2016.06.03.
Iskola a szórványban
Identitáserősítő programokat valósítunk meg
Erdei Ildikó, a
temesvári Bartók Béla Elméleti Líceum igazgatója: a szórvány
nem feltétlenül jelent hátrányt. Határ menti településként
több kultúrát ismerünk, diákjaink jól beszélnek három-négy
nyelven. Iskolánkban angol és német nyelvű oktatás folyik.
Fel akarjuk mutatni, hogy a szórványban is lehet teljes értékű
magyarként élni.
A Szórvány Alapítvány, az Esélyt a Szórványnak
Alapítvánnyal közösen, műhelytanácskozást hívott össze május
6–7-én Temesváron. Igazgatónő is részt vett ezen az eseményen.
Miről szólt ez a rendezvény?
– A tanácskozáson a magyarországi Nagybánhegyes községben
kialakítandó diáktábor és szórványház programjairól tárgyaltak
azok az oktatásügyben tevékenykedő civil szervezetek, alapítványok
és az iskolák vezetői, akik jó gyakorlatokat valósítottak
meg. Olyan koncepció kialakításán dolgoztak az esemény résztvevői,
mely felvázolja, milyen szerepe lehet egy szórványháznak, és
milyen programokkal lehet segíteni a szórványban élő magyarságot.
Ha már a szórványt említettük. A Bartók Líceum főleg
a szórványmagyarságból fogad diákokat. Milyen
vonzáskörzete van az intézménynek?
– Temesvár tipikus nagyvárosi szórvány. Több mint 330
ezer lakosából a magyarok lélekszáma körülbelül 15 ezres. Líceumunk
vonzáskörzete elsősorban a város és környéke. A megyében működik
még egy középiskola, ahol magyarul tanulhatnak gyerekek, a „Gerhardinum”
Római Katolikus Teológiai Líceum. A mi diákjaink tehát elsősorban
a nagyvárosból, de a mellette fekvő, még magyarlakta településekről,
Újszentesről, Újmosnicáról is jönnek. Ők naponta ingáznak
az iskolabusz programnak köszönhetően, de vannak, akik a kollégiumot
választják. Jelenleg a megye öt településen működik még
magyar felső tagozatos iskola. Elsősorban az azokban végzettek
jelentkeznek hozzánk, ritkán Arad megyeiek – majláthfalviak
és kisiratosiak – is. Nem véletlenszerűen jönnek líceumunkba
a gyerekek, hiszen kialakítottunk egy olyan térségi iskolahálózatot,
amit állandóan erősítünk. Megyénkben összesen 11 településen
tanulnak magyarul gyerekek 1–4. osztályig. Egyes kis iskolákban
8-10 magyar gyermek tanul csupán anyanyelvén. Az egyik fő célkitűzésünk,
hogy ezeket az elszigetelten működő iskolákat megerősítsük,
számukra szakmai segítséget nyújtsunk. Tehát tudjuk, hogy kik
azok a gyerekek, akik beiratkoztak a megye magyar kis iskoláiba,
nyomon követjük sorsukat, és számítunk rá, hogy a Bartók Líceumban
tanulnak tovább.
A líceum olyan, mint Magyarországon egy hatosztályos
gimnázium?
– A líceum kifejezés a magyarországi négyosztályos
gimnáziumnak felelne meg. Tehát a 9–12. évfolyamos diákok
tanulnak bennük. A román közoktatásban nem szerepelnek 6 osztályos
líceumok. A magyar tannyelvű iskolahálózatban gyakran előfordul,
hogy egy intézményen belül alsó-, felső tagozat és líceum
is működik. Mivel a líceum a középiskola legmagasabb szintje,
így az egész komplex intézményt líceumnak nevezik. Ez
vonatkozik ránk is. Iskolánkhoz tartozik a 10-es számú napközis
óvoda is, ebben az épületben, az óvodások mellett kezdik meg
az iskolai életet az előkészítő osztályok is.
Bartók Béla a névadójuk. Foglalkoznak zenei képzéssel?
