2016.06.03.
Kis Pál István: Vasharangöntők
Verbális
átiratok Bálványos Huba rajzaihoz - Kiállítás a Magyar Írószövetség
Klubjában
Különös
tárlat, hiszen a tus- vagy vegyes technikával készült rajzok
mellett – oldalpárként – Kis Pál István költeményei
szerepelnek. Pontosabban egy lírafolyam, amelyet a csepeli kötődés,
a gyáróriás műhelyeinek ismeretén kívül Bálványos Huba
(1938-2011) grafikái ihlettek. Bálványos 1971 és 1975 között
többször fölkereste – csillagporos éjszakát kívánva magának?
– az öntödét. Kíváncsi volt a sötétben is világoló tűzlángra,
a formába készített – kényszerített – anyag viselkedésére?
Nyilván arra is, hiszen a fojtogató levegő, benne a szállongó
porral, egészen különös helyzetet teremtett valaminő ismeretlen
befogadására.
De
még inkább a homokformába ágyazó – proletár kisded születik?
– emberek izgatták. A törődött, égő sebhelyektől duzzadó
kézfejek, a szigorúan befelé néző munkásarcok. Férfiak és
nők vegyesen, akik eme embertelen – ma már nyilván modernebb
körülmények között folyó – munkának szentelték az életüket.
A műhely rendje és rendetlensége, a különböző
munkafolyamatok rögzítése, az izzó acél sötétből a világosba
hasító útja.
Ecsetje,
tustolla úgy szánt végig a papíron, hogy lehetetlen nem észlelni
eme kokilláktól beteljesedő mindenség szépségét és
drámáját. Mert a hőtől védő bőrköténynek, a kesztyűnek
és a szemüvegnek éppolyan – a csaknem lehetetlent elviselni
tudó – fontos szerepe van, mint a jobbára kínzó hőben
folyamatosan acélozódó magatartásnak.
Mi
a szép az egészben? A teremtés gyönyöre. Mi a dráma? A megfáradt
test újabb és újabb próbák elé való állítása. Amikor Bálványos
portrét rajzol, sosem szakítja ki környezetéből az arcot.
Minden vonásán érezni a szenvedés – még pihenőidőben is
alig könnyebbé váló – tonnáit. A munkafolyamatokban pedig
– különösen a csoportos képeken észlelni – ott dübörög,
vagy éppenséggel sistereg a tenni kész munkás és a megszelídítendő
anyag eggyé válása.
Ez
a különleges, a hajdani Csepel Vas- és Fémművek – akárhogyan
is van – diadalát papírra vető grafika-sorozat arra késztette
a költő Kis Pál Istvánt, hogy saját élményeit is fölhasználva
egy poémában szóljon az izzó vas és a hálójába került
munkások (közöttük nem egy családtag) küzdelméről. (Hasonló
módszerrel készült, Plugor Sándor öregember-arcait nézegetvén
Szilágyi Domokos könyvnyi verse, az Öregek könyve is.)
Bálványos
Huba grafikáinak önálló világa van – kész egész. Nincs
mit hozzátenni. A költő ezért valaminő sajátos, jobbára az
öntödei létben kiteljesedő időutazás folytán –
amelyben Menny és Pokol ugyannak a világnak két sarka (gyakran
egymásba folyva) – megteremtette a maga emberét. Az anyaghoz
ragaszkodó, s tőle elszakadni nem tudó (a szocialista építés
lázában égő?) munkást és az őt körülvevő aurát. Családi
és társadalmi kötődését, fásultságát és kimerültségét
– mindezek ellenére a szerszámok közötti otthonosságérzetét,
boldogságát –, méghozzá egyszerre valós és csaknem mitológiai
környezetben.
A
kezdés hangulata már fölöttébb előrevetítette eme modern
mese – a nosztalgikus múltba vágyódáson túl egy hősi
korszak emberies embertelenségét szellemi kalandként megélő
történet – drámai kontrasztját. „A Tűzsárkánynak sárga
szeme volt, / füstszín szárnyon szállt / a kéményerdő
felett, / égbe vitte azt, / ki lángtestén lovagolt, / de hogy
repülhessen, / a húsából evett…”
A
huszonöt részre (címként egyetlen szóval jelölt
fejezetekre: …mese…; …vastörvény…; …táncrend…;
…vas harang…; …rozsdaünnep…; …öntőmunka…; …pieta…;
stb. ) bontott versfolyamban, valamicskét a filozofikus
hangot illetően, távolról ott van József Attila szikár könyörtelensége,
ami jobbára az anyag körüli meditációkban jelentkezik
(„így vagyunk együtt s külön is csak egyek…” – táncrend;
„Ágyasom az acélívű hajnal , / ha jön, hát kettéhasad
/ a föld kövült mocska / s vak rongya az ég, / aztán perzselő
ölelés / olvaszt vele eggyé, / vagyok éke tűznek / s ég-hűssel
a kék…” - …hajnal…; „ki maga is anyag, / az időnek
egyformán / csak por, hamu, salak” - …mindegy…).
