2016.07.08.
A talentumot nem
lehet elásni
Megtalálom az örömet a játékban, a feladatokban
Schöck
Atala operaénekesnő a Pázmány
Péter Katolikus Egyetem német szakának elvégzése után
2000-ben diplomázott a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola Magánének
Tanszakán. 1998-ban megnyerte a Simándy József Énekversenyt,
2000-ben pedig III. helyezést ért el a Magyar Rádió Énekversenyén.
Pár évig a Szegedi Nemzeti Színház tagja, majd 2002-tól külföldi
operaházak színpadán lép fel (Drezda, Frankfurt, Brüsszel),
2004-ben debütált a Magyar Állami Operaházban. 2004-2007 között
a Bayreuthi Ünnepi Játékok szólistája. 2007-től a Budapesti
Wagner Napokon lép fel rendszeresen. 2006-tól a Prágai Nemzeti
Színház gyakori vendége, 2010-ben debütált Sevillában és Párizsban.
Hazai és külföldi koncerttermekben hallható oratórium
koncertek mezzo/alt szólistájaként. Fellépett többek között
az Amsterami Concertgebouw-ban és a Bécsi Musikverein-ben.
Dolgozott többek között Pierre Boulez, Helmuth Rilling, Philip
Jordan, Kyril Petrenko, Paolo Carigniani, Alessandro de Marchi,
Philippe Pierlot, Kocsis Zoltán, Medveczky Ádám, Fischer Ádám,
Michel Swierczevsky és Kovács János karmesterekkel. A
Hungaroton gondozásában megjelent Gyöngyösi Levente Naphimnusz
c. CD-jén énekel. Pár éve Liszt: Jeanne
d’Arc a máglyán
c. CD- felvételét Grand Prix díjjal tűntették ki. 2016. június
25-én megkapta az Operaház kamaraénekesi díját. Ezt az
elismerést az aktív szólisták megbecsülésére, tehetségük
és teljesítményük értékelésére hozta létre a dalszínház
2012-ben.
Főbb szerepei:
Cherubino (Mozart: Figaro házassága); Dorabella (Mozart: Cos fan
tutte), Sextus (Mozart: Titus kegyelme); Ascanio (Mozart: Ascanio
Albában); Siebel (Gounod: Faust), Miklós/ Múzsa (Offenbach:
Hoffmann meséi); Pauline (Csajkovszkij: Pikk dáma); Margit
(Berlioz: Faust elkárhozása); Charlotte (Massanet: Werther);
Carmen (Bizet : Carmen); Örzse (Kodály: Háry János); Fricka
(Wagner: A Rajna kincse, Wagner: A Walkür), Maddalena (Verdi:
Rigoletto), Orlovszky (J. Strauss: A denevér).
Az Erkel Színházban
beszélgetünk, a Rigoletto
előadás előtt. Izgul, mielőtt a színpadra lép?
Sokan azt mondják a vallás magánügy. Mégis rákérdezek
arra, hogy igaz, hogy minden fellépése előtt imádkozik?
–Igen, imádkozom a fellépéseim előtt. Hívő vagyok,
eléggé belül élem meg istenhitem. Aki ilyen pályát választott,
annak egyedül nagyon nehéz mindennek megfelelnie. Hiszek abban,
hogy valaki segít felülről, s ezért szoktam imádkozni. Nem
viszem túlzásba, de ez erőt ad.
Visszaemlékszik arra, hogy melyik előadást látta
először az Erkelben, vagy az Operaházban?
–A Varázsfuvolát gyerekként,
s emlékszem, hogy Andor Éva énekelte az Éj királynőjét.
Ebben az operában később a Harmadik dámát énekelte…Német
szakot végzett, majd operaénekesnő lett. A zene, vagy a német
nyelv iránti vonzódása volt gyermekkorában a meghatározóbb?
Már másodikos koromban szólót énekeltem
–A
német nyelvet első pillanattól kezdve szerettem, nagyszüleim
magántanárhoz járattak bennünket, de a zene egészen korán
meghatározó lett az életemben. Zenei általános iskolába jártam,
kilenc évig zongoráztam. A kórusban már második osztálytól
kedve én voltam a szólista; a Pünkösdölőben
is a szólót énekeltem. Több kórusversenyre, fellépésekre jártunk,
külföldre, vidékre. Fiam is nagyon muzikális. Ő is zenei általános
iskolába jár, hangszert tanul, szeret komponálni, de még nem
tudja, hogy zenei pályára lép-e.
