2016.06.03.
Ösztöneimre
hallgatok
Rendszeresen úszom, erősítő gyakorlatokat végzek
Somfai Éva színművésznő
Budapesten született. 1960-ban végzett a főiskolai végzettséget
adó Rózsahegyi Kálmán Színészképző Iskola prózai szakán.
1961 és 1990 között a Békéscsabai Jókai Színház, az Állami
Déryné Színház (ahol eljátszotta az Irma, te édes címszerepét,
a Kaktusz virága főszerepét, a Koldusopera Kocsma
Jennyjét, a Szentivánéji álom Titániáját, a Mágnás
Miska Marcsáját, A helység kalapácsa Szemérmetes
Erzsókját), a Józsefvárosi Színház, 1990-től a Népszínház
és a Várszínház társulatának, majd a Budapesti Kamara Színháznak
a tagja. Ezekben az években, szerepeket vállal vendégként a
Soproni Petőfi Színházban, és a Turay Ida Színházban.
Jelenleg a Turay Ida Színház társulatának tagja.
Színházi
szerepei – a teljesség igénye nélkül – Nini (Márai Sándor:
A gyertyák csonkig égnek), Galambosné (Csíki Gergely: A
nagymama), Mama (Mrozek: Mészárszék), Kamilla (Szigligeti Ede:
Liliomfi), Muskátné (Molnár Ferenc: Liliom), Anya (Mikszáth Kálmán:
Búzakalász), Charlotte (C. Magnier: Oscar), Kabóczáné (Heltai
Jenő: Naftalin), Fogadósné (Brustein: Tamás bátya kunyhója),
Mama (Topolcsányi Laura: A vöröslámpás ház), Nonnie néni
(T. Williams: Az ifjúság édes madara), Paula (Örkény István:
Macskajáték), Öreg grófné (Szirmai Albert - Bakonyi Károly -
Gábor Andor: Mágnás Miska), Pepi néni (Móricz Zsigmond: Nem
élhetek muzsikaszó nélkül), Mamy (R. Thomas: Nyolc nő),
Stanci néni (Békeffy-Kiss-Szentirmay: A kölcsönkért kastély).
Szerepelt – többek
között –E. Knoblauch: A Faun c. színházi közvetítésben,
a Néma lányban, a 6:3-ban, a Lacikában, az
Itt a Földön tévéjátékban, a Kálmán Imre
filmben, A nagyi varázssütije filmben, és a Szomszédok
teleregényben több karaktert is megformált.
Szakmai elismerések:
ötszörös nívódíjas, Déryné Színházi Arany Gyűrűje,
Kultúráért Érdem Érem, Tábori Nóra Díj, a Turay Ida Színház
Kék Madár díja.
Így estem be a súgólyukba
54 évvel ezelőtt lépett a színi
pályára. Hány évesen kezdett el játszani?
–Háborús gyerek
vagyok; 5 éves voltam a II. világégés idején. A háború után
létrejött egy nőegylet, ahová anyukám levitt; kiskosár volt
a karomon, s ott 8 évesen énekeltem egy dalt. Később, általános
iskolában és a gimnáziumban szavalóversenyekre jártam, s
mindig a második díjat nyertem. Arany János balladáit és József
Attila költeményeit nagyon szerettem. Amikor színiiskolás
voltam, fel kellett lépnem a Budai Várban püspöki palotájában.
Ott ült előttem a klérus, s elszavaltam József Attila Lebukott
című versét. Első évesként nagyon izgultam. Kiálltam a
színpadra, de nem vettem észre, hogy nyitva van a súgólyuk, s
beleestem. Miután kimásztam onnan, elszavaltam, mint a színen
lebukott növendék, a Lebukott verset.
Miért döntött a színészet
mellett? Szülei művészek voltak?
–Nem vagyok művészpalánta.
Édesanyám, lajozsmizsei születésű, gazdag családból származott.
