vissza a főoldalra

 

 

 2016.06.03. 

Dicsőséges menekülés

Nem látom akadályát, hogy fő műsoridőben, esetleg délután pornót – politikailag korrekten –, felnőtt filmet vetítsenek. Ugyanis van rá igény. A felnőtt filmek műsortervbe vétele beleillik a televíziózás által leírt ívbe. A képernyőn mutatott mindenféle szellemi erőlködés vagy teljesítmény nélkül készült műsorok megjelenése – legalábbis emlékeim szerint – Horváth Ádám Kossuth-, Erkel Ferenc- és Balázs Béla-díjas magyar tévérendező, egyetemi tanár nevéhez fűződik.

A Szomszédok nevezetű műsorfolyam megmutatta, hogy az amúgy is ingerszegény lakótelepi közegbe bele lehet hazudni a valóságosnál is szellemtelenebb, ostobább és közhelyesebb történeteket. Méghozzá nagy sikerrel.

Az ötlet persze nem eredeti és nem hazai. A művelt Nyugaton, különös tekintettel Amerikára, a jelenség majd fél évszázados.

Ezen a vonalon aztán megjelentek a tízezer forintért magukból hülyét csináló hajléktalanok, és retardáltak mutogatásával készülő Balázs- és Mónika-show-k.

Majd jöttek a valóságshow-k, hogy végül eljussunk az amatőr szereplőkkel felvett valamikig. Ezekben a valamikben egy valóságszerűnek gondolt rövid történetet próbálnak eljátszani azok a szerencsétlenek, akik tehetségtelenségüket maradandóvá kívánják tenni némi készpénz ellenében.

Aztán megjelentek a valóságshow-k újabb generációi, ahol már nemi szerveket és némi szexuális aktivitást is lehet látni, hogy végül elkészüljön az igazi, ahol eleve meztelen minden szereplő. Ez utóbbi legalább nem akar másnak látszani, mint ami.

A következő szint, hogy ezek helyett felnőtt filmek, majd különböző szexuális perverziókat nyíltan bemutató műsorok legyenek. A folyamat végén talán az élőben közvetített gyilkosságok, esetleg ember-ember elleni halálig tartó küzdelem áll majd. Ezen felül csak a sportcsatornák számíthatnak nézettségre.

Azok a produkciók, melyek mögött bármily csekély, de értékelhető szellemi teljesítmény áll, végérvényesen kiszorulnak a képernyőről. Ezek áttevődnek az internetre, a videómegosztókra, ahol a lakosság szűk rétege online szemlélheti a maradék kultúrát. Illetve megmaradnak néhány ezer embernek, a színházba, hangversenyekre, kulturális eseményekre járó, államilag fenntartott intézményekben megjelenő közönségnek. A valamilyen kulturális értéket felmutató művészeti alkotások nagy harcok közepette, dicsőségesnek láttatott küzdelemben, állami milliárdokkal, tízmilliárdokkal megrakva kimenekülnek a tévéképernyőről.

Azaz kimenekülnek az átlagember életéből. Egyetemi tanárok, művészek, Kossuth-díjasok, azaz az értelmiségi elit asszisztálása mellett.

 

Csorja Gergely