Több énekművész vágya, hogy gyerekéből is
komolyzenész legyen. Művésznő is ezt szeretné?
–Nem feltétlenül. Mivel zenei általánosba írattam, így
megadtam számára ezt a lehetőséget.
De
nem erőltetem rá az akaratomat, majd ő fog dönteni. Nagyon
szeret kórusban énekelni, és elválik, mi lesz vele a mutálása
után.
Fia melyik szerepben látta először?
–Cherubinóként a Figaro házasságában, de ki kellett
vinnie anyukámnak a nézőtérről, mert nagyon sírt, amikor rögtön
az elején elbújtattak a fotelben és letakartak. Nem vittem el
sokszor előadásaimra, próbáltam távol tartani a színháztól,
magamat is védve ezzel. Amikor kicsi volt, akkor vagy anya
voltam, vagy énekesnő. Hiszen, míg a színpadon voltam, ő meg
a nézőtéren, óhatatlanul is arra gondoltam, nincs-e melege,
nem kéne-e kifújni az orrát stb.Most már természetesen érdeklődik,
és szereti, ha a színpadon lát.
Művésznőnek semmi gondja nem volt a
szolfézzsal? Régebben annak rossz oktatása- tisztelet a kivételnek
- , hiszen a Kodály-módszer remek, térített el többeket az énekléstől.
–Nem volt a szolfézzsal semmi bajom, különben nem lennék
operaénekes. De akkoriban a zenei osztályosokat fel is mentették
a szolfézsóráktól. Kiváló énektanáraim voltam, a zongorát
is remek tanárnő oktatta. Azt gondolom, hogy egy kisgyereknél
nem jó erőltetni a túl sok szolfézst, előbb a hangszert kell
megszerettetni vele.
Foglalkozik vele otthon?
–Nem, csak, ha megkér rá.
Művésznő nem konzervatóriumba járt. Ez direkt
döntés volt?
– Direkt olyan gimnáziumot
választottam, hogy aktív zenei életben vehessek részt, ahol
nagyon erős a kórusélet, és emelt szinten oktatják a
nyelveket, angolos osztályba kerültem. A Szilágyi Erzsébet
Gimnáziumban érettségiztem, ahol néhány évvel korábban végzett
Kolonits Klára és Korondi Anna kolleganőm is, és korábban oda
járt például Halász Judit. Tehát a gimnáziumnak mindig is jól
működő női kara volt.
Középiskolás korában már tanult magánéneket
is?
–Nem is gondoltam erre. Mikor negyedikes gimnazista
voltam, szüleimnek jutott eszébe, hogy túl szép ahhoz a
hangom, hogy azt ne fejlesszék tovább. Először tiltakoztam ez
ellen, mert épp a kamasz éveim kellős közepén voltam,és nem
szerettem kitűnni a tömegből. De végül unszolásukra elmentem
régi ismerősükhöz, Pallagi Judithoz, a VI. kerületi zeneiskolába.
Ő meghallgatott, elküldött dr. Balázs Boglárka gégészhez, s
a doktornő azt mondta, hogy mivel még nem fejeződött be a mutálási
szakaszom, várjunk egy kicsit a magánénekkel. Így az érettségi
előtti hónapokban kezdtem el éneket tanulni, és 23 éves
koromban kerültem be a Zeneművészeti Főiskola Tanárképző
Karára. Addig is „polgári foglalkozást” tanultam. Ezt nem bánom,
mert többen mondják, hogy jobb, ha az énekesek kissé később
kezdik el a tanulást – nekem ez bevált.
Hamar kiderült a hangfaja?
–Ez nem is volt kérdés.
Bölcsész és énekesnő egyszemélyben
Előbb tehát
a Pázmányra jelentkezett. Igaz, hogy egy időben párhuzamosan végezte
a német és a felsőfokú magánének tanulmányait?
–Nem is egy évig… Az induló Pázmány Péter Katolikus
Egyetem történelem- német szakát kezdtem el. Majd dékán úr
megengedte, hogy csak a német szakot végezzem el, mert a másik
zeneművészeti főiskolát is pedagógus szaknak „nyilvánította.”
Így német szakon végzetem. Diplomamunkámat a Wagner Ring
tetralógiájának irodalmi hátteréből írtam. Most, mikor első
komoly Wagner-szerepemet énekeltem, elővettem diplomamunkámat,
s az alapján is felkészültem.
Nem volt túl megterhelő egyszerre két
egyetemet is elvégezni?
