2016.07.15.
Megtizedelte a magyar diákokat a románvizsga
a kisérettségin
Idén is román
nyelv és irodalomból teljesítettek a leggyengébben a magyar diákok
a kisérettségin. Az illetékesek a román közeg hiányával
indokolják a gyenge eredményt, illetve speciális tantervet sürgetnek
– számol be Bíró Blanka és Pap Melinda a kronika.ro-n. A román
közeg hiányával és a sajátos románnyelv-oktatás bevezetésének
további késésével indokolják az illetékesek a képességvizsgán
részt vett magyar diákok román nyelv és irodalomból szerzett
gyenge eredményeit. Az oktatási minisztérium által szerdán közzétett
végleges – az óvások elbírálása után módosított –
eredmények szerint az idei „kisérettségin" a nyolcadik
osztályt végzett vizsgázók 75,1 százaléka, mintegy 111 ezer
nyolcadikos szerzett átmenő jegyet. A szaktárca szerint a megmérettetésen
az általános iskolát végzettek 96,7 százaléka jelent meg.
Országos szinten román nyelv és irodalomból a vizsgázók 82,2
százaléka kapott átmenő jegyet, matematikából 67,4 százalékuknak,
anyanyelvből pedig 90,8 százalékuknak sikerült ötösnél
nagyobb jegyet szerezni.
A román eredmények
a zömében magyarok által lakott megyékben lettek a leggyengébbek,
a lista legvégén a székely megyék kullognak: Hargita megyében
a képességvizsgán részt vettek 48,4, Kovásznában 34,9 százaléka
nem írta meg az ötös átmenőt. Nem sokkal jobb a helyzet a
partiumi megyékben sem, Szatmár megyében a vizsgázók 31,2,
Biharban 22,5, Szilágyban 22 százaléka bukott meg románból,
Maros megyében 26,7 százalék nem kapta meg az átmenőt.
Egyébként meglepő, hogy a székely megyékhez hasonló
gyenge eredmények születtek románból más, zömében románok
által lakott megyékben is, a bolgár határ melletti Giurgiuban
például a vizsgázók 36,1 százaléka bukott meg. Igaz, a
matematika eredmények sem lettek sokkal fényesebbek: Hargita
megyében a képességvizsgán részt vettek 41,4, Kovásznában
30,1, Biharban 37,5, Szatmárban 36,4, Szilágyban 34,5, míg
Marosban 39,7 százaléka bukott meg. Magyar nyelv és irodalomból
ellenben sokkal jobban teljesítettek a tizenévesek, Hargita megyében
12, Kovásznában 5,8, Biharban 10,8, Szatmárban 14,6, Szilágyban
5,7, Marosban 9,7 százalékos az ötös átmenőt el nem ért diákok
aránya.
Fontos lenne a román
közeg
A magyar diákok többet kellene beszéljenek vagy
olvassanak románul, akkor eredményesebbek lehetnek a vizsgákon
– szögezte le a Krónikának Teodora Popescu, a kolozsvári János
Zsigmond Unitárius Kollégium romántanára. A gyulafehérvári
származású, román nemzetiségű pedagógus szerint Kolozsváron
általában jobbak az eredmények, mint a többségben magyarlakta
megyékben, és szerinte ez is azt bizonyítja, hogyha a gyerek
használja a nyelvet, jobban elsajátítja azt. „Ha nem beszélnek
románul, nincsenek román barátaik, akkor valójában heti három-négy
alkalommal 45 percet hallják, beszélik a nyelvet. Ez nem elég
ahhoz, hogy meg is tanulják" – hangsúlyozta lapunknak
Teodora Popescu.
A romántanár tapasztalatai szerint erre az is bizonyíték,
hogy a magyar gyerekeknek általában szegényes a román szókincsük,
helytelenül írnak és sokszor a kiejtésük is hibás. Azoknak a
diákoknak, akiknek nincs lehetőségük arra, hogy hétköznapi
szinten használják a nyelvet, román gyerekekkel barátkozzanak,
önszorgalomból kellene többet foglalkozniuk a románnal, például
otthon sokat kellene románul olvasniuk, összegzett Teodora
Popescu.
Hiányolják a sajátos románnyelv-oktatást
A román nemzetiségű kollégájukkal szemben a magyar
pedagógusok másként látják a kérdést, szerintük ugyanis a
román nyelv sajátos oktatása könnyítené meg a magyar diákok
számára annak hatékony elsajátítását. Példaként felhozzák,
hogy a székelyföldi vagy más, többségében magyarlakta vidéken
élő diákok gyakran jobban beszélnek angolul, illetve más
idegen nyelven, mint románul.
Kiss Imre Kovászna megyei főtanfelügyelő a román nyelv
oktatása kapcsán rámutatott: négy évvel ezelőtt nemcsak az
előkészítő osztályban, hanem ötödik és kilencedik osztályban
is el kellett volna kezdeni az oktatási reformot. A román nyelv
oktatására minden szinten sajátos programot és tantervet
kellett volna bevezetni, így minden életkorban eszerint
tanulhatnának a más anyanyelvű diákok, és ennek köszönhetően
eredményesebbek lehetnének a román vizsgákon – írja a
kronika.ro.
(erdely.ma)
|