevéhez
fűződik a Békéscsabai Jókai Színházban – ma már háttérszakmákat
is oktató Színitanházban – működő színészképzés életre
hívása. Olyan személyiség, akinek a nemzeti-polgári gondolkodásmódja
közel áll hozzánk.
Más típusú darabokat játszanak a kamarában, mint a
nagyszínpadon?
–Természetesen. A kamara színpad technikailag nagyon
korszerű játszóhely, de ott kisebb, kevesebb szereplős,
kamaradarabokat játszunk, hiszen 120-nál többen nem férnek be
a nézőtérre. Ha a nagyszínpadon párhuzamosan játszunk, akkor
tudjuk az előadásszámot is növelni.
Népszínháznak, vagy művészi színháznak definiálja
a békéscsabait?
Melyek voltak a 2015/2016-os évad leglátogatottabb előadásai?
–A Vesztegzár a Grand Hotelben nagy sikerű, minőségi
előadás volt. A darab írója Rejtő Jenő. Feltehetjük a kérdést,
hogy Rejtő művét művészetnek fogadjuk-e el. Szerintem egy kiváló
művészi bohózatról van szó. Szente Vajk rendező egy másfajta
játékstílust talált ki, és végre sikerült Rejtőt színpadon
megfogalmazni úgy, hogy sajátos humora maximálisan érvényesült.
Szintén sikeres volt a Légy jó mindhalálig musical, ami
nem vidám történet, de mégis szerette a közönség. Szintén
sikeres volt Szép Ernő Lila akáca, amiben vannak
kacagtató részek, de mégis egy édes-bús, megható mese és
Neil Simon Mezítláb a parkban című vígjátékát.
Csak a megyéből érkeznek bérletesek?
–A legtöbben Békéscsabáról érkeznek, de a megye
más településeiből is. Ennek van egy hagyománya, mert régen
megyei színházként működtünk, és 2012-ben, a közigazgatási
reform után lett a város a fenntartónk.
Milyen a kapcsolatuk a határon túli, főleg erdélyi,
partiumi színházakkal?
–Az Aradi Kamaraszínházzal, ami bár befogadó színház,
nagyon jó a kapcsolatunk. Több előadást cseréltünk egymással,
és számos darabot koprodukcióban mutatunk be. Meghívták a Bánk
bánt, játszottuk kint a Kőszívű ember fiait, és a
Monte Cristo grófját. Nagyváraddal régebben nagyon jó
volt a kapcsolatunk, most már ez nem jellemző, ugyanakkor
Szabadkával és Újvidékkel nagyon erős, hiszen az Újvidéki
Egyetem és a Színitanház között is rendszeresek a vizsgaelőadás
cserék, ahogy a színházi produkciók cseréi is. A Zentai
Kamaraszínház produkcióit szívesen látjuk nyáron Szarvason,
és Békéscsabán, valamint a Magyar Kanizsai Udvari Kamaraszínház
is játszik nálunk. Pályázaton nyertünk egy közös előadást
a Beregszászi Illyés Gyula Magyar Nemzeti Színházzal. Fontos
kapcsolatok ezek, igyekszünk megtartani és bővíteni őket.
A színház művészei közalkalmazottak, vagy előadásra
szerződnek? Tehát lehet-e klasszikus értelemben vett társulatról
beszélni?
–Lehet, hiszen 18 közalkalmazott színész dolgozik nálunk
és akik darabra szerződnek, szinte minden évadban, azokat is a
társulatunk tagjainak tartjuk.
Milyen kritériumok alapján döntöttek a jövő évad műsortervéről?
–Színészekben gondolkodom a darabok kiválasztásánál,
így arra törekszem, hogy színészeink megfelelő szerepeket
kapjanak. Olyan darabokat kell játszanunk, amelyekben nekik való
feladatot tudunk adni. Sőt az is lényeges, hogy szerepeik által
fejlődjenek. Pályázatomban megjelöltem, hogy sok magyar
darabot akarok játszani, klasszikusokat, és kortárs darabokat
is. Utóbbiakból csak olyanokat, amelyek beleillenek a koncepciómba,
mert nem hiszek abban, hogy a társulatos kőszínházaknak a közvetlen
társadalmi problémákkal kell foglalkozni. Arra ott vannak az
alternatívok. A komplex színházi élményben, a gondolati, érzelmi
azonosulásban és a katarzisban hiszek.
Milyen darabokat játszanak a következő évadban?
– Örkény István Macskajátékával kezdünk, ezt
követi Ivan Kušan Balkán kobra gengszter-vígjátéka.
Mrozek Tangóját is játsszuk, ami a kevés klasszikussá
vált abszurd darabok közül az egyik, mert a többi fölött eljárt
az idő. A felnőtt bérletben tovább visszük a Légy jó
mindhaláligot, családi előadásként bemutatjuk Szomor György
musicaljét, a Diótörőt, a kamaraszínházban játsszuk
a Csak semmi szexet, kérem, angolok vagyunk vígjátékot.
Zalán Tibor Arany János Bolond Istókjából ifjúsági
darabot ír, hiszen Arany 200. születésnapját ünnepeljük
2017-ben. A klasszikus színdarabok kedvelőinek Schiller Ármány
és szerelem drámáját és Molnár Ferenc Üvegcipőjét
mutatjuk be.
Nyáron bekapcsolódnak a Szarvasi Vízi Színház műsoraiba?
–Teljes mértékben, hiszen Fekete Péterrel együtt a Víziszínház
művészeti vezetői vagyunk. Mi állítjuk össze a műsort, s a
Jókai Színház – mely a műszaki hátteret is biztosítja –
az üzemeltető Magyar Teátrum Egyesület Nonprofit Kft partnere
ebben.
A Budapesttől való távolság jelenti-e azt, hogy
kevesebb kritikus érkezik le egy-egy premierre?
–Igény szerint kisbusszal szoktunk lehozni kritikusokat,
de nem vagyunk a kedvenceik. Hiszen
nem annak a színházi ízlésnek felelünk meg, melyeket a
kritikusok, esztéták többsége kedvel. Ők csak a társadalomkritikai
színházra kíváncsiak. Szerencsére már nincs akkora hatalmuk,
mint régen Megvan nélkülük a szakma nagy része Meg kezd
kialakulni egy fiatal kritikus gárda, akik nincsenek megfertőzve.
A fővárostól való távolság előnye az igazi társulati létezés.
A tagok szakmailag és emberileg is segítik egymást. Közösségünk
összetartozásának a színpadi munkában is meglátszik az eredménye.
Erre a kritikusok nem figyelnek oda, holott a színház egy színészi
közösség összjátéka is.
|