–Fatalon sok mindent el/kibírunk. Egy éven keresztül többször
előfordult, hogy kezdem a Semmelweis utcai Zeneművészeti Főiskolán,
8 és 9.30 között, kiértem 10.30 –ra Piliscsabára, kicsit késve,
majd visszamentem egy ének órára a Semmelweis utcára. Ma már
ezt nem bírnám,
Ráadásul, még a zeneakadémiai diploma előtt
Szegeden is játszott.
–Pontosítok: még föl se vettek a Zeneművészeti Főiskolára,
amikor Szegedről jött a felkérés. A ’90- es évek közepén,
még zeneiskolásként részt vettem egy szolnoki versenyen. Ezután
Molnár Lászlótól, az egyik zsűritagtól, a Szegedi Nemzeti Színház
akkori zeneigazgatójától táviratot kaptam, amit ma is őrzök,
hogy „kedves művésznő, vendégszereplés ügyében keressem föl.”
Nem győztem csodálkozni. Mindez a felvételi előtt két héttel
történt. Mikor megtudtam, hogy felvettek magánének-szakra,
jeleztem, hogy nemcsak, hogy egyetemre is járok, de még van egy
másik elfoglaltságom is. Azóta is nagyon hálás vagyok Forrai
Zsuzsa tanárnőmnek, aki ezt engedélyezte. Kérte, hogy azért túl
gyakran egyelőre ne vállaljak szerepeket, próbáljak a tanulásra
koncentrálni, adjak időt magamnak, de persze örül annak, ha
valaki ilyen korán színpapon énekel.
Milyen szerepet kapott Szegeden?
–Cimarosa A titkos házasságában
Fidalmát énekeltem. Ez azért volt érdekes, mert a darab
szerint ez egy nagynéni szerep. Olyan kollegáknak voltam 23 évesen
a „nagynénje”, akik nálam érettebbek voltak.
Említette Cherubinót, ezen kívül énekelte
Sextust, Siebelt, Miklóst. Hogyan lehet jól nadrágszerepeket nőként
énekelni?
–Csakis úgy, ha nem esünk túlzásba, nem akarjuk a férfit
eljátszani. Máshol is nyilatkoztam, hogy annak ellenére, hogy a
darabban nőknek udvaroltam, a valóságban még soha annyi
szerelmes levelet nem kaptam, idegenektől, kollegáktól, mint
akkor. Ebből is látszik, hogy egy jól megformált nadrágszerep
érzéki lehet.
A nadrágszerepekből csupán egy hiányzik a Rózsalovag
ifjú, szerelmes gróf Octaviánja.
–Nemrég kérdezett rá egy külföldi ügynökség is
arra, hogy elénekelném-e a szerepet. Örömmel venném, mert ott
nem csak hangi, de nyelvi tudásomat is bőven tudnám
kamatoztatni.
A beteljesült
szerepálom
Voltak szerepálmai?
–Egy igazi szerepálmom volt, a Werther Charlotte-ja,
ami idén teljesült, így innentől kezdve minden szerep bonusz -
mindennek nagyon örülök.
Mint német szakot végzett énekesnő, milyen
nyelveken szeret énekelni?
–Nagyon szeretek német nyelven énekelni. Nemrég
olvastam a kritikákat a Budapesti Wagner Napokról, és nem csak
az írásokban, hanem többen a helyszínen is hangoztatták, hogy
nagyon ritka, amikor nem német énekes tökéletes németséggel
énekel. Ezen kívül nagyon szeretek franciául énekelni. A
francia nyelvvel felnőttként kerültem kapcsolatba, pedig kis
koromtól vonzódtam hozzá. Az olasz nagyon dallamos, talán a
legénekelhetőbb nyelv; Verdi Requiemjének
éneklése a magasságokba „repít”.
Több oratóriumban is énekel, énekelt.
Ehhez más hangtechnika szükséges?
–Nem kell az oratóriumokhoz más hangtechnika. Minden
egyes szerep más nehézség elé állítja a művészt, és a
megoldásra kell helyezni a hangsúlyt. Pályám elején azt
hittem, hogy „csak” koncerténekes leszek, ami a habitusomból
adódik, mert mindig is komolyabb típus voltam. Nem is sejtettem,
hogy a színpad, a játék, mennyire vonz. Így tudok
kiteljesedni, hogy mindkét műfajban jelen vagyok.
