2016.07.15.
Kiszámíthatóság
és stabilitás
Nem vagyok béljós, így nem tudhatom pontosan, mekkora lesz a
gazdasági növekedés
A
Költségvetési Tanács a költségvetési törvényjavaslatot és
annak makrogazdasági hátterét egységében vizsgálja, annak részleteit,
bevételeit és kiadásait az egyensúlyi szempontok, az államadósság-szabály
teljesülése szempontjából elemzi, s nem bocsátkozik elosztás-politikai
kérdések minősítésébe – közölte szerkesztőségünk
megkeresésére Dr. Kovács Árpád.
A Költségvetési Tanács elnökét arról is kérdeztük, hogy
kell-e módosítani a költségvetést a Brexit miatt, s valóban
mindenki léphet-e egyet előre.
Az idei és a jövő
évi költségvetésen szükséges –e módosítani a britek Európai
Unióból való kilépése miatt?
Maradjunk 2017-es hazai büdzsénél, amit a kormánypártok
az adócsökkentés és az otthonteremtés, a baloldal pedig a
cserbenhagyás költségvetésének nevez, mondván, hogy „tovább
szélesíti a szakadékot a jómódú kiváltságosok és a létválságban
élő milliók között”. Hol az igazság?
–Nem vagyok igazságosztó. A Költségvetési Tanács
hangsúlyozottan nem foglalkozik olyan elosztás-politikai kérdésekkel,
amelyek azt vizsgálják, hogy egyes társadalmi csoportoknak
mennyi jut. Azt értékeli, hogy a befolyt adók az aktuális társadalmi
feladatok egészére fordítható forrásokat növelik vagy sem.
Az adóbevételek 2016-ban is kedvezően alakulnak. A folytatódó
fehéredési folyamat, és a különböző adópolitikai lépések
a költségvetés bevételi oldalának főösszegét, s vele az
elosztható források összességét növelik. Az is tény, hogy a
költségvetés kiadási oldalán minden soron növekmény
mutatkozik. A változás mértéke azoktól a politikai, társadalom-
és gazdaságpolitikai meggondolásoktól is függ, amelyeket a
kormány képvisel. Így természetszerűen vannak olyan területek,
amelyeknek arányaiban több jut. Így látható, hogy a gazdasági
teljesítményének fenntartása-fokozása érdekében a kormány
javaslatára az Országgyűlés nagyon komoly támogatásokat irányzott
elő, mert elsődleges érdek, hogy a gazdaság növekedése további
lendületet kapjon. A kis-és középvállalkozói, az
otthonteremtési és ehhez kapcsolódva az építőipari támogatásokban
kifejeződik, hogy a gazdasági növekedés a kormányzati törekvés
fókuszában áll, mint ahogy társadalompolitikai szempontból a
család vagy a bérrendezés a közszférában. Hozzá kell tenni,
hogy az adók centruma, elsősorban s az ÁFA-nál változott; ma
már nem beszélhetünk 27%-ról e fogyasztási jellegű adónál,
hanem az a különböző kedvezmények miatt átlagosan körülbelül
22%-ra csökkent. A tudatos adópolitika része, amikor differenciálást
hajt végre saját meggyőződése, pénzügypolitikája szerint a
kormányzat.
Milyen aggályai voltak a büdzsé megszavazása előtt a Költségvetési
Tanácsnak, és azokat a kormányzat figyelembe vette?
–Aggályainkat a kormány figyelembe vette. Elsősorban
a tartalékképzést tartottuk problémásnak, ezért a kormány
szerény mértékben növelte a tartalékokat. A másik aggályunk
abból fakadt, hogy az ún. strukturális – egyszeri hatásoktól
mentes - hiány növekedése nagyobb mint azt az uniós szabályok
engedik. Bár ez nem vezethet túlzottdeficit-eljáráshoz, a Tanács
ezt is figyelembe véve hívta fel a kormányt, hogy a törvényjavaslat
indoklásában mutassa be, hogy a költségvetési törvényjavaslat
szerinti hiánycél eleget tesz-e az Európai Unió strukturális
hiányra vonatkozó kritériumának. A kormány válaszában
jelezte, hogy az elkövetkező években visszaállítja az általuk
is vállalt menetrendet, mely a követelménynek megfelelő,
alacsonyabb deficit számot tartalmaz.
Igaz, hogy a 2017. évi költségvetés az első, amelyet
már nem kell válságköltségvetésnek tekinteni?
A GDP folyamatos bővüléséből érez-e majd valamit a
lakosság?
–Természetesen, sőt már most is érezhető, hiszen
lakossági fogyasztás az egyik hajtóereje a GDP növekedésének,
és ezek a számok töretlenül emelkednek. A lakosság – saját
erőfeszítése, nemkülönben a kormányzati intézkedések révén
bővülő jövedelméből - már nem csak megtakarít, hanem
fogyaszt is.
Medveczky Attila
|