Kislány koromban egy vidéki kúria kertjében szaladgáltam. A
kitelepítést viszont megúsztuk. Édesapám pedig vállalkozó
volt. A kúriát, a birtokot elvették. Ezt nagybátyám nem bírta
elviselni, meghalt a vasútállomáson. Összeesett, s megállt a
szíve. Családunk büszkesége Polyák Imre olimpiai bajnok, kötöttfogású
birkózó; unokabátyám vette el a húgát. Polyák Imre ugyan
Kecskeméten született, de Lajosmizsén nőtt fel, majd 2004-ben
a város díszpolgára lett. Róla nevezték el 2014-ben a Fekete
István Sportiskolai Általános Iskola tornacsarnokát. S hogy miért
lettem színésznő? Azt hiszem, már csecsemőnek erre a pályára
születtem. Semmi más tervem nem volt. Hívtak engem az Újbudai
Rádióba is bemondónak, ami azért jelentett kihívást, mert
hajnali öt órakor kellett kelnem, így csak egy évig bírtam
csinálni. A gimnáziumban pedig Hofi Géza, aki három évvel
felettem járt, segített matekból, hogy elkerüljem a bukást.
Szülei mennyire támogatták elképzeléseit?
–Édesapám azt
szerette volna, ha elvégzem az orvosi egyetemet. De én nem adtam
fel tervemet. Magánúton végeztem el a színiiskolát; Rózsahegyi
Kálmán színésziskolájába jártam, ott szereztem meg főiskolai
végzettségemet. Kitűnő tanáraink voltak. Bálint Lajos, Lulu
bácsi tanította a színpadi mesterséget, Spiegel Annie, aki
Brecht színházában nőtt föl, volt az énektanárom, így
mikor megkaptam a Kocsma Jenny szerepét, nem esett nehezemre
brechti stílusban elénekelni a balladát a kalózok szeretőjéről.
Később Ráday Sára lett az énektanárnőm, aki az Operaház gyémánt
diplomása volt. Édesapám pedig egy évig azt sem tudta, hogy Rózsahegyiékhez
járok, azt hitte, minden reggel az egyetemi előadásokra
igyekszem. Amikor megtudta az igazságot, nem haragudott rám, később
büszke is volt a sikereimre.
Jelentkezett a Színművészeti
Főiskolára?
–Csak egyszer, de elutasítottak, mert anyai ágon
gazdag családból származtam. Ezért választottam a Rózsahegyi
Kálmán Színészképző Iskolát. Egy éven át igen komoly összeget
kellett az oktatásért fizetnem, majd elengedték a tandíjat.
De ha szülei nem is tudták azt, hogy színészképzőbe
jár, akkor honnan teremtette elő az összeget?
–Anyukám adott pénzt, ő engedékenyebb volt.
Mennyire volt családias légkör Rózsahegyiéknél?
–Nem tudom, hogy mindenkivel így bántak, de
reggelenként Kálmán bácsi kitüntetett azzal, hogy ihattam
vele a teraszon habos kakaót, kaptam mellé finom péksüteményt,
s azután kezdtük az órákat. Három évet jártam hozzájuk, sőt
még ballagtunk is.
A színművészetisek nem nézték
le azokat, akik „csak” színészképzőbe jártak?
–Igaz, nekünk nehezebb volt elhelyezkednünk, de nem néztek
le bennünket, mert jól teljesítettünk a színpadon. Akkor az
volt a szabály, hogy mindenkinek, így a színművészetiseknek
is két évig vidéken kell játszaniuk.
A fiatal színészek többsége nem ismeri az elmúlt
korszak legendás színészóriásait
Rózsahegyi kiváló karakterszínész
volt. Igazi egyéniség. Vannak ma a pályán olyan fiatal művészek,
akik egyéniségek, akikre nem a médiareklám miatt megy be a
publikum?
–Igenis vannak, csak nem ismerik őket, mert alig készülnek
tévé-és rádiójátékok. A Turay Ida Színházban nagyon sok
tehetséges fiatal játszik. Sajnos nincs sok időm más színházak
előadásait megnézni. A Madáchban nagyon jó a társulat, oda
szívesen megyek. Engem igazán az bánt, hogy a fiatal színészek
többsége nem ismeri az elmúlt korszak legendás színészóriásait,
mivel a főiskolán alig esik róluk szó.
Nagyon sok színi tanoda működik, ahonnan ömlesztik a
végzősöket. Ők el tudnak helyezkedni?
–Csak hatalmas szerencsével. Mivel ezek a tanodák
– tisztelet a kivételnek – a tandíjbevételt tartják lényegesnek,
ezért nem mondják meg a növendékeknek, ha alkalmatlanok a színi
pályára.