Említette a játékot. Fontos, hogy egy előadó
valahol a lelke mélyén megmaradjon gyermeknek?
–Természetesen. Nem könnyű napról napra más figura bőrébe
bújni. Amennyiben kissé lazák vagyunk, és megtaláljuk az örömet
a játékban, a feladatokban, az az igazi. Sokszor mondom, hogy az
éneklés igazi terápia. Az élet adta nehézségeket játsszuk
ki magunkból. Emellett olyan erős érzelmeket élhetünk meg színpadon,
amit az élet csak ritkán produkál. Nem sokan mondhatják el
magukról, hogy a munkájuk a hobbijuk.
És még nem is beszéltünk a felelősségről.
–Hivatásunk
felelősséggel jár. Felelősséggel tartozunk a közönség felé.
Minden szerepemre nagyon sokat készülök. Szeretek igényesen
dolgozni; remélem, ezáltal szép perceket, órákat adok
azoknak, akik azért járnak színházba, koncertekre, hogy a hétköznapok
gondjait elfelejtsék.
Huszonévesen a Bayreuthi Ünnepi Játékokon
Visszakanyarodva az életpályájára. Minek köszönhető,
hogy szegedi tagsága után máris külföldi operák szerződtették?
–Akkor
még nem született meg a gyerekem, s megfeleltem a nemzetközi
versenyek korhatáros előírásainak. Így előfordult, hogy egy
nyár alatt 3-4 versenyre elmentem. Mindegyiken szépen teljesítettem,
bekerültem a fináléba. Megkerestek intendánsok, ügynökök, többek
között így kerültem ki Brüsszelbe, Frankfurtba, Drezdába és
a Bayreuthi Ünnepi Játékokra is. Óriási dolog volt, amikor
huszonévesen azzal léptek oda hozzám egy verseny gáláján,
hogy nem énekelnék-e a bayreuthi Parsifálban
viráglányt. Egy hónappal később előénekeltem Pierre
Bouleznek, Wolfgang Wagnernek és 30 évesen már kint énekeltem.
A szerződésben kikötötték, hogy az egyik apródot is énekeljem
el. Négy éven keresztül énekeltem kint, ez volt életem egyik
legboldogabb időszaka.
Német nyelvterületeken szokás a finoman szólva
túlzottan modern rendezés. Amikor a rendező csupán alapnak
veszi a művet, és csinál belőle olyat, aminek köze nincs az
eredetihez. Ehhez könnyen hozzászokott?
–Nem emlékszem olyan rendezésre, ami számomra nagy
gondot okozott volna. Megpróbálom mindig megérteni a rendező
elképzeléseit. Kezdőként egyetlen egyszer kértek tőlem
olyat, amire nemet mondtam. Most
pedig már tudok úgy együtt dolgozni rendezőkkel,
karmesterekkel, hogy mivel megvan a véleményem egy szerepről
karaktermegformálásról, megmondom nyíltan a véleményem. Brünóban
az idén előfordult, hogy kijelentettem, nem szeretnék alkoholt
fogyasztani a színpadon, mert nem hiszem, hogy Carmen ennyire züllött
alak, nem hiszem, hogy alkoholra lenne szüksége ahhoz, hogy Don
José partnere legyen. Mivel volt egy erős szerepfelfogásom, így
a rendező szó nélkül elfogadta.
Több énekes úgy ügyel a hangjára, hogy nem
iszik hideg vizet, cukorkát szopogat, és még sorolhatnám. Miként
tartja kordában hangját?
–25 éve nem iszom hideg vizet, de nincsenek allűrjeim.
2004-ben debütált az Operaházban. Addig fel sem
keresték a dalszínház vezetői?
–Nem is tudták, hogy kint énekelek. Rendező ismerősöm
meglátott az Operaházban, amikor Bartinai Gábor zongoristával
dolgoztam. A rendező megkérdezte, hogy mit énekelek az Operában,
s feleltem: semmit. Ezután bevitt Petrovics Emil főigazgató
titkárságára, és közölte, érdemes lenne engem meghallgatni.
Néhány hét múlva Cherubinót énekeltem elő Petrovics Emil
szobájában. Sikerrel, mert itthon egyre több feladatot kaptam.
Közben megszületett fia. A gyesről
visszatérve ügyelt arra, hogy ne terhelje meg a hangját?
Egyesek szerint ilyenkor nem szabad máris nagy szerepet énekelni.