– Bartók nevét választotta ezelőtt 26 évvel az intézmény
akkori tanári kara és diáksága. A névválasztás az
iskolateremtő szándékot és vezéreszménket tükrözi. Bartók
Béla igazi példaképet jelent diákjaink számára. Azért is döntöttek
Bartók neve mellett, mert a Bánság szülötte. Nincsenek zenei
osztályaink, de természetesen a zenei oktatásra, főként az
iskolán kívüli tevékenységeken belül nagy hangsúlyt fektetünk.
A hivatalos román oktatási rendszerben heti egy órában
tanulnak a gyerekek rajzot és zenét. A középiskolában csak
bizonyos osztálytípusokban kötelező a zenei oktatás – kéthetente
egy óra. Idén döntöttünk úgy, hogy a következő tanévtől
a napközi idején – a román oktatási rendszeren belül a napköziket
az iskola csak szülői vagy egyéb támogatással tudja
megszervezni – plusz zenei foglalkozásokat is nyújtunk diákjainknak.
De már 15 éve nagyon jó hagyományőrző csoportok oktatói tanítják
növendékeinket. Így a Szeged Tánccsoportból jönnek át
rendszeresen Temesvárra oktatni. Két képzés között pedig elsősorban
a tanító kollégák vállalják a rendszeres táncpróbák
megtartását. Elsősorban a néptánc jelent nagyon fontos
identitásformáló erőt. Az elmúlt években a hangszeres oktatás
is egyre sikeresebb. Megalakult a citera együttesünk, és sok
alsó tagozatos furulyázik, gitárkör jött létre, diákjaink népdalversenyeken
vesznek részt. Az idei országos Őszirózsa Népdaléneklési
Versenyen a négyből három kategóriában növendékeink nyerték
el az első díjat.
Az oktatás mellett a nevelésre és a tehetséggondozásra
is nagy hangsúlyt fektetnek?
– A tehetséggondozás pedagógiai programunk lényeges
eleme. Szórványoktatási intézményként meg kell mutatnunk
azt, hogy bár kevesebben járnak egy-egy osztályba, nagyon
tehetséges diákjaink vannak. Nemcsak a versenyek győzteseit
tekintjük tehetségeseknek, hanem hisszük, hogy mindenki tehetséges
lehet egy adott területen. Abban segítünk, hogy a tehetség
magvát a napvilágra hozzuk, és utána gondozzuk azt. A tehetségek
felmutatása azért is lényeges, mert mint kisebbségi oktatási
intézmény, sok előítélettel küzdünk. Míg a mellettünk lévő
román líceum megválogatja, hogy kiket vesz föl, és elitista
tehetséggondozást folytat, addig a mi intézményünk egy közösségépítő,
jövőbe mutató hely, ami több mint iskola.
Mit jelent az, hogy előítéletekkel küzdenek? A város
vezetése negligálja önöket?
– Temesvár nyitott, multikulturális város. Nálunk nem
erős az ellentét a románok és a magyarok között. Talán azért,
mert csekély lélekszámunk miatt nem tartanak tőlünk. A német
kisebbség száma elenyésző, de a német nyelv magas presztízse
miatt erős német tannyelvű gimnázium működik a városban, a
szerbeknek is van egy középiskolájuk. Szám szerint mi magyarok
vagyunk ebben a körben a legjelentősebbek, nem mondhatjuk, hogy
a város vezetése különösebben ellenséges lenne velünk, de
nem is érezzük a feltétlen támogatásukat. Főleg a szórványról
kialakult negatív képpel kell megküzdenünk. Sokan tekintik
gyengének, leépülő közösségnek a szórványt. Vajon ki akar
egy ilyen közösséghez tartozni? A szórvány nem feltétlenül
jelent hátrányt. Határ menti településként több kultúrát
ismerünk, diákjaink jól beszélnek három-négy nyelven. Iskolánkban
angol és német nyelvű oktatás is folyik. Fel akarjuk mutatni,
hogy szórványban is lehet teljes értékű magyarként élni. Már
azzal, hogy a szülő eldönti, hogy gyermekét magyarul taníttatja,
a magyar közösséghez való elköteleződését fejezi ki. Azok
a magyar szülők, akik román iskolába íratják be gyermeküket,
tartozhatnak a magyar közösséghez, de az ahhoz való kötődésük
már nem annyira erős. Amíg líceumunk több mint iskola, azaz közösségi
helyszín is, addig a magyar közösségnek van jövője a városban.
Medveczky Attila
|