Két évig Békéscsabán játszott. Oda is akart menni?
–Először Győrbe hívtak, tárgyaltam az igazgatóval.
Az ottani karmester is meghallgatott, s kijelentette, hogy nagyon
jó dolgom lesz itt, ha –most finoman fogalmazok –szorosabb
barátságot kötünk egymással. Ebből nem kértem, és ezért Békéscsabát
választottam, amit sosem bántam meg. Bár prózai szakon végeztem,
máris operett szerepeket kaptam. Először a Leányvásár Bessiejét
játszottam, majd a Csárdáskirálynő Stáziját, s utána
osztottak rám prózai szerepeket is.
Nem jelentett gondot a vidékre kötözés?
–Az első házasságomat éppen ez tette tönkre. A távolság
miatt kellett elválnunk. Első férjem tengerésztiszt volt, és
ő is ritkán tartózkodott otthon.
Akkor még léteztek igazi társulatok.
Az előadások után beültek a klubba a színészek, beszélgettek.
Ez nem hiányzik?
–Szerencsére a józsefvárosi Turay Ida Színházban működik
társulat, és az előadások után nem rohan mindenki haza. A
fiatalok beszélgetnek a büfében, jól érzik magukat. Békéscsabán
az előadások után beültünk a klubba, vacsoráztunk.
Szoboszlai Sándor volt a színház vezető színésze, sokszor ő
fedezte a vacsorákat, s ha nem, akkor felírattuk, hogy mennyivel
tartozunk, s fizetéskor rendeztük a cehhet.
Ugyan nem járt orvosi
egyetemre, de mit gondol: a színész a közönséget, és önmagát
is képes pszichésen gyógyítani?
–A színészek képesek magukat lelkileg gyógyítani. Különféle
figurákat játsszunk, és amikor nagyon nehéz a szerep, azt átéljük.
Utána szükséges a kikapcsolódás, a felüdülés. Egyetlen egy
előadás után sem esem depresszióba. Amennyiben a néző azt érzékeli,
hogy pontosan láttatunk valamely őt is érintő problémát, úgy
érezheti, hogy nincs egyedül. Az ilyenfajta közösségélmény
által a színház gyógyító lehet.
Többen azt mondják, hogy a színészek abban is
különböznek az átlag polgároktól, mert minden este más bőrébe
bújnak bele, és ez nem teljesen normális dolog.
–Ez egy teljesen normális
hivatás, ami nem könnyű, de ezért tanuljuk meg a szakmát.
Természetesen nem rutinból kell dolgozni, hanem át kell élni a
szerepeket. Lehetek királynő, szegény lány, akármi. A Mágnás
Miskában most az öreg grófnét játszom, míg 35 éves
koromban, a Déryné Színházban a Marcsát. Bizony vastapsokkal
jutalmaz most is a közönség. Nagyon jól eső érzés, mikor
egy poén elmondása után felderül a publikum.
Sosem dolgozom ki a poénokat
Ki is dolgozza ezeket a
poénokat?
–Nem, nálam ezek belülről jönnek. Nem
tudatos, hanem ösztönös színésznő vagyok.
Azt mondják, minden előadás megismételhetetlen, mert
a felszabadult színházi produkciót a közönség is alakítja.
Így minden előadáson vevő a publikum ugyanarra a poénra?
–Akkor, ha olyan színpadi író művéről van szó,
amiben az adott mondat szinte hozza a poént. Ilyen esetben a poént
nem is lehet másként elmondani, nem lehet „leejteni”. És ez
mindig, legalábbis nálam, bejön.
A színészekre általában azt
szokták mondani, exhibicionisták, hiúak. Önről viszont azt
lehet olvasni: nagyon szerény.
–Valóban nem szeretek előre nyomulni. Amikor a Budapesti
Kamara Színház, illetve a Népszínház művésze voltam, akkor,
ha a művészeti tanács tagjaként úgy gondoltam, hogy a Jászai
Mari –díjat nem érdemlem meg, hanem más kollega, akkor őt
javasoltam. Több díjat is kaptam –szakmaiakat. Állami kitüntetésben
nem részesültem.
Nem sajnálja?
