2016.06.03.
Becsapják
a vásárlókat
Megvédjük a magyar fogyasztókat a
silány minőségű tejektől, tejtermékektől
Lesújtó
a tejágazat ellenőrzésének eddigi eredménye, amelyből megállapítható,
hogy főleg a külföldi, import UHT-tejekkel csapják be a vásárlókat
– ismertette Zsigó Róbert. A földművelési tárca államtitkára
megerősítette: a kormány a friss tej áfáját csökkenti,
ezzel is szorgalmazza, hogy a vásárlók elsősorban hazai, jó
minőségű, friss tejet vásároljanak.
Mi indokolta a tejágazat ellenőrzését?
–A kormány és a Földművelésügyi Minisztérium legfőbb
célja, hogy a családok asztalára mindenkor kiváló minőségű,
egészséges és biztonságos, lehetőleg magyar élelmiszerek kerüljenek!
Fontos ez azért, mert a jó minőségű élelmiszerek fogyasztása
hozzájárul egészségünk megőrzéséhez, de azért is, mert előállításuk
és vásárlásuk munkahelyeket teremtve visszahat a magyar gazdaság
fejlődésére. A Földművelésügyi Minisztérium és a
Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal mindent megtesz annak
érdekében, hogy a termőföldtől az asztalig biztosítsa az élelmiszerlánc
zavartalan működését, megteremtve ezáltal az előállítók,
a forgalmazók és természetesen a magyar emberek számára a
mindennapok nyugodt légkörét. A Tej Szakmaközi Szervezet és
Terméktanács, valamint a tejtermelők és -feldolgozók képviselői
is megkereséssel fordultak a Földművelésügyi Minisztériumhoz
a tejágazat helyzete ügyében. A kormány számára fontos a
szakmai és civil szervezetek véleménye. Célunk volt az általuk
jelzett probléma feltárása, tárgyilagos kivizsgálása is, ami
szintén megerősítette az ellenőrzéssorozat szükségességét.
Eddig mennyi tejet ellenőriztek, s milyen körülmények között?
–2012 óta rendszeresen vizsgáljuk a tisztességtelen
forgalmazói magatartás jelenlétét az ágazatban. Az elmúlt négy
évben majd négy tucat ilyen irányú ellenőrzést végzett a NÉBIH.
Ennek eredményeként 15 alkalommal jártak el a szakemberek és több
mint 96 millió forint termékpálya-felügyeleti bírságot
szabtak ki – védve ezzel mind a tisztességes forgalmazók,
mind pedig a vásárlók érdekeit. Az idén, április elején
elrendelt komplex ágazati ellenőrzés során vizsgáltuk és
jelenleg is vizsgáljuk, hogy a kereskedelemben kapható UHT tejek
és félkemény sajt termékek megfelelnek-e az élelmiszerbiztonsági
és minőségi előírásoknak.
Miért pont az UHT-tejekre terjedt ki a figyelmük?
–A külföldről behozott UHT tejek – közgazdasági szempontból
nehezen magyarázható – túl alacsony fogyasztói ára hívta
fel a hatóság figyelmét erre a termékkörre. A laboratóriumi
vizsgálatok főleg a beltartalmi összetevőkre fókuszáltak.
Mit állapítottak meg, hogy milyen a minőségük a hűtés nélkül
hosszan eltartható tejeknek?
–A megyei kormányhivatalok és a NÉBIH ellenőrei áprilisban
országszerte mintegy 300 élelmiszerforgalmazónál végeztek
mintavétellel egybekötött ellenőrzést. Az akcióban 311 tétel
UHT tejet és 522 tétel félkemény sajtot ellenőriztek. Az
ellenőrzés többek között kiterjedt a forgalmazás higiéniai
feltételeinek, a nyomon-követésnek valamint a jelölések vizsgálatára.
Bizonyos tételekből hatósági mintavételre is sor került. A
szakemberek két kiskereskedelmi egységben tapasztaltak jelölési
szabálytalanságot. Több mint 100 tej, illetve sajtminta laboratóriumi
vizsgálata még jelenleg is folyamatban van.
Más összetétel szerepel a dobozon, mint a valóságban?