–Tudom, hogy talán kivételnek számítok, de amíg
tehettem, énekeltem. Nyolc hónapos terhesként énekeltem
Helmuth Rilling vezényletével a János passióban.S
mikor még két és félhónapos se volt a fiam, ismét
Bayreuthban énekeltem. Ebben nagy segítségemre volt énektanárnőm,
Németh Judit, akivel folyamatosan kontrolláltuk a hangomat. Háromóránként
szoptattam, esténként pedig énekeltem a színpadon. Nem volt könnyű,
de megérte! Itthon többek között Cherubinót énekeltem,
Harmadik dámát, Dorabellát, majd jött Sextus a Prágai Nemzeti
Színházban. 2006-tól igen sokáig Prágában többet énekeltem,
mint Magyarországon. Ott debütáltam Carmenként is. Tehát a prágai
a második színházam lett.
Külföldön, vagy itthon ismertebb a neve?
–Egyelőre itthon. Szeretnék ismét külföld felé
nyitni, de azt gondolom, hogy Magyarországon az utóbbi tíz évben
elég sok szép szerepet kaptam.
Szeretne több éven át külföldön énekelni?
–Ez minden énekes vágya. Amit hoz a sors, azt elvállalom.
A hosszabb külföldi szerződések esetében át kell gondolom,
hogy fiamat viszem-e magammal, s mindez milyen áldozatokkal jár.
Szívesen dolgozom itthon és külföldön. Számomra megadatott,
hogy eddigi karrierem során külföldön és idehaza is énekelhettem.
Milyen kritikákat kapott külföldön?
–Tudtommal jókat. De nem sűrűn olvasom a kritikákat.
Ha igen, akkor is inkább a produkció után jóval később.
Pontosan tudom a hibáimat, előnyeimet, erős belső kritikai
hang működik bennem. Kíváncsi vagyok, mások hogy látják az
alakításomat, de nem feltétlenül az előadás után rögtön,
amikor még túlzottan a produkció hatása alatt állok.
Szigorú kritikusa magának? Vissza is
hallgatja magát?
–Jól tudom az adott előadás után, hogy az jól sikerült-e.
Éveken keresztül nem hallgattam magam vissza, most már igen, és
tanulok is belőle.
A sikeres énektanítás titka
Említette, hogy pedagógus is. Magánének-kurzusokat
is tartott. Hogyan néz ki egy ilyen kurzus?
–Néhány éven keresztül Verőcén tartottam énekkurzust,
egészen kezdőknek, a VI. kerületi zeneiskolásoknak – ahonnan
én is elindultam. Nem is gondoltam, hogy ilyen szívesen és
sikerrel tanítok. Olyan energiák szabadultak fel bennem, amikről
nem is tudtam. Annak vagyok a híve, hogy mindenkihez külön
kulcs kell, és mindig pozitívan álljunk a diákokhoz. Bíztassuk
őket. Soha nem erőltettem senkire énektechnikámat, saját
megoldásaimat. A tanár abban segít, hogy a növendéke magától
jöjjön rá, hogy mi számára az optimális. Ez azt is jelenti,
hogy aki nem pályára való, maga jöjjön erre rá ,és lelki sérülés
nélkül tudjon más útra térni.
Magánoktatást is vállal?
–Sokan megkeresnek, hogy foglalkozzam velük, de nincs időm
rá. Csak akkor vállalom majd el ezt, ha kevesebbet énekelek -
remélem minél később.
Nyáron vállal fellépéseket, vagy pihenéssel tölti
napjait?
–Ha jönne komoly és érdekes megkeresés, azt elvállalnám,
mert akkor fiamat is tudnám magammal vinni. Hála Istennek évadonként
nagyon sokat dolgozom, és most van egy hónapom, amikor nem kell
énekelnem, s pihenhetek. A regenerálódás testileg-lelkileg
rettentő fontos egy művész számára.
Jövő évadban milyen produkciókban láthatjuk?
–A Carmenben, a Wertherben, a felújított Székely
fonóban –amiben a Háziasszonyt
éneklem–, Verdi Requiemjében, a Máté –passióban. Évek óta
vendégként föl lép nálunk Edita Gruberova, mindig a partnere
lehetek; óriási megtiszteltetés és fantasztikus élmény vele
egy színpadon énekelni. Jövőre Donizetti Roberto
Devereux-ben leszek a partnere,
Sarah-t énekelem, a Gruberova által alakított Erzsébet riválisát.
A kottát már megvettem, a szerepet átnéztem és időben
betanulom a szerepet.
Medveczky
Attila
|