–Sajnálom, tudom, megérdemeltem volna, hiszen 12 éven
keresztül hozzájárultam a magyar vidék színházkultúrájához,
ráadásul nehéz körülmények között. Nagyon szorgalmas
vagyok, a legjobb tudásom szerint alakítom szerepeimet, ezért
maradtam meg a pályán több mint fél évszázada, de senki sem
segített abban, hogy állami kitüntetésben részesüljek.
Felterjesztettek kétszer-háromszor, de hiába. Holott megkérdezték
tőlem, milyen díjat szeretnék. De nem feleltem. Ha nekik nem
jut eszükbe, akkor nem törekszem. Szerény vagyok, tudom, hogy
ez tulajdonság a pályán nem előny, mert be kéne járnom a
minisztériumba, és kérni a díjakat. Ám, ha valaki az értékeimet
nem ismeri, akkor csak annyit tudok tenni, hogy végzem a munkámat.
Milyen volt a színészek társadalmi megbecsültsége?
–A mostanihoz össze se lehet hasonlítani. A
foglalkoztatott színészeket a közönség szerette, megszólította
őket az utcán. A tévében most látunk sorozatokat, de aki abba
bekerül, kiesik a színházi világból.
Majd a Déryné Színházhoz
került. Ez egy modernebb faluszínház volt?
–A modernebb azért enyhe túlzás. Ascher Oszkár volt
akkor a Déryné Színház igazgatója, s felhívott engem Békéscsabáról,
no de nem tudtam, hogy ez mivel jár. Annyit tudtam, hogy a Józsefvárosi
Színház volt a kőszínházuk, ott folytak a próbák, azt
viszont nem, hogy milyen sokat kell utazni. Eleinte nagyon nehéz
volt az egészet megszokni, a művelődési házakat nem fűtötték,
hideg vízben mosakodtunk. A Déryné Színházat nem szabad lenézni,
nagyon jó előadásokat játszott kiváló színészekkel. Onnan
került ki például Kassai Ilona, Feleki Sára, Csala Zsuzsa.
Megszerettem ezt a társulatot, s feledhetetlen, hogy mennyire hálás
volt a közönség. Vacsorával vártak minket, boldogok voltak, s
mikor a Marcsát játszottam, kiabáltak utánam a fiatalok:
„Marcsa, Marcsa!”
Voltak irigyei?
–Hogyne, mivel a Déryné Színházban főszerepeket játszottam.
Előfordult, hogy egy hónap alatt 35 fellépésem volt, tehát
egy nap kétszer is játszottam.
A Mágnás Miskában
a ’60-as években eljátszotta Marcsát, nemrég pedig az Öreg
grófnét. Milyen érzés egy adott darabban két szerepet is
megformálni?
–Annyira régen volt már, mikor Marcsát játszottam,
hogy nem is gondolok rá. A grófné olyan jó szerep, hogy arra
koncentrálok. Sőt tanácsot sem adok annak a fiatal művésznőnek,
aki a Turay Színházban Marcsát alakítja.
Sosem ad tanácsot a fiataloknak?
–Csak, ha külön kérik, akkor közlöm velük, hogy
mit hol hangsúlyozzanak, hogyan mozogjanak.
Játszott-játszik operettben,
vígjátékban, tragédiákban. Melyik műfaj áll önhöz közelebb?
–Amikor az Irma, te édest játszottam, akkor
nagyon megszerettem a musicalt. Szerencsére megfelelő énekhangom
volt, és eljátszhattam a remek musical-szerepeket. A zenés
darabokat kedvelem, és a jó rendezőket.
Amikor nem értettem egyet a koncepcióval, akkor nyíltan
megmondtam a véleményem
Könnyen kijött a rendezőkkel?
–Nem mindegyikükkel. Amikor nem értettem egyet a
koncepcióval, akkor nyíltan megmondtam a véleményem. Legtöbbször
remek rendezőkkel dolgoztam együtt, így Csiszár Imrével, Valló
Péterrel, Gábor Miklóssal. Csiszár Imre nagyon felkészült
rendező, s bizony ő megköveteli az átélést. Szigorú, de tud
mindent a darabról, világos, kidolgozott koncepciót dolgoz ki.
Adott vissza szerepet?
–Nem, hanem csak egyszer mondtam azt, hogy egy
szerepet nem szeretnék elvállalni. Tehát még a próbák előtt.