–A NÉBIH laboratóriumában alkalmazott gyors és modern
módszereknek köszönhetően már rendelkezésünkre áll néhány
fontos eredmény. Ezek alapján eddig összesen kilenc szlovák,
illetve cseh eredetű 1,5%-os UHT tejtételt kellett kivonni a
forgalomból alacsony zsírtartalom miatt. További 12 tétel esetében
pedig még folyamatban van a hatósági eljárás. A magyar piacot
elárasztó, gyenge minőségű, külföldről származó
UHT-tejekkel becsapják a fogyasztókat, ezeket ugyanis a ténylegesnél
jobb minőségűnek tüntetik fel. Az ellenőrzés eddigi
tapasztalatai szerint gyakran fordult elő hogy kevesebb zsírt
tartalmazott a termék, mint amit az előállító a csomagoláson
feltüntetett.
Az ilyen tejek az egészségünket is veszélyeztetik, s ha igen, akkor
milyen formában?
–Közvetlen veszélyeztetésről nincs szó, de közvetetten
hatással lehet az egészségre. A tej rendkívül értékes élelmiszer:
tápanyagokban
gazdag, amelyeket megfelelő összetételben és könnyen emészthető
formában tartalmazza. A tejzsír a tej kiváltképp értékes része,
a tej vitamintartalmának jelentős része ugyanis zsírban oldódó
anyag, azaz a nagyobb zsírtartalmú tejek több zsírban oldódó
vitamint tartalmaznak. A tejzsír tartalom tehát nem csak minőségi,
de egészségügyi szempontból is lényeges elem. A NÉBIH vizsgálatán
kiszűrt UHT tejtermékek zsírtartalma alacsonyabb volt, mint
amit a gyártók a dobozon feltűntettek, azaz gyengébb minőségű
terméket hoztak forgalomba, megtévesztve ezzel a vásárlókat.
Felgyorsult világunkban szeretnénk, ha egy termék hosszan friss
maradna, ugyanakkor legyen finom és tápláló is. Ezek az elvárások
azonban gyakran ellentétesek egymással. A fogyaszthatósági idő
meghosszabbítását gyakran vagy adalékanyagok felhasználásával,
vagy az alapanyag szerkezetének módosításával érik el. A
tejtermékekhez természetesen nem adnak adalékanyagokat, ezt az
előírások is tiltják, ugyanakkor a feldolgozás során olyan
fizikai hatások érik a tejet, ami törvényszerűen megváltoztatja
annak szerkezetét. Az UHT tejek hónapokig elállnak a kamrában,
mielőtt elfogyasztanánk őket. De érdemes belegondolnunk, hogy
ehhez milyen eljárásokon kell keresztülmennie a tejnek, hiszen
alapvetően egy olyan termékről van szó, amit romlandósága
miatt mindig hűtve tárolunk.
Élelmiszerbiztonsági szempontból a hűtés igényélő
fogyasztói tejek és az UHT tejek természetesen egyaránt
megfelelően, de az előállítás során elvégzett szerkezeti változások
szempontjából már eltérnek, és ennek megfelelően kell nekünk,
vásárlóknak is értékelnünk őket.
Ezek magyar, vagy külföldi termékek?
–A célellenőrzés a nem magyar előállítású,
alacsony áron értékesített fogyasztói UHT tejekre és félkemény
sajtokra terjedt ki. Az ellenőrzést a nagykereskedelmi létesítményekben
(elsősorban első magyarországi tárolási helyeken), a
kiskereskedelmi láncok üzleteiben, és a vendéglátó-ipari létesítményekben
(szállodák, éttermek, közétkeztetés) végezte a hatóság.
Eddig országosan összesen 9 szlovák, illetve cseh eredetű
1,5%-os UHT tejtételt kellett kivonni a forgalomból alacsony zsírtartalom
miatt. Ezek között a legnagyobb mennyiségben, több mint
21 000 liter
cseh származású UHT tej visszahívását rendelték el a NÉBIH
Kiemelt Ügyek Igazgatóságának munkatársai.
Több boltban is lehet látni északi szomszédainktól behozott
tejeket. Amennyiben ezekkel becsapják a vevőket, akkor azért a
gyártó, a szállító, vagy az adott üzlet vezetője a felelős?
–Az Élelmiszerlánc törvény úgy fogalmaz, hogy az
élelmiszer biztonságosságáért és minőségéért az élelmiszer
előállítója, nem hazai előállítású élelmiszer esetében
pedig az első magyarországi forgalomba hozó – a fogyaszthatósági,
illetve a minőségmegőrzési időtartam lejártáig – a felelős.
