2016.06.03.
Sokat nyer a
baromfiágazat az áfa-csökkentéssel
A fogyasztók 87%-a választja a Magyar Baromfi Védjeggyel ellátott
termékünket
A
Baromfi Termék Tanács elnök-igazgatója megkeresésünkre közölte:
az adómérséklés javíthatja a hazai baromfi- és tojástermelés
értékesítési pozícióit, mivel hozzájárulhat a piac tisztulásához
és visszaszoríthatja az árletörő hatású importot, főleg az
étkezési tojás esetében. Csorbai
Attila többek közt azt is elmondta, hogy hazánk elég
nagy baromfihús előállító ország ahhoz, hogy saját ellátásán
túl exportra is termeljen.
Miként fogadták, hogy a sertéshús mellett a
tojás és a baromfi általános forgalmi adója is 5 százalékra
csökken jövőre?
–Mindenképpen kedvező lépés az áfa-csökkentés. A
baromfihús esetében várta is termékpálya az intézkedést, a
tojás vonatkozásában pedig nagy szükség volt rá. Az egyenlő
versenyhelyzet okán a baromfihúsnak úgymond „járt ez az intézkedés”,
hiszen a sertés tőkehúsok 2016. január elsejétől már ebbe a
kedvezményes adósávba tartoznak. Az adócsökkentés hatására
csökkent a sertéstermékek fogyasztói ára, s ezzel részben
megváltoztak a fogyasztási tendenciák is, a baromfitermékek kárára.
E lépéssel megtörténik az a korrekció, ami a mi termékpályánknak
is megadja egyrészt az egyenlő versenyfeltételeket, de egyben
megteremti bővülés, növekedés lehetőségét is. Az étkezési
tojás esetében rendkívül magas szürke-és feketegazdaság aránya,
ez gátja volt a növekedésnek, a legális szereplők fejődésének.
Meggyőződésem, hogy a forgalmi adó csökkentése e szektorban
hozza majd a leglátványosabb eredményeket. Összegezve tehát különböző
okok miatt, de egyértelműen pozitívan és nagy várakozással
fogadjuk ezeket az intézkedéseket.
Az áfa-csökkenéssel a fogyasztó is nyerhet?
–
Az adócsökkentés hatására csökkenni fog a fogyasztói ár.
Ez tény, hiszen a fogyasztó ár nem más (legális esetben),
mint a nettó ár és a forgalmi adó összege. Ha a jelenlegi 27%
-os adó lecsökken 5%-ra, akkor matematikailag 20% körüli árcsökkenés
következik be. Például egy eddig
1000 Ft
nettó áru termék, mely jelenleg legálisan
1270 Ft
fogyasztói áron került értékesítésre, ugyanez az adócsökkentés
után
1050 Ft
ért kerülhet majd a fogyasztóhoz. Az alacsonyabb áru termékből
valószínűleg többet vásárolnak, ami ösztönzőleg hat majd
a keresletre. E kereslet a vágóüzemek felé, mint új igény
jelenhet meg, s ennek kielégítésére nagyobb mennyiségben
rendelhet a termelőktől elő alapanyagot, mely fejlesztésekre,
beruházásokra ösztönözheti a termelőket.
Az
élelmiszer áruházak is haszonra törekednek. Ez az 5%-os adócsökkentés
miként érzékelhető a kereskedelemben?
–A
kereskedelem a nettó árban már eddig is érvényesítette az
elvárt hasznát. Ez a haszonkulcs nem hiszem, hogy változik a jövőben,
hiszen komoly a konkurenciaharc a kereskedelmi láncok között,
ezért az áfa csökkentése biztosan jelentős fogyasztói ár csökkenésével
jár majd együtt.
Az ár, vagy a származási hely befolyásolja jobban a vásárolói
döntéseket?
–Különböző preferenciákról beszélhetünk.
Mindenki a legjobb ár/érték arányú terméket keresi, ám ez
mindenkinél egy kicsit mást jelent. Úgy gondoljuk, hogy az utóbbi
években egyre fontosabbá vált a fogyasztóknak – azaz értéket
jelent – ha a terméket Magyarországon állítják elő.
