2016.07.15.
Mester az orgonánál
Egy királynő
fiatalodott meg a bácsföldvári Szent Mihály-plébániatemplom
karzatán, megújulását egy 30 éves topolyai fiatalember szikéinek,
fogóinak és finom kezeinek köszönheti. Az öreg hölgy
1910-ben, Temesváron, Wegestein Lipót kezei között született,
és remek kondíciója ellenére egy kis tisztítókúrára és ráncfelvarrásra
szorult. Hangja teljes pompájában sok évi némaság után a vasárnapi
szentmisén csendül fel újra. A hangszerek királynőjét Apró
Tibor orgonaépítő- és -javító mester varázsolta újjá.
Több mint tíz éve
annak, hogy a Magyar Szó hasábjain megjelent egy riport a
taksonyi Varga Orgonaépítő Műhely vezetőjével abból az
alkalomból, hogy vajdasági fiatalok budapesti orgonaépítői
taníttatását vállalja. Apró Tibor ekkor még lakatosnak készült,
de jelentkezett a felhívásra. Addigra már kialakult a vonzalom
közte és a hangszer között: ministrált, énekelt, sőt olykor
a billentyűket is megszólaltatta. Szerette a zenét, szerette az
orgona hangját. 2005 szeptemberében kezdte meg tanulmányait,
2009-ben szerzett orgonakészítői-javítói oklevelet a
budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Hangszerészképző
Iskolájában. Tibor több éves magyarországi tapasztalatszerzés
után másfél évvel ezelőtt költözött haza, mert bevallása
szerint elsősorban a szülőföldjén szeretne a hangszerek szolgálatára
lenni. Azóta régi, műemlék jellegű orgonákat restaurál, javít
és tart karban.
Levéltári adatok szerint az 1800-as évek elejétől egészen
az 1940-es évekig több orgonaépítő műhely működött a mai
Vajdaság területén, de ma már csak Tibornak van ilyen műhelye
az országban. Szerbiában nagyjából kétszáz orgona lehet
katolikus, református és evangélikus templomokban, ezek közül
a legtöbb az 1900-as évek elején készült, amikor még áldoztak
a minőségi anyagokra, de a legtöbb hangszer azóta meglehetősen
siralmas állapotba került, mert az elmúlt fél évszázadban
nem történtek restaurálások. Bizakodásra ad okot, hogy az utóbbi
években több kezdeményezés is elindult a hangszerek felújítására
és karbantartására, így amióta hazaköltözött, folyamatosan
van munkája a fiatal mesternek. Olyan elhivatottsággal, precizitással,
tisztasággal és eszköztárral dolgozik, mint egy igazi sebész.
Munkája során egy segédje biztos van.
– Amikor elkezdünk dolgozni, a hangszer belső részét
kipakoljuk, az összes sípot kiszedjük belőle. Először a
belsejét takarítjuk ki, majd a sípok következnek, végül
„felélesztjük” a szerkezetét. Amikor már működőképes,
akkor kerülnek vissza a sípsorok, intonálva, hangolva. Ez tényleg
olyan, mint egy sebészi munka, vannak is olyan szerszámaink,
szikéink, fogóink, amelyekkel akár embert is lehetne operálni.
Ha új orgona készül vagy régiek komplett restaurálását végezzük,
akkor a kifogástalan tisztaság érdekében mi is kesztyűben, cérnakesztyűben
dolgozunk – meséli.
Ahogy minden ember más, úgy minden orgona is egyedülálló
hangszer, nincs két egyforma hangzás, hiszen tervezéskor
figyelembe kell venni annak a térnek a méretét, burkolatát,
akusztikáját, ahova készül. Tibor minden hangszer felújításánál
törekszik az eredeti állapot megtartására, hiszen az a célja,
hogy a keze munkája után újra megszólaló hangszer azt tükrözze,
amit az eredeti orgonaépítő elképzelt.
Bár az orgonakészítő műhelyekben ma már korszerű
technológiák, számítógép által vezérelt CNC marógépek is
segítik a munkát, a mesterek ma is a tradicionális módszereket
alkalmazzák. – Ez a szakma nagyrészt asztalosmunkából,
illetve fémsípkészítésből áll, én az utóbbit szeretem
jobban. A hangszert az orgonaszekrény foglalja keretbe, ezen belül
található a szélláda, amelyen a sípok állnak, s ebben
helyezkednek el a sípokat megszólaltató szelepek. Az orgonában
a levegő a motortól a levegőcsatornákon át jut el a sípokhoz.
Ennek az orgonának két manuálja és egy pedálklaviatúrája
van, amely 13 sípsort szólaltat meg – ez 13 hangszín, 13
hangmagasság, ezeket lehet különbözőképpen variálni egymással,
így a kikeverhető hangszínek mennyisége sokkal több. Az
orgona pneumatikus rendszerrel működik, azaz sűrített levegő
vezérli a billentyűket. A fúvója 2×1,5m, ebbe termeli be a
motor a levegőt. A hangszer kúpládaszerkezetben készült, és
750 sípja van – a legkisebb 4 mm, a legnagyobb két és fél méter
hosszú. A nagy sípok általában fenyőfából, a kisebb sípok
kemény fából készülnek. Ha az orgonaszekrény festett, akkor
fenyőből van, ha natúr maradt, akkor tölgyfából. Ez a bácsföldvári
fenyőből készült. Jó állapotban maradt fenn, de sok minden
nem működött, és a rengeteg szemét miatt nem szóltak a sípok
– mutatja be a hangszert Tibor.
Bácsföldváron három hét alatt végeztek a munkával, de
olyan is van, hogy Tibor hétköznapokon több hónapon át van távol
az otthonától.
– Olyan élet ez egy kicsit, mint a vándorcigányoké
vagy a vándorcirkuszosoké, mégis minden alkalommal izgalommal
fogok bele a feladatba. Amikor hazaköltöztem, akkor azt vállaltam
fel, hogy az itteni orgonákat tartom karban. Ezek között lennének
igazán szép kihívást jelentő darabok is, ilyen a verseci
orgona, amely ennek a bácsföldvárinak a háromszorosa, és szülővárosom
orgonája is az lenne – teszi hozzá a fiatalember.
A bácsföldvári
orgona felújítására a hívők adományainak köszönhetően
kerülhetett sor.
(Magyar Szó
Online)
|