Gobbi Hildát kellett volna megszemélyesítenem, de akkor nem
voltam olyan lelki állapotban, hogy igent mondjak a felkérésre.
Egy német rendezőnő állította színre a Macskajátékot.
Milyen volt vele együtt dolgozni?
– Brigit Szüberan jött Berlinből, s a darabot a Várszínházban
próbáltuk. Németként nem értette meg a groteszket, s
ragaszkodott a saját elképzeléseihez. Fehérre kellett kifestenünk
arcunkat. Vékony nő vagyok, de ő úgy képzelte el Paulát,
hogy göndör paróka legyen a fején, és megvastagítatta a lábam
– szerinte egy 75 éves nőnek már dagadnak a lábai.
Hogyan készül föl egy adott szerepre?
–Lehet, hogy renitensnek tűnök a többiek szemében,
mert én tanulom meg elsőnek a szöveget – férjem sokat segít
ebben, végszavazik nekem –, tudja, nem szeretek példánnyal a
kezemben a színpadon járkálni, s így jobban tudok figyelni a
rendezőre.
11 évig vendégként játszott Sopronban.
Akkor már szabadúszó volt?
–A Budapesti Kamaraszínház
tagja voltam, s mikor kevesebb feladatom volt, akkor „kölcsönadtak”
Mikó Istvánnak, a soproni színház igazgatójának. Először
1995-ben vendégszerepeltem Sopronban az Oscar című
darabban. Majd, mikor a Turay Ida Színház igazgatója, Darvasi
Ilona vezette a társulatot, akkor ő is lehívott szerepekre.
Miután Darvasi Ilona 2012-ben elkerült Sopronról, a társulat követte
őt, és most a Turay Ida Színház tagja vagyok. Visszakerültem
abba a józsefvárosi épületbe, ahol pályám elkezdtem.
És a film
világa sem kerülte el.
–Felkértek a filmekbe, s elvállaltam.
Meg
is nézi ezeket a filmeket?
–Előfordul.
Kemény kritikusa önmagának?
–Nagyon elkeseredek, ha
nem tetszik valami. Arra gondolok, miért nem csináltam valamit másként,
miért nem gondoltam át a szerepet.
A magyar színházi világ nyugalmas szigetén
Mit jelent önnek a siker?
–Számomra a siker nagyon
fontos, szükséges, mert feltöltődöm tőle. Azt szeretem, ha
elismer a szakma, és vágyom arra, hogy szeressen a közönség.
Ehhez feladatok kellenek. Nincs okom panaszra, mert a Turay Ida Színházban
Darvasi llona gondoskodik róla, hogy mindenki eljátssza a neki
való karakterét. A Turay a magyar színházi világ nyugalmas
szigete. Nincsenek furkálódások, nem is akarunk magunk közé
olyan művészt beengedni, akiről tudjuk, hogy összeférhetetlen,
intrikál.
Sosem gondolt arra, hogy felhagy a színi mesterséggel?
–De igen, ám nem azért, mert megcsömörlöttem volna a
színháztól. Édesanyámat 16 évig ápoltam, s most
gondoskodnom kell 94 éves anyósomról. Amikor édesanyámat ápoltam,
közben dolgozom kellett, és egyszerűen fizikailag elfáradtam.
A színpadon fizikailag is helyt kell állni. Mi
adja ehhez az erőt?
–Rendszeresen úszom, és
mivel Újbuda vezetése nagyon sokat áldoz a sportra, több
szabadtéri kondicionáló park található a kerületben. A
korszerű edzőgépeket erőnléttől és kortól függetlenül bárki
képes használni. Lejárok a parkba, erősítő gyakorlatokat végzek,
mert sosem tudhatom, mikor kapok olyan feladatot, ami meghaladja
erőmet.
Már beszéltünk a lelki feltöltődésről. Az
is fontos, hogy megmaradjon a humora?
–Hogyne! Fiatalok között
dolgozom, s ők mindig vidámak. Ha azt veszem észre, hogy valami
miatt mégis búslakodnak, akkor megölelem őket, mondják, itt a
Somika, szaladnak hozzám boldogan. Minden előadás úgy indul,
hogy azt mondom nekik: „mindent bele, ma este is megnyerjük a
csatát.”
Medveczky Attila
|