Baromfihús és tojás esetében is rendelkezünk olyan ágazati védjegyekkel,
melyek garantálják a hazai eredetet, a fogyasztók pedig
hitelesnek, megbízhatónak tartják azokat. Ugyanakkor csak akkor
lehet sikeres egy termék (főleg ha alapélelmiszer), ha magyarságán
túl, az árában is versenyképes. Baromfihúsok esetében,
azonos tulajdonságok és azonos fogyasztói ár mellett a
fogyasztók 87%-a választja a Magyar Baromfi Védjeggyel ellátott
termékünket. Ez kitűnő eredmény, különösen annak
figyelembe vételével, hogy a hazai agrár-élelmiszer exportból
a baromfihús export az egyik legnagyobb értékű hazai termékünk.
Az ágazat tehát mind bel-, mind külföldön megállja helyét.
Ezzel az intézkedéssel fehéredik az ágazat?
–Természetesen, mert a 27%-os elcsalható adómennyiség
minimális értékre esik vissza, tehát nem éri meg csalni. A
fehéredés szempontjából a leglényegesebb hatást az étkezési
tojás esetében érzékelhetjük a jövőben. Szakmai becslések
szerint jelentős mennyiségű, akár évi egymilliárd darabot is
elérő importtojás érkezik az országba, amelynek jelentős része
átcsomagolva, „magyarként” jelenik meg az üzletekben, és
drasztikusan rontja a hazai gazdálkodók piaci esélyeit. Az 5
%-os áfa kulccsal viszont el lehetne érni, hogy a tojásimport,
illetve a feketegazdaság jelentősen csökkenjen.
Nemrég együttműködési megállapodást kötöttek az
Eurázsiai Baromfi Szövetség. Ez azt jelenti, hogy több magyar
baromfi kerül ki az ázsiai országokba?
–Az orosz embargó óta rendkívül kevés az információ
a volt szovjet tagköztársaságok, valamint Oroszország gazdaságáról,
termeléséről. Mivel sajnos e kereskedelmi helyzetre nincs ráhatásunk,
ezért az együttműködés nem kifejezetten erre vonatkozik.
Alapvetően adat és információ cseréjéről van szó, melyeket
szakmai látogatásokkal, programokkal kiállításokon, rendezvényeken
való részvétellel, valamint tudományos életben kialakítható
együttműködésekkel is ki kívánjuk egészíteni.
Az említett orosz embargó miként érintette az ágazatot?
–Az embargó a magyar baromfihús piacot kevésbé érintette.
Leginkább a vízi szárnyas termékek voltak jelen az orosz
piacon. Körülbelül 4-5 ezer tonna fagyasztott árut vittünk régebben
Oroszországba. Amikor a blokádot kihirdették, akkor ez árletörő
készletként jelentkezett a piacon. Szerencsére a piaci szereplők
találtak olyan értékesítési lehetőségeket, amelyek átvették
az orosz piac szerepét.
Mennyire tartja eredményesnek a keleti nyitás politikáját?
–Alapvetően sikeres ez a politika; az ázsiai országok
közül a Japánba, Koreába, Tajvanba, irányuló exportlehetőségeket
nagyra értékeljük, s jónak gondolom a kereskedelemfejlesztés
ezen irányát. Kínával kapcsolatban sajnos még a 2015-ös madárinfluenza
miatti korlátozó intézkedések feloldásán fáradozunk, de a
tervek között szerepel a baromfihús protokoll kidolgozása is,
mely komoly lehetőséget jelenthetne számtalan magyar vállalkozásnak.
Sajnos sok esetben azt tapasztaljuk, hogy hiába a minisztérium
munkatársainak több éve tartó állhatatos munkája,
rendszerbeli és kulturális különbségek miatt csak nagyon
nehezen és lassan alakítható ki tényleges együttműködés.
Fontos, hogy a baromfiprotokollt kidolgozva konkrét, valós üzleti
kapcsolatok létesüljenek a két ország között.
Medveczky Attila
|