Összesen mennyi UHT-tejet vontak ki a forgalomból?
–Mivel a vizsgálatok még tartanak, ezért pontos adatok
egyelőre még nem állnak rendelkezésre. Az ellenőrzés végleges
eredménye nagyjából 3 hét múlva várható.
Mire számítson az, aki ezután silány minőségű tejet árusít?
–Minden esetben, amikor a hatósági ellenőrzés akár élelmiszerbiztonsági,
akár minőségi szempontból nem megfelelő eredményt talál, a
vétség súlyával arányos mértékben szankcionál. Az élelmiszerbiztonsági,
vagy a vásárlót károsító minőségi kifogás esetén a tételek
semmiképpen nem maradhatnak kereskedelmi forgalomban. Ezért
fontos, hogy nem csak az előállítónak, de a forgalmazónak is
oda kell figyelnie arra, hogy milyen minőségű terméket kínál
a vásárlónak.
Mi az oka annak, hogy az UHT-tej áfakulcsa nem csökken?
–A kormány a friss tej áfáját csökkenti, ezzel is
szorgalmazza, hogy a vásárlók elsősorban hazai, jó minőségű,
friss tejet vásároljanak.
Az úgynevezett félkemény sajtokra is kiterjedt az ellenőrzés?
–Igen. A különböző forgalmazó helyeken országosan 522 tétel
félkemény sajtot ellenőriztek a szakemberek, vagyis vizsgálták
azok nyomonkövethetőségét és jelölését is. 60 esetben
mintavételre is sor került, melyek laboratóriumi vizsgálata
folyamatban van.
Az élelmiszerlánc-felügyeleti díj és marketing hozzájárulás
befizetésének elmaradása miatt is intézkedni kellett?
–A tejágazati ellenőrzések kiterjednek a 2015-ös élelmiszerlánc-felügyeleti
díj bevallásának és befizetésének teljesítésére is. E téren
hat céggel szemben kellett eddig intézkedni, jellemzően azért,
mert késve tettek eleget bevallási, illetve befizetési kötelezettségüknek.
A felügyeleti díj bevallásával és befizetésével
kapcsolatos problémák miatt eddig 2,4 millió forint bírságot
szabott ki a hatóság. A Tej Terméktanáccsal kötött együttműködés
alapján február óta a NÉBIH szakemberei ellenőrzik, hogy a
kereskedő cégek befizették-e a kötelező marketing hozzájárulást
a terméktanácsnak. Ennek teljesítését a hatóság eddig
mintegy 60 cégnél vizsgálta és az ellenőrzések eredményeként
öt céget több mint
990 000 Ft
megfizetésére kötelezte.
Az UHT tejeket bizonyára azért vásárolják, mert olcsók. S legtöbben
a pénztárcájuk tartalmuk alapján vesznek termékeket. Hogyan
lehet a magyar vásárlókat meggyőzni arról, hogy magyar
tejeket vásároljanak?
–A NÉBIH kiemelt ellenőrzésének eddigi eredményéből
látható, hogy a vizsgált külföldi tejek közül főleg a
szlovák és cseh gyártók termékei, a zsírszegény UHT 1,5
%-os tejek nem feleltek meg az Európai Unió által előírt minőségi
követelményeknek. A külföldről behozott élelmiszerek nem közvetlenül,
hanem gyakran több nagykereskedő közvetítésével kerülnek a
hazai kereskedelmi egységekbe, ezért az ilyen áru minőségellenőrzése
sokkal hosszabb és bonyolultabb folyamat, mint a hazai előállítású
termékeké. Az ellenőrző hatóságnak ilyen esetben nincs rálátása
az előállítás körülményeire, csak az első magyarországi
forgalmazóval szemben tud eljárni. A hazai előállítókat
a hatóság rendszeresen ellenőrzi. Ismert, hogy milyen
alapanyagból, milyen receptúra szerint, milyen technológiai és
higiéniai körülmények között készül az élelmiszer. Az
esetlegesen felmerülő anomáliák esetén azonnal be tud
avatkozni, minimálisra csökkentve ezzel a nem megfelelő termékek
piacra kerülését.
Medveczky Attila
|