Racionális ez a térfoglalás; noha Csepel (és az érte
érzett szeretet és kínzó fájdalom) lobog benne, eme –
mondjuk így – „emelkedettségnek” semmi köze a gyárváros
és embereinek hősiességét éneklő dallamok (Csepeli Szabó Béla)
futamaihoz.
Kis
Pál István józan számvetése mégis főhajtás „az örök idő
rozsdába múlása” előtt. Vagyis a költeményében
megteremtett hősnek és a vele kapcsolatos történéseknek
sosem egyen-arca van – pedig milyen szépen szólnak az
…egyre megy… formajátékának verssorai: „egyencsillogással
/ fényes acélgolyók, / egyengülüszemek, / engem bogarazók, /
tanúim, ha én meg / egyencsillag leszek, / vagy egyenaláhullás
/ a szikrafény-esőben…” –, hanem ezer szállal, különféle
vérárammal átszőtt fizimiskája.
A
vastörvény azt sugallja, hogy – jóllehet kemény az
anyag – az ember legyőzhetetlen. A föntebb már idézet bölcselmi
megállapítás csak a kizsigerelt, megfáradt ember gesztus értékű
önértelmezésével teljes: „szoborarcunkon ne keresd a kedvünk,
/ csak az acél zenél, beszélget helyettünk, / így vagyunk együtt
s külön is csak egyek…” Nem véletlen, hogy az öntöde
purgatóriumában nem a teremtéshez elengedhetetlenül szükséges
tárgyi világ kap hangot („ormótlan a formaszekrény, /
tákolmány az öntőminta, / buta sár a vizes homok, / ha nincs
titka, labirintja” – …legfőbb…), sokkal inkább
a lelemény, néven nevezve, „a tűznél is fontosabb az ötlet”.
Jóllehet
a harangnak „szólni szép lelke van”, a mítoszba (Sziszüphosz)
csomagolt nehéz műszak mint helytállás drámája
megrendítő: „szikláit a Nap kohója, / ne nyugodhasson a sírba,
/ hiába hull verítéke, / azonmód a korom mélybe / felizzítva
mindig újra, / tűzgolyókká gyúrva, fújva, / vissza legurítja…”.
S tagadhatatlan, ha jól értettem, hogy az „úri osztálynak”
– értsd alatta, „kommunista vezetőknek” –
gondolt-„nevezett” társaság is megkapja a magáét. „Pokol
vagy templom, / nekünk szinte mindegy, / Sátán vagy Isten izzít
itt vasat, / a melót meghagyják nekünk, / ők meg… ők meg
csak játszanak…” (…szinte mindegy…).
A
versfolyamba a megesett lány drámája („Noha tudják honnan jöttem,
/ lehámlott rólam a gyanakvás” – …befogadás…)
éppúgy hangulati csomópont lesz, mint a hon elhagyásától
meghátráló gyáváé. „(a Répce patak medre csupa kő)
/ zajok előttem, mögöttem, köröttem, / s hogy fülembe a závár
hangja csattant, / félve, hogy agyonlő, kézzel a magasban, / én
ki sose voltam gyáva, végül térdre estem… // félév a kóter,
ennyi lett a számla, / ő Kanadáig jutott, Albertában fát vág,
/ azt írja: meglelte fészkét, s bele párját… // … de hová
legyek én a madárlétre… gyáva…”
Szinte
Lucifer szól az öntödei – tágabban munkás – társadalomhoz
az …ezért.?.-ben – „hát ezért hoztam el / az égi
kohó titkát, / örökítve ezredéve, hogy a méltók tudják.?.”
–, rádörrentve az ósdira, a talmira, a lomra. Nem vagyunk méltók
az áldozatra? Kérdezik, kérdezhetnék a Vasharangöntők hősei.
Akkor miért építettük bele testünket – testünket és lelkünket
– az izzó vas falába? Ettől a kérdezhetetlen kérdéstől
lesz izgalmas Kis Pál István egyszerre tegnapi és mai
poémája.
Szakolczay
Lajos, Széchenyi-díjas irodalomtörténész, kritikus